VIZOVICE, ZLÍN: Příležitostí, kterou by si neměli nechat ujít milovