čtvrtek
19. září 2024
svátek slaví Zita

Knihy, literatura, média

Knihy, literatura, média

Mezinárodní konference Active Ageing jako výzva pro kulturu v ČR (II.)

ČR-PRAHA: Zveme vás na mezinárodní konferenci Active Ageing jako výzva pro kulturu v ČR, která se uskuteční ve dnech 5. – 6. října 2022 v Praze. Konferenci pořádá Národní informační a poradenské středisko pro kulturu. Akce se koná pod záštitou Ministerstva kultury. Senioři tvoří v ČR zhruba 20% populace a tento podíl se bude dále zvyšovat. Tato demografická proměna zásadně ovlivní všechny sféry života, kulturu nevyjímaje. Jak by na tuto skutečnost měla reagovat veřejná správa a neziskový sektor? A co každý z nás osobně může v této oblasti udělat? Jak stárnout aktivně a tím předcházet negativním vlivům, které stárnutí provází?

od 05.10.2022 do 06.10.2022
Autor článku: 
Jindřiška Gregoriniová

Cílem konference je představit problematiku aktivního stárnutí z několika zorných úhlů a zdůraznit roli kultury jako významného faktoru v procesu aktivního stárnutí. Konference představí celé spektrum projektů a přístupů, a to jak z ČR, tak inspirace ze zahraničí. Přinese aktuální metodické inspirace a zhodnocení stavu vývoje situace od r. 2016, kdy NIPOS zorganizoval 1. konferenci na toto téma.

Součástí konference bude i představení metodiky na téma Podpora mezigeneračního dialogu a kulturní participace seniorů jako nástrojů přenosu a sdílení kulturních hodnot na lokální a regionální úrovni. Účastníkům konference budou rovněž představeny příklady dobré praxe, které vyzdvihnou přínos veřejné správy, neziskového sektoru a kulturních institucí pro aktivní stárnutí.

Konference je určena představitelům veřejné správy, odborné veřejnosti, zástupcům NNO a všem zájemcům o tuto problematiku.

Účastnický poplatek činí 800 Kč.

Konferenční jazyk: čeština, zahraniční příspěvky simultánně tlumočeny do angličtiny

Registraci, program a další informace naleznete zde.

Kontakt: konference@nipos.cz

 

 

Hithit spouští Antivir, rychlou pomoc pro živnostníky

ČR Česko-slovenská crowdfundingová jednička na trhu Hithit.cz reaguje na koronavirovou situaci mezi českými a slovenskými živnostníky. V pondělí 23. 3. spustila speciální program Hithit Antivir, ve kterém můžou ve velice rychlé době získat peníze od svých minulých, současných i budoucích zákazníků. „Prolomili jsme všechna pravidla a formality, které jsme doteď od projektů vyžadovali. Jsme připraveni pomoct všem, kdo to v souvislosti s COVID-19 potřebují,“ říká Aleš Burger z Hithit.cz. Tyto peníze navíc nemusí nikomu vracet.


 

Autor článku: 
Petr Hanzel

Hithit.cz pružně zareagoval na kritickou situaci mezi českými a slovenskými živnostníky, kteří v důsledku pandemie a vládních opatření museli dočasně zavřít podnikání. Oslovuje podnikatele z turistického ruchu, majitele restaurací, bister, kaváren, ubytování, kadeřnictví, barber shopů, lidi, které živí kultura, sport, provozující wellness a všechny ostatní, kteří byli ovlivněni nouzovým stavem.

Do programu už se zapojují první podnikatelé. „Všem se budeme věnovat přednostně, jejich projekty spustíme do 24 hodin, pomůžeme jim s přípravou, netrváme na tom, aby nám dodali video, širokou paletu odměn, projekt můžou dokončit ve zkrácené době 14 dní a mají možnost si nastavit nižší cílovou částku než 50 tisíc korun,“ vypočítává Aleš Burger rozdíl oproti běžným formalitám na Hithit.cz.

Narozdíl od státních ekonomických návrhů na zmírnění dopadů krize peníze získané na Hithitu živnostníci nebudou muset vracet. Musí ovšem dostát svým závazkům vůči podporovatelům, zákazníkům. Prostředky z Hithitu můžou mít do jednoho měsíce od založení projektu.

Crowdfundingový portál Hithit.cz od spuštění v roce 2012 pomohl na svět tisícům projektů. Tenisky Bohempia vybraly téměř čtyři miliony korun, divadlo Jatka78 skoro dva a půl milionu korun, projekt Bezobalu přes milion korun, botoponožky Skinners získaly také přes milion korun. Na Hithitu není neúspěšná kategorie, zalistování je zadarmo a tvůrci riskují pouze úspěch.

„Protože si nesmírně vážíme nasazení zdravotníků, za každých sto korun pro živnostníky pošleme dvě koruny společnosti pro boj s plicní rakovinou Oxyprotect, která nakupuje lékařům přístroje a vybavení nezbytné pro léčbu COVID-19,“ zavazuje se za společníky firmy Aleš Burger.

 

Jak funguje Hithit?

  • Jako předprodej zboží a služeb
  • Komunitní financování - lidé po malých sumách dělají velké věci
  • Všechno, nebo nic - pokud v daném čase nevyberete alespoň 100 %, peníze vrátíme, odkud přišly, a za službu neplatíte

 

Další detaily najdete na www.hithit.cz/antivir

 

Uka dobro! Tématem celoroční soutěže ČT :D jsou mezilidské vztahy

ČR: Začíná dvanáctý ročník celoroční soutěže ČT :D pro děti všech věkových kategorií. Tentokrát je mottem Uka dobro, a jak název napovídá, nejen úkoly, ale také inspirativními pořady, rozhovory i hrami poradí, jak pečovat o vztahy s ostatními a ukázat druhým dobro. Každý měsíc čeká na malé účastníky nový úkol, zapojit se mohou také ve science centrech po celé České republice.

