čtvrtek
30. května 2024
svátek slaví Ferdinand
Banner
© Zdroj: Martin Krupa, NIPOS



Kultura v časech pandemie / Divadlo Kámen

PRAHA: Jak se potýká s dopadem koronaviru umělecká sféra a jak zápolí s opakovaným omezením činnosti? Zeptali jsme se uměleckého šéfa a režiséra Divadla Kámen Petra Odo Macháčka.

Autor článku: 
Irena Koušková

Jak zápasí Divadlo Kámen s důsledky pandemie a opětovným nuceným uzavřením?

Zásadní je, že nemůžeme dělat svou práci, rozvíjet se, setkávat se s lidmi. Přirozeně je to neradostné. O to více, že mnozí nejsme přesvědčeni o smyslu zákazů divadel. Vždyť do divadla chodí diváci dobrovolně, nemyslíme si tedy, že bychom toho, kdo se rozhodne přijít, nějak nepřiměřeně ohrožovali. Žijeme, ale je to žití bez velkého elánu. Alespoň tedy připravujeme nové hry, to se smí. Nevíme, kdy a za jakých podmínek je budeme moci uvést. Připravování her „na sklad“ není v normálních podmínkách příliš dobrá taktika, ale tentokrát je to jediná větší činnost, kterou můžeme vyvíjet. S výjimkou dvou podzimních večerů jsme se rozhodli nenabízet online programy. Divadlo našeho typu je zajímavé jen při skutečném fyzickém setkávání, ve společném prostoru.

 

Jak vnímáte rozdíl mezi první a druhou vlnou protipandemických opatření?

Když přišly jarní zákazy divadla, hovořilo se mimo negativ i o různých přínosech: zpomalíme své šílené tempo, zamyslíme se nad opravdovými hodnotami, budeme mít čas na své blízké a podobně. Něco na tom bylo. Člověk se na dva měsíce pozastavil a skutečně si mohl věci srovnat v hlavě. Na podzim a v zimě už ale kolem sebe nic takového nevnímám. Lidé jsou spíš rezignovaní. Je hezké připravovat novou inscenaci, ale když nevíme, kdy a za jakých podmínek bude provedena, těžko se vytváří soustředěná a intenzivní atmosféra. Přesto nám to nějak jde, i zkoušení „do šuplíku“ je snad nějak smysluplné.

 

Dosáhli jste na podporu z vypsaného programu COVID-Kultura I a COVID-Kultura II?

Ano. Díky podpoře institucí se nám podařilo uplynulý rok přežít. Finančně nám pomohli také přátelé a příznivci v rámci programu Vstupenky na NIC i mimo něj, jen tak sami od sebe. Toho si hodně vážíme. Horší bude asi rok 2021, kdy instituce už možná nebudou mít dostatek peněz na obvyklé granty ani náhrady covidových ztrát. Bez běžného provozu může být potom situace dost nepříjemná.

 

Myslíte si, že divadlo bez diváků přežije? Zůstáváte v kontaktu s příznivci i jinak?

Divadlo obecně buď přežije, nebo zahyne a posléze povstane z popela. Konkrétně Divadlo Kámen bude v nějaké formě žít, dokud budeme mít chuť ho dělat, dokud budeme cítit, že má nějaký tajemný smysl, vnější podmínky nás nezničí. Zatím tu chuť máme a ve smysl věříme. S komunitou tvůrců i diváků jsme stále ve styku, i když ne tak intenzivně, jak bychom chtěli. Naštěstí pořádáme vedle divadla také různé venkovní akce, hlavně poznávací vycházky, občas i s drobnými divadelními či literárními vstupy. Vycházky jsou občas povoleny, takže se s lidmi z blízkosti divadla vídáme alespoň touto formou.

 

Dostal se někdo z vašeho divadla kvůli uzavření do existenční nouze a hledal nové zaměstnání?

Vyloženě do nouze se, pokud vím, nikdo nedostal. Děláme umělecky vyhraněné divadlo, které není ani v bohatých časech nijak jistým byznysem, proto máme všichni různé záložní činnosti.

 

www.divadlokamen.cz

 

Vizitka

Petr Odo Macháček

Umělecký šéf Divadla Kámen a režisér. Zaměřuje se na netradiční přístupy k moderní činohře. Pracuje s otevřeným osobním herectvím, fyzickým vnímáním činohry a její hudebností, konceptuálními postupy. Zásadní je pro něj intenzivní setkávání s živými herci. Pro Divadlo Kámen i jiné subjekty (např. Dny nové opery Ostrava NODO) napsal/zadaptoval/přeložil a zrealizoval kolem 30 inscenací. Je například "osobností roku" festivalu "...příští vlna/next wave...".

