sobota
27. dubna 2024
svátek slaví Jaroslav



Kauza v pohybu

Je nevděčné věnovat se tématům, ve kterých se stav věcí mění každý den či hodinu. Takovým se stala pře o soubor obrazů A. Muchy - Slovanská epopej. Moje kolegyně napsala v jedné krátké zprávě, že se Slovanská epopej začala stěhovat z Moravského Krumlova, ale tím naše čtenáře uvedla v omyl. Soubor obrazů se v té době začal pouze snímat a balit. Ke stěhování už nedošlo, a Muchův cyklus s podtitulem "Mýtus, dějiny, vize" se asi v brzké době ve Veletržním paláci v Praze nepředstaví, jak bylo uvedeno ve zprávě. Za tyto mylné informace se dodatečně omlouváme. Na jedné straně sporu o Slovanskou epopej stojí Moravský Krumlov, kde byl soubor vystaven téměř 50 let. Jeho snaha o prodloužení tohoto stavu je pochopitelná, protože zjevně sleduje veřejný zájem. Úsilí Prahy o přemístění díla právě teď, před komunálními volbami, už tak průzračné není. Jde-li ze strany jejích představitelů pouze o předvolební hrátky, mohla by se od pražské ODS nechat proškolit leckterá PR agentura. Ať už by byly obrazy vystaveny v Praze nebo zůstaly v Moravském Krumlově, určitě by se díky takové propagaci zvýšila touha soubor spatřit. Jenže tato reklamní kampaň nebyla vedena ve prospěch díla a jeho návštěvnosti a „v tuto chvíli“ (oblíbené sousloví politiků) je nepřístupné. A je ve hvězdách, jak tato chvíle bude dlouhá. Soud, pokud by k němu došlo, nebude mít lehké rozhodování. Je to už pěkná řádka let od vzniku souboru, a do mediální tahanice o to, kdo Epopej vlastní a kde bude vystavena, se začínají vkládat další potencionální hráči o odkaz A. Muchy. Je také otázka, jak si po tak dlouhé době poradí soudci s nesplněnou podmínkou A. Muchy, který svůj dar hlavnímu městu podmínil vybudováním adekvátní budovy pro vystavení Epopeje. Za pár dní mohou komunální volby změnit aktéry v Praze i v Moravském Krumlově. A je šance, že se ti noví podívají na problematiku z jiného úhlu. Neměli by ovšem přezírat emoce, se kterými umělec dílo cca 100 lety věnoval Praze, ani ty, které byly vyvolány rozhodnutím, že obrazy po 50 letech Moravský Krumlov opustí. Najít kompromis, který by respektoval všechny právní i morální nároky, je nejspíš těžké, ale nikoli nemožné. A určitě by to byla lepší cesta, než soudní pře bez emocí.

Mohlo by vás také zajímat...

PRAHA-ZAHRANIČÍ: Výstava Group Therapy je dialogem a konfrontací uměleckých děl z rostoucích sbírek Galerie hlavního města Prahy a Deutsche Telekom. Ve více než osmdesáti dílech od čtyřiceti šesti současných umělců reflektuje aktuální společenská témata, jako jsou ohrožení demokracie, vzestup autoritářských režimů, nesnášenlivost vůči menšinám, cizincům a lidem s odlišnými názory, apatie a lhostejnost vůči klimatické krizi, terorismus a války. Název výstavy je odvozen od vystaveného díla výtvarnice Evy Koťátkové. Vedle ní v expozici vystavují také další české umělkyně a umělci Lenka Glisníková, Daniel Balabán, bosenská umělkyně Šejla Kamerić, chorvatský multimediální tvůrce Igor Grubić nebo ukrajinská malířka Lesia Khomenko. Výstavu Group Therapy lze v Domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí navštívit od 26. dubna do 11. srpna 2024.

Hl. m. Praha
Co se děje
26.04.2024

ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.  

Celá ČR, Hl. m. Praha
Co se děje
25.04.2024

LIBEREC: Pro Liberec je Botanická zahrada nejen turistickou atrakcí, ale významným vědeckým botanickým centrem. Známost zahrady zvyšuje schopnost vědecká aktivita mezinárodních botanických konferencí, výměna teoretických znalostí přírody a také významná přednášková tvorba.

Liberecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Co se děje
25.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?

Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!

Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
EDITORIAL
24.04.2024