Autor článku: 
Vendula Krejčová

„Celoroční projekt je již takovou stálicí, která vysílání Déčka provází a na kterou se každoročně těší tisíce dětí. V každém roce vyhlašujeme nové téma, které se pak odráží i ve vysílání. Letošní ročník bude již dvanáctým, který dětem přinese nejen zábavu, ale i poučení. V předešlých letech jsme dětem představili a rozvíjeli témata bezpečnosti, ochrany životního prostředí, sportu, umění a nyní s dětmi budeme objevovat svět, který je nám, lidem, nejbližší – svět mezilidských vztahů,“ prozrazuje výkonný ředitel ČT :D Petr Koliha a dodává: „Ukázat dobro, laskavost i pochopení jeden k druhému, napříč generacemi, je téma, které, věřím, bude rezonovat nejen v rodinách, ale osloví i učitele a vychovatele.“ Právě proto zapojí společnost MPedu do svých přednášek na šedesáti školách i část týkající se projektu Uka dobro.

„Rádi bychom děti motivovali k budování dobrých vztahů. Povzbudili je k tomu, aby se učily vnímat potřeby druhých, uměly naslouchat, všímaly si lidí kolem sebe. Zároveň jim chceme ukázat, jak se mohou vypořádat s tím, co jim na této cestě stojí. V tom jim může napovědět minipořad, který poskytne inspirativní návod, jak bojovat proti záškodníkům, jako je například závist, lhostejnost, stud, strach či pomluvy. Na Déčku budou tuto soutěž doprovázet premiérové pořady, cenné informace i soutěžní otázky naleznou na také webu a v neposlední řadě si budou moci zasoutěžit i přímo ve science centrech České republiky, která jsou tradičním partnerem této soutěže,“ vysvětluje projektová manažerka ČT :D Monika Mrázová. A to konkrétně v brněnském centru VIDA!, v olomoucké Pevnosti poznání, v ostravském Světě techniky, v liberecké iQLANDII, v plzeňské Techmanii, ve Sféře v Pardubicích i v Didaktikonu v Praze, kde je vybráno několik exponátů, na kterých si děti mohou zkusit, jak se záškodníky pracovat.

V pěti dílech pořadu Uka dobro představí pět nechvalných vlastností osobně Žofka se svým otcem. „A na webu Ukadobro.cz pak čeká další dobrouka: spousta menších i větších výzev, deskovka, a hlavně úkoly, za jejichž splnění děti mohou každý měsíc vyhrát báječné ceny!“ zve k navštívení déčkového on-line světa Kristina Volná, vedoucí redaktorka digitálního obsahu Déčko.cz. Kromě toho jsou na webu celoročního projektu také zajímavé rozhovory s veřejně známými osobnostmi. „Nejenom děti někdy bojují se strachem, pomluvami nebo se za něco stydí. Novinářka a moderátorka Linda Bartošová, modelka Veronika Kašáková, sportovní lezec Martin Stráník, psychoterapeut Jan Vojtko a food blogerka Chili Ta prozradí, kdy někomu něco záviděli, za co se styděli jako malí, jak moc může bolet nevšímavost nebo co je špatného na pomlouvání,“ popisuje režisér rozhovorů Jakub Novotný.

Soutěž trvá do 31. 5. 2025 a lze se do ní zapojit na webu Ukadobro.cz. Přehled všech uplynulých ročníků je k dispozici na Decko.ceskatelevize.cz/celorocni-souteze.

Zuzana Satori: Zažila jsem nebe a peklo. Skutečné příběhy o životě s narcistickým manipulátorem

ČR: Nakladatelství Galén právě vydalo knihu unikátní zpovědi dvou žen, které prožily část svého života se stejným narcistickým partnerem. Jejich příběhy doplňují autentická vyprávění dalších dvanácti žen, jež rovněž prošly zkušeností domácího násilí. Příběhy plné bolesti, strachu o děti a bezmoci v souvislosti s prokazováním psychického násilí se rozhodně nečtou lehce, ale mohou čtenáře varovat a zároveň jim pomoci.

Autor článku: 
nakl. Galén

„Řadu let jsem žila se skrytým narcistou. Mít fungující a naplňující vztah s takovým člověkem je ale nemožné. Psychické týrání přišlo plíživě, ale bylo neúnosné, nefyzická agresivita narůstala. Rozhodla jsem se odejít, když ,Onar' začal proti mně používat a manipulovat naše děti, bez ohledu na to, co jim tím způsobí. Peripetie soudních řízení a trestních oznámení trvaly několik let. Jak prokázat násilí psychického rázu? To pravé peklo mělo teprve začít…

Mezitím už měl Onar další partnerku Janu a s ní další dítě. Vše se opakovalo jako přes kopírák. I ona byla nucena z toxického vztahu utéct a také jejich syn se ocitl v soukolí institucí, OSPODů a soudů… Stejný scénář a stejná bezmoc při prokazování domácího násilí, při snaze domluvit se na čemkoli. Nejhorší ze všeho je přihlížet tomu, že naše děti si do svých životů nesou obrovská traumata… “

autorka

 

„Nezapomínejte, že historie je varováním. Na prvním místě: Ptejte se skutečně důkladně a na správných místech, jak dopadly partnerky vašeho úžasného ctitele! A nic nedejte na to, že to byly všechny mrchy, které chudáka chtěly oškubat, zneužít, zostudit a vůbec poškodit. Jinak totiž můžete být další na řadě!“

z recenze psychiatra MUDr. Radkina Honzáka

 

Kniha je také dostupná jako e-kniha na www.bezhappyendu.cz

 

 

 

Umění sebepropagace VI. – Zlínský zvěřinec

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Jana Tomšů ze spolku Zlínský zvěřinec.

