čtvrtek
19. září 2024
svátek slaví Zita
Ilustrační snímek
© ČTK



Když se nehledá tvar, ale řešení. Bílovická výstava mapuje současný stav průmyslového designu

BÍLOVICE U UHERSKÉHO HRADIŠTĚ: Industriální výstava Žně designu. Tak zní oficiální název unikátního projektu zaměřeného na průmyslový design. Cílem je ukázat příklady dobré praxe, kdy tvůrci musejí respektovat především maximální funkčnost, přihlížet k ekonomice výroby a k tomu přidat přiměřenou estetiku. Druhý ročník Žní designu odstartuje ve čtvrtek 2. září. Výběr z toho nejlepšího, co se na poli průmyslového designu v poslední době urodilo, bude k vidění v jedné z hal areálu Egoé v Bílovicích u Uherského Hradiště.

02.09.2021
14:00
Autor článku: 
ČTK

Lehokola od uherskobrodského výrobce AZUB BIKE, obuv pro záchranáře z portfolia zlínské společnosti Holík International nebo matrace od valašskomeziříčské firmy Jelínek – výroba nábytku. K tomu koloběžky od MIBO SCOOTERS z Rožnova pod Radhoštěm, produkty firem z PILANY Group z Hulína a výrobky bílovické skupiny EGOÉ. To jsou příklady výrobců ze Zlínského kraje, kteří budou zastoupeni na druhém ročníku industriální výstavy Žně designu. K tomu třeba produkty velkých společností ZETOR TRACTORS a Tatra Trucks a desítky dalších exponátu.

„Chceme ukazovat produkty, kde design není cílem, ale cestou. Věci, které musejí být hlavně funkční a design jim v tom pomáhá,“ říká Richard Vodička z pořádajícího Egoé studia. Loňský premiérový ročník představil produkty více než čtyř desítek českých společností. Mezi exponáty byly například inkubátor a polohovací transportní lůžko navržené Ivanem Dlabačem pro Linet nebo zubní kartáčky Spokar X od Petra Novagua.

Letos budou Žně designu pro veřejnost přístupné v pátek 3. září od 14:00, kdy se areál otevírá v souvislosti s venkovním setkáním WiFič VEN! Od soboty do středy 8. září pak bude industriální výstava k vidění vždy od 10:00 do 18:00.

Žně si daly za úkol mapovat aktuální situaci v České republice a rozšiřovat povědomí o kvalitě českých designérů a výrobců. Všechny zastoupené produkty tak spojuje přístup, kdy design je výsledkem týmové spolupráce návrhářů, technologů, konstruktérů, ale i marketérů a obchodníků. "Žně zároveň vytvářejí platformu pro setkávání výrobců a institucí. Naší ambicí je vrátit na stůl téma průmyslového designu. Neexistuje žádná systematická podpora jeho rozvoje, stále zůstává lehce pod čarou veřejného zájmu. Takový stav podle nás absolutně neodpovídá potenciálu, jaký toto odvětví nabízí," vysvětluje důležitou motivaci pro pořádání Žní designu Richard Vodička.

Design jako cesta k udržitelnosti

Pozitivní vliv na ekonomiku prostřednictvím produktů a služeb s vysokou přidanou hodnotou. Tvorba stabilních pracovních míst, která nelze nahradit automatizací či přenesením do zahraniční montovny. Zvýšení image regionu, zastavení odlivu mladých lidí. To jsou hlavní benefity, které nabízí kreativní průmysl. Právě do této kategorie spadají firmy opírající se o kvalitní designové řešení. Spolu s tím je navíc patrný také jejich přínos pro environmentální udržitelnost. Vysoce funkční produkt s designem, který stojí pevně nohama na zemi, stárne technicky i morálně mnohem pomaleji. Vydrží sloužit déle, klidně i napříč generacemi.

Více na www.znedesignu.cz.

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: Začíná dvanáctý ročník celoroční soutěže ČT :D pro děti všech věkových kategorií. Tentokrát je mottem Uka dobro, a jak název napovídá, nejen úkoly, ale také inspirativními pořady, rozhovory i hrami poradí, jak pečovat o vztahy s ostatními a ukázat druhým dobro. Každý měsíc čeká na malé účastníky nový úkol, zapojit se mohou také ve science centrech po celé České republice.

Celá ČR
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média
Nepřehlédněte
18.09.2024

MOST: Divadelní Piknik Volyně, celostátní přehlídka amatérského činoherního a hudebního divadla se kvůli výstavbě obchodního centra na zahradě původního festivalového působiště přesune do Ústeckého kraje, konkrétně do Mostu.

Ústecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Soutěže a festivaly
Co se děje
18.09.2024

ČR: Nakladatelství Galén právě vydalo knihu unikátní zpovědi dvou žen, které prožily část svého života se stejným narcistickým partnerem. Jejich příběhy doplňují autentická vyprávění dalších dvanácti žen, jež rovněž prošly zkušeností domácího násilí. Příběhy plné bolesti, strachu o děti a bezmoci v souvislosti s prokazováním psychického násilí se rozhodně nečtou lehce, ale mohou čtenáře varovat a zároveň jim pomoci.

Celá ČR
Knihy, literatura, média, Ostatní
Co se děje
17.09.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Jana Tomšů ze spolku Zlínský zvěřinec.

Zlínský kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Vzdělávání
Články a komentáře
18.09.2024