pondělí
29. dubna 2024
svátek slaví Robert

Plzeňský kraj

Plzeňský kraj

Jindřich Štreit: Vesnice je svět

25.03.2011
KLATOVY: Galerie Klatovy/Klenová pořádá v pátek 25. března od 17 h přednášku na téma "Vesnice je svět", která bude doplněna promítáním Štreitových snímků a filmem Jana Špáty " Mezi světlem a tmou". Fotografie z vesnice předrevoluční i porevoluční, jak ji autor viděl na svých cestách (Francie, Německo, Anglie, Maďarsko, Japonsko, Čína). Galerie U Bílého jednorožce v Klatovech www.gkk.cz

Hubička – jedna z nejoblíbenějších českých oper se vrací do Plzně!

PLZEŇ: Po více než dvaceti letech se na scéně plzeňského Velkého divadla opět objeví Smetanova opera Hubička, která společně s Prodanou nevěstou patří k nejhranějším autorovým operám. Uvedení nové inscenace v hudebním nastudování Jiřího Petrdlíka a v režii Magdaleny Švecové je pokračováním oslav Roku české hudby připomínající dvousetleté výroční narození Bedřicha Smetany, pro které si Divadlo J. K. Tyla nachystalo nabídku všech Smetanových oper. Premiéra Hubičky je naplánována na 27. dubna 2024, ústřední pár, Vendulku a Lukáše, ztvární Ivana Veberová a Richard Samek v alternaci s Michalem Bragagnolem.

27.04.2024
Autor článku: 
Martina Drbušková

Šestá opera Bedřicha Smetany byla jeho první spoluprací s Eliškou Krásnohorskou, která našla inspiraci pro libreto ve stejnojmenné povídce Karolíny Světlé. Světová premiéra se odehrála 7. listopadu 1876 v Prozatímním divadle v Praze. „Hubička je plná fantastické hudby, zvlášť když si uvědomíme, že Smetana tuto hudbu v životě neslyšel, protože celou Hubičku napsal, když už byl hluchý. Čím víc toto dílo studuji, tím víc se s každým taktem skláním před jeho genialitou,“ říká dirigent a šéf opery Jiří Petrdlík. Podle slov dramaturga Vojtěch Franka sám skladatel považoval Hubičku za svou do té doby nejzdařilejší operu. „Dramaturgická sevřenost díla a množství krásných lyrických míst mu mohou dát za pravdu,“ doplňuje Frank.

Děj opery se točí kolem hubičky, kterou Lukášovi Vendulka z úcty k jeho mrtvé ženě nechce dát dřív, než se stane jeho ženou. Děj sice není nijak komplikovaný, podstatnou roli v něm ale hraje promyšlená psychologie postav. „Hubička je o lidech, jejich síle i slabosti. Je o míjení na té nejkřehčí úrovni vztahů, o víře a důvěře, úctě i odvaze.vysvětluje Magdalena Švecová. „A i když nám může připadat, že hádat se o hubičku je přinejmenším úsměvné, rozhodně jsou zmíněné vztahy založené na skutečných prožitcích, které mohou mít mnohem hlubší kořeny, než se na první pohled jeví.

Inscenace Magdaleny Švecové se scénografií a kostýmy Zuzany Přidalové evokuje život našich předků ve vsi v Podkrkonoší, kde křesťanské tradice soužijí s pohanskou pověrčivostí a kde si lidé na živobytí přivydělávají třeba i pašeráctvím. „S výtvarnicí Zuzanou Přidalovou vycházíme z přírodních, vizuálně příjemných materiálů, nejvýraznějším prvkem budou motivy modrotisku. Částečně jsme se inspirovaly v Jilemnici – Hubička se odehrává v podhůří, kde má modrotisk dodnes své místo,“ přibližuje vizuální stránku inscenace režisérka.

„Ještě nedávno patřila Smetanova Hubička k základním představením všech českých operních scén. Dnes je uváděna daleko méně, a proto s nadšením vítám znovu zařazení této opery v rámci Roku české hudby 2024 do repertoáru DJKT. Diváci se mohou těšit na krásnou hudbu a ztvárnění nefalšovaných lidských charakterů,“ říká radní města Plzně Eliška Bartáková.

V hlavní roli Vendulky se představí držitelka Ceny Thálie Ivana Veberová, Lukášem jí bude Richard Samek nebo Michal Bragagnolo. V dalších rolích vystoupí Pavel Klečka, Martin Bárta, Jakub Hliněnský,  Jana Foff Tetourová, Jevhen Šokalo, Radka Sehnoutková, Marie Šimůnková, Petr Horák a Jan Ondráček.

 

Smetanovy opery v DJKT

Příležitost vidět v Plzni všechny Smetanovy opery měli diváci naposledy před 40 lety. DJKT uvádí Smetanovy opery ve spolupráci s Národním divadlem moravskoslezským v Ostravě. Inscenace Prodaná nevěsta, Dalibor, Hubička a Čertova stěna v nastudování plzeňského operního souboru mohou diváci navštívit v průběhu roku několikrát, celou etapu uzavře ostravské divadlo, které v rámci epilogu Roku české hudby v lednu 2025 představí ve Velkém divadle Branibory v Čechách, Dvě vdovyTajemství. „Pomyslným vrcholem celého cyklu bude jediné galapředstavení slavnostní opery Libuše v lochotínském amfiteátru v rámci Noci s operou,“ doplňuje ředitel divadla Martin Otava. Viola – devátá nedokončená Smetanova opera zazněla v únoru na slavnostním koncertě V hudbě život Čechů. Nejmenší diváci se mohou seznámit s operní tvorbou Bedřicha Smetany návštěvou inscenace Prodáváme nevěstu, která se vrátí na Malou scénu 5. října 2024.