Autor článku: 
ika

Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, NIPOS, který seminář „Marketing, fundraising a management kulturních zařízení v kontextu proměny vnímání a motivace návštěvníka“ pořádal, připravuje pokračování na pondělí 25. listopadu 2024. Jeho lektorkami opět budou doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D., vedoucí Katedry hudební produkce Hudební fakulty JAMU, a doc. PhDr. Ingeborg Radok Žádná, rektorka Akademie múzických umění v Praze.

 

Anketa Místní kultury – Zlínský zvěřinec

Zvěřinec je kreativní dobrovolnický spolek působící na Zlínsku, který má za cíl otevírat region uměleckým projektům zvenčí a zároveň podporovat lokální kulturní podhoubí. Pořádá koncerty, divadelní představení, workshopy, přednášky a zlínskému publiku tak zpřístupňuje současnou kulturní scénu. (Zdroj: zverine.cz)

 

V jakém kraji ČR působíte?

Jako spolek fungujeme výhradně ve Zlínském kraji, ale aktivity jednotlivých členů sahají daleko za něj a často jsou se spolkem propojeny, takže ta hranice je těžko určitelná.

 

Kolik lidí má propagaci vaší organizace, instituce, akce na starosti? Kolik členů má „marketingový tým“? Jak si dělí práci?

Naší strategií je generování několika menších a dvou větších festivalů ročně. Každá událost má specifické marketingové požadavky a ty se snažíme připravovat individuálně pro každý ročník zvlášť. V současné době se o marketing staráme tři a občas přizveme externí grafičku nebo grafika. Práci dělíme na grafiku, copywriting a správu sociálních sítí a webu.

 

V jakém finančním rozmezí se pohybuje výše rozpočtu na marketing na daný rok 1) 50 000–250 000 Kč, 2) 250 000–500 000, 3) 500 000 –1 mil. 4) 1 mil. a více.

Spadáme spíše do kategorie 0–50.000 Kč. (úsměv)

 

Jaké jsou pro vás nejužitečnější nástroje sebepropagace? Bez přímého využití internetu? S přímým využitím internetu?

Velmi se nám osvědčila kontaktní kampaň pomocí různých letáků a osobního přístupu. Největší dosah mají ovšem sociální sítě, a to v případě, kdy v rámci jedné akce propagujeme i akci následující. Pracujeme s určitou periodicitou, a tudíž jsme schopni data událostí určovat minimálně rok dopředu.

 

Co je brandem vaší organizace? Kým chcete být? Čeho chcete dosáhnout? Jaké jsou vaše hodnoty? Kdo by měli být vaši fanoušci? Jak chcete, aby vás vnímali? Kdo je vaše konkurence a jak se můžete odlišit?

Na většinu těchto otázek odpovědi neustále hledáme a jejich nalezení není náš cíl. Brandem Zvěřince může být například flexibilita a schopnost na sebe vázat různé  komunity, s nimiž následně spolupracujeme. Tímto způsobem pracujeme na zlepšení kulturní infrastruktury ve Zlíně, a to bych za jeden z našich abstraktních cílů vlastně označit mohl. Metodou k dosažení by mohla být naše eklektická dramaturgie a hmatatelným důkazem náš sdílený prostor pro umění a řemesla ve 44. budově, který provozujeme společně s Centrem řemesel a univerzitním projektem Robota, z něhož se snažíme vytvořit ve všech směrech udržitelný projekt, nezbytný pro moderní město.

Souvisí s tím i další meta, a to podporovat dialog univerzity Tomáše Bati a jejího studenstva s děním ve Zlíně. Aktivity této kreativní a rychle se rozvíjející instituce zatím působí spíše separovaně a dle mého názoru se Zlín nedá považovat za plnohodnotné univerzitní město. Tuto otázku pravidelně vnášíme do veřejného prostoru a spolupracujeme s jednotlivými departmenty UTB na boření této zbytečné bariéry.

V oblasti, ve které působíme, fenomén konkurence moc nefunguje. Spíše spolupracujeme navzájem a díky tomu fungujeme. S uměleckou platformou Lofofora jsme byli v tak intenzivní součinnosti, že teď moc nevím, kde jeden spolek končí a začíná druhý. Takto kooperujeme i s různými jinými organizacemi, jak už jsem zmínil na začátku.

 

Good Practictices: Představte jeden váš projekt, který byl mimořádně úspěšný svou návštěvností, prodejností, sledovaností. Proč byl úspěšnější než jiné?

Je to blížící se událost, která naši aktivitu na Zlínsku započala. Jedná se o Kutilské symposium Lukovská jizva. Jde o festival kutilství, udržitelnosti a umění. Jeho úspěch tkví pravděpodobně v jeho naprosté unikátnosti a způsobu, jakým je tvořen. Nemůžu říct, že má přesně definovaná pravidla či dramaturgii. Každý rok se mění a hledá a doufám, že to tak zůstane.

Letos tento náš nejprodělečnější a nejdražší festival vypukne 10. 10. a předchází mu čtyřdenní umělecká rezidence. Nepředvídatelná dramaturgie, spojení různých komunit a generací a genius loci v údolí na konci kosmopolitního Lukova je pravděpodobně ten recept. Je to nejněžnější příprava na apokalypsu a v tom spočívá i odpověď na otázku po úspěšnosti.

Ještě je třeba zmínit rozvíjení spolupráce s obcí Lukov. Do našich aktivit jsou postupně začleněni jednotlivci a spolky a budujeme si tak i důvěru lokálního obecenstva. Důležité je, že v lokalitě bydlíme a zapojujeme se do jejího života i v jiných rovinách, než je naše kulturní činnost. Zastupitelstvo obce nás podporuje finančně i materiálně a toho si velmi vážíme a uvědomujeme si nestandardnost našich počinů. Určitě se na povědomí o Lukovu, který je znám především díky historické památce v lesích nad obcí, podílíme spíše pozitivně. Nejen v mediálních výstupech se hrdě hlásíme k tomu, že můžeme tvořit právě zde.

