pátek
26. dubna 2024
svátek slaví Oto
Banner
© Zdroj: Martin Krupa, NIPOS



Kultura v časech pandemie/Konference Umění online?

ČR: Dění kolem COVID přinutilo umělce i pedagogy sdílet a předávat umění online. Dá se umění učit online? Jakými cestami? Přináší internetová forma výuky něco prospěšného? Každý umělecký obor i každý „aktér“ se s nastalou situací vypořádává jinak. Konference „Umění online?“ přivedla k sobě různé umělecké obory (divadlo, hudba, zpěv, tanec, výtvarné umění, film) a přinesla příklady inspirativních projektů a přístupů. Co si z ní odnesla manažerka projektu Mgr. Kateřiny Klementové, Ph.D.?

Autor článku: 
Irena Koušková

Úspěšné konference se zúčastnilo téměř třicet lektorů ze všech uměleckých oborů a její kapacita (500 osob) byla naplněna, což svědčí o tom, že jste se aktuálním tématem trefili do černého. Co z diskusí a online prezentací vyplynulo? Dá se umění učit online? Který z oborů musel překonat asi největší překážky při učení online?

Největší poznání z konference? Že v tom zkrátka nejsme sami – jak v rámci našich uměleckých oborů, tak v oblasti umění vůbec. Myslím, že každý z nás, kdo umění předává jiným, si sám prošel na jaře či na podzim více či méně hlubokou krizí: „Jak to mám propánakrále učit online, když to má být od základů celé vlastně offline?“ Vždyť právě umění a kultura se zakládají na vlastním fyzickém či emocionálním prožitku, který sdílím s ostatními, v aktuálním čase a v aktuálním prostoru. Přenést tohle vznikání, rození, puzení, tvoření, sdílení... do domácností unavených dětí z online výuky, se zdá být nemožné. Ale není. Už při přípravě akce (sama jsem byla trochu zdecimovaná dalším lockdownem) se mi otevřely „nové světy“ – například že už od jara loňského roku funguje web – studnice nápadů k Dramatické výchově distančně (https://dramadistancne.blogspot.com/), na podzim se zrodilo shromaždiště úžasných nápadů z celé republiky Zpíváme doma (https://www.nsdb.cz/zpivame-doma/c23.html), ve výtvarném oboru to „jede“ a inspiraci například z projektu https://www.nedatovano.cz/, Národní galerie či DOXU si může vzít každý, bez ohledu na obor, kterému se věnuje. Touha po mezioborové spolupráci a inspiraci zaznívala velice silně.

Největším překvapením pro mě byla „proměna“ v tanečním oboru – při přípravě akce vypadal tanec jako nejhůře zasažený. Je tu vůbec někdo, kdo dokázal zareagovat na téměř „nemožné“? Fascinující příklady z Pardubic, Jablonce n. N., Karlových Varů, Sedlčan či Hořovic nás přesvědčily o opaku. Po skončení konference mi přicházely ohlasy jako: „Dříve jsem se toho bála, ale od příštího týdne začínám učit tanec online! Díky! “ A to je ta největší odměna.

Mně osobně asi nejvíce překvapilo, že se během dne vytvořila mezi námi všemi silná, až dojemná atmosféra. To jsem opravdu od konference “přes obrazovku“ nečekala.

 

Sama působíš jako lektorka tance. Co se ti osvědčilo? Co se rozhodně nahradit nedá? Jaké jsou tvé vlastní zkušenosti? Je zájem mezi frekventanty kurzu o online hodiny?

Výuka online neznamená „překlopit“ obyčejnou hodinu na obrazovku počítače. To by umořilo i osla. Online hodiny jsou jiné, a přijde mi, že se musí celé jinak „postavit“. Více si povídáme. Více tvoříme sami. Problém je s taneční technikou – nové prvky se učí špatně – to v tanci prostě vyžaduje fyzický kontakt. S nároky jsem tedy musela jít dolů. Ale jinak? Na konferenci se ukázalo, že online hodiny mohou být vlastně osobnější – do hry vstupuje dětský pokoj či kuchyň, domácí mazlíčci, plyšáci, zvědaví sourozenci a rodiče, klademe důraz na vlastní, autorskou tvorbu dětí, vlastně se toho o sobě spoustu dozvíme.

 

Každá krize je zároveň příležitostí k inovacím. Myslíš, že některý z nástrojů online uměleckého vzdělávání přetrvá a bude se dál využívat i po překonání krizového období? Zůstanou nově vzniklé online iniciativy? Můžeš některé představit?

Myslím, že ano. Díky téhle době jsme se naučili více sdílet své metody, postupy, a více o sobě víme i mezi jinými obory. Během příspěvků v sekci Film zazněla na konferenci velká potřeba naučit se pracovat s filmem, osvojit si základní dovednosti střihu apod. Proto jsme se dohodli s lektory Aeroškoly a 16. ledna takový online seminář skutečně proběhne. Bleskově se zaplnil, proto uvažujeme o jeho opakování v co nejbližší době.

 

https://konference.nipos.cz/2020-umeni-online/

 

Vizitka

Kateřina Klementová se v NIPOS se věnuje projektovému managementu a výzkumné činnosti v oblasti kulturní participace a uměleckého vzdělávání. Podílí se na tvorbě koncepčních a metodických materiálů, NIPOS zastupuje v mezinárodních organizacích Amateo a ACEnet, byla členkou OMC expertních pracovních skupin při Evropské komisi. Je také tanečnice, choreografka a taneční lektorka v oboru historického tance,  organizuje a vede taneční semináře a workshopy pro děti, mládež i dospělé v ČR i zahraničí. Je dlouholetou lektorkou tanečních seminářů na Mezinárodní letní škole staré hudby ve Valticích, edukačních programů České filharmonie, vyučuje Historický tanec na Taneční konzervatoři hl. m. Prahy.

Mohlo by vás také zajímat...

RONOV NAD DOUBRAVOU: V souvislosti s plánovaným dokončením celkových úprav náměstí se vedení města rozhodlo naplnit myšlenku pořízení sochy věnované svému nejslavnějšímu rodákovi. Ta se objevovala již od šedesátých let minulého století, kdy byla v Nečasově vile instalována obrazová galerie určená nejen pro díla Chittussiho, ale i dalších malířů Železných hor.

Pardubický kraj
Instituce a kulturní zařízení, Výtvarné umění, Senioři, Památky
Co se děje
25.04.2024

ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.  

Celá ČR, Hl. m. Praha
Co se děje
25.04.2024

LIBEREC: Pro Liberec je Botanická zahrada nejen turistickou atrakcí, ale významným vědeckým botanickým centrem. Známost zahrady zvyšuje schopnost vědecká aktivita mezinárodních botanických konferencí, výměna teoretických znalostí přírody a také významná přednášková tvorba.

Liberecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Co se děje
25.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?

Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!

Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
EDITORIAL
24.04.2024