Vstupenky mohou diváci zakoupit v pokladně předprodeje Smetanovy sady 16, 301 00 Plzeň, on-line na webových stránkách djkt.eu nebo v síti Plzeňská vstupenka.

 

Bedřich Smetana

Hubička

Libreto                                        Eliška Krásnohorská

Hudební nastudování                      Jiří Petrdlík

Dirigent                                      Jiří Petrdlík / Jiří Štrunc

Režie                                          Magdalena Švecová

Výtvarnice scény a kostýmů            Zuzana Přidalová

Pohybová spolupráce                     Kristýna Miškolciová

Dramaturgie                                    Vojtěch Frank

Sbormistr                                         Jakub Zicha

Sbormistryně dětského sboru        Anna Marie Lahodová

Hudební příprava                            Maxim Averkiev, Martin Marek

 

Otec Paloucký                                  Pavel Klečka

Vendulka, jeho dcera                      Ivana Veberová

Lukáš, mladý vdovec                       Michal Bragagnolo / Richard Samek

Tomeš, švagr Lukášův                     Martin Bárta / Jakub Hliněnský

Martinka, teta Vendulčina              Jana Foff Tetourová

Matouš, starý pašíř                         Jevhen Šokalo

Barče, děvečka u Palouckých          Radka Sehnoutková / Marie Šimůnková

Strážník                                     Petr Horák / Jan Ondráček

 

Premiéra 27. dubna 2024 ve Velkém divadle

Nejbližší reprízy 3. a 14. května 2024

 

Probouzení jara ve Skanzenu Horní Falce u města Nabburg × Bavorsko

HORNÍ FALCE/BAVORSKO: Pokud si naplánujete výlet do muzea v květnu 2024, rezervujte si nejlépe celé odpoledne. Louky jsou opět zelené, vše kvete a všude v areálu panuje čilý ruch... Při příjemné procházce jarní přírodou si můžete prohlédnout historické budovy, kterých zde máme více než padesát a na pastvinách se již pohybuje spousta zvířat a jejich letošní mláďata.

od 01.05.2024 do 20.05.2024
09:00 - 17:00
Autor článku: 
Petra Zeitler

V květnu pořádáme následující tématicky dny:

  • 1. květen se u muzejní hospůdky od 13 hodin bude stavět tradiční májka. To se ve skanzenu dělá zásadně ručně tzn. bez pomoci techniky. Ozdobený strom přiveze koňské spřežení na místo a kmen se pak mužskou silou staví. Pro potěšení návštěvníků bude vyhrávat dechovka z Nabburgu a kdo bude mít chuť, může si dopřát první májový taneček. Děti mohou následně vyrábět ve výtvarné dílničce motýlky z přírodních materiálů.
  • 5. května pozveme všechny milovníky zahrádkaření na Jarní trh s pestrým sortimentem sazeniček, květin a nejrůznějších zahradních dekorací. Bude se zde konat kurz roubování, burza přebytků ze zahrádek a pro děti máme na programu vyrábění dárků pro maminky.
  • 9. května se bude konat Divadelní den a ve skanzenu se představí hned několik souborů z Horní Falce. V kulise muzejních staveb uvidíte ukázky scének z nových repertoárů. Od hranic s ČR ze Schönsee to budou hry o pašerácích, z Oberviechtachu o legendárním Dr. Eisenbarthovi a z Neunburgu o husitských válkách.
  • 19. května je mezinárodní Den muzeí. Pozveme návštěvníky na expedici do přírody a následně do našeho hostince s pivnicí pod širým nebem. Zdejší pivo a  speciality rozhodně stojí za to ochutnat!
  •  20. května máme v Bavorsku svátek a navíc je Den mlýnů. Ve skanzenu je několik mlýnů na vodní pohon. Proto budou k dispozici naši průvodci, kteří podají informace v němčině o využití vodní energie v minulosti a o jejich výhodách a perspektivách v dnešní době.

Kromě těchto tématických dnů se budou v květnu konat také různé kurzy jako je mýdlovaření, kurz plstění, kovářský workshop, výtvarná dílna na mozaiky anebo oblíbený kurz sekání trávy kosou. Na kurzy se z důvodu omezeného počtu míst musí zájemci příhlásit. Ceny a podmínky jsou uvedené na našich webových stránkách.

 

Provoz: každý den od 9.00 – 18.00 h. (kromě pondělí – pokud není svátek)

Muzejní vstupenka dle ceníku

Parkovací místa jsou k dispozici zdarma

Veškeré informace o programu a provozu: www.freilandmuseum-oberpfalz.de

 

Šumava Litera nadregionální

od 20.04.2024 do 18.05.2024
Autor článku: 
Zuzana Rampichová a Martin Sichinger, Spolek Šumava Litera

Šumava Litera je festival, který už desátým rokem shromažďuje a oceňuje knihy vydané o Šumavě a Bavorském lese. Tradičně se koná ve Vimperku v polovině listopadu.

Z původní víkendové akce se festival pozvolna rozrostl. Nejprve o týden přednášek a výstav konaných ve Vimperku, pak přibyly přednášky v Knihovně města Plzně, židovský festival Šalom ve Čkyni a v posledních letech se už přednášky, výstavy, výlety a další akce konají během celého roku, a to nejen na Šumavě.

A kam tedy pod záštitou Šumavy Litery můžete vyrazit v květnu? 

Ve středu 15.5. 2024 od 17 hodin, Polanova síň Knihovny města Plzně, B. Smetany 13, 2. patro

Šumavské příběhy Martina Sichingera

Tvorba Martina Sichingera a ohlédnutí za festivalovým rokem Šumavy Litery 2023

Vstup zdarma.

V sobotu 18.5. 2024 od 11 hodin, Regen (Bavorsko)

Výlet se Šumavou Literou - Festival lidové bavorské hudby Drumherum

Muzikanty obleženým městem na řece Regen nás provedou Ossi Heindl a Martin Sichinger. Sraz na náměstí v Regenu (Ringplatz) u stánku INFO (INFOSTELLE).

Vstup zdarma.

Pojištění si hrají každý účastník sám. 

Akce se konají s podporou Euregia.

O celém festivalu, nominovaných knihách i dalších akcích (jako je například již dříve avizovaný výlet Na Věnec se Šumavou Literou aneb Archeologická vycházka Pošumavím v sobotu 20. dubna 2024 v 10:15 hodin z Malenic) se můžete více dozvědět přímo na stránkách festivalu: Šumava Litera > Čtěte (sumava-litera.eu).

A kdo by chtěl dostávat aktuální informace o (bezplatných J ) akcích přímo od zdroje, nechť se neváhá zaregistrovat na webu Šumava Litera k odběru novinek.

Těšíme se s vámi na jaře na viděnou - ať už na Šumavě, v Plzni nebo v Regenu!

Amatérský pěvecký sbor Čerchovan z Domažlic mezi profesionálními hudebníky v hlavním programu Smetanovy Litomyšle

DOMAŽLICE, LITOMYŠL: Ústředním místem oslav dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany bude letos Festival Smetanova Litomyšl, který se uskuteční v termínu od 8. 6. do 7. 7. V hlavním programu tohoto významného hudebního svátku vystoupí pouze jeden jediný amatérský soubor. Jmenuje se Čerchovan a jedná se o pěvecký sbor působící v Domažlicích nepřetržitě od svého založení v roce 1901. V současné době ho tvoří přibližně 45 amatérských zpěváků a od roku 1997 stojí v jeho čele sbormistr MgA. Marek Vorlíček. Právě jeho jsme při příležitosti mimořádného festivalového vystoupení požádali o rozhovor.

Autor článku: 
Irena Koušková

Čerchovan se zabývá především duchovní hudbou, ale nevyhýbá se ani opeře, stylizované středověké hudbě či spirituálu. Součástí repertoáru jsou samozřejmě i sborové úpravy českých lidových písní. Je to přesné? Když se ve vaší branži řekne Čerchovan, jaká pověst ho předchází?

Vámi uváděný výčet našich aktivit je poměrně přesný, procentuálně odhaduji, že duchovní hudbou se v uplynulých 10 letech zabýváme z 80 procent. Dlužno říci, že k duchovní hudbě řadím například i kantátu Svatební košile Antonína Dvořáka. Jaké „jméno“ má náš sbor v hudební branži, mi nepřísluší hodnotit, ať posoudí jiní. Ale vzhledem k tomu, kam nás kdo (a s jakým repertoárem) zve, to snad nebude úplně špatné… (úsměv)

 

Jak vypadá pracovní život Čerchovanu? Můžete sbor blíže představit? Jakou má právní identitu? Z čeho financujete náklady na provoz? Zkoušení vedle civilního zaměstnání vyžaduje asi pevnou disciplínu… Kolik vystoupení v sezoně máte, jak často se scházíte? Jaké úspěchy jste si připsali? Jak jste se dostali na audienci k papeži do Vatikánu? Daří se sbor omlazovat? Je tradice sboru pro vás svazující nebo inspirující?

Čerchovan zkouší (až na drobné výjimky) jednou týdně. Protože máme několik kolegů studujících na vysoké škole, musíme zkoušet v pátek, nebo v neděli. Někomu se lépe hodí pátek, jinému neděle, proto pravidelně střídáme tyto dva dny. Zkouška trvá 2,5 hodiny včetně 15minutové pauzy. Čerchovan je obecně prospěšná společnost, náklady na běžný provoz hradíme především z každoroční dotace Města Domažlice, dále z členských příspěvků a někdy z honorářů za naše vystoupení. Počet vystoupení v rámci roku je proměnlivý, odhaduji, že se v průměru bude jednat asi o 10 koncertů ročně. Rozhodně však upřednostňujeme kvalitu (programu, spoluúčinkujících i našeho výkonu) před kvantitou.