 

Vyplatila se vám investice do kampaně? Testujete si úspěšnost svých komunikačních strategií? Jak testujete, jaké nástroje k tomu využíváte, jaké ukazatele vás zajímají, podle čeho určujete úspěšnost/neúspěšnost? Monitorujete konkurenci, jak? Pokud jste v minulosti ukončili nějaké propagační aktivity, z jakého důvodu?

Snažíme se náš marketing posouvat kupředu, ale narážíme na nedostatek financí a tím i lidských kapacit. Zároveň necítím, že by našim cílem bylo nyní soustředit se na tuto oblast. Síly cílíme především na dramaturgii, produkci a fundraising. Přesto naše sociální sítě částečně spravují profesionálové v oboru. To je taková mantra Zvěřince obecně. Na testování vůbec nemáme čas, běží jeden festival a my pracujeme minimálně na dvou následujících. Za sebe se ohlížíme jen díky feedbacku, který sepisujeme bezprostředně po festivalu a letmo do něj za rok nakoukneme. Propagační aktivity stavíme pro konkrétní událost zvlášť, tudíž se užitá média ne vždy opakují. Nějaké programové zrušení si nevybavuji, spíš na něco prostě zapomeneme.

 

Sbíráte kontakty na své cílové skupiny? Jak a kde?

Tvoříme různé komunitní chaty na různých komunikačních platformách, kontakty máme i z předprodejů vstupenek na konkrétní událost.

 

Jak intenzivně využíváte sociální sítě? Jaký typ obsahu tvoříte? Kterou ze sítí vaše cílová skupina preferuje? Kde jsou fanoušci nejvíce aktivní?

Je to náš základní mediální komunikační kanál a snažíme se o autentický obsah, ať už to v marketingové hantýrce znamená cokoli. Myslím, že nejsilněji u nás funguje Facebook, ale je to i z důvodu, že Instagram jsme docela opomíjeli z důvodu nedostatečných kapacit. To se nyní docela změnilo.

 

Máte uzavřená mediální partnerství? Co z toho pro vás plyne? Jaká plnění nabízíte a co od partnerů očekáváte?

Žádné oficiální partnerství jsme neuzavřeli, máme spíše okruh spřátelených médií, se kterými spolupracujeme. Dělají to z důvodu, že jsou jim naše aktivity sympatické a logo v rámci virtuální propagace a plakátů postačí.

 

Připravujete pro své příznivce nějaké speciální akce nad rámec běžné činnosti, díky kterým si upevňujete vzájemné vztahy – například soutěže, setkání s herci, akce pro děti? Je o tyto aktivity ze strany vašich cílových skupin zájem? A ten roste, klesá, drží se na stejných číslech? Máte nějaké domácí, případně zahraniční vzory?

Snažíme se v rámci fundraisingu v soukromém sektoru nabídnout speciální akce pro mecenáše, ale s touto strategií teprve začínáme a na výsledky si musíme ještě chvíli počkat. Mám radost, že se nám také daří rozvíjet dobrovolnictví u našich projektů. Několik lidí se k nám přidalo právě touto cestou a už se stali plnohodnotnými členy spolku a podílí se na většině akcí.

Čerpáme inspiraci z různých zdrojů, pro náš spolek jsou to určitě velmi blízká Lofofora či Luhovaný vincent. Ze vzdálenějších olomoucká Hlubina nebo pražská Alta. Ze zahraničních mne velmi oslovila bratislavská Nová Cvernovka nebo UfaFabrik v Berlíně.

 

Myslíte si, že se vám povedlo něco, co by mohlo být inspirací i pro další píáristy? Nemusí to být celá komunikační strategie, někdy stačí drobnost, nápad, vychytávka…, které vedly ke zvýšení prodeje, sledovanosti, návštěvnosti…

Již zmíněná kontaktní kampaň, kdy mám neustále u sebe nějaké letáčky, pozvánky nebo samolepky. A pokud má událost v sobě nějakou pravidelnost, termín jejího pokračování oznámený v rauši po ukončení jiné, silně rezonuje.

 

https://zverine.cz/

ZRUŠENÍ AKCE SEMILSKÝ MONTMARTRE

SEMILY: S ohledem na doporučení Vlády ČR byla městem Semily zrušena akce Semilský pecen, jejíž součástí měl být v sobotu 14. září i muzejní „Semilský Montmartre“. I tuto akci, která se částečně měla odehrávat venku, rušíme. Zároveň měla proběhnout i vernisáž výstavy 2 x 100 = Jiří Šlitr + Jiří Bažant. Výstava bude zpřístupněna bez vernisáže v plánovaném termínu v sobotu 14. září, a to od 9:00 do 12:00 a od 13:00 do 17:00 hodin. Slavnostní setkání nad výstavou pak uspořádáme až v pátek 27. září od 17:30 hodin. V ten den bude také odhalena pamětní deska Jiřímu Bažantovi (16:30), proběhne vernisáž výstavy Michal Tomek – Perníková benzinka a jiné obrazy (17:00) a koncert na památku Jiřího Šlitra a Jiřího Bažanta (18:30). 

Pokud byste chtěli v sobotu navzdory počasí někam vyrazit, muzeum bude otevřené. Už jen do 22. září můžete navštívit přírodovědnou výstavu Stromy jako domy a výstavu květinových zátiší Za tichem květin.

Aktuální informace sledujte na www.muzeumsemily.cz

Těšíme se na setkání s vámi a děkujeme za pochopení.

