úterý
22. května 2018
Svátek slaví: Emil
ilustrační foto
© zdroj: archiv školy



Jak se učí umění na soukromých vysokých uměleckých školách (1)

PRAHA: Před časem jsme se v článku zde věnovali interpretaci statistických dat o vysokých školách s uměleckým zaměřením, jak těm veřejným, tak soukromým. A vzhledem k tomu, že soukromé umělecké vysoké školy jsou stále poměrně novými institucemi působícími v současném vzdělávacím systému, rozhodli jsme se tři takové školy oslovit a položit jejich vedení několik shodných otázek. V tomto článku představujeme odpovědi první z nich, pražské Vysoké školy kreativní komunikace. Dotazy zodpověděla provozní a marketingová ředitelka VŠKK Petra Zadražilová.

Autor článku: 
ika

Můžete svou školu představit? S jakou vizí vznikla a jak se ji daří naplňovat?

VŠKK je soukromá vysoká škola, která svůj studijní program zaměřuje do oblasti kreativního průmyslu. Inspirovali jsme se modelem severských a britských škol, takže u nás po celou dobu studia získává student nejen znalosti a řemeslné dovednosti, ale i zkušenosti a kontakty, které jsou garancí úspěchu při hledání zaměstnání ve zvoleném oboru.

Zároveň stavíme na tradici. V oblasti vizuální a reklamní tvorby navazujeme na dědictví školy Michael, kterou založil v roce 1994 spisovatel a reklamní tvůrce Zdeněk Štěpánek. V oboru Literární tvorba těžíme ze zkušeností pedagogů bývalé Literární akademie Josefa Škvoreckého – v současné době jsme jediná vysoká škola v České republice, která poskytuje soustavné vzdělání v oblasti tvůrčího psaní.

Stejně tak se snažíme nabízet další obory, které v této podobě na jiných školách nejsou. Předměty našeho studia směřují k praxi, k práci v týmu, na hodinách studenti nejen pod vedením profesionála napodobují proces tvorby grafiků, fotografů a dalších, ale jejich výstup směřují i k reálným projektům. Zásadní je také součinnost jednotlivých oborů, kdy studenti na projektech pracují společně.

Chceme využít příležitosti, které nabízí nejrychleji se rozvíjející průmyslové odvětví – kreativní průmysl, a připravovat mladé lidi, aby právě v tomto odvětví byli úspěšní.

 

Jaké obory uměleckého vzdělání nabízíte a o jaký je největší zájem?

Zájem je v podstatě obdobný jak o výše zmíněnou specializaci Kreativní psaní, tak o specializace oboru Vizuální tvorba: Fotografie a audiovize, Grafický a mediální design, Animace a vizuální efekty. Nově jsme zavedli také specializaci Marketingová komunikace, do které se v prvním ročníku přihlásilo přes osmdesát studentů. Aktuálně nejvíce studentů navštěvuje obor Literární tvorba (58), nejméně studentů se specializuje na Animaci a vizuální efekty (16).

 

Jaký je profil absolventa oboru Kreativní psaní?

Škála uplatnitelnosti absolventů této specializace je široká. Absolvent je vybavený jazykovými znalostmi, které dokáže aplikovat v jakémkoliv odvětví slovesné tvorby. Vyzná se v současném i historickém kontextu literatury, uměni i společnosti. Vedle znalostí v oblasti literární teorie se orientuje i v teorii a praxi marketingu. Nabízí se mu tak pozice v redakcích novin a časopisů, v nakladatelství, v produkci literárních akcí, ale také v reklamním odvětví na postech textařů nebo tiskových mluvčích.

Opomenout nelze také autorské ambice absolventů. Orientují se v psaní prózy i poezie, uplatnění již nyní nacházejí jako scenáristé v širokém spektru mediálních žánrů. Úspěšná vystoupení na literárních konferencích nebo praxe na vědeckém pracovišti, jako je Ústav pro českou literaturu dokazují, že naši studenti mají dostatečné schopnosti, aby se rozvíjeli i v oblasti literární vědy.

 

Máte k dispozici aktuální data statistik o počtu přihlášených, přijatých, absolvujících? Jaké je školné?

Statistiky pro akademický rok 2017/18: 

přihlášených - 457, přijatých - 200, absolvujících - 0  (první absolventy bude mít škola v letošním roce)   

Školné za semestr pro akademický rok 2018/19:                                                                                

Marketingové komunikace      32 500,-

Grafický a mediální design     40 500,- 

Fotografie a audiovize     40 500,-  

Kreativní psaní        36  500,- 

Animace a vizuální efekty      48 500,-     

                                                                                                                                              

Čím se zde studium liší oproti veřejným vysokým školám, které poskytují vzdělání ve srovnatelných oborech?

VŠKK se liší nejen od veřejných škol, ale i ostatních soukromých škol. Kromě toho, že naše obory mají svou vlastní specifickou koncepci, zaměstnáváme zejména vyučující, kteří se zároveň pohybují na profesionální úrovni v profesním životě nebo za sebou mají letité profesní zkušenosti. Naším největším zájmem je připravovat studenty na praxi, vyučující jsou špičkoví fotografové, grafici, marketéři, textaři, scenáristé a další, kteří studenty inspirují a předávají jim své zkušenosti.

A čím se opravdu lišíme od dalších škol, je promyšlená struktura oborů a spolupráce mezi nimi. Už během studia v týmech pracují fotografové, grafici, marketéři a textaři na reálných zakázkách, které zprostředkovává naše vlastní reklamní agentura, kterou jsme letos zřídili. Aktuálně například probíhá práce na projektu pro firmu ARDON SAFETY, při které se studenti všech specializací podílejí na přípravě kompletní reklamní kampaně.

 

Uplatnitelnost absolventů uměleckých škol je mnohdy problematická. Co děláte proto, aby vaši studenti byli v praxi úspěšní?

Z toho obavu nemáme. Každá z našich specializací nabízí širokou škálu možností profesního uplatnění, na které studenty připravujeme: textaři, novináři, PR pracovníci, moderátoři, grafičtí designéři, fotografové, filmaři, animátoři, trikaři, kreativní ředitelé a další. Vzhledem k uměleckému zaměření našich oborů si klademe za cíl nasměřovat studenta k takové profesi, která jej uživí a zároveň mu poskytne prostor pro realizaci v oblasti vlastní autorské tvorby.

 

Uveďte některé úspěšné absolventy, kteří se ve veřejném prostoru neztratili.

Naši školu v tomto roce opustí první absolventi, kteří ale už nyní během studia pracují na různých pozicích, které povětšinou souvisí s obsahem jejich zaměření. Ani v nejmenším se neobáváme, že by tito studenti na pracovním trhu neuspěli. Zkušenosti z Literární akademie, mezi jejímiž absolventy jsou i známí spisovatelé, stejně jako úspěšní absolventi Vyšší odborné školy Michael, jsou nám důkazem, že směřování našich oborů vede k produkování úspěšných absolventů, o něž bude v oblasti kreativního průmyslu velký zájem. Někteří absolventi Literární akademie v současné době na VŠKK učí, jiní se etablovali v různých odvětvích, například jako autoři pro děti – Zuzana Pomykalová, Jiří Holub, prozaik Václav Chochola, nositelka Ceny Jiřího Ortena Jana Šrámková nebo publicista Lukáš Prchal, který v loňském roce obdržel cenu Novinářská křepelka.

Ostatně i Asociace kreativních agentur, se kterou spolupracujeme a která se zásadně podílela na vzniku školy, nám garantuje svůj zájem o naše absolventy.

 

V letošním roce si připomínáme řadu „osmičkových“ výročí. Je toto téma pro vás aktuální a budete s ním se studenty pracovat? (Narážím např. na výstavu CzechImage, kterou pořádala Česká centra ve spolupráci s Fakultou designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni.)

Toto významné výročí se určitě odrazí v jednotlivých zadáních v ateliérech literární i vizuální tvorby. Již nyní se například studenti Kreativního psaní podílejí na projektu Českého rozhlasu, který chce formou krátkých rozhlasových her zmapovat 100 let české historie. Dále chceme dát zejména prostor studentům samotným, aby přišli s vlastní originální koncepcí, která výročí uchopí, my jim ji pomůžeme realizovat, a poté se budeme moct ucházet ať už o prezentaci v rámci zaběhnutých soutěží a výstav, nebo prezentujeme výsledky v prostorách naší školy a studentské kavárny, kde se ostatně výstavy i veřejná čtení pravidelně konají.

 

Informace: www.vskk.cz

Kontakt: https://www.facebook.com/vskk.cz/

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: Nominovat své kandidáty do osmého ročníku soutěže o nejoblíbenější alej roku pořádané spolkem Arnika můžete až do konce října letošního roku. Zájemci mohou stromořadí přihlásit do soutěže na webu www.alejroku.cz zasláním fotografie a krátkého příběhu nebo popisu. O vítězné aleji pak bude hlasovat veřejnost. Stejně jako v minulých letech může o vítězství aleje rozhodnout mimořádná krása, silný příběh, snaha místních lidí o záchranu nebo odhodlání lokálních patriotů uspět v konkurenci z celé republiky. 

 
Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní, Soutěže a festivaly
Co se děje
21.05.2018

OSTRAVA: Do druhého ročníku dotačního programu „fajnOVY prostor“, který cílí na proměnu ulic, náměstí, parků a dalších veřejných prostranství podle vlastních nápadů, přihlásili obyvatelé Ostravy 20 projektových záměrů. Rada města doporučila finanční podporu čtrnácti projektů. 

Moravskoslezský kraj
Instituce a kulturní zařízení, Soutěže a festivaly
Co se děje
21.05.2018

PRAHA: Dnes se v jednacím sále Poslanecké sněmovny PČR (Sněmovní 4, Praha 1) uskuteční od 14 h vyhlášení vítězů 4. ročníku celorepublikového projektu pro dětské týmy Srdce s láskou darované. Celkem se už do něj zapojilo na 22 tisíc dětí s 1100 soutěžními pracemi. Do Sněmovny přijede bezmála 150 dětí z celé republiky se svými pedagogy.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Děti a mládež, Handicap, Soutěže a festivaly
Co se děje
21.05.2018

Dům kultury Ostrov je pořadatelem Dětského filmového a televizního festivalu. Festival má za sebou 49letou historii a v letošním roce oslaví 50. výročí konání. Festival v Ostrově se oproti Zlínu v soutěžní části zaměřuje „pouze“ na české hrané filmy pro děti a mládež. 

Celá ČR, Karlovarský kraj
Děti a mládež, Soutěže a festivaly
Co se děje
21.05.2018