Ano, určitá disciplína je ve sboru nezbytná – což (předpokládám) ostatně platí o každém oboru lidské činnosti… Hrdý jsem jen občas, když se mým „čerchovanským ovečkám“ opravdu povede nějaký mimořádný koncert nebo nějaká třeba jen malá část opravdu dobře zní. Obávám se, že o optimálním zvuku sboru mám celkem vyhraněnou představu, a snad i proto jsem opravdu spokojený jen málokdy, ale aspoň víme, na čem pracovat. Přiznávám, že více než 20 let jsem nebyl u svých sborů zvyklý na jakoukoli spolupráci s hlasovým pedagogem (a veškeré záležitosti – ať už technické problémy, nebo sborový zvuk jako takový jsem si řešil sám v rámci běžných zkoušek a jim předcházejících rozezpívání). V posledních letech však spolupracujeme s hlasovou pedagožkou Lucií Bínovou a tato cesta se velmi osvědčuje.

Do Vatikánu nás před lety jednoduše pozvali (dílu J. J. Ryby jsme se věnovali zdaleka nejen uváděním jeho České mše vánoční), toto pozvání jsme velmi rádi přijali a do Říma odletěli. Myslím, že nám zůstalo množství hezkých vzpomínek.

„Omlazování“ českých pěveckých sborů patří k mým velkým tématům již mnoho a mnoho let. A musím se přiznat, že je to spíše trauma než téma: Ačkoli sám nejsem soutěžní typ, sedám občas v porotách sborových soutěží a přehlídek. A slýchám zde vynikající dětské či mládežnické sbory. Prosím, ať mi kolegové sboristé odpustí, ale směrem k „dospěláckým“ sborům smíšeným však zeje v naší republice kvalitativní propast. Dlouhá léta se ptám sebe i kolegů sbormistrů, čím to je, a hlavně kudy z toho ven, ale žádné univerzální řešení nenalézám. Přitom je to ohromná škoda: Sbormistři dětských sborů vychovají (doslova vypiplají) výborné mladé zpěváky, kteří však s odchodem z dětského sboru v drtivé většině končí se sborovým zpěvem jako takovým, byť by se mnozí mohli tomuto oboru věnovat na profesionální bázi! A velmi nerad (avšak bohužel upřímně) dodávám, že naopak mnoho absolventů oboru zpěv na konzervatořích bývá pro profesionální sborový zpěv naprosto nepoužitelných…

V Domažlicích působí u dětských sborů již řadu let výtečná sbormistryně Jitka Svobodová, takže díky ní se i Čerchovan trochu omlazuje, ale přiznávám, že bych byl rád, kdyby k nám mladých přicházelo ještě podstatně více než dosud…    

 

Smetanovu Litomyšl tradičně uzavírá děkovná bohoslužba. Letos, v Roce české hudby, bude její hlavní hudební náplní provedení Slavnostní mše skutečského rodáka Václava Jana Tomáška (1774–1850), kterou komponoval v roce 1836 pro korunovaci českého krále Ferdinanda V. Hlavní celebrant bude Mons. Tomáš Halík. Čerchovan zde vystoupí společně s Kühnovým smíšeným sborem. Je vaše účast v programu dána tím, že jste dříve jako sbormistr toto těleso vedl? Bylo třeba přidat hlasy?

Zde si dovolím drobné (ale důležité) upřesnění: Čerchovan bude rozšířen o výpomoce z řad mých bývalých kolegů a přátel – sboristů především (avšak nejen) z Kühnova smíšeného sboru (nejedná se tedy oficiálně o Kühnův smíšený sbor). Ano, potřebovali jsme pro toto vystoupení početně posílit. V Kühnově smíšeném sboru jsem několik let měl tu čest zpívat jako sborista pod vedením legendárního Pavla Kühna, po čase jsem zde 10 let působil jako šéfsbormistr. Byla to krásná léta naplněná mnohdy skvělou hudbou a mnohdy s nejlepšími dirigenty světa, velmi rád na obě zmíněná období vzpomínám.

 

Jak výjimečné je pro Čerchovan účinkování v hlavním programu Smetanovy Litomyšle? Je to vaše premiéra? Jak se na vystoupení připravujete? Spolupracujete také s dalšími profesionálními tělesy či sólisty, a to nárazově nebo pravidelně?

Ano, pro Čerchovan se jedná o premiéru a výjimečnou příležitost. Dříve bych se obával možné trémy svých svěřenců, ale v posledních dvou dekádách jsme měli mnohokrát příležitost účinkovat s profesionálními orchestry a sólisty, takže jsem si celkem jistý, že nějaké „sevření hrdel“ nám v Litomyšli nehrozí. Z kdysi spíše nárazové spolupráce například s Plzeňskou filharmonií jsme v posledních letech plynule přešli k pravidelné součinnosti se Západočeským symfonickým orchestrem v Mariánských Lázních (často v čele s jejich šéfdirigentem Radkem Baborákem), příští rok nás čeká premiérová spolupráce s Karlovarským symfonickým orchestrem. Příprava na vystoupení závisí na tom, zda se bude jednat o uvedení díla z našeho repertoáru, nebo o nastudování nám dosud neznámé skladby. Ve druhém případě začínáme obvykle dělenými zkouškami – mám ve sboru dva šikovné kolegy sbormistry.

 

Vedl jste přes deset let jako hlavní sbormistr Kühnův smíšený sbor. V čem je práce s neprofesionálním sborem Čerchovan snazší a v čem náročnější? Zvažoval jste někdy návrat do profesionální sféry? Máte velké sbormistrovské sny splněny? Co by podle vás nemělo sbormistrovi chybět?