14.09.2024
Autor článku: 
Miroslav Šnaiberk, ředitel Muzea a Pojizerské galerie Semily, p. o.

Zlínské muzeum nabídne novou výstavu jako únikovou hru

ZLÍN: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně zve návštěvníky na novou výstavu s názvem Zlínský samizdat – únik ze socialismu, která připomene Zlín (Gottwaldov) jako významné centrum vzniku a výroby samizdatové literatury. Výstava je netradičně řešena formou únikové hry pro děti, dospělé a zrakově postižené, kteří se na začátku výstavy stanou disidentem a budou procházet labyrintem 8 oddělených prostorů a plnit úkoly k tématu.

od 12.09.2024 do 07.01.2025
17:00
Autor článku: 
Alena Babicová

„V rámci 35. výročí sametové revoluce se také zaměřujeme na Společnost přátel USA, kterou v roce 1987 v Gottwaldově založili Stanislav Devátý, Bedřich Koutný, Petr Bartoš a Pavel Jungman. Ti vydávali samizdatový časopis Magazín SPUSA a čtrnáctideník Informace o Chartě 77 a obstarávali tak jeho náklad pro celou jižní i severní Moravu. Podíleli se též na tisku a vazbě desítek strojopisných knih,“ uvedla Veronika Balajková, kurátorka výstavy a současně knihovnice  z Muzea jihovýchodní Moravy ve Zlíně.

Návštěvníci si na výstavě sami projdou osm oddělených prostor - Osobnosti zlínského samizdatu, Zlínský samizdat a Společenství přátel USA, Samizdatová dílna, Socialistická literatura, Charta 77, Výslechovna STB, Vězení a vězeňství 1969-1989, Sametová revoluce ve Zlíně (Gottwaldově), kdy v každém budou plnit úkoly k tématu.

„Labyrint zároveň symbolizuje 41 let bezvýchodné situace, z níž pro naše rodiče a prarodiče nebylo úniku a současně uvědomění si, že pro ně se bohužel o žádnou hru nejednalo. Cenou za absolvování hry ve výstavě bude pro návštěvníky pocit, který lidem přinesla sametová revoluce po éře socialismu spolu se získáním svobody slova, vyznání a pohybu,“ doplnila Veronika Balajková.

Součástí výstavy budou aktivity pro menší návštěvníky, kde si děti budou moci vyzkoušet techniku sítotisku nebo přepisovat Chartu 77 na psacím stroji.

K výstavě proběhne na Mezinárodní den samizdatu 12. 10. v 10 a 15 hodin doprovodný program, při němž budou bývalí disidenti Stanislav Deváty, Bedřich Koutný a Pavel Jungmann vysvětlovat a předvádět výrobu samizdatových tisků pomocí sítotisku. Ve čtvrtek 14. 11. v 17 hodin se se stejným obsazením uskuteční promítání dokumentu Dělníci samizdatu s následnou besedou, k níž se připojí i režisér dokumentu Adam Drda.

Celá výstava bude přizpůsobená zrakově postiženým a bude zahájena vernisáží ve čtvrtek 12. září v 17 hodin. Navštívit ji bude možné ve 14|15 BAŤOVĚ INSTITUTU do 7. ledna 2025.

 

Více informací na www.muzeum-zlin.cz

Podzim v Národní galerii Praha: nová stálá expozice v Karviné, fotografie Libuše Jarcovjákové a École do Paris

PRAHA: Národní galerie Praha (NGP) je aktivní v regionech – v září otevírá v Karviné novou stálou expozici Havířská balada: Sto roků hornictví v umění. Veletržní palác osvěží první retrospektivní výstava mezinárodně uznávané fotografky Libuše Jarcovjákové. A s objevnou výstavou École de Paris: Umělci z Čech a meziválečná Paříž se vrací Francie do Valdštejnské jízdárny.

13.09.2024
Autor článku: 
Jana Holcová

Otevření stálé expozice NGP na zámku Fryštát

Jednou z priorit NGP je spolupráce s regiony a prvním větším výstupem je právě nová expozice Havířská balada: Sto let hornictví v umění. Představena zde budou díla s hornickou tematikou ze sbírek Národní galerie Praha a doplní je zapůjčené práce současných umělců. Pokrývá období od meziválečné Československé republiky, přes druhou světovou válku, poválečné budování státního socialismu a normalizaci, až k popřevratové době spojenou s útlumem těžby uhlí. Vystavena budou díla známých českých umělců jako jsou Josef Čapek, Otto Gutfreund, Karel Holan, Jiří John, Jaroslav Král, Jan Lauda, Kamil Lhoták nebo Jan Zrzavý, umělců svázaných s hornickými regiony Ostravska-Karvinska, Mostecka nebo Kladenska jako Bohdan Kopecký, Ferdiš Duša nebo Květa Válová a také práce současných umělců Jonáše Czesaného nebo karvinských rodáků Václava Jiráska a Jakuba Špaňhela. Nová expozice v galerii Lottyhaus na zámku Fryštát se veřejnosti otevírá 13. září 2024. Jejím autorem je kurátor Sbírky umění po roce 1945 v NGP Rado Ištok.

„Slovo ,národní‘ v našem názvu pro nás znamená také intenzivní spolupráci s regiony. Těší mě, že právě v Karviné má naše partnerství tak krásný výsledek. Naši kolegové kurátoři nyní také vytvářejí stálou expozici na zámku v Telči a výstavu v Kroměříži. V červnu jsme s finanční podporou Ministerstva kultury spustili program „Znovu na obdiv!“, který se týká restaurování děl zapůjčovaných na výstavy a expozice po celé České republice. Spolupráce s ostatními tuzemskými institucemi a galeriemi je jednou z našich stěžejních činností, v níž budeme i nadále v podobné intenzitě pokračovat,“ říká generální ředitelka Národní galerie v Praze Alicja Knast.

 

Zářijové výstavy a akce

S podzimem se Národní galerie Praha zapojuje do nejrůznějších kulturních událostí a také zintenzivňuje spolupráci se svými partnery. Už na začátku září (5.–8. 9.) proběhne Prague Art Week, na němž  Národní galerie Praha participuje už podruhé. Tento festival umění se koná nejen uvnitř více než třech desítek pražských institucí a prostor věnovaných umění, ale i v ulicích hlavního města.

