PRAHA: Filmové pobídky patří mezi priority Vlády ČR. Pro letošní rok na ně v původním návrhu rozpočtu bylo alokováno 800 milionů korun. Novela státního rozpočtu 2022, kterou schválila vláda a pokračuje nyní do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, do systému pro letošní rok nad rámec plánovaných 800 milionů doplní dalších 570 milionů korun. S další podporou se počítá i v letech 2023 a 2024.
„Systém filmových pobídek, jak jsme je znali doposud, se v posledních letech přežil. Požadavky zahraničních produkcí v průběhu času strmě stoupaly, audiovizuální trh prošel dramatickými změnami. A místo toho, aby minulé vlády řešily zvyšující se zájem produkcí systematicky, dosypávaly do systému oproti plánovanému rozpočtu peníze navíc podle momentálního rozhodnutí. Systém se tak stal naprosto nepředvídatelným,“ vysvětluje ministr kultury Martin Baxa.
„Chci poděkovat ministrovi financí Zbyňku Stanjurovi, protože jsme našli během vzájemných jednání mezi ministerstvy řešení, které systém stabilizuje po přechodnou dobu, než vznikne zbrusu nový zákon o audiovizi, jehož součástí je transformace Státního fondu kinematografie,“ dodává Martin Baxa.
„V rámci novelizovaného rozpočtu jsme po odborných jednáních s ministrem Baxou a producenty posílili Státní fond kinematografie o 570 milionů korun. Na nové produkci vydělá nejen filmový průmysl, ale také sektory stravování, ubytování či umělecká řemesla,“ říká ministr financí Zbyněk Stanjura a dodává: „Vítám ale především přípravu systémového řešení financování filmových pobídek. To musí být nastaveno předvídatelně na základě transparentních pravidel, protože není možné každoročně dofinancovávat filmové pobídky nesystémově politickým rozhodnutím vlády.“
„Jsme rádi, že dramatickou situaci se podařilo po jednáních s ministrem kultury Martinem Baxou a ministrem financí Zbyňkem Stanjurou zvrátit a vláda rozhodla o navýšení filmových pobídek. Velmi vítáme, že jde ze strany vlády o systémové řešení. Navýšení částky pobídek, které pokryje vzniklé závazky, je spojené s dlouhodobější reformou pobídkového systému. Pro audiovizi to znamená stabilizaci a možnost dalšího růstu. Nastartování pobídek bude mít v ekonomické krizi výrazný ekonomický efekt, z peněz utracených zahraničními projekty v Česku budou čerpat výhody i nefilmové profese a státní rozpočet“ uvedl předseda APA Vratislav Šlajer.
Příprava systémového řešení filmových pobídek je rozdělena do dvou fází. V první fázi se objem financí zvýší o 570 milionů korun ročně a zároveň do konce roku vstoupí v účinnost novela zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek, kterou v průběhu srpna projedná Senát Parlamentu ČR. Tato novela přinese do systému limit 150 milionů korun pobídky na jeden projekt. Zvýšením objemu financí a zavedením limitu se podaří odblokovat současný stav, kdy množství v minulosti zaregistrovaných projektů stále čeká na realizaci a bude se tak moci natáčet i v následujících letech.
Druhá fáze pak znamená přípravu velké novely zákona o audiovizi, jehož součástí je transformace Státního fondu kinematografie, jež je součástí programového prohlášení Vlády ČR. Na přípravě zákona již Ministerstvo kultury začalo pracovat. V srpnu letošního roku vznikne poradní skupina ministra kultury, jejímiž členy budou zástupci Ministerstva kultury a profesních asociací. Zde bude nový zákon diskutován.
Ministr kultury Martin Baxa celý proces přípravy zákona urychlil, plánuje, že zákon by mohl být připraven a odeslán do meziresortního připomínkového řízení již koncem letošního roku. Plánovaná transformace Státního fondu kinematografie by tak mohla proběhnout v roce 2024.
PARDUBICE: Jedna z významných staveb architekta Josefa Gočára, Winternitzovy automatické mlýny, se po třech letech intenzivní rekonstrukce otevřela veřejnosti. Historický komplex budov, který byl v provozu více než 100 let, zažívá transformaci na moderní kulturně-společenskou městskou čtvrť. Iniciátorem proměny celého areálu je Nadace Automatické mlýny manželů Smetanových. Ti koupili areál v roce 2016 a k obnově národní kulturní památky přizvali město Pardubice a Pardubický kraj. Rekonstrukci celého areálu za tři čtvrtě miliardy korun nastartovala možnost 400 milionové evropské dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), kterou vlastníci objektů dohromady získali prostřednictvím ITI Hradecko-pardubické aglomerace.
Podrobnosti najdete v připojené tiskové zprávě.
PLZEŇ: Další festivalový úspěch pro Voyo. Cenu za nejlepší film nebo minisérii si z plzeňského filmového festivalu Finále Plzeň odnáší třídílná série z dílny Voyo Originál Král Šumavy: Fantom temného kraje režiséra Davida Ondříčka. Porota vyzdvihla zejména „výjimečné filmové provedení a skvělé herecké výkony.“ Kromě hlavní ceny získala série také Cenu studentské poroty Západočeské univerzity v Plzni za „strhující a realistickou výpravu životních příběhů nejen pohraničních stráží SNB.“ Další pokračování příběhu Josefa Hasila je v přípravách a diváci se na něj mohou těšit už v příštím roce exkluzivně na Voyo.
PRAHA: Jeden den v roli filmového diváka i porotce? Takovou možnost nabídl svým účastníkům letošní Young Film Fest, kdy v rámci programu Cena Young Film Festu účastníci vybrali vítězné filmy. Ve věkové kategorii 12+ zvítězil film Prase režiséra Jorna Leeuwerinka. V kategorii 15+ cenu získal snímek Láska bez Lásky režírovaný Veronicou Nielsen. Ve stejné kategorii porota udělila i zvláštní uznání filmu Fairplay režiséra Zoela Aeschbachera. 7. ročník Mezinárodního filmového festivalu Young Film Fest divákům nabídl téměř 50 filmů a probíhal od středy 20. září do neděle 24. září 2023 v Kině Kavalírka a v Centru současného umění DOX.
HRADEC KRÁLOVÉ: Dlouholetý přátelský vztah Soni Červené k Hradci Králové a jejímu orchestru zpečetí název sálu královéhradecké Filharmonie. Jméno nedávno zesnulé operní divy ponese koncertní hala od roku 2025. Sál Soni Červené se tak stane živoucí vzpomínkou na tuto hudební legendu a mimořádně zajímavou ženu. V prostorách Filharmonie Hradec Králové také vzniká prostor pro historické nástroje z dílny továrníků Červených, které pěvkyně hradeckému orchestru věnovala.