Práce v Čerchovanu je samozřejmě řádově pomalejší než například v „Kühňáku“. Také počet koncertů máme nesrovnatelně nižší. Ale zase se těšíme v Čerchovanu absolutní svobodě v tom, jaké závazky a kdy přijmeme.

Ano, přiznávám, že jsem po pár letech velmi vážně zvažoval návrat k profesionální sbormistrovské práci, ale nakonec jsem (ač s lítostí) musel sám sobě přiznat, že by to nebylo moudré. Nadále se tedy profesionálně věnuji už „jen“ restaurování varhan, což je krásná práce a hudbou se kochám (byť v malé míře) s Čerchovanem.

Sbormistrovské a sborácké sny? Nevím, jestli jsem kdy měl takové sny, ale zažil jsem Pavla Kühna, SOČR a Vladimíra Válka, Českou filharmonii, FOK a Serge Baudo, Izraelskou filharmonii a Zubina Mehtu, ČNSO a Libora Peška, většinu českých orchestrů, mnohokrát jsem připravoval sbor na Pražské jaro, Český Krumlov, Smetanovu Litomyšl, natáčeli jsme spoustu krásné muziky, mnohokrát jsem se potkal s Karlem Růžičkou, natáčel sbory pro Ennia Morriconeho, několikrát jsme uváděli Verdiho Requiem a Mahlerovu Osmou, zároveň jsem mohl nahlédnout do interpretace barokní hudby s Markem Štrynclem, atd. atd. Myslím, že na místě je spíš vděčnost, než nějaké další snění…

 

Za svou práci s Čerchovanem jste obdržel národní sbormistrovskou cenu Unie českých pěveckých sborů Sbormistr junior. Kolik let vám bylo, když jste s Čerchovanem začínal? Nechtěl jste být původně profesionálním dirigentem?

Pamatuji si, že v Čerchovanu jsem už jako sbormistr slavil 18. narozeniny… Vždycky jsem chtěl být sbormistr, což se mi skoro zázrakem splnilo. Ale je pravda, že jsem vystudoval na Konzervatoři i na HAMU obor dirigování, protože samostatné sbormistrovství se na těchto školách nevyučovalo.

 

Jak konkrétně u vás vypadá letošní rok, respektive současná sezona? Co zajímavého vás ještě kromě vystoupení na Smetanově Litomyšli čeká?

Rok 2024 máme opravdu pestrý. Zde je krátký přehled: Antonín Dvořák: Svatební košile, Václav Jan Tomášek: Missa solemnis (a musím zmínit alespoň první část z fenomenálního Rejchova Te Deum), Josef Kuneš: Chodské oratorium O Markétě, Miloš Bok: Missa solemnis, Wolfgang Amadeus Mozart: Requiem, Luboš Fišer: Vánoční koledy. Pro příští rok zatím víme o Dvořákově Te Deum a Beethovenově 9. symfonii.

 

Nejste „jenom“ sbormistr, ale také dirigent, varhaník, varhanář, zastupitel města Domažlice a radní. Živíte se jako varhanář. Ve své dílně v Domažlicích jste zrekonstruoval řadu barokních varhan z celého západočeského regionu. Dostal se vám do ruky nějaký mimořádně cenný kousek? V jaké roli nyní trávíte nejvíce času?

Zdaleka nejvíce času mi zabírají varhany. Těžko se vybírá jen jeden nástroj, který nám s kolegy prošel při restaurování rukama, ale mimořádný vztah mám k varhanám hřbitovního kostela svatého Mikuláše v Kašperských Horách (a vlastně k celému tomuto mimořádnému chrámu). Snažím se nenechat se trápit politikou, ale zatím se mi to nepříliš daří – podobně, jako se mi bohužel nevede být častěji s rodinou…

 

FB Pěvecký sbor Čerchovan

 

 

 

 

Jak vypadá současná architektura v regionech? Spolek Pěstuj prostor zahajuje nový přednáškový cyklus

PLZEŇ: Pro letošní jaro připravil spolek Pěstuj prostor třídílnou sérii autorských přednášek a navazujících diskusí s představiteli ateliérů působících v českých regionech. Zatímco jeden z dvojice bude vždy zastupovat ateliér činný (také) v Plzeňském kraji, druhý představí působení svého studia v některém z dalších tuzemských regionů. Úvodní díl cyklu Architektura dnes: práce v regionech se uskuteční ve středu 27. března 2024 od 18 hodin v kulturním prostoru DEPO2015 v Plzni.

 

27.03.2024
18:00
Autor článku: 
Petr Klíma

Jaký charakter má současná architektura v regionech? Co obnáší výkon profese mimo tradiční centra tuzemské scény? Jak náročné je vytvářet zde kvalitní realizace? A jak regionální kořeny tvůrců ovlivňují práci pražských ateliérů? Na tyto a další otázky budou při představování svého působení – v symbolickém dialogu dvou přístupů – hledat odpovědi architekti Lukáš BlažekJečmen studiaVojtěch Kaas a Jan Kalivoda z kanceláře Progres architekti.

Ječmen studio je pevně spjato s Olomoucí, kde se Lukáš Blažek narodil. Snaha jeho a jeho ženy Evy, spoluzakladatelky ateliéru, působit ve veřejném prostoru přivedla oba architekty k založení příležitostné kavárny v garáži na jejich zahradě – na téže adrese, kde sídlí i jejich ateliér. Progres architekti si vztah s místy kolem Staňkova, rodiště Vojtěcha Kaase, pěstují z Prahy. Na západě Čech se dnes nicméně nachází téměř polovina jejich realizací.