NGP se letos také stane součástí Noci literatury, jež na atraktivních a běžně nedostupných místech přibližuje široké veřejnosti ukázky z nové tvorby evropských spisovatelů v podání známých osobností. Akce proběhne 18. 9. mezi 18. a 23. hodinou, vybraná čtení a výuka znakového jazyka se budou konat ve Šternberském a Schwarzenberském paláci.

Na širokou veřejnost a rodiny s dětmi myslí i v klášteře sv. Anežky České na druhém břehu Vltavy, kde v sobotu 14. 9.  pořádá NGP tradiční „Anežku dětem“, tvůrčí, zábavné a poznávací odpoledne v zahradách i expozicích. Zahradní slavnost pro celou rodinu s dílnami, hudbou, pohybem a pátrací hrou bude přístupná zdarma. O týden později, v neděli 22. 9., se NGP zapojí do akce Poznej Vltavu. Okolí řeky ožije unikátním programem, který spojí zábavu s poznáním. NGP nabídne bezplatné komentované prohlídky  Anežského kláštera. Návštěvníci všech věkových kategorií při nich budou mít příležitost poznat jedinečný genius loci této památky.

Zmínit je třeba i nové menší výstavní kolekce grafiky a kresby, tzv. grafické kabinety. Výstava Voilà la femme je věnována nekonečným možnostem koláže a NGP tak připomíná 110. výročí narození Jiřího Koláře. Ve Veletržním paláci bude k vidění od 26. 9. 2024 do 5. 1. 2025. Jedním z dalších nově otevíraných grafických kabinetů je Salomé, femme fatale symbolismu a dekadence, která se koná od 26. 9. 2024 do 12. 1. 2025 rovněž ve Veletržním paláci. Ještě do 29. 9. najdeme ve Schwarzenberském paláci grafický kabinet s názvem Dobrá kočka i ta proradná. Kočky v grafice 16. až 18. století.

 

Podzimní Opening 2024 – retrospektiva Libuše Jarcovjákové

Ve čtvrtek 26. září  se během tradičního podzimního Openingu NGP ve Veletržním paláci veřejnosti otevře vůbec první retrospektivní výstava Libuše Jarcovjákové. Představí tvorbu fotografky, jež přes půl století přirozeně a živelně mapuje svůj život a blízké okolí. Kurátorka Lucie Černá provede diváky archivem i současnou tvorbou umělkyně a širokým spektrem jejích analogových i digitálních fotografií, z nichž některé dosud nebyly vystaveny.

Součástí openingového programu se stane také instalace 192419742024: Pražský Veletržní palác”. Vzniká v přízemním prostoru Korzo a představí důležité momenty historie budovy, která je nejnavštěvovanějším uměleckým muzeem v ČR.  

Od 19 hodin budou ve Veletržním paláci zdarma přístupné všechny výstavy i sbírkové expozice. Večer obohatí audiovizuální performance Noise and Cries, kterou vytvořil projekt bela. Performance je částí Lunchmeat festivalu, s nímž NGP spolupracuje. Lunchmeat festival, který se letos koná od 26. do 30. 9., patří mezi respektované světové přehlídky progresivní elektronické hudby a nových médií. (Informace k těmto dvěma výstavám a k performanci budou součástí samostatné tiskové zprávy a tiskové konference pořádané v den Openingu, 26. 9.)

Na podzimní Opening bezprostředně navazuje Den architektury. Při této příležitosti bude od 27. do 29. 9.  veřejnosti volně zpřístupněna sbírková expozice 1956-1989: Architektura všem ve Veletržním paláci i speciální  doprovodný program: přednášky a workshopy pro děti i dospělé (více informací na webu ngpgrague.cz - Výstavy a akce).

5. a 6. října jsou připraveny Dny volného vstupu Národní galerie Praha, vztahující se ke zmíněnému programu při Dni architektury. Doplní je bezplatný vstup během svátečních termínů: 28. 10. a 17. 11. 

NGP je letos také partnerem Signal Festivalu, přehlídky digitální a kreativní kultury v Praze, který proběhne od 10. do 13. 10. V prostorách Šternberského paláce si návštěvníci budou moci užít tři instalace sochaře Jiřího Příhody. Jeho konstrukce na pomezí sochy a architektury nabízejí nezvyklou denní i noční světelnou podívanou. Na nádvoří Schwarzenberského paláce se s interaktivní projekcí představí průkopník novomediálního umění Michael Bielický.

 

Závěr podzimu: jedinečný pohled na meziválečnou Paříž

S postupujícím podzimem se „zásah uměním“ ještě zintenzivní. Ve Valdštejnské jízdárně zahájíme 7. 11. výstavu École de Paris: Umělci z Čech a meziválečná Paříž. Bude věnovaná těm umělcům, kteří se nejvíce prosadili v meziválečné Francii. Patří k nim především Georges Kars, Othon Coubine a François Zdenek Eberl, jehož práce budou v Praze vystaveny vůbec poprvé. Třešničkou na dortu bude prezentace Coubinových obrazů ze sbírky Leo Steina. Výstava též připomene 80. výročí úmrtí dosud nedoceněného česko-německo-židovského malíře Georgese Karse. Na výstavě budou k vidění obrazy s  charakteristickými náměty pařížské školy: portréty současníků, městské krajiny, výjevy z pouličního života chudinských čtvrtí Paříže, modelky, prostitutky nebo scény z kabaretů, cirkusů či kaváren. Projekt připravuje kurátorka Sbírky moderního umění Anna Pravdová.

