OLOMOUC: Stranou obecné pozornosti a prakticky v tichosti se v Olomouci chystá sloučení Moravské filharmonie a Moravského divadla. Zastupitelé se při svém rozhodování opírají o analýzu, kterou si k dané problematice nechali zpracovat. Ta doporučuje u nás zcela bezprecedentní krok, totiž vytvoření nové instituce, která by pro město a zároveň kraj zajišťovala symfonickou tvorbu i tvorbu operní – prý levněji a v lepší kvalitě. Součástí transformace by mělo být také propuštění asi 25 hudebníků. Avšak efektivita takového opatření je značně diskutabilní.
„Doporučovaný model fúze do jedné instituce je v našem prostředí novinkou a jsou s ním spojena nemalá rizika. Shledáváme zde více dlouhodobých negativ než slibovaných přínosů. Prognóza budoucího stavu i výkonu nové instituce, s níž analýza pracuje, je demonstrována jen velmi vágně, což může v budoucnu přinést značné těžkosti, a proto i zvyšuje naše obavy. S tím koresponduje fakt, že analýza nabízí pouze technicistní přístup a pohled na dotčené instituce, navíc prostřednictvím jen některých ukazatelů, bez jakýchkoliv širších souvislostí. To je pro takto zásadní a nezvratné rozhodnutí jednoduše málo,“ říká k situaci Lenka Kavalová, předsedkyně Asociace symfonických orchestrů a pěveckých sborů ČR (ASOPS).
Politická reprezentace Olomouce již delší dobu hovoří o neudržitelném financování divadla a filharmonie a o nutnosti najít model, který nabídne městu a oběma institucím stabilitu a zejména předvídatelnost, tolik nutnou pro kvalitní a dlouhodobé plánování. Bohužel, ani analýza, ani důvodová zpráva pro zastupitelstvo neposkytují záruky toho, že politici spolu s rozhodnutím o sloučení divadla a filharmonie přijmou i závazek garantující dlouhodobé a předvídatelné financování nově utvořené instituce.
„Velmi nás zaráží, že před takto zásadním rozhodnutím chybí k celému procesu bližší prováděcí materie i jakékoliv elementární garance, které by nejen že mohly rozptýlit některé obavy, jež jsou nyní zcela důvodné, ale také zcela transparentně a konkrétně ukázaly, o čem budou olomoučtí zastupitelé ve skutečnosti rozhodovat,“ doplňuje Kavalová.
ASOPS ve spolupráci s Unií orchestrálních hudebníků ČR coby dvě největší instituce, sdružující profesionální symfonické orchestry a jejich zaměstnance, zformulovaly základní výhrady k záměru i procesu zamýšleného slučování Moravského divadla a Moravské filharmonie a vyzvaly politickou reprezentaci k pečlivějšímu přístupu k celé věci. Součástí výzvy je i nabídka na aktivní participaci v odborné rovině, ve které představuje role ASOPS nezastupitelný potenciál znalostní i zkušenostní, a to jak z domácího, tak i zahraničního prostředí.
PRAHA-ZAHRANIČÍ: Výstava Group Therapy je dialogem a konfrontací uměleckých děl z rostoucích sbírek Galerie hlavního města Prahy a Deutsche Telekom. Ve více než osmdesáti dílech od čtyřiceti šesti současných umělců reflektuje aktuální společenská témata, jako jsou ohrožení demokracie, vzestup autoritářských režimů, nesnášenlivost vůči menšinám, cizincům a lidem s odlišnými názory, apatie a lhostejnost vůči klimatické krizi, terorismus a války. Název výstavy je odvozen od vystaveného díla výtvarnice Evy Koťátkové. Vedle ní v expozici vystavují také další české umělkyně a umělci Lenka Glisníková, Daniel Balabán, bosenská umělkyně Šejla Kamerić, chorvatský multimediální tvůrce Igor Grubić nebo ukrajinská malířka Lesia Khomenko. Výstavu Group Therapy lze v Domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí navštívit od 26. dubna do 11. srpna 2024.
RONOV NAD DOUBRAVOU: V souvislosti s plánovaným dokončením celkových úprav náměstí se vedení města rozhodlo naplnit myšlenku pořízení sochy věnované svému nejslavnějšímu rodákovi. Ta se objevovala již od šedesátých let minulého století, kdy byla v Nečasově vile instalována obrazová galerie určená nejen pro díla Chittussiho, ale i dalších malířů Železných hor.
ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.