PRAHA: Poslední únorovou neděli mohli diváci v Divadle v Celetné vidět první fázi jednoho zajímavého experimentu. Spolek Kašpar uvedl veřejnou zkoušku nově připravované inscenace hry Williama Shakespeara KRÁL LEAR v režii Jakuba Špalka, která vzniká rozfázovaně do několika etap.
S počátkem roku 2024 jsme začali zkoušet našeho šestého Shakespeara (když nepočítáme pásmo Májový Shakespeare, kde jsme inscenovali jen nejslavnější scény z velkých Shakespearových her). Tentokrát jsme vybrali Shakespearovu tragédii KRÁL LEAR, jejíž vznik se datuje do let 1605/1606.
Vznik této inscenace bude velmi odlišný od všech předchozích. Zkoušení rozdělíme do několika etap a vy uvidíte rodící se představení v různých fázích rozpracování…
V květnu bude možnost vidět verzi, která se odehraje během léta na open air jevištích (Kochánky, Kašperk, Vlksice). To už budeme mít (asi) kostýmy, hudbu, scénář bude mít jasnější podobu (do této chvíle jej průběžně škrtáme, doplňujeme a měníme), herecky bychom si měli být „jistější“.
Premiéry open-air verzí pak proběhnou v červnu (zahrada Kochánky), v červenci (hrad Kašperk) a v srpnu (tvrz Vlksice). Každému prostoru ušijeme Leara na míru, využijeme potenciál místa. Tam už je možné vidět „hotovou“ inscenaci. V únoru 2025 se pak Král Lear dočká i své jevištní verze v Divadle v Celetné.
Smyslem této „pouti“ je samozřejmě kvalitní inscenace. Už dříve jsme občas záměrně pozdrželi výrobu dekorace a kostýmů s tím, že uvidíme, jak se hra při zkoušení bude vyvíjet. Zkoušení Leara na etapy sleduje jiný cíl. Z letité zkušenosti víme, že na Kašperku se blankvers, obsah a smysl textu „sám vyloupne“. Je tam jen kámen ve zdi a před vámi spousta diváků, co si přišli pro zážitek. Musíte hrát nahlas, dopředu, jasně. Nutí vás to rozhodnout se, o čem mluvím, co chci sdělit. Věříme, že tam lépe porozumíme smyslu situací, postav i celé hry.
Těší nás, že si můžeme něco takového vyzkoušet a jsme sami zvědaví, co nám to dá, případně co nám to vezme. Tak s námi pojďte projít tuto dobrodružnou výpravu.
Hrají: Tomáš Karger, Tereza Slámová, Kateřina Zapletalová, Johana Koubová, Petr Halíček, Matyáš Greif, František Kreuzmann, Tomáš Stolařík, Ondřej Novák, Jan Jankovský, Marek Pospíchal.
Překlad: Milan Lukeš; Režie a úprava: Jakub Špalek; Výprava: Petra Krčmářová; Hudba: Daniel Fikejz; Choreografie soubojů: Petr Nůsek A.R.G.O.; Úprava a dramaturgie: Lenka Bočková
PRAHA: Na tiskové konferenci dne 15. 5. 2024 novelu představil ministr kultury spolu s generálními řediteli České televize a Českého rozhlasu.
V loňském roce ministerstvo kultury připravilo tzv. malou novelu, která zapojuje Senát do volby rady České televize a Českého rozhlasu a přidává tak další pojistku proti ovládnutí těchto institucí. Nyní má finální podobu tzv. velká mediální novela, která zajistí stabilitu financování obou médií. Předcházela jí jednání nejen v rámci koalice, ale i s klíčovými subjekty českého mediálního trhu. Základní pilíře jsou stále stejné. Přibyla indexace poplatku v závislosti na inflaci, memoranda s veřejnoprávními médii a některé nové povinnosti pro veřejnoprávní média. Materiál nyní projedná vláda a účinnost zákona je naplánována k 1. 1. 2025.
ČR: Historik Jan Hrubecký se spolu se svým kolegou Ing. Jiřím Vaněčkem rozhodli k půlkulatému výročí vzniku i zániku první československé republiky napsat knihu, která v české historiografii dosud chybí. Knihu o obráncích československého stálého těžkého opevnění, největšího stavebního projektu státu i jeho právních nástupců do dnešních dob. K rozhovoru o mužích s hraničářskými psi na límcích, kteří v roce 1938 stáli na hranicích Československa připraveni bránit republiku, demokracii a jejich vlastní domov, jsme přizvali jednoho z autorů – Jana Hrubeckého.