Hned o týden později, 14. 11., se ve Veletržním paláci otevře výstava ke 140. výročí připojení Holešovic-Buben k velké Praze, kterou NGP připravila  ve spolupráci s Městskou částí Praha 7. Prostřednictvím více než stovky obrazů, grafik, kreseb, plastik a architektonických plánů z fondů NGP představí různé podoby Prahy 7 v průběhu 19. a 20. století. Srdcem výstavy bude soubor děl Antonína Slavíčka (1870–1910), který bydlel v Dobrovského ulici. Podobu Letné a Holešovic na počátku 20. století zachytil na řadě studií, obrazů i na monumentálním pohledu na Prahu z Letné, jenž patří ke klíčovým dílům českého moderního umění. Společně s dalšími ikonickými pracemi19. století bude tento výběr přístupný v rámci sbírkové expozice 1796-1918: Umění dlouhého století až do 25. 5. 2025.

 

Souhrn podzimních akcí, do nichž se NGP zapojuje či je pořádá:

Prague Art Week: 5. – 8. 9.

Otevření stálé expozice na zámku Fryštát: 13. 9.

Anežka dětem: 14. 9.

Noc literatury: 18. 9.

Poznej Vltavu: 22. 9.

Podzimní Opening NGP 26. 9.: otevření výstavy Libuše Jarcovjáková a instalace 1924–1974–2024: Pražský Veletržní palác

Den architektury: 27. – 29. 9.

Lunchmeat festival: 26. - 30. 9.

Signal Festival: 10. - 13. 10.

Dny volného vstupu: 5. – 6. 10., 28. 10., 17. 11.

École de Paris: Umělci z Čech a meziválečná Paříž: 8. 11.

Praha 7 v NGP: 14. 11.


www.ngprague.cz

Sledujte nás
 Národní galerie Praha
 Národní galerie Praha dětem
 ngprague #ngprague

Slovácké muzeum představí vývoj svého vizuálního stylu

UHERSKÉ HRADIŠTĚ: Jak se postupem času měnil a vyvíjel vizuální styl Slováckého muzea? S tím se můžete seznámit na chystané výstavě Proměny / Vizuální styl Slováckého muzea. Ta bude zpřístupněna ve čtvrtek 12. září v hlavní budově muzea ve Smetanových sadech. Nabídne nejen plakáty, ale i katalogy k výstavám, pozvánky, publikace a další propagační materiály.

od 12.09.2024 do 03.11.2024
Autor článku: 
Zuzana Hoffmannová

„Slovácké muzeum si letos připomíná 110 let od svého vzniku, a proto jsme se rozhodli uspřádat výstavu právě na téma proměny a vývoje jeho vizuálního stylu. Mezi autory vystavených propagačních materiálů je například Joža Uprka, Adolf Kašpar, Ruda Kubíček, Josef Kiesewetter, Petr Opočenský, Ema Pelikánová či Michal a Lukáš Malinovi,“ říká kurátorka výstavy a historička umění Milada Frolcová.

Výstava potrvá do neděle 3. listopadu 2024.

Historie muzea

Před 110 lety, přesně 1. 6. 1914, byla v prvním patře bývalého jezuitského kláštera v 9 místnostech slavnostně otevřena první expozice Slováckého muzea. Její základ tvořily předměty zakoupené od sběratele a pozdějšího prvního ředitele muzea Františka Kretze. Už o čtyři roky později však musela být uzavřena, neboť prostory zabralo vojsko.

V roce 1929 městská rada zakoupila pro muzeum budovu bývalého střeleckého spolku v Uherském Hradišti postavenou v letech 1801–1803 na místě někdejší dřevěné střelnice, hostinec Na Střelnici ve Smetanových sadech. Po úpravách a instalaci sbírek se muzeum pro veřejnost znovu otevřelo 15. 8. 1931. První funkcionalistická přístavba podle návrhu architekta Bohuslava Fuchse se uskutečnila v letech 1936–1937; druhá, která dala muzeu konečnou podobu, se realizovala v letech 1940–1943. Poslední větší stavební úpravy hlavní budovy muzea byly dokončeny v roce 1995. V roce 1997 byly stavební úpravy dokončeny modernizací bočního křídla, v němž jsou umístěny pracovny muzea. Celý objekt je dnes v režimu nemovité kulturní památky.

V 60. letech 20. století byla po dlouhé rekonstrukci otevřena Galerie Slováckého muzea v objektu bývalé zbrojnice a také byl pod správou Slováckého muzea zpřístupněn Památník Velké Moravy postavený nad odkrytými základy kostela Na Valách ve Starém Městě.

V roce 1984 bylo jižní průčelí budovy osazeno mozaikovými alegoriemi jednotlivých měsíců v roce akademického malíře Jana Köhlera z roku 1905. Kompozice byly původně umístěny na vlastním domě architekta Dominika Feye, který byl zbořen roku 1981.

Sbírka Slováckého muzea v Uherském Hradišti v současnosti obsahuje více než 380 000 kusů sbírkových předmětů. V souladu se zaměřením muzea je tvořena souborem předmětů dokumentujících etnografický vývoj národopisné oblasti Slovácko, archeologický, historický a umělecký vývoj města a jeho okolí. Muzeum je pověřeným pracovištěm Centra péče o tradiční lidovou kulturu ve Zlínském kraji. Provádí výzkumy a dokumentaci tradiční lidové kultury v regionu a spolupracuje přitom s partnerskými institucemi. Ze služeb pro badatele a veřejnost lze zmínit například komentované prohlídky, služby odborné knihovny či E-studovny a možnost studia sbírek. Při muzeu působí Muzejní spolek a Společnost přátel slivovice České republiky.

Slovácké muzeum je držitelem řady ocenění, např. Muzeum roku 2015 i 2016 atd. Těmi posledními je Zlatý mamut/Cena Karla Absolona za popularizaci archeologie za rok 2022 a Cena Českého výboru ICOM za rok 2022, a to za projekt výstavby Cyrilometodějského centra ve Starém Městě a revitalizace národních kulturních památek Velké Moravy.

