neděle
5. května 2024
svátek slaví Klaudie, Květnové povstání českého lidu 1945
Dílna v Muzeu výroby hraček
© Archiv Detoa



Hračky, které voní lesem

Autor článku: 
ver

<p>JIŘETÍN POD BUKOVOU: Výroba hraček ze dřeva je činnost stará stovky let. Dřevo je pro tvorbu hraček ten nejpřirozenější materiál. V Jizerských horách v továrně Detoa vyrábí dřevěné hračky již více než sto let. Zde si také můžete splnit svůj dětský sen a navštívit muzeum výroby hraček. O výrobě hraček a muzeu mi více informací prozradila v rozhovoru Marcela Kočová.</p> <p>Hračky Detoa mají dlouhou tradici. Změnil se za tu dobu nějak postup při jejich výrobě? </p> <p>Záleží na konkrétním výrobku. Základem jsou i více jak osmdesát let staré soustruhy a barvení v bubnech, tak jak se barvilo od začátku. Podíl ruční výroby je stále vysoký.</p> <p>Jaké hračky, které vyrábíte, patří mezi nejstarší?</p> <p>Například mačkací figurky se vyrábí již od třicátých let minulého století. Rovněž dřevěné stavebnice se vyrábí v téměř nezměněné podobě. Samozřejmě barvy jsou dnes již jiné – bezpečné a šetrné k životnímu prostředí.</p> <p>Co považujete za největší výhody dřevěných hraček?</p> <p>Vedle jejich vysoké odolnosti a tudíž také dlouhé životnosti se dětem do rukou dostává přímo kus přírody. Žádný plast nebo jiný zpracovaný materiál.</p> <p>Vaše muzeum se nachází v krásném prostředí Jizerských hor. Jak vypadaly původní dřevěné hračky v tomto kraji, které si lidé doma pro své děti sami vyřezávali?</p> <p>Jednalo se především o dřevěná zvířátka nebo panenky.</p> <p>Vaše dřevěné hračky jsou oblíbené i v zahraničí. V jakých zemích je o ně největší zájem?</p> <p>Největší zájem zaznamenáváme v Japonsku. Dále v Německu, Itálii a severských zemích.</p> <p>Součástí Muzea výroby hraček je i kreativní dílna, kde si po zakoupení sáčku s různými dílky může návštěvník vytvořit vlastní hračku. Co vše lze z dílků vytvářet?</p> <p>Všechno možné. V rámci akce Týden české hračky, která se koná pravidelně v říjnu, soutěží mezi sebou ve vytváření hraček děti i dospělí. Fantasii se meze nekladou. Od různých figurek, autíček, domečků jsme mohli vidět také dýni, pejska, raketoplán, hvězdné nebe, koňský povoz a mnoho dalších krásných výrobků. </p> <p>Na jakou zvláštnost ve vašem muzeu byste návštěvníky chtěla především upozornit?</p> <p>Během exkurze mohou návštěvníci vidět velmi staré, nesmrtelné soustruhy, v barvírně dřevěné bubny a na závěr úžasnou práci našich malířek. V minulém roce jsme otevřeli také dvě stále expozice, ta první je nazvaná Slavní sportovci. Je zaměřena na sportovce, kteří pocházeli z Jizerských hor, někteří z nich rovněž pracovali v naší továrně, například pan Burkert, který získal jako první medaili pro Československo na zimní olympiádě. Druhá expozice přibližuje návštěvníkům výrobu za druhé světové války.</p> <p>***</p> <p>Hračky Detoa těší děti již po mnoho generací. Vynikají zejména svým precizním zpracováním a díky vysokému podílu ruční výroby je každá hračka malým originálem. Mnohé z těchto hraček jsou rozebíratelné či jinak upravitelné. Dětem i dospělým poskytují různá dobrodružství. Chtěli byste se vypravit na výlet s oblíbenou postavičkou Krtečkem či si postavit svůj vlastní hrad? S hračkami Detoa to je možné. </p> <p>Více informací na:<br />
www.detoa.cz<br /> www.muzeumvyrobyhracek.cz</p>

Mohlo by vás také zajímat...

POLICE NAD METUJÍ: Mladý a dynamický symfonický orchestr Police Symphony Orchestra ve svém čtrnáctém roce existence sestoupí na okamžik z hudebních pódií na filmová plátna. Dokumentární film s názvem Velký finále mapuje tři roky života mladých lidí amatérského orchestru, jejich radosti i strasti, úspěchy i vyčerpání, ale hlavně odhodlání jít si za svými sny. Ty si nadále plní také v roce 2024, během kterého se postaví na stage festivalu Rock for People nebo pódium českého hudebního chrámu, pražského Rudolfina. Události pod taktovkou nadšenců z Police nad Metují slibují zážitky, dojetí, skvělou hudbu a energii.

Královéhradecký kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Hudba, Soutěže a festivaly
Co se děje
29.04.2024

LIBEREC: Pro Liberec je Botanická zahrada nejen turistickou atrakcí, ale významným vědeckým botanickým centrem. Známost zahrady zvyšuje schopnost vědecká aktivita mezinárodních botanických konferencí, výměna teoretických znalostí přírody a také významná přednášková tvorba.

Liberecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Co se děje
25.04.2024

HRADEC KRÁLOVÉ: V čele dětského pěveckého sboru Jitro stojí už od roku 1977 sbormistr Jiří Skopal, který své svěřence dovedl k mnoha domácím i mezinárodním oceněním. V podcastu Místní kultury vypravuje o práci sboru a jeho přípravných oddělení, o zážitcích ze zájezdů po Evropě, Americe a Asii i o zkušenostech s publikem, které jsou někdy opravdu překvapivé. Zatímco  návštěvníci koncertů ve Francii nebo v USA neskrývají nadšení, mnohokrát sbor odmění potleskem ve stoje a vyžadují přídavky, v Dánsku není zvykem moc tleskat. Ani Japonci si nepotrpí na přehnané ovace, ale o vystoupení projevují až nezvykle hluboký zájem, dokonce přicházejí do sálu o hodinu dřív a pečlivě studují program. Jak se děti učí zpívat v japonštině nebo v mandarínské čínštině, s jakým repertoárem vystupují a kdo je kmenovým skladatelem sboru, to všechno se dozvíte z rozhovoru s profesorem Jiřím Skopalem. A co je základem toho, aby byl sbor úspěšný? "Hlavní je to, že jsme dobrá parta, že se ve sboru všichni cítíme dobře. A pak máme takové krédo: zazpívat v domově důchodců anebo vyhrát na světové soutěži je stejně důležité."

Celá ČR, Královéhradecký kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Hudba, Soutěže a festivaly
Články a komentáře
01.05.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Kateřiny Hubertové za Geisslers Hofcomoedianten.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Hudba
Články a komentáře
24.04.2024