sobota
27. dubna 2024
svátek slaví Jaroslav



Na co všechno chybí v kultuře peníze?

Autor článku: 
Ludmila Kučerová

<p>Nejapná otázka; nejspíš by odpověď mnohých z nás zněla na všechno (téměř). Tlaky naší společnosti na významnější financování kultury – alespoň jedním procentem, na lepší ochranu památek, větší podporu regionálních divadel nebo na důstojnější ohodnocení pracovníků v kultuře nebyly dost silné nebo vytrvalé. Ono se také těžko bojuje za větší finanční porce do kultury tehdy, když se průběžně dozvídáte, že krachují nemocnice, že není dost peněz pro sociální sféru či na důchody, a že každý z nás dluží hodně přes sto tisíc, a stát částku, kterou si málokdo z nás umí představit.</p> <p>Alarmujícím způsobem pak vyznívá informace, že:<br />
„Česká republika svedla bitvu o několik desítek miliard korun z evropských dotací. Ve výboru pro regionální rozvoj proběhlo klíčové hlasování, které státy dostanou o rok více na čerpání evropských peněz. Přes urputnou snahu místopředsedy Evropského parlamentu Oldřicha Vlasáka, kterému se podařilo získat zpravodajství k legislativě, která danou věc řeší, však nakonec na výjimku dosáhli pouze Slováci a Rumuni. Pokud se nestane zázrak, přijde v příštím roce Česko o částky v řádu deseti až dvaceti miliard korun. A o další miliardy může přijít v následujícím roce.“ (Citace ze Zpravodaje evropského poslance O. Vlasáka)<br />
Divné je, že tato informace ve veřejnosti nevyvolává žádné emoce, na „frontě“ je klid, i když ve hře je na naše poměry značný obnos. Přinejmenším by se měl někdo zajímat, proč tomu tak je, kdo to zavinil, a jak zjednat nápravu. Ten „někdo“ by se mohl rekrutovat z řad kandidátů ucházejících se ve volbách o naši důvěru a hodlajících pro nás zařídit lepší zítřky. Někteří z nich tuto oblast reflektují, ale není jasné, jestli se v problematice orientují.<br />
Ostatně volební přísliby politických stran byly v minulosti ve velké míře liché. Např. z oblasti kultury se podařilo pouze vyrovnání se s církvemi. Ty nesplněné se již před letošními volbami neopakují a pokud ano, zákonitě Vás napadne paralela s vtipem – dvakrát opakovaný vtip není vtipem…<br />
Možná proto se řada stran tentokrát pro jistotu uchýlila ještě více k obecnějším formulacím volebních slibů, než v minulosti. Ale nakonec, když se sebelepší a perfektně formulované sliby neplní, jsou stejně nanic.<br />
Pokud byste se chtěli do volebních programů důkladně ponořit, pár jsem Vám jich našla a připojila odkaz. U těch stran, které zařadily kulturu do svého volebního programu, zůstává trvalkou tvrzení, jak je kultura pro společnost důležitá…</p> <p> ČSSD />
ODS />
TOP 09 />
KSČM />
KDU-ČSL />
ANO – Resortní program<br />
Pirátská strana

Mohlo by vás také zajímat...

ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.  

Celá ČR, Hl. m. Praha
Co se děje
25.04.2024

LIBEREC: Pro Liberec je Botanická zahrada nejen turistickou atrakcí, ale významným vědeckým botanickým centrem. Známost zahrady zvyšuje schopnost vědecká aktivita mezinárodních botanických konferencí, výměna teoretických znalostí přírody a také významná přednášková tvorba.

Liberecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Co se děje
25.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?

Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!

Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
EDITORIAL
24.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Kateřiny Hubertové za Geisslers Hofcomoedianten.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Hudba
Články a komentáře
24.04.2024