čtvrtek
2. května 2024
svátek slaví Zikmund



Lidová muzika na internetu

HODONÍN: V České republice existuje široká síť regionálních rádií. Některá chtějí oslovit širokou škálu posluchačů, jiná výběrem specifických hudebních žánrů cíleně míří na některé posluchačské skupiny. Příznivci lidové hudby najdou svůj oblíbený žánr v programovém schématu veřejnoprávních médií. Regionální studia Českého rozhlasu – ČRo 2 Praha, ČRo Ostrava, ČRo Brno, ČRo Plzeň, ČRo Olomouc, ČRo České Budějovice – zařazují do vysílání folklór několikrát týdně.
Kromě toho provozuje ČRo internetové Folklórní rádio. Jedná se o celkem osm tematicky rozdělených hodin folklorní hudby v opakující se smyčce. Nepřetržitý proud českého a moravského folklóru je vybrán dle regionů, uměleckých souborů a taky způsobu interpretace.
Vedle veřejnoprávních rádií hraje lidovou muziku i Rádio Proglas a Rádio Dyje, které coby Slovácké rádio vysílá na třech frekvencích pro Hodonínsko, Břeclavsko a Kyjovsko.

Milovníkům folklorní hudby se rozířila nabídka o moravské 24hodinové internetové folklorní rádio Cimbálka.
Brněnské Rádio Jih zahájilo začátkem září vysílání internetového rádia, které se 24 hodin denně věnuje jen a jen folklóru. Tvůrci vysílání „RÁDIO JIH – CIMBÁLKA“ jsou přesvědčeni, že nikdo jiný se toho nemohl ujmout než rádio, které má svoje domovské studio v srdci Slovácka v Hodoníně. Provozovatelé slibují, že zájemci můžou po celý den poslouchat reprezentativní výběr legendárních i současných především slováckých cimbálových muzik, zpěváků a lidových sborů okořeněný výlety do dalších koutů Moravy, Slovenska. Uslyší i nahrávky ze vzácných hudebních archívů.

Rádio Cimbálka si příznivci folklóru mohou naladit 24 hodin denně.


V rozhovoru s programovým ředitelem Rádia JIH Martinem Kozlovským jsme se pokusili nastínit profil tohoto nového internetového rádia a zjistit na čem stojí dramaturgie folklorního rádia Cimbálka.

Prezentujete pouze moravský folklór nebo i jiný?

V převážné většině prezentujeme slovácký folklór s občasnými odbočkami do dalších moravských národopisných regionů a také zhruba jednou za hodinu zahrajeme písničku ze slovenské strany. Český ani světový folklór nezařazujeme – možná je to námět na další takové rádio.

Spolupracujete při tvorbě programu s muzikology, nebo jinými odborníky, např. z časopisu Folklór, nebo z Národního ústavu lidové kultury ve Strážnici?

V úvodní fázi bylo naším hlavním cílem tento internetový projekt vůbec rozjet a spoléhali jsme především na svoje síly a znalosti, ale vím, že existuje ve folklórní oblasti spousta fundovaných odborníků a rád bych s těmi, kteří by se chtěli jakýmkoliv způsobem zapojit, navázal kontakt. Musím ale ještě říct, že jsme „Cimbálkou“ dost nečekaně zabrousili do „veřejnoprávních“ vod a mnozí jistě na nás hledí s jistou dávkou nedůvěry – těm bych asi jen poradil, aby si „Cimbálku“ pustili a snad nám uvěří, že to myslíme opravdu vážně.

Jsou v programovém schématu zpravodajství, reklamy, publicistické útvary a jiné?

Klasické zpravodajství a reklamu na „Cimbálce“ neuslyšíte, momentálně kromě hudby pravidelně zařazujeme pozvánkový servis. Jedna jeho část se věnuje veškerým akcím spojených s vínem - tedy koštům, vinobraním, vinařským soutěžím, ochutnávkám nebo projektu vinařských stezek. Část druhá informuje o rozmanitých lidových slavnostech a folklorních koncertech a festivalech. Máme samozřejmě větší ambice, ale chceme vysílání vylepšovat postupně po jednotlivých krůčcích.

Budete do studia zvát hosty a představovat soubory?

Ano, v tomto projektu počítáme i s těmito rubrikami, ale jsme teprve na začátku a jak už jsem zmínil, všechno chce svůj čas.

Domovské Rádio Jih pracuje na komerční bázi. Jak se do vaší strategie hodí Rádio Cimbálka, které je spíš pro menšinového posluchače?

„Cimbálka“ je z tohoto úhlu pohledu opravdu pro někoho asi překvapivý krok, ale nám v tomto případě nejde o klasický model komerční stanice, ale především o jistý druh zhodnocení našich znalostí i osobních zálib v této oblasti. A i když to možná bude znít v dnešní době divně, „Cimbálku“ děláme především s láskou a peníze tu určitě nejsou důvodem ani hnacím motorem.

Děkuji za vaše odpovědi.

 

Mária Uhrinová

Mohlo by vás také zajímat...

ČR-ZAHRANIČÍ: Krátký animovaný film "Plevel" byl vybrán do oficiálního programu La Cinef na Festivalu v Cannes. Tato absolventská práce, kterou režírovala Pola Kazak a produkovaly MAUR film a Filmová akademie Miroslava Ondříčka v Písku, slibuje divákům silný vizuálně podmanivý příběh.

Celá ČR, zahraničí
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Soutěže a festivaly
Co se děje
02.05.2024

POLICE NAD METUJÍ: Mladý a dynamický symfonický orchestr Police Symphony Orchestra ve svém čtrnáctém roce existence sestoupí na okamžik z hudebních pódií na filmová plátna. Dokumentární film s názvem Velký finále mapuje tři roky života mladých lidí amatérského orchestru, jejich radosti i strasti, úspěchy i vyčerpání, ale hlavně odhodlání jít si za svými sny. Ty si nadále plní také v roce 2024, během kterého se postaví na stage festivalu Rock for People nebo pódium českého hudebního chrámu, pražského Rudolfina. Události pod taktovkou nadšenců z Police nad Metují slibují zážitky, dojetí, skvělou hudbu a energii.

Královéhradecký kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Hudba, Soutěže a festivaly
Co se děje
29.04.2024

LIBEREC: Pro Liberec je Botanická zahrada nejen turistickou atrakcí, ale významným vědeckým botanickým centrem. Známost zahrady zvyšuje schopnost vědecká aktivita mezinárodních botanických konferencí, výměna teoretických znalostí přírody a také významná přednášková tvorba.

Liberecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Co se děje
25.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?

Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!

Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
EDITORIAL
24.04.2024