středa
18. září 2024
svátek slaví Kryštof

Instituce a kulturní zařízení

Akademie IDU otevřela výzvu k účasti na manažerském programu 2023

ČR: Akademie IDU je vzdělávací program na zvyšování dovedností (strategické plánování, marketing, leadership, fundraising, projektové řízení, kreativní myšlení) nezbytných pro efektivní řízení kulturních organizací. 


 

Autor článku: 
Anna Poláková

Další ročník programu pro kulturní manažery je zaměřen na strategické myšlení, plánování a leadership.  Kurz je určen vedoucím pracovníkům (ředitelkám/ředitelům) kulturních organizací, kteří chtějí pracovat na definování a dosahování cílů svých organizací. Předpokladem účasti je, aby se organizace nacházela ve stavu vhodném pro plánování dalšího rozvoje. 

Přikládám výzvu, která obsahuje podrobnější informace, termíny i odkaz na přihlášku. 

Cena programu Akademie IDU: 18 500 Kč (včetně DPH), jedná se o dotovanou cenu 

 

Přihlášení do: 15. února 2023 

 

Výsledky budou vyhlášeny do konce února 2023 

 

Více informací o projektu naleznete na webových stránkách Akademie IDU

Mezinárodní konference Active Ageing jako výzva pro kulturu v ČR (II.)

ČR-PRAHA: Zveme vás na mezinárodní konferenci Active Ageing jako výzva pro kulturu v ČR, která se uskuteční ve dnech 5. – 6. října 2022 v Praze. Konferenci pořádá Národní informační a poradenské středisko pro kulturu. Akce se koná pod záštitou Ministerstva kultury. Senioři tvoří v ČR zhruba 20% populace a tento podíl se bude dále zvyšovat. Tato demografická proměna zásadně ovlivní všechny sféry života, kulturu nevyjímaje. Jak by na tuto skutečnost měla reagovat veřejná správa a neziskový sektor? A co každý z nás osobně může v této oblasti udělat? Jak stárnout aktivně a tím předcházet negativním vlivům, které stárnutí provází?

od 05.10.2022 do 06.10.2022
Autor článku: 
Jindřiška Gregoriniová

Cílem konference je představit problematiku aktivního stárnutí z několika zorných úhlů a zdůraznit roli kultury jako významného faktoru v procesu aktivního stárnutí. Konference představí celé spektrum projektů a přístupů, a to jak z ČR, tak inspirace ze zahraničí. Přinese aktuální metodické inspirace a zhodnocení stavu vývoje situace od r. 2016, kdy NIPOS zorganizoval 1. konferenci na toto téma.

Součástí konference bude i představení metodiky na téma Podpora mezigeneračního dialogu a kulturní participace seniorů jako nástrojů přenosu a sdílení kulturních hodnot na lokální a regionální úrovni. Účastníkům konference budou rovněž představeny příklady dobré praxe, které vyzdvihnou přínos veřejné správy, neziskového sektoru a kulturních institucí pro aktivní stárnutí.

Konference je určena představitelům veřejné správy, odborné veřejnosti, zástupcům NNO a všem zájemcům o tuto problematiku.

Účastnický poplatek činí 800 Kč.

Konferenční jazyk: čeština, zahraniční příspěvky simultánně tlumočeny do angličtiny

Registraci, program a další informace naleznete zde.

Kontakt: konference@nipos.cz

 

 

Hithit spouští Antivir, rychlou pomoc pro živnostníky

ČR Česko-slovenská crowdfundingová jednička na trhu Hithit.cz reaguje na koronavirovou situaci mezi českými a slovenskými živnostníky. V pondělí 23. 3. spustila speciální program Hithit Antivir, ve kterém můžou ve velice rychlé době získat peníze od svých minulých, současných i budoucích zákazníků. „Prolomili jsme všechna pravidla a formality, které jsme doteď od projektů vyžadovali. Jsme připraveni pomoct všem, kdo to v souvislosti s COVID-19 potřebují,“ říká Aleš Burger z Hithit.cz. Tyto peníze navíc nemusí nikomu vracet.


 

Autor článku: 
Petr Hanzel

Hithit.cz pružně zareagoval na kritickou situaci mezi českými a slovenskými živnostníky, kteří v důsledku pandemie a vládních opatření museli dočasně zavřít podnikání. Oslovuje podnikatele z turistického ruchu, majitele restaurací, bister, kaváren, ubytování, kadeřnictví, barber shopů, lidi, které živí kultura, sport, provozující wellness a všechny ostatní, kteří byli ovlivněni nouzovým stavem.