Vstupné na akci činí 60 Kč. Vstupenky budou k dispozici na místě a v předprodeji na plzenskavstupenka.cz a GoOut.cz. 

FB událost: bit.ly/archiregion1

Další díl série Architektura dnes: práce v regionech, připravované s podporou Ministerstva kultury ČR, města Plzně a Nadace české architektury, se uskuteční ve středu 10. dubna od 18 hodin. Představí se v něm Jitka Ressová ze zlínského studia ellement architects a Eva Šarochová s Václavem Matějkou z ateliéru Projektor architekti.

Ječmen studio vzniklo v roce 2007 v Olomouci z přesvědčení, že je možné tvořit dobrou architekturu i mimo hlavní česká centra. Ateliér od roku 2007 vedou jeho zakladatelé Lukáš a Eva Blažkovi. Společně s týmem mladých architektů a specialistů pracují v širokém záběru zadání od krajinných a územních studií přes městské bloky a průmyslové areály, veřejná prostranství měst a obcí, stavby pro rekreaci a bydlení až po design interiérů a výstavnictví. Za krajinnou studii území Hynčic pod Sušinou obdrželi YAA 2010 Cena Stavebního Fóra „Pilot in Architecture“. Za návrh penzionu Kraličák v téže obci  získali společně s někdejším kolegou Vítězslavem Petrem v roce 2014 Grand Prix Obce architektů v kategorii Novostavba.

Zakladatelé pražského ateliéru Progres architekti Vojtěch Kaas a Jan Kalivoda se v profesi pohybují od roku 2006. Věnují se architektuře, urbanismu menšího měřítka, individuálním stavbám, krajinářské architektuře, průmyslovému designu i výstavnictví. Zajímají je nestandardní zadání a práce na veřejných stavbách i prostorech. Mimořádnou důležitost ve své práci přisuzují přemýšlení o udržitelnosti a odpovědnosti za vstup do prostředí. V posledních dvou letech získali ocenění za soutěžní návrhy sportovních hal v Žatci a Novém Jičíně. Za projekt minimálních pracovních míst Microoffice obdrželi několik mezinárodních cen včetně Red Dot Design Award.

Další informace:

bit.ly/archiregion1

pestujprostor.plzne.cz

facebook.com/pestujprostor

Druhý Noční běh pro Světlušku se uskuteční v Plzni

PLZEŇ: V úterý 26. března v 21 hod. odstartují z nádvoří plzeňského pivovaru Prazdroj běžci v rámci druhého letošního Nočního běhu pro Světlušku. Motto letošní kampaně “A jak to vidíš ty?” má upozornit na problematiku zrakového postižení a zároveň vybídnout k účasti v běhu. Součástí akce je také doprovodný program zaměřený na prevenci.

26.03.2024
21:00
Autor článku: 
OZP

Běžci si mohou vybrat ze tří úseků, jednoho o délce 3,3 km a dvou po 6,6 km. Startovné ve výši 500 Kč obsahuje sportovní vak v kombinaci buď s čelenkou, nebo čelovkou. Polovina z této částky jde na přímou pomoc těžce zrakově postiženým.

Partnerem Nočních běhů pro Světlušku pro prevenci je zdravotní pojišťovna OZP, která do Plzně přiveze tzv. OKO Bus, pojízdné informační centrum, ve kterém běžcům a návštěvníkům této prospěšné akce prověří specialisté stav zraku. Před anebo po závodu si pak budou moct zájemci v prezentačním stanu OZP také nechat namasírovat šíji od zrakově postižených masérů a získat další zajímavé informace o zdraví nejen zraku. Součástí aktivit je také soutěž o tři volná startovná do závodu.

Světluška je projekt Nadačního fondu Českého rozhlasu, která letos pořádá již 13. ročník nočních běhů v sedmi městech – Ostrava (21. 3.), Plzeň (26. 3.), Brno (4. 4.), Olomouc (11. 4.), Praha (25. 4.), České Budějovice (7. 5.) a Jihlava (16. 5.).

Po 23 letech rekonstrukcí je unikátní světecká jízdárna přístupná veřejnosti i turistům. Před lety jí hrozila demolice.

TACHOV: Týden před začátkem nové turistické sezóny se slavnostně otevřela tachovská národní kulturní památka – jízdárna Světce, která bude sloužit jako turistický cíl i dějiště kulturních a společenských akcí. Její záchrana stála přibližně 100 milionů korun. Poslední fázi postupných rekonstrukcí, které trvaly 23 let, dokončilo město také s pomocí bezmála 58 milionů z evropských peněz.

21.03.2024
Autor článku: 
Pavel Růžička

Novorománská a novorenesanční jízdárna, která vznikla z popudu generála Windischgrätze před 162 lety, nyní návštěvníkům zpřístupnila všechny své prostory a atraktivní prohlídkový okruh se tak stává nejnovějším lákadlem v právě startující turistické sezóně.      

„Město Tachov vlastní objekt jízdárny od roku 1991. Před rokem 1989 ale byla v tak havarijním stavu, že se zcela vážně uvažovalo o její demolici. Díky iniciativě tehdejšího vedení města ji Ministerstvo kultury zařadilo do Programu záchrany architektonického dědictví a od roku 2000 se postupně opravovala až do dnešní podoby,“ říká starosta Tachova, Petr Vrána.

Podstatná část rekonstrukcí se uskutečnila do roku 2008. Podařilo se staticky zajistit konstrukce objektu, zastřešit ho novou krytinou a prostory stavebně obnovit. Objekt ovšem stále nesplňoval technické a hygienické normy ani požadavky na požární bezpečnost, aby se mohl naplno využívat.

Od roku 2021 se realizovaly stavební práce, které zahrnovaly rozšíření prostor pro technické zázemí v suterénu, elektroinstalace, vzduchotechniku, osvětlení a elektronické zabezpečení, dva nové výtahy pro bezbariérový přístup do všech pater, vytápění včetně zemních vrtů, požární zabezpečení a opravu fasády. Postupně se také pracovalo na restaurování maleb a dřevěných kazet v podhledu krovu v hlavním sále. V hlavním sále a několika dalších místnostech se položily nové podlahy.

V rámci projektu, který se z většiny financoval z evropských peněz prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) vznikly také zázemí pro návštěvníky a personál, výstavní prostory a relaxační a odpočinkový prostor. „Bez finanční podpory ze strany IROP by se tato finální fáze spojená s plným zpřístupněním památky veřejnosti realizovala velmi pomalu a trvala by dalších několik desítek let. Nedošlo by tak ke komplexnímu řešení a jízdárnu bychom z bezpečnostních důvodů nemohli veřejnosti zpřístupnit,“ dodává starosta Vrána.

I nadále se v jízdárně počítá s pořádáním kulturních akcí, koncertů, svateb, a především s pravidelným návštěvnickým provozem a komentovanými prohlídkami. „Pro návštěvníky jsme připravili novou expozici bylinkářství a Českého lesa, a dále expozice historického dobového oblečení, koňských stájí s informačními panely, kovárnu, byt kováře, expozici železářství, kočárovou chodbu a expozici obytných místností pro šlechtu a její návštěvy,“ vypočítává zdejší kastelán Pavel Voltr.

Město Tachov tak vytvořilo originální multifunkční společenské a kulturní centrum a zároveň velmi atraktivní turistický cíl.

„Kulturní památky jsou jen jednou z mnoha oblastí, které EU prostřednictvím IROP finančně podporuje. V Plzeňském kraji získalo podporu z tohoto programu přesahující jednu miliardu korun už 21 projektů. Vždycky nás těší, když podpora, kterou doporučujeme a administrujeme, pomáhá zachránit unikátní historické skvosty a zároveň ještě podpoří zájem turistů o tento náš krásný region,“ uzavírá Magda Sýkorová, ředitelka plzeňské pobočky Centra pro regionální rozvoj České republiky, které projekty IROP kompletně zastřešuje.

 

O jízdárně Světce

Jízdárna byla postavena v letech 1857-62 v novorománském a novorenesančním slohu podle plánů architekta Haberzettla. 60 metrů dlouhá a 26 metrů vysoká budova s originálním dispozičním řešením, kdy všechny potřebné místnosti pro koně i návštěvníky byly umístěny pod jednou střechou, je ukázkou unikátní kombinace šlechtické aristokratické budovy s představou moderní průmyslové architektury.  Nacházela se tu kovárna, sklady, uhelna, byt kováře, prostory pro odvoz hnoje (shoz přímo na vozy). V patrech byly umístěny lóže, ochozy a obytné pokoje s toaletami. Ve 20. století se jízdárna využívala k různým účelům, ale bez údržby a oprav rychle chátrala. V roce 1981 ji Ministerstvo kultury vyňalo z památkové ochrany a před rokem 1989 byla v havarijním stavu. Postupná záchrana a rekonstrukce probíhaly od roku 2000 až do současnosti.

 

Výstava „Hvězdná záře“ umělkyně Natali Santini zamíří do Dobřanské galerie

DOBŘANY: Po premiéře ve středočeském Berouně, následované severočeskou Roudnicí nad Labem jsou západočeské Dobřany třetím městem, kde bude možné shlédnout výstavu ilustrací „Hvězdná záře“ švédské autorky Natali Santini.

od 29.03.2024 do 26.04.2024
08:30 - 16:00
Autor článku: 
Martin Knopp

Umělkyně tvoří zejména digitálně, v jejím repertoáru však nechybí i akrylové malby na plátnech. Její podmanivá díla vyprávějí příběhy, vyvolávají silné emoce a zvou diváky všech věkových kategorií do imaginativního světa. Mají tak vynikající potenciál prorazit až do jejich srdcí.

„Jsem ráda, že se stávající cyklus mých uměleckých expozic těší nejenom zájmu široké veřejnosti, ale i pozornosti regionálních televizních stanic, které o něm natočili již dvě samostatné reportáže,“ říká ilustrátorka.

Natali představí v Dobřanech práce z mnoha zákoutí své činnosti, a to od plakátů, obálek pro časopisy, dětskou ilustraci až po její osobní tvorbu, ve které vždy usiluje, aby vyzařovala pozitivní energii. Její jedinečný výtvarný styl klade důraz na barevnou harmonii a promyšlený vizuální kontrast. Každý odstín je pečlivě vybírán tak, aby vyvolával konkrétní emoce a umocňoval tím celkový dojem autorčiných kompozic.

Dobřanská galerie, která se nachází na náměstí Tomáše G. Masaryka 5 je součástí tamního Městského kulturního střediska.

Výstava začíná 29. března a potrvá až do 26. dubna 2024.

Je přístupná dopoledne od 8.30 do 12:15 hodin a odpoledne od 13:00 do 16:00 hodin, vždy od pondělí až do pátku.

Všichni jste srdečně zváni.

kacko.cz | natalisantini.com

DJKT pro letošní Noc s operou nastuduje dva mimořádné tituly – slavnostní operu Libuši a legendární muzikál Dracula

PLZEŇ: Divadlo J. K. Tyla už poosmé připravuje velkolepou open-air akci Noc s operou, která každoročně láká do lochotínského amfiteátru tisíce návštěvníků. Letos diváci uvidí dvě představení – v pátek 28. června Smetanovu operu Libuše, o tři dny dříve, tedy v úterý 25. června, muzikál Dracula. DJKT se tak stane prvním mimopražským divadlem, které tento nejúspěšnější český muzikál uvede. Předprodej vstupenek startuje 15. března.

15.03.2024
Autor článku: 
Martina Drbušková

Noc s operou patří mezi kulturní události roku a já mám velkou radost, že jsme se i tentokrát se zástupci divadla domluvili na charitativním rozměru celé akce. Z každé zakoupené vstupenky věnujeme 24 korun na projekty, které pomáhají druhým. Loni se nám podařilo vybrat 138 tisíc korun a já pevně věřím, že letos budeme ještě úspěšnější,“ uvádí primátor města Plzně Roman Zarzycký.

Oba tituly, Libuši i Draculu, jsme vybrali jako příspěvek k celorepublikové kulturní události Rok české hudby. Libuše pod širým nebem bude pomyslným vrcholem kompletního cyklu Smetanových oper, které naše divadlo ve spolupráci s ostravským Národním divadlem moravskoslezským uvede. Libuše má být podle záměru skladatele hrána pouze při výjimečných příležitostech, jakými oslavy Roku české hudby i Noc s operou bezesporu jsou,“ vysvětluje ředitel divadla Martin Otava a doplňuje, že muzikálový soubor bude letos hostem Noci s operou podruhé; v roce 2022 soubor odehrál v lochotínském amfiteátru Elisabeth.

Opera Bedřicha Smetany Libuše zazní v lochotínském amfiteátru 28. června 2024 v hudebním nastudování Jiřího Petrdlíka a v režii Tomáše Ondřeje Pilaře. Smetanova opera čerpající svým námětem z hlubin české mytologie měla světovou premiéru při slavnostním otevření Národního divadla 11. června 1881 a stala se nejvýznamnějším českým dílem žánru velké slavnostní opery. „Úchvatné sborové scény, dramatické a elektrizující zpěvy titulních postav i orchestr rozehraný do epické šíře, tím vším si Smetanova Libuše dodnes získává srdce diváků,“ říká šéf souboru opery Jiří Petrdlík a dodává, že opera bude provedena ve zkrácené verzi vytvořené speciálně pro plzeňskou Noc s operou. V unikátním open-air uvedení v Amfiteátru Lochotín se představí přední čeští operní pěvci v čele se sólistkou opery DJKT, držitelkou Ceny Thálie Ivanou Veberovou: „Smetanova Libuše je spjata se slavnostními okamžiky našeho národa. A i pro mne je každé její uvedení velkým svátkem. Je mi ctí, že mohu znovu ztvárnit roli této bájné kněžny.“

Legendární český muzikál Dracula autorů Karla Svobody, Zdeňka Borovce a Richarda Hese se v Plzni poprvé představí 25. června 2024. Diváci se mohou těšit na nové, původní nastudování režiséra Lumíra Olšovského, orchestr povede dirigent Kryštof Marek. Titulní roli uhrančivého transylvánského knížete, který se během staletí stane z krutého bojovníka zlomeným mužem, toužícím po lásce a vykoupení, ztvární Jozef Hruškoci. „Bude to pro mě velká výzva,“ říká Hruškoci, „předpokládám, že diváci budou naši inscenaci srovnávat s tou pražskou a mě s Danem Hůlkou. Přesto se na tuto výjimečnou příležitost moc těším.“ V částečně obměněné podobě se pak publikum může těšit na Draculu i v nadcházející sezóně na jevišti Nové scény. Po boku Jozefa Hruškociho se v hlavních ženských úlohách objeví Lucie Pragerová ve dvojroli Adriana-Sandra a Charlotte Režná v alternaci s Natálií Dvořákovou jako Lorraine, trojroli Šašek-Sluha-Profesor bude hrát Martin Holec.

Náročná produkce vzniká za významné podpory Úřadu městského obvodu Plzeň 1, statutárního města Plzeň, Plzeňského kraje a Ministerstva kultury ČR.

Vstupenky od 250 do 790 korun budou v prodeji od 15. března 2024, výhodnější cenu diváci získají zakoupením balíčku se vstupenkami na obě představení. Předplatitelé DJKT mohli využít předprodej od 1. března se slevou 20 %.

www.djkt.eu
facebook DJKT

Stránky

Přihlásit se k odběru RSS - Plzeňský kraj