V současnosti Slovácké muzeum spravuje také Muzeum v přírodě Topolná, Muzeum lidových pálenic ve Vlčnově a archeologické lokality, národní kulturní památky – Na Špitálkách ve Starém Městě, Výšinu sv. Metoděje v Uherském Hradišti – Sadech a Na Díle v Modré.

Vedle výstav pořádá muzeum ve spolupráci s Muzejním spolkem přednášky a řadu dalších akcí pro děti i dospělé a nabízí rovněž edukační programy pro školy.

Oslavy výročí muzea se chystají na příští rok, a to v rámci tří jedniček, tedy 111 let od otevření.

www.slovackemuzeum.cz

Vlny Jiřího Mádla budou bojovat za Českou republiku o Oscara

ČR: O výběru kandidáta na Oscara za Českou republiku v kategorii Nejlepší zahraniční film každoročně hlasují členové České filmové a televizní akademie (ČFTA), která stojí i za udílením cen Český lev. Do boje o prestižní cenu 97. ročníku americké Akademie filmového umění a věd akademici vybrali film Vlny scenáristy a režiséra Jiřího Mádla. Dobové drama připomíná události osudného roku 1968, kdy Československo začala v rámci „bratrské pomoci“ okupovat vojska Varšavské smlouvy. Film je inspirován skutečným příběhem skupiny novinářů Redakce mezinárodního života Československého rozhlasu a jejich odhodláním přinášet nezávislé zprávy za každou cenu. Ve světové premiéře byl snímek uveden na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary. Do kin oficiálně vstoupil 15. srpna, kde jej prozatím zhlédlo přes 350 tisíc diváků.

Autor článku: 
Silvie Marková

Hlasování akademiků o kandidáta na Oscara probíhalo od 30. srpna do 8. září a akademici vybírali ze 13 českých celovečerních filmů, přihlášených jejich producenty. Za filmem Vlny se v hlasování umístily snímky Amerikánka a Mord (psáno v abecedním pořadí).

Slavnostní vyhlášení 97. ročníku cen americké Akademie filmového umění a věd se uskuteční 2. března 2025. Oscarový shortlist výběru 15 zahraničních filmů Akademie zveřejní 17. prosince letošního roku. Nominace pak budou oznámeny 17. ledna 2025.

Jiří Mádl ve svém zatím nejambicióznějším filmu odtajňuje skutečné dobové události v uhrančivém špionážním thrilleru o důležitosti rodiny, o boji za svobodu a o jedné nahrávce, která může změnit běh dějin. V době pražského jara se mezi tehdejší žurnalistické ikony v proslulé Redakci mezinárodního života Československého rozhlasu vedené Milanem Weinerem dostává mladík Tomáš, který se po ztrátě rodičů stará o svého nezletilého bratra. Netuší však, že místní redaktoři jsou v hledáčku tajných služeb. Tomáš se ocitne před složitým rozhodnutím, zda ohrozit svého bratra, nebo ztratit vlastní tvář a morálku. Hlavní roli režisér svěřil Vojtěchu Vodochodskému, dále se ve snímku představí Stanislav Majer, Martin Hofmann, Vojtěch Kotek, Táňa Pauhofová nebo Marika Šoposká. Jiří Mádl na filmu pracoval přes deset let.

Jiří Mádl debutoval jako režisér a scenárista filmem Pojedeme k moři, který si vysloužil tři nominace na Českého lva a získal řadu ocenění na mezinárodních filmových festivalech. Jeho druhým celovečerním filmem je snímek Na střeše, jenž získal hlavní cenu na Mezinárodním filmovém festivalu v Mannheimu i Cenu diváků na MFF Karlovy Vary a byl nominován na Českého lva v 7 kategoriích. Jako herec se před kamerou poprvé objevil ve filmu Snowboarďáci v roce 2004. Dále ztvárnil například role ve filmech Michaely Pavlátové Děti noci, Bohdana Slámy Čtyři slunce či Vlk z Královských Vinohrad Jana Němce. Za roli ve filmu Modelář Petra Zelenky získal Českého lva. Jiří Mádl si zahrál i v řadě zahraničních produkcí, například ve filmu Hra Alejandra Fernándeze Almendrase, Die Ermittlung Rolfa Petera Kahla nebo Charlotte, eine von uns Rolanda Colly.

V loňském roce vybrali akademici jako kandidáta na Oscara za Českou republiku film režiséra Tomáše Mašína Bratři. Ikonickou zlatou sošku americké Akademie filmového umění a věd zatím získaly pouze dva československé a jeden český film: Obchod na korze (1965) Jána Kadára a Elmara Klose, o dva roky později Ostře sledované vlaky Jiřího Menzela a Kolja (1996) Jana Svěráka. Šestice dalších filmů se pak probojovala do nominačního výběru: Lásky jedné plavovlásky (1966) a Hoří má panenko Miloše Formana (1968), Vesničko má středisková Jiřího Menzela (1986), Obecná škola Jana Svěráka (1991), Musíme si pomáhat Jana Hřebejka (2000) a naposledy Želary Ondřeje Trojana (2003). Do oscarového shortlistu byl v roce 2019 vybrán film Václava Marhoula Nabarvené ptáče a o dva roky později snímek Agnieszky Holland Šarlatán.

 

O České filmové a televizní akademii:

Česká filmová a televizní akademie byla založena v roce 1995, v roce 2013 prošla transformací na zapsaný spolek. Jejím hlavním cílem je podporovat a propagovat české kinematografické umění v České republice i v zahraničí a vytvářet podmínky pro rozvoj českého filmu. Uděluje nejprestižnější českou filmovou cenu – Českého lva
a nominuje českého kandidáta na ceny americké Akademie filmového umění a věd. ČFTA má v současné době 405 členů.

Stránky

Přihlásit se k odběru RSS - Knihy, literatura, média