 

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: Tvůrci série Iveta a dokumentární triptychu Málo mě znáš, které oba mapují život Ivety Bartošové novým pohledem, připravili ve spojení s neziskovou organizací Nevypusť duši a TV Nova spotovou kampaň Hejt není názor. Cílem je ukázat, že předmětem veřejného zájmu je dnes potenciálně každý. A že když už někdo je veřejně známý, neznamená to automaticky, že je připraven snášet nenávistné urážky, nebo, že se jej osobně nedotýkají. Za spotem stojí kreativní producent TV Nova Matěj Podzimek a producentka Barletta Productions Maja Hamplová.
Spot si můžete stáhnout na tomto odkazu.

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Ostatní
Co se děje
29.05.2024

ČR: I přesto, že v roce 2022 došlo ke značnému oživení návštěvnosti kulturních zařízení s meziročním nárůstem o 62 %, stále šlo o pouze 79 % úrovně návštěvnosti roku 2019. Celkový hospodářský výsledek kulturních organizací rok 2019 sice nominálně překonal, po započtení výše inflace ale reálně poklesl o 2 %. Průměrná mzda v kultuře se v roce 2022 pohybovala okolo 38,2 tis. Kč a dlouhodobě se drží pod celostátním průměrem.

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní, Vzdělávání
Odborné studie a recenze
28.05.2024

PRAHA: O třetinu navýšený program 29. ročníku mezinárodního knižního veletrhu a literárního festivalu Svět knihy Praha přilákal na Výstaviště Praha od čtvrtka 23. do neděle 26. května na 60 tisíc malých i velkých čtenářů. Mezi nejpopulárnější autory patřila dle očekávání manželská dvojice Alexandra a Alexander Ahndorilovi a irský romanopisec John Boyne. Velkému zájmu se těšila berlínská vypravěčka Olivie Wenzelová, německá spisovatelka Lin Rinová, rusky píšící spisovatelka arménského původu Narine Abgarjanová, kreslíř a ilustrátor Nicolas Mahler, německý prozaik Bernhard Schlink, francouzský autor komiksů Alexis Nolent alias Matz, nebo jeden z největších současných švýcarských spisovatelů Peter Stamm. Z českých spisovatelů zazářila Karin Lednická, Radka Denemarková, Bianca Bellová, básník Petr Borkovec, scifista Ondřej Neff či vítězka letošní Magnesie Litery Alena Machoninová. Laureátkou ceny Jiřího Theinera se na dálku stala Elif Şhafaková. Svou popularitu potvrdila sekce určená dětem a mládeži. Téma Literatura jako hlas svobody opět rezonovalo se současnou společenskou a politickou situací ve světě, stejně jako program ukrajinské literatury, který nadále pomáhá ukrajinským uprchlíkům v udržování kontaktů s jejich jazykem a literaturou. Nadcházející jubilejní 30. ročník se odehraje na Výstavišti Praha 15. – 18. května 2025. Čestným hostem bude Portugalsko.

Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Soutěže a festivaly
Co se děje
27.05.2024

HRADEC KRÁLOVÉ: Letos na podzim se v Hradci Králové uskuteční jedna z největších sborových akcí za poslední dekády, celostátní přehlídka dětí, mládeže a dospělých Choralia magna, která nabídne nejen propojení všech věkových skupin zpěváků na společných koncertech a workshopech, ale i mezinárodní konferenci o sborovém umění. Výběr sborů dospělých na Choralia magna upřednostnil absolutní vítěze jednotlivých přehlídek Choralia z minulých let, o zaplnění zbylých volných míst rozhodla dramaturgická rada na základě zaslaných nahrávek a koncertní dramaturgie. Od roku 2021 se přehlídek Choralia podařilo uspořádat sedm a my vám nyní přinášíme recenzní ohlédnutí za jednou z nich. Zároveň s předstihem zveme k našemu rozhovoru s Janem Pirnerem, odborným pracovníkem pro sborový zpěv dětí a dospělých NIPOS-Artama a sbormistrem DPS Radost Praha. Článek vyjde ve středu 29. 5.

Celá ČR, Královéhradecký kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Hudba, Soutěže a festivaly, Vzdělávání
Co se děje
27.05.2024