MIKULOV: V rámci festivalu Sculpture line se k nám vrací jedinečná klíčová socha Jiřího Davida REVOLUCE, která je vytvořena z 80 tisíců klíčů. Přední český umělec, který stojí například za dílem Srdce nad Pražským hradem, poprvé představil dílo v roce 2010. Od roku 2013 bylo ale dílo zapůjčeno městu Košice v rámci projektu Košice hlavní město evropské kultury. Jeho podoba představuje osobní polemiku autora s politickým a společenským vývojem v České republice za uplynulých dvacet let od sametové revoluce. Nyní šest metrů vysoký nápis REVOLUCE zavedla sochařská linka do Mikulova do zámeckého parku.
„Nejde ani o oslavný pomník, ani o kritické dílo,“ říká Jiří David a dodává „Myslím, že je navíc socha otevřena mnoha různým výkladům dle toho, kdo se na ni dívá a kdo ji hodnotí. Vyprázdněním zkorumpovaná slova mohou v cyklech nabývat původní autentický význam, v situacích "ztroskotání".“
Více informací včetně mapy, anotace jednotlivých soch i přehledu autorů jsou k dispozici na www.sculptureline.cz.
SCULPTURE LINE umisťuje současná sochařská díla do veřejného prostoru tak, aby do něj vnesla nové emoce, dala mu novou tvář, naznačila nové příběhy. „Jedním z našich cílů je přiblížit díla současných umělců široké veřejnosti. Vytrhnout umění z galerií a přinést ho za lidmi do ulic, doslova jim ho postavit do cesty. A na druhou stranu tím, že na veřejná prostranství umísťujeme umělecká díla, tak se snažíme prostor kultivovat a rozvíjet. Chceme dát známým místům úplně nový rozměr. Běžnému člověku může připadat, že umístění soch je nahodilé, ale opak je pravdou. Spolupracujeme s urbanisty, architekty, kurátory, umělci. Na druhé straně pak stojí další lidé z měst a městských částí, kteří se tomu také intenzivně věnují.,“ říká zakladatel a ředitel festivalu Ondřej Škarka.
Sculpture Line se v pořádajících městech stává tradicí. Prohlubuje se spolupráce mezi pořadateli a jednotlivými městy, dochází k intenzivnější komunikaci mezi “diváky” a realizačním týmem sochařského festivalu. Zřetelná je také snaha časově rozšiřovat přehlídku Sculpture Line do prostoru celého roku a prohlubovat tak soužití obyvatel jednotlivých měst se současným uměním.
V uplynulých ročnících festivalu zaujala například variace na Buddhovu sochu na Letišti Václava Havla, Průzkumníci či obří Chobotnice vznášející se na hladině Vltavy, instalace významného současného britského sochaře, držitele Turnerovy ceny, Tonyho Cragga na náměstí Republiky či sochy nestora českého sochařství Olbrama Zoubka.
PRAHA-ZAHRANIČÍ: Výstava Group Therapy je dialogem a konfrontací uměleckých děl z rostoucích sbírek Galerie hlavního města Prahy a Deutsche Telekom. Ve více než osmdesáti dílech od čtyřiceti šesti současných umělců reflektuje aktuální společenská témata, jako jsou ohrožení demokracie, vzestup autoritářských režimů, nesnášenlivost vůči menšinám, cizincům a lidem s odlišnými názory, apatie a lhostejnost vůči klimatické krizi, terorismus a války. Název výstavy je odvozen od vystaveného díla výtvarnice Evy Koťátkové. Vedle ní v expozici vystavují také další české umělkyně a umělci Lenka Glisníková, Daniel Balabán, bosenská umělkyně Šejla Kamerić, chorvatský multimediální tvůrce Igor Grubić nebo ukrajinská malířka Lesia Khomenko. Výstavu Group Therapy lze v Domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí navštívit od 26. dubna do 11. srpna 2024.
RONOV NAD DOUBRAVOU: V souvislosti s plánovaným dokončením celkových úprav náměstí se vedení města rozhodlo naplnit myšlenku pořízení sochy věnované svému nejslavnějšímu rodákovi. Ta se objevovala již od šedesátých let minulého století, kdy byla v Nečasově vile instalována obrazová galerie určená nejen pro díla Chittussiho, ale i dalších malířů Železných hor.
ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.