pátek
26. dubna 2024
svátek slaví Oto
Zlatá mince znázorňující nové začátky naší země je uložena do dobové pohlednice.
© zdroj: www.omnimedia.cz



První československá poštovní známka na zlaté minci

ČR: Jablonecká Česká mincovna razí zlatou minci k vydání první Československé známky. Známka, jejíž předlohu navrhl Alfons Mucha, byla vytištěna jenom pár měsíců po vzniku republiky v roce 1918. Další emisí z volného cyklu půlgramových zlatých mincí uložených do replik dobových pohlednic se rozšiřují řady mincí a medailí připomínající významný mezník naší historie – vznik první republiky.

Autor článku: 
TZ/ika

Česká mincovna oslavám 100. výročí vzniku samostatného Československého státu věnovala již několik mincí a medailí, a dokonce i celou sérii dukátů s názvem Vznik Československa. „Se zrodem nového státu se pojila výroba nových mincí a bankovek, státních symbolů, ale také zhotovení poštovních cenin. Originální série potěší numismatiky, filatelisty, ale i filokartisty a její představení proběhne také v rámci mezinárodní filatelistické výstavy PRAGA 2018 v hotelu Olympik od 15. srpna,“ uvádí Jaroslav Černý z České mincovny.

Zlatá mince znázorňující nové začátky naší země je uložena do dobové pohlednice. Na přední straně se vyjímá panorama Pražského hradu s malebným podhradím Malé Strany a čiší z něho hrdost z nově nabyté státnosti. Dobovou atmosféru dokresluje zadní strana pohlednice s natištěnou první československou poštovní známkou, jejímž autorem byl Alfons Mucha.

Reliéf mince pokračuje v duchu Alfonse Muchy a pochází z dílny mladé a nadané medailérky, Ludmily Kodytkové, DiS. Reverzní stranu zdobí pohled na Hradčany, tentokrát však rozšířený o kostel sv. Mikuláše. Kompozice je doplněna nápisem PRVNÍ ČESKOSLOVENSKÁ ZNÁMKA a je uzavřena v secesním rámečku s lipovými ratolestmi.  

První poštovní známka svobodného Československa pocházela z rukou Alfonse Muchy, významného secesního malíře, grafika a zároveň nejznámějšího umělce tehdejší doby. Tvorba poštovní známky pro něho byla velmi ceněnou premiérou s prvotřídním výsledkem. Inspiroval se nádhernými Hradčany, které orámoval secesním rámečkem s lipovými ratolestmi stylem sobě vlastním. Známka se dočkala vydání 18. prosince 1918, tedy necelé dva měsíce od vzniku ČSR, a k dostání byla ve dvou verzích, v zelené s hodnotou 5 haléřů a červené desetihaléřové. Známka dodnes patří k velice vyhledávaným a oblíbeným kouskům mezi sběrateli.

Celá TZ přiložena.

Zdroj: www.omnimedia.cz

Mohlo by vás také zajímat...

RONOV NAD DOUBRAVOU: V souvislosti s plánovaným dokončením celkových úprav náměstí se vedení města rozhodlo naplnit myšlenku pořízení sochy věnované svému nejslavnějšímu rodákovi. Ta se objevovala již od šedesátých let minulého století, kdy byla v Nečasově vile instalována obrazová galerie určená nejen pro díla Chittussiho, ale i dalších malířů Železných hor.

Pardubický kraj
Instituce a kulturní zařízení, Výtvarné umění, Senioři, Památky
Co se děje
25.04.2024

ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.  

Celá ČR, Hl. m. Praha
Co se děje
25.04.2024

LIBEREC: Pro Liberec je Botanická zahrada nejen turistickou atrakcí, ale významným vědeckým botanickým centrem. Známost zahrady zvyšuje schopnost vědecká aktivita mezinárodních botanických konferencí, výměna teoretických znalostí přírody a také významná přednášková tvorba.

Liberecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Co se děje
25.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?

Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!

Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
EDITORIAL
24.04.2024