OSTRAVA: Ve dnech 25.–27. 9. proběhne v Ostravě festivalový víkend Ostrava Kamera Oko, první blok zkrácené podoby mezinárodního kameramanského festivalu, který se rozhodl uzpůsobit svůj program stávající globální pandemii.
V důsledku celosvětové pandemie se pořadatelský tým letošního 12. ročníku mezinárodního kameramanského festivalu Ostrava Kamera Oko rozhodl pojmout svůj program netradičně. Festivalový týden bude rozdělen na dva menší bloky, z nichž první se odehraje ve dnech 25.–27. září v prostorách Galerie PLATO a kina Etáž v Dolních Vítkovicích. Dobu konání druhého bloku pořadatelé teprve oznámí.
Situace se nepromítne pouze v pozměněné formě, ale také v samotném programu. Diváci se mohou těšit na unikátní audiovizuální noc, projekci letního kina ve Vítkovicích i pásmo soutěžních snímků, které bude akcentovat země výrazně zasažené epidemií.
Ředitelka festivalu Gabriela Knýblová k programové linii uvádí: „Rádi bychom divákům v průběhu těchto víkendů nabídli prostřednictvím našeho programu dvě rozdílné vize budoucnosti, která může nastat. Dystopickou a pozitivní. Je možné je vnímat jako dvě protichůdné možnosti, stejně jako dvě po sobě jdoucí fáze, přičemž ještě není zcela jisté, kdy a za jakých podmínek se ta druhá, přinášející pozitivní rozuzlení, odehraje.“
Dystopický začátek
První festivalový víkend se ponese v duchu dystopie. Ostrava Kamera Oko nabídne ve spolupráci s pražským hudebním vydavatelstvím Genot Centre v pátek 25. září v Galerii PLATO zahajovací audiovizuální noc plnou elektronické hudby, temné vizuality a dalších smyslových požitků. Událost je tvořena na míru prostoru i danému tématu a potrvá až do ranních hodin. Kromě členů Genot Centre během večera vystoupí i hudebník Lišaj se svým novým setem postaveným výhradně na vlastních terénních nahrávkách. V samém závěru účastníci zasednou ke společné snídani, na jejíž přípravě se bude podílet Lucie Králíková, zakladatelka výtvarně-ekologické platformy Efemér. Vstup na páteční program bude exkluzivně umožněn pouze 50 návštěvníkům.
Filmové projekce v kině Etáž
Sobotní a nedělní program se pak přesune do areálu Dolních Vítkovic a to konkrétně do nově otevřeného prostoru kina Etáž. „V reakci na řadu pozastavených 'áčkových' festivalů a umlčení kinodistribuce jsme se rozhodli pozměnit koncept uvádění soutěžních snímků a dát ve speciálním vydání letošního Oficiálního výběru kromě nových snímků prostor také starším dílům autorů jako je Radu Jude, Santiago Racaj či Kleber Mendonça Filho, kteří byli již v minulosti na Ostrava Kamera Oko prezentováni. Jejich díla však uvedeme v novém, originálním a neotřelém pohledu. V Oficiálním výběru budeme reflektovat také tvůrce z koronavirem výrazně postižených zemí jako je Španělsko či Brazílie.” uvedl zakladatel festivalu a dramaturg hlavní soutěže Jakub Felcman. Přestože se částečně jedná o výběr starších filmů doplněných o aktuální počiny, jejich kurátorská selekce a uvedení se podle Felcmana samo o sobě stává premiérou.
Do výběru je však zařazeno i několik nových snímků, mezi nimiž silně rezonuje šestihodinový film ruského režiséra Ilji Khrzhanovskeho a německého kameramana Jürgena Jürgese DAU. Degenerace. Jedná se o finální 13. díl eposu DAU neotřele simulujícího socialistickou diktaturu v Sovětském svazu. Celá série se začala natáčet před 15 lety ve
věrohodně zrekonstruovaných moskevských ulicích a především areálu sovětského výzkumného ústavu vedeného držitelem nobelovy ceny Levem Landauem (přezdívaným Dau). Herci i neherci byli snímání dnem a nocí, natočeny byly stovky hodin materiálu, často velmi sexuálně a násilně explicitního, na projektu participovaly desetitisíce lidí. Jedná se o silný autentický zážitek stylizované “reality-show” pro odvážné, který měl premiéru na letošním Berlinale a sklidil značně kontroverzní ohlasy.
V rámci sobotní projekce letního kina Etáž pak diváci uvidí japonský film Kontora, rodinný snímek, který vzdává poctu mladým japonským vojákům druhé světové války a poetickým způsobem vykresluje mlčení jako reakci na trauma. Černobílý počin s výrazným autorským rukopisem estonského kameramana Maxe Golomidova zvítězil na konci loňského roku na Mezinárodním filmovém festivalu v Tallinnu a jeho projekce v České republice bude zcela ojedinělá.
Druhá část
Datum druhého festivalového víkendu organizátoři teprve oznámí. Již teď však mají potvrzené jména dvou vystupujících, kteří se v rámci jeho programu divákům představí.
Jedná se o hudebního producenta Ondřeje Mikulu vystupujícího pod jménem Aid Kid, talentovaného českého hudebního producenta a DJ, který je držitelem ocenění Vinyla za objev roku, a vizuálního umělce Pavla Karafiáta, který ve své tvorbě kombinuje matematické postupy generativního designu, simulace přírody a field recording. Tito dva umělci spojí síly v audiovizuálním projektu, který vzniká v reálném čase na daném místě a vyniká výraznou barevnou stylizací.
Organizátorský tým Ostrava Kamera Oko bedlivě mapuje situaci v regionu a na její vývoj bude při stanovení druhého termínu reagovat.
www.ostravakameraoko.com
https://www.facebook.com/ostravakameraoko/
PRAHA: Ministr kultury Martin Baxa dne 16. května v Nostickém paláci předal Ceny Ministerstva kultury v oborech zájmových aktivit.
Na začátku slavnostního zahájení poděkoval všem oceněným za jejich dlouholetou neúnavnou práci na poli neprofesionálního umění a za jejich celoživotní přínos v daném oboru: „Bylo mi ctí dnes předat ceny Ministerstva kultury za neprofesionální umění, které má v České republice dlouholetou tradici a pro společnost zcela nezastupitelný význam. Všichni laureáti jsou mnohostranně talentovaní umělci a pedagogové, kteří svým dílem zanechávají hlubokou stopu ve společnosti i kultuře. Děkuji všem oceněným za jejich přínos v oblasti neprofesionálního umění, za jejich celoživotní uměleckou i pedagogickou práci a přeji jim do dalších let hodně zdraví, radosti a inspirace do další práce,“ řekl ministr Baxa.
PRAHA: Na tiskové konferenci dne 15. 5. 2024 novelu představil ministr kultury spolu s generálními řediteli České televize a Českého rozhlasu.
V loňském roce ministerstvo kultury připravilo tzv. malou novelu, která zapojuje Senát do volby rady České televize a Českého rozhlasu a přidává tak další pojistku proti ovládnutí těchto institucí. Nyní má finální podobu tzv. velká mediální novela, která zajistí stabilitu financování obou médií. Předcházela jí jednání nejen v rámci koalice, ale i s klíčovými subjekty českého mediálního trhu. Základní pilíře jsou stále stejné. Přibyla indexace poplatku v závislosti na inflaci, memoranda s veřejnoprávními médii a některé nové povinnosti pro veřejnoprávní média. Materiál nyní projedná vláda a účinnost zákona je naplánována k 1. 1. 2025.