HRADEC KRÁLOVÉ: Východní Čechy jsou krajem mnoha slavných spisovatelů. Mezi nimi má mimořádné postavení jméno Čapek. Zatímco Josef studoval ve Vrchlabí, Karla zavedla cesta na gymnázium do Hradce Králové. Tato mladická zkušenost byla pro něj zásadní. O Čapkově spojení s Hradcem se ale moc nemluví. Změnit by to měla atraktivní publikace, která toto téma přiblíží jak místním, tak návštěvníkům města.
„Na Karlově několikaleté zastávce v Hradci je zajímavých více skutečností. V prvé řadě to jsou jeho spisovatelské a redaktorské začátky. Psal totiž hned do několika studentských časopisů. Druhá věc bylo jeho aktivní zapojení do společenského a spolkového života, ať už šlo o pořádání vzdělávacích večerů nebo výlety za město s ostatními studenty. A třetí věc, která ho beze sporu ovlivnila a projevila se i v jeho tvorbě, byla jeho první milostná vzplanutí,“ upozorňuje na spojení s městem autorka projektu Ilona Machová a dodává, že uvedení jeho hry ve světové premiéře je dalším – asi nejvíce zmiňovaným spojením. Letos se o něm hodně mluví v souvislosti s jeho 100. výročím.
Význam Hradce Králové je tedy pro další vývoj v životě mladého spisovatele zásadní. Proto se autorka projektu rozhodla, že Čapkův příběh zpracuje do atraktivní a čtivé formy. Rozhodla se proto vytvořit drobnou publikaci, ve které představí slavného autora jako mladého muže, který už jako student projevoval vzácný literární talent, ale také který aktivizoval své okolí, družil se a rebeloval se spolužáky nebo usiloval o místní dívky. Hradec se také propsal do Karlova díla.
K vytvoření brožury chybí v současnosti jen málo – peníze. Autorka se proto rozhodla požádat o pomoc veřejnost a založila sbírku na platformě Donio. Tam mohou lidé, kteří chtějí projekt podpořit, přispět jakoukoliv částkou. Stránky jsou www.donio.cz/karelcapek. Sbírka potrvá do půlky července.
„Brožuru „Zamilovaný rebel ?“ jak jí zkráceně říkám, připravuji ve svém volném čase a ve spolupráci s místním Společností pro ochranu památek. Nejvíce financí spolkne výroba – tisk. Ráda bych, abychom mohli vytisknout alespoň 3 000 ks, aby ji bylo možné distribuovat po informačních centrech v Hradci a v kraji, na místech spojených s působením Karla Čapka, v knihovnách a podobně. Proto bych chtěla požádat veřejnost o přispění. Jsem si jistá, že brožura bude dělat našemu městu skvělou reklamu,“ vysvětluje Machová. Dodává, že projekt finančně podpořilo i Město Hradec Králové. Částka ale pokryje maximálně 15 % výdajů.
V tuto se chvíli finalizují texty, ilustrace připravuje hradecká výtvarnice Eva Horská a na vizuální úpravě se bude podílet ještě grafička Kateřina Zelingerová.
Sledovat příběh dospívání mladého Karla Čapka mohou zatím zájemci sledovat na facebookové stránce projektu Divá bába, za kterým stojí autorka zamýšlené brožury.
„Snažím se odvyprávět krátké příběhy z Karlova života prostřednictvím Facebooku. Těším se ale, až bude mozaika kompletní a v papírové podobě, a Hradec se tak stane součástí příběhu krátkého, ale naplněného života Karla Čapka,“ uzavírá autorka projektu.
https://www.facebook.com/divaabaaba
ČR: Začíná dvanáctý ročník celoroční soutěže ČT :D pro děti všech věkových kategorií. Tentokrát je mottem Uka dobro, a jak název napovídá, nejen úkoly, ale také inspirativními pořady, rozhovory i hrami poradí, jak pečovat o vztahy s ostatními a ukázat druhým dobro. Každý měsíc čeká na malé účastníky nový úkol, zapojit se mohou také ve science centrech po celé České republice.
ČR: Nakladatelství Galén právě vydalo knihu unikátní zpovědi dvou žen, které prožily část svého života se stejným narcistickým partnerem. Jejich příběhy doplňují autentická vyprávění dalších dvanácti žen, jež rovněž prošly zkušeností domácího násilí. Příběhy plné bolesti, strachu o děti a bezmoci v souvislosti s prokazováním psychického násilí se rozhodně nečtou lehce, ale mohou čtenáře varovat a zároveň jim pomoci.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Jana Tomšů ze spolku Zlínský zvěřinec.
Program u mostu se pro tento týden ruší. Venkovní část akce chceme přesunout na pokud možno co nejbližší termín.