Do programu už se zapojují první podnikatelé. „Všem se budeme věnovat přednostně, jejich projekty spustíme do 24 hodin, pomůžeme jim s přípravou, netrváme na tom, aby nám dodali video, širokou paletu odměn, projekt můžou dokončit ve zkrácené době 14 dní a mají možnost si nastavit nižší cílovou částku než 50 tisíc korun,“ vypočítává Aleš Burger rozdíl oproti běžným formalitám na Hithit.cz.

Narozdíl od státních ekonomických návrhů na zmírnění dopadů krize peníze získané na Hithitu živnostníci nebudou muset vracet. Musí ovšem dostát svým závazkům vůči podporovatelům, zákazníkům. Prostředky z Hithitu můžou mít do jednoho měsíce od založení projektu.

Crowdfundingový portál Hithit.cz od spuštění v roce 2012 pomohl na svět tisícům projektů. Tenisky Bohempia vybraly téměř čtyři miliony korun, divadlo Jatka78 skoro dva a půl milionu korun, projekt Bezobalu přes milion korun, botoponožky Skinners získaly také přes milion korun. Na Hithitu není neúspěšná kategorie, zalistování je zadarmo a tvůrci riskují pouze úspěch.

„Protože si nesmírně vážíme nasazení zdravotníků, za každých sto korun pro živnostníky pošleme dvě koruny společnosti pro boj s plicní rakovinou Oxyprotect, která nakupuje lékařům přístroje a vybavení nezbytné pro léčbu COVID-19,“ zavazuje se za společníky firmy Aleš Burger.

 

Jak funguje Hithit?

  • Jako předprodej zboží a služeb
  • Komunitní financování - lidé po malých sumách dělají velké věci
  • Všechno, nebo nic - pokud v daném čase nevyberete alespoň 100 %, peníze vrátíme, odkud přišly, a za službu neplatíte

 

Další detaily najdete na www.hithit.cz/antivir

 

Uka dobro! Tématem celoroční soutěže ČT :D jsou mezilidské vztahy

ČR: Začíná dvanáctý ročník celoroční soutěže ČT :D pro děti všech věkových kategorií. Tentokrát je mottem Uka dobro, a jak název napovídá, nejen úkoly, ale také inspirativními pořady, rozhovory i hrami poradí, jak pečovat o vztahy s ostatními a ukázat druhým dobro. Každý měsíc čeká na malé účastníky nový úkol, zapojit se mohou také ve science centrech po celé České republice.

Autor článku: 
Vendula Krejčová

„Celoroční projekt je již takovou stálicí, která vysílání Déčka provází a na kterou se každoročně těší tisíce dětí. V každém roce vyhlašujeme nové téma, které se pak odráží i ve vysílání. Letošní ročník bude již dvanáctým, který dětem přinese nejen zábavu, ale i poučení. V předešlých letech jsme dětem představili a rozvíjeli témata bezpečnosti, ochrany životního prostředí, sportu, umění a nyní s dětmi budeme objevovat svět, který je nám, lidem, nejbližší – svět mezilidských vztahů,“ prozrazuje výkonný ředitel ČT :D Petr Koliha a dodává: „Ukázat dobro, laskavost i pochopení jeden k druhému, napříč generacemi, je téma, které, věřím, bude rezonovat nejen v rodinách, ale osloví i učitele a vychovatele.“ Právě proto zapojí společnost MPedu do svých přednášek na šedesáti školách i část týkající se projektu Uka dobro.

„Rádi bychom děti motivovali k budování dobrých vztahů. Povzbudili je k tomu, aby se učily vnímat potřeby druhých, uměly naslouchat, všímaly si lidí kolem sebe. Zároveň jim chceme ukázat, jak se mohou vypořádat s tím, co jim na této cestě stojí. V tom jim může napovědět minipořad, který poskytne inspirativní návod, jak bojovat proti záškodníkům, jako je například závist, lhostejnost, stud, strach či pomluvy. Na Déčku budou tuto soutěž doprovázet premiérové pořady, cenné informace i soutěžní otázky naleznou na také webu a v neposlední řadě si budou moci zasoutěžit i přímo ve science centrech České republiky, která jsou tradičním partnerem této soutěže,“ vysvětluje projektová manažerka ČT :D Monika Mrázová. A to konkrétně v brněnském centru VIDA!, v olomoucké Pevnosti poznání, v ostravském Světě techniky, v liberecké iQLANDII, v plzeňské Techmanii, ve Sféře v Pardubicích i v Didaktikonu v Praze, kde je vybráno několik exponátů, na kterých si děti mohou zkusit, jak se záškodníky pracovat.

V pěti dílech pořadu Uka dobro představí pět nechvalných vlastností osobně Žofka se svým otcem. „A na webu Ukadobro.cz pak čeká další dobrouka: spousta menších i větších výzev, deskovka, a hlavně úkoly, za jejichž splnění děti mohou každý měsíc vyhrát báječné ceny!“ zve k navštívení déčkového on-line světa Kristina Volná, vedoucí redaktorka digitálního obsahu Déčko.cz. Kromě toho jsou na webu celoročního projektu také zajímavé rozhovory s veřejně známými osobnostmi. „Nejenom děti někdy bojují se strachem, pomluvami nebo se za něco stydí. Novinářka a moderátorka Linda Bartošová, modelka Veronika Kašáková, sportovní lezec Martin Stráník, psychoterapeut Jan Vojtko a food blogerka Chili Ta prozradí, kdy někomu něco záviděli, za co se styděli jako malí, jak moc může bolet nevšímavost nebo co je špatného na pomlouvání,“ popisuje režisér rozhovorů Jakub Novotný.

Soutěž trvá do 31. 5. 2025 a lze se do ní zapojit na webu Ukadobro.cz. Přehled všech uplynulých ročníků je k dispozici na Decko.ceskatelevize.cz/celorocni-souteze.

NIPOS přesouvá celostátní přehlídku Divadelní Piknik Volyně do Mostu

MOST: Divadelní Piknik Volyně, celostátní přehlídka amatérského činoherního a hudebního divadla se kvůli výstavbě obchodního centra na zahradě původního festivalového působiště přesune do Ústeckého kraje, konkrétně do Mostu.

Autor článku: 
Tomáš Čivrný

Na začátku července začalo NIPOS hledat nového spolupořadatele. Ochotu ujmout se této úlohy svou nabídkou vyslovilo sedm měst – Česká Lípa, Česká Třebová, Klášterec nad Ohří, Kroměříž, Most a Týn nad Vltavou. Náhradní variantu pořádání festivalu během stavby obchodního centra ve své nabídce představilo i město Volyně.

Všech sedm míst navštívila komise ve složení: Simona Bezoušková, Jaromír Hruška, Lenka Huláková a Helena Plicková. Ta se kromě jiných faktorů zaměřila především na variabilitu hracích prostor, množství ubytovacích kapacit, možnosti setkávání účastníků festivalu, ceny služeb (nájmy prostor, ubytování, strava), podporu města (výše dotace, osobní účast představitelů města) a potenciál rozvoje festivalu.

S ohledem na všechny tyto skutečnosti rozhodla v poměru hlasů 3:1 vybrat za nového spolupořadatele město Most. Za náhradníka určila Týn nad Vltavou.

Konání přehlídky v novém místě je plánováno na rok 2025, v případě prodloužení stavby ve Volyni i na rok 2026. Pokud by nové podmínky ve Volyni byly pro festival nevyhovující, může po dohodě s vybraným spolupořadatelem festival zůstat v novém místě trvale.

Komise na nabídce Mostu ocenila především rozsáhlou podporu města, rozmanitost hracích prostor, dostatek vnitřních i venkovních možností pro setkávání účastníků, kapacitní a cenovou dostupnost ubytování a významný potenciál k rozvoji festivalu. Důležitým faktorem
při rozhodování byla i vzájemná symbióza divadelního festivalu a města. Festival by mohl pomoci s bouráním předsudků o okrajovém regionu a oživením města a město Most zase festivalu s jeho rozvojem a růstem. 

NIPOS děkuje všem zájemcům o spolupořadatelství za pečlivou a kvalitní přípravu nabídek.

 

Umění sebepropagace VI. – Zlínský zvěřinec

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Jana Tomšů ze spolku Zlínský zvěřinec.

Autor článku: 
ika

Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, NIPOS, který seminář „Marketing, fundraising a management kulturních zařízení v kontextu proměny vnímání a motivace návštěvníka“ pořádal, připravuje pokračování na pondělí 25. listopadu 2024. Jeho lektorkami opět budou doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D., vedoucí Katedry hudební produkce Hudební fakulty JAMU, a doc. PhDr. Ingeborg Radok Žádná, rektorka Akademie múzických umění v Praze.

 

Anketa Místní kultury – Zlínský zvěřinec

Zvěřinec je kreativní dobrovolnický spolek působící na Zlínsku, který má za cíl otevírat region uměleckým projektům zvenčí a zároveň podporovat lokální kulturní podhoubí. Pořádá koncerty, divadelní představení, workshopy, přednášky a zlínskému publiku tak zpřístupňuje současnou kulturní scénu. (Zdroj: zverine.cz)

 

V jakém kraji ČR působíte?

Jako spolek fungujeme výhradně ve Zlínském kraji, ale aktivity jednotlivých členů sahají daleko za něj a často jsou se spolkem propojeny, takže ta hranice je těžko určitelná.

 

Kolik lidí má propagaci vaší organizace, instituce, akce na starosti? Kolik členů má „marketingový tým“? Jak si dělí práci?

Naší strategií je generování několika menších a dvou větších festivalů ročně. Každá událost má specifické marketingové požadavky a ty se snažíme připravovat individuálně pro každý ročník zvlášť. V současné době se o marketing staráme tři a občas přizveme externí grafičku nebo grafika. Práci dělíme na grafiku, copywriting a správu sociálních sítí a webu.

 

V jakém finančním rozmezí se pohybuje výše rozpočtu na marketing na daný rok 1) 50 000–250 000 Kč, 2) 250 000–500 000, 3) 500 000 –1 mil. 4) 1 mil. a více.

Spadáme spíše do kategorie 0–50.000 Kč. (úsměv)

 

Jaké jsou pro vás nejužitečnější nástroje sebepropagace? Bez přímého využití internetu? S přímým využitím internetu?

Velmi se nám osvědčila kontaktní kampaň pomocí různých letáků a osobního přístupu. Největší dosah mají ovšem sociální sítě, a to v případě, kdy v rámci jedné akce propagujeme i akci následující. Pracujeme s určitou periodicitou, a tudíž jsme schopni data událostí určovat minimálně rok dopředu.

 

Co je brandem vaší organizace? Kým chcete být? Čeho chcete dosáhnout? Jaké jsou vaše hodnoty? Kdo by měli být vaši fanoušci? Jak chcete, aby vás vnímali? Kdo je vaše konkurence a jak se můžete odlišit?

Na většinu těchto otázek odpovědi neustále hledáme a jejich nalezení není náš cíl. Brandem Zvěřince může být například flexibilita a schopnost na sebe vázat různé  komunity, s nimiž následně spolupracujeme. Tímto způsobem pracujeme na zlepšení kulturní infrastruktury ve Zlíně, a to bych za jeden z našich abstraktních cílů vlastně označit mohl. Metodou k dosažení by mohla být naše eklektická dramaturgie a hmatatelným důkazem náš sdílený prostor pro umění a řemesla ve 44. budově, který provozujeme společně s Centrem řemesel a univerzitním projektem Robota, z něhož se snažíme vytvořit ve všech směrech udržitelný projekt, nezbytný pro moderní město.

Souvisí s tím i další meta, a to podporovat dialog univerzity Tomáše Bati a jejího studenstva s děním ve Zlíně. Aktivity této kreativní a rychle se rozvíjející instituce zatím působí spíše separovaně a dle mého názoru se Zlín nedá považovat za plnohodnotné univerzitní město. Tuto otázku pravidelně vnášíme do veřejného prostoru a spolupracujeme s jednotlivými departmenty UTB na boření této zbytečné bariéry.

V oblasti, ve které působíme, fenomén konkurence moc nefunguje. Spíše spolupracujeme navzájem a díky tomu fungujeme. S uměleckou platformou Lofofora jsme byli v tak intenzivní součinnosti, že teď moc nevím, kde jeden spolek končí a začíná druhý. Takto kooperujeme i s různými jinými organizacemi, jak už jsem zmínil na začátku.

 

Good Practictices: Představte jeden váš projekt, který byl mimořádně úspěšný svou návštěvností, prodejností, sledovaností. Proč byl úspěšnější než jiné?

Je to blížící se událost, která naši aktivitu na Zlínsku započala. Jedná se o Kutilské symposium Lukovská jizva. Jde o festival kutilství, udržitelnosti a umění. Jeho úspěch tkví pravděpodobně v jeho naprosté unikátnosti a způsobu, jakým je tvořen. Nemůžu říct, že má přesně definovaná pravidla či dramaturgii. Každý rok se mění a hledá a doufám, že to tak zůstane.

Letos tento náš nejprodělečnější a nejdražší festival vypukne 10. 10. a předchází mu čtyřdenní umělecká rezidence. Nepředvídatelná dramaturgie, spojení různých komunit a generací a genius loci v údolí na konci kosmopolitního Lukova je pravděpodobně ten recept. Je to nejněžnější příprava na apokalypsu a v tom spočívá i odpověď na otázku po úspěšnosti.

Ještě je třeba zmínit rozvíjení spolupráce s obcí Lukov. Do našich aktivit jsou postupně začleněni jednotlivci a spolky a budujeme si tak i důvěru lokálního obecenstva. Důležité je, že v lokalitě bydlíme a zapojujeme se do jejího života i v jiných rovinách, než je naše kulturní činnost. Zastupitelstvo obce nás podporuje finančně i materiálně a toho si velmi vážíme a uvědomujeme si nestandardnost našich počinů. Určitě se na povědomí o Lukovu, který je znám především díky historické památce v lesích nad obcí, podílíme spíše pozitivně. Nejen v mediálních výstupech se hrdě hlásíme k tomu, že můžeme tvořit právě zde.

 

Vyplatila se vám investice do kampaně? Testujete si úspěšnost svých komunikačních strategií? Jak testujete, jaké nástroje k tomu využíváte, jaké ukazatele vás zajímají, podle čeho určujete úspěšnost/neúspěšnost? Monitorujete konkurenci, jak? Pokud jste v minulosti ukončili nějaké propagační aktivity, z jakého důvodu?

Snažíme se náš marketing posouvat kupředu, ale narážíme na nedostatek financí a tím i lidských kapacit. Zároveň necítím, že by našim cílem bylo nyní soustředit se na tuto oblast. Síly cílíme především na dramaturgii, produkci a fundraising. Přesto naše sociální sítě částečně spravují profesionálové v oboru. To je taková mantra Zvěřince obecně. Na testování vůbec nemáme čas, běží jeden festival a my pracujeme minimálně na dvou následujících. Za sebe se ohlížíme jen díky feedbacku, který sepisujeme bezprostředně po festivalu a letmo do něj za rok nakoukneme. Propagační aktivity stavíme pro konkrétní událost zvlášť, tudíž se užitá média ne vždy opakují. Nějaké programové zrušení si nevybavuji, spíš na něco prostě zapomeneme.

 

Sbíráte kontakty na své cílové skupiny? Jak a kde?

Tvoříme různé komunitní chaty na různých komunikačních platformách, kontakty máme i z předprodejů vstupenek na konkrétní událost.

 

Jak intenzivně využíváte sociální sítě? Jaký typ obsahu tvoříte? Kterou ze sítí vaše cílová skupina preferuje? Kde jsou fanoušci nejvíce aktivní?

Je to náš základní mediální komunikační kanál a snažíme se o autentický obsah, ať už to v marketingové hantýrce znamená cokoli. Myslím, že nejsilněji u nás funguje Facebook, ale je to i z důvodu, že Instagram jsme docela opomíjeli z důvodu nedostatečných kapacit. To se nyní docela změnilo.

 

Máte uzavřená mediální partnerství? Co z toho pro vás plyne? Jaká plnění nabízíte a co od partnerů očekáváte?

Žádné oficiální partnerství jsme neuzavřeli, máme spíše okruh spřátelených médií, se kterými spolupracujeme. Dělají to z důvodu, že jsou jim naše aktivity sympatické a logo v rámci virtuální propagace a plakátů postačí.

 

Připravujete pro své příznivce nějaké speciální akce nad rámec běžné činnosti, díky kterým si upevňujete vzájemné vztahy – například soutěže, setkání s herci, akce pro děti? Je o tyto aktivity ze strany vašich cílových skupin zájem? A ten roste, klesá, drží se na stejných číslech? Máte nějaké domácí, případně zahraniční vzory?

Snažíme se v rámci fundraisingu v soukromém sektoru nabídnout speciální akce pro mecenáše, ale s touto strategií teprve začínáme a na výsledky si musíme ještě chvíli počkat. Mám radost, že se nám také daří rozvíjet dobrovolnictví u našich projektů. Několik lidí se k nám přidalo právě touto cestou a už se stali plnohodnotnými členy spolku a podílí se na většině akcí.

Čerpáme inspiraci z různých zdrojů, pro náš spolek jsou to určitě velmi blízká Lofofora či Luhovaný vincent. Ze vzdálenějších olomoucká Hlubina nebo pražská Alta. Ze zahraničních mne velmi oslovila bratislavská Nová Cvernovka nebo UfaFabrik v Berlíně.

 

Myslíte si, že se vám povedlo něco, co by mohlo být inspirací i pro další píáristy? Nemusí to být celá komunikační strategie, někdy stačí drobnost, nápad, vychytávka…, které vedly ke zvýšení prodeje, sledovanosti, návštěvnosti…

Již zmíněná kontaktní kampaň, kdy mám neustále u sebe nějaké letáčky, pozvánky nebo samolepky. A pokud má událost v sobě nějakou pravidelnost, termín jejího pokračování oznámený v rauši po ukončení jiné, silně rezonuje.

 

https://zverine.cz/

Zlínský salon mladých 2024 v krajské galerii představí umělecké talenty nové generace

ZLÍN: Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně slavnostně zahájí v úterý 17. září v 17 hodin devátý ročník prestižní výstavy Zlínský salon mladých 2024 s podtitulem Trienále současného umění. Projekt je pořádán jednou za tři roky a jedná se o přehlídku tvorby českých a slovenských umělkyň a umělců nastupující generace, kteří přinášejí nové a inovativní přístupy v oblasti výtvarného umění. Výstava bude k vidění v přízemí galerie ve 14. budově 14|15 BAŤOVA INSTITUTU do 10. listopadu 2024.

 

od 18.09.2024 do 10.11.2024
Autor článku: 
Zuzana Bílá

Zlínský salon mladých je nedílnou součástí širší prezentace našeho současného výtvarného umění ve zlínské galerii, která navazuje na tradice slavných baťovských přehlídek soudobého umění, Zlínských salonů z let 19361948. Jeho hlavním cílem je objevovat osobnosti mezi nastupujícími výtvarníky a zprostředkovávat jejich tvorbu zejména zlínskému publiku,“ vysvětluje Václav Mílek, ředitel Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně.

Letošní ročník představí širokou škálu uměleckých děl včetně soch, obrazů a instalací, které reflektují současné trendy a témata ve světě umění. „Po předchozím ročníku, který se konal v roce 2021 a byl koncipován jako kurátorská výstava, se vracíme k původnímu způsobu konsensuálního výběru vystavujících, a to na základě rozhodnutí odborné jury,“ upřesňuje ředitel. Výstavní jury tvoří kurátoři soudobého umění z tuzemska i Slovenska a letos v ní zasedli Jana Babušiaková, Jakub Frank, Adam Galko, Zuzana Krišková, Lumír Nykl a Noemi Purkrábková. Jejich výběr zajišťuje vysokou úroveň a rozmanitost prezentovaných prací. Mezi vystavujícími umělci se objeví Anna-Marie Berdychová a Samuel Stano, Dominik Styk, Dominika Dobiášová, Eliška Konečná, Erika Velická, Ester Sabik, Jakub Hájek a František Hanousek, Helen Tóth, Jáchym Šimek, Judita Levitnerová, Klára Kusá, Marika Krčmářová, Markéta Slaná, Martin Hrvol, Olbram Pavlíček, Sofie Tobiášová, Šimon Chovan, Šimon Sýkora a Tomáš Moravanský/Institut.

Výstava nabízí jedinečnou příležitost nahlédnout do tvůrčího světa mladých talentů, jejichž díla často překračují hranice tradičních výtvarných technik a experimentují s novými formami uměleckého vyjádření. Návštěvníci se mohou těšit na rozmanitost a originalitu, která je výsledkem osobitého přístupu každého z vystavujících umělců,“  doplňuje kurátor výstavy Aleš Vrtal. Zlínský salon mladých 2024 tak v sobě snoubí nejen umělecký zážitek, ale vytváří i prostor k úvaze, jakým směrem se současné umění ubírá, nebo jaké otázky a problémy rezonují mezi mladými tvůrci.

Oceňuji, že Krajská galerie výtvarného umění dává pravidelně prostor mladým autorům. Z této krásné tradice již vzešla řada umělců, kteří se svou tvorbou prosadili a my můžeme být hrdí, že jejich díla vlastníme ve sbírkách,“ uvedla Zuzana Fišerová, radní pro kulturu a školství.

Zajemci jsou srdečně zváni i na kurátorské komentované prohlídky. První se uskuteční ve středu 2. října od 17 hodin. Další termíny i doprovodný program k výstavě se postupně objeví i na webu galeriezlin.cz nebo na sociálních sítích krajské galerie.

Záštitu nad Zlínským salonem mladých 2024 převzali ministr kultury České republiky Martin Baxa, radní pro kulturu a školství Zlínského kraje Zuzana Fišerová a náměstkyně primátora statutárního města Zlína Martina Hladíková. Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky, Zlínského kraje, statutárního města Zlína.

galeriezlin.cz

Jedinečný příběh automobilové značky Ferrari představí Technické muzeum v Brně na výstavě Legenda z Maranella

BRNO: Příběh slavné automobilové značky Ferrari nabídne Technické muzeum (TMB) svým návštěvníkům prostřednictvím sbírky unikátních papírových modelů závodních vozů Ferrari v měřítku 1 : 6. Ucelenou, zcela výjimečnou sbírku modeláře Milana Pauluse veřejnost poprvé uvidí 18. září 2024 na výstavě s názvem „Legenda z Maranella“ v hlavní budově TMB, Purkyňova 105, v Brně – Králově Poli.

od 18.09.2024 do 29.12.2024
Autor článku: 
TZ TMB

„Jednou z domén Technického muzea v Brně je dokumentace historie dopravy, kterou muzeum nabízí návštěvníkům formou stálých expozic či v rámci mnoha akcí pořádaných pro veřejnost. Stejně tak se s historií dopravních prostředků mohou zájemci setkat i na tematických výstavách prostřednictvím unikátních modelů“, uvádí Zbyněk Rederer, kurátor oborů Technické hračky a Didaktické pomůcky v TMB. „Po úspěšné výstavě Jízdenky, prosím!, která se zabývala fenoménem železničního modelářství, nyní představíme originální modely závodních automobilů, a to italské značky Ferrari. Název výstavy – Legenda z Maranella – odkazuje na italské město, v jehož blízkosti Enzo Ferarri před 52 lety otevřel soukromou testovací dráhu vozů Ferrari.“

Autorem vystavených modelů vozů Ferrari je karvinský modelář Milan Paulus. První papírový model složil ve svých deseti letech. Od modelů publikovaných v legendárním časpopisu ABC přešel postupně k vlastním, jichž má na svém kontě více než 90. Jedná se o precizní modely automobilů, letadel a člunů značky Ferrari, z nichž každý je svého druhu jediný na světě. Milan Paulus vyzkoušel mnoho variant a měřítek, ale nakonec zůstal u prověřeného měřítka 1 : 6, v němž jsou zhotoveny všechny vystavené modely výstavy Legenda z Maranella. Ač se jedná o modely dosahující délky až kolem jednoho metru, jsou mistrovsky zpracovány do nejmenších detailů – návštěvníci nahlédnou rovněž do motorů a prozkoumají i vnitřní vybavení kabin vozů. Za svou práci získal Milan Paulus mnoho ocenění na národních či mezinárodních modelářských výstavách, a dokonce byl zapsán i do České knihy rekordů.

Na výstavě návštěvníci uvidí také model dvouplošníku Spad XIII Francesca Barracy. Právě na jeho letadle se poprvé objevil emblém slavného černého vzpínajícího se koně, jejž následně převzal jako značku na své automobily Enzo Ferrari. Výstava ukáže i model vozu CMN 15/20, na němž zakladatel slavné automobilky debutoval jako závodník v roce 1919. Další zajímavostí k vidění jsou např. modely závodních speciálů Ferarri, které se od 50. let 20. století úspěšně účastnily nejslavnějšího závodu světa – 24 hodin Le Mans. Zájemci ocení rovněž modely závodních člunů – hydroplánů Castoldi, které byly v 60. letech vybaveny motory z formule a byly koncipovány k lámání rekordů na vodě. V neposlední řadě budou vystaveny modely závodních automobilů, které proslavili legendární jezdci Formule 1: Niki Lauda (F 312) či Michael Schumacher (F 310 a F 2000).

Kromě vlastních modelů vozů výstava nabídne rovněž příběhy nejslavnějších jezdců a míst, kde se závodilo. Jelikož je Brno neodmyslitelně spjato s automobilovou historií a závodním Masarykovým okruhem, hraje toto téma ve sbírkách Technického muzea v Brně významnou roli. Několik vozů, které výstava nabídne, představuje právě ty, které se účastnily závodů v Brně, konkrétně Alfa Romeo P3 v letech 1935–1937, Ferrari 125 GP v roce 1949 a Ferrari 488 GT 3 v roce 2019.

„Součástí výstavy je také modelářský koutek“, dodává Zbyněk Rederer, který v TMB působí současně i jako muzejní edukátor. „Nejen děti, ale i dospělí si mohou zkusit vystřihnout a slepit jednoduché modely vozů Ferrari 599 GTB Fiorano a Ferarri Enzo. A ti se soutěživým duchem si zde zazávodí na stolní elektrické autodráze.“

Výstavu Legenda z Maranella si mohou návštěvníci prohlédnout v Technickém muzeu v Brně až do 29. prosince 2024.

Další informace naleznete na: www.tmbrno.cz/akce/legenda-z-maranella/

Spray ´n´ chill - změna v programu (14/9 večer v kavárně a 22/9 snad u mostu)

HRADEC KRÁLOVÉ: Všichni určitě sledujete nepříznivou meteorologickou situaci, která je příčinou rušení a přesunu mnoha akcí. I my jako organizátoři akce Spray ´n´ chill, která měla proběhnout na mostu U Soutoku, jsme museli významně zasáhnout do programu. Vzhledem k programu a možnostem našich hostů jsme se rozhodli zítřejší večerní program zachovat a drobně rozšířit.

Program u mostu se pro tento týden ruší. Venkovní část akce chceme přesunout na pokud možno co nejbližší termín.

Autor článku: 
Ilona Mach

Zde jsou v krátkosti shrnuté změny:

14/9 

- venkovní část akce u mostu U Soutoku se ruší z důvodů mimořádné výstrahy
- akce v kavárně proběhne: sprejování ve virtuální realitě od 17 hodin, přednáška a projekce filmu s Janem Glínem od 21 hod

PŘESUN AKCE:

aktuálně se snažíme venkovní program přesunout na další týden - pravděpodobně na 22/9 odpoledne - opět most U Soutoku

- v tuto chvíli čekáme na povolení záboru na daný termín
- také samozřejmě uvidíme, jak se bude vyvíjet předpověď počasí

Předem Vám děkujeme, jestliže najdete prostor, kam byste mohli zařadit informace o změnách v naší akci.

Ostravští loutkáři absolvovali mezinárodní pracovní stáž v Japonsku

OSTRAVA: Ateliér výroby ostravského Divadla loutek absolvoval v létě mezinárodní pracovní stáž v Japonsku. V loutkovém divadle Ashiri-za ve městě Sapporo se účastníci během intenzivního týdenního workshopu učili výrobu tradičních japonských loutek joruri.

Sedmičlenný tým složený z řezbářů, dvou krejčových, malíře, výtvarníka a také vedoucího ateliéru, Jana Špačka, měl jedinečnou příležitost učit se od mistra Yabu, ředitele divadla Ashiri-za, které se specializuje na tuto starodávnou uměleckou techniku. Během týdenního workshopu si každý měl možnost vytvořit svou vlastní loutku. Švadleny si vyzkoušely šití kostýmů pro tyto loutky a měly možnost i nahlédnout do postupu výroby tradičního japonského kimona. Stáže se zúčastnili také loutkáři z Tchaj-wanu a Japonska a kromě workshopu byl prostor i pro prezentaci divadel z jednotlivých zemí pro veřejnost.
Autor článku: 
Lucie Blažek Mičková
„Japonští kolegové nám předvedli kromě opravdu vzácného know-how i svoji pověstnou preciznost, smysl pro detail a mimo jiné také pro pořádek. Jejich tradiční loutky mají obdivuhodné mechanismy a výjimečnou pohyblivost a my jsme opravdu vděční, že jsme jejich umění mohli poznat zblízka a něco z jejich zručnosti snad i pochytit,“ hodnotí Jan Špaček, absolvent sochařství Fakulty umění Ostravské univerzity, který je pátým rokem šéfem ateliéru výroby.
Průvodcem a zprostředkovatelem kulturní výměny byl Noriuki Sawa, japonský loutkář, herec, režisér a pedagog, který dlouhodobě působí v České republice. Sawa v minulosti režíroval několik inscenací v Divadle loutek Ostrava a vedl také workshop na mezinárodním loutkářském festivalu Spectaculo Interesse. Cesta byla uskutečněna za finanční podpory Evropské unie, Národního plánu obnovy a Ministerstva kultury ČR a Moravskoslezského kraje.
„Tato stáž pro nás znamená významný krok v prohlubování znalostí a zkušeností v oblasti loutkářského umění, a zároveň posiluje mezinárodní spolupráci a kulturní výměnu mezi Českou republikou a Japonskem. Věříme, že spolupráce touto první výměnou nekončí a že třeba někdy v budoucnu přivítáme japonské kolegy u nás v divadle,“ uzavírá ředitelka Divadla loutek Ostrava Alena Punčochářová.

Stránky

Přihlásit se k odběru RSS - Instituce a kulturní zařízení