UHERSKÉ HRADIŠTĚ: Slovácké muzeum v Uherském Hradišti v hlavní budově otevřelo jednu z posledních krátkodobých výstav letošního roku. Tak trochu připomíná čas podzimu a pootevírá dvířka nezadržitelně se blížících Vánoc. V malém sále ve Smetanových sadech pod kurátorským vedením Gabriely Směřičkové představí své modrobílé vidění světa Antonie Dostálková. Na výtvarném řešení a instalaci výstavy Modrobílý svět se velkou měrou podílela výtvarnice Petra Tománková.
„Modrobílý svět Antonie Dostálkové zcela vystihuje autorčino celoživotní zapálení pro specifickou textilní techniku, kterou je modrotisk. Do výstavy vtiskla atmosféru podzimní přírody přecházející do zimní nálady s adventním tématem zvěstování a zrození. Touto výstavou zúročila své dlouholeté zkušenosti a životní názory, které ji od mládí formovaly,“ charakterizuje autorku Gabriela Směřičková etnografka Slováckého muzea.
Antonie Dostálková, rodačka ze Starého Města, vystudovala výtvarnou výchovu na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci a poté externě dvouleté studium loutkářství na Divadelní fakultě AMU v Praze. Okolnosti ji po roce 1968 přivedly do Lidové školy umění v Uherském Hradišti, kde působila až do svého odchodu do důchodu. „Ráda pracuje s hlínou, s textilem, a to především při výrobě loutek, maňásků a textilních hraček, blízká je jí i fotografie. Ve vlastní tvorbě uplatňovala nejprve techniku koláže, posléze začala využívat možnosti malby vzoru pomocí štětce, trubičky, šablony a dalších technik,“ představuje blíže Směřičková autorčinu tvorbu.
Celoživotní vztah k loutkové tvorbě a práce v divadelním prostředí ji stále vedou při práci s modrotiskem k potřebě plastického vyjádření. Kromě postav z betléma, měkkých polštářků, tak vznikli například prstoví maňásci z modrotisku. „Nebojí se ani velkoplošných formátů, navrhuje závěsy, dlouhé závěsné šály, kalendáře či leporela. Oslovují ji i témata vycházející z lidové kultury, přírody i vzpomínek na dětství. Ráda pracuje se světlem; střídání dne a noci, léta a zimy, zrodu a zániku vyjadřuje skrze kontrastní modrobílou kombinaci,“ dodává Směřičková a podtrhuje její velmi výrazný a osobitý styl tvorby: „Díky využití a propagaci tradiční techniky a v novém uměleckém uchopení je Antonie Dostálková považována za významnou osobnost. Za tento přínos byla v roce 2019 oceněna čestným uznáním ceny Vladimíra Boučka za významný přínos v oblasti výtvarných dovedností inspirovaných tradičními textilními technikami a práci s modrotiskem.“
PRAHA: Ministr kultury Martin Baxa dne 16. května v Nostickém paláci předal Ceny Ministerstva kultury v oborech zájmových aktivit.
Na začátku slavnostního zahájení poděkoval všem oceněným za jejich dlouholetou neúnavnou práci na poli neprofesionálního umění a za jejich celoživotní přínos v daném oboru: „Bylo mi ctí dnes předat ceny Ministerstva kultury za neprofesionální umění, které má v České republice dlouholetou tradici a pro společnost zcela nezastupitelný význam. Všichni laureáti jsou mnohostranně talentovaní umělci a pedagogové, kteří svým dílem zanechávají hlubokou stopu ve společnosti i kultuře. Děkuji všem oceněným za jejich přínos v oblasti neprofesionálního umění, za jejich celoživotní uměleckou i pedagogickou práci a přeji jim do dalších let hodně zdraví, radosti a inspirace do další práce,“ řekl ministr Baxa.
PRAHA: Na tiskové konferenci dne 15. 5. 2024 novelu představil ministr kultury spolu s generálními řediteli České televize a Českého rozhlasu.
V loňském roce ministerstvo kultury připravilo tzv. malou novelu, která zapojuje Senát do volby rady České televize a Českého rozhlasu a přidává tak další pojistku proti ovládnutí těchto institucí. Nyní má finální podobu tzv. velká mediální novela, která zajistí stabilitu financování obou médií. Předcházela jí jednání nejen v rámci koalice, ale i s klíčovými subjekty českého mediálního trhu. Základní pilíře jsou stále stejné. Přibyla indexace poplatku v závislosti na inflaci, memoranda s veřejnoprávními médii a některé nové povinnosti pro veřejnoprávní média. Materiál nyní projedná vláda a účinnost zákona je naplánována k 1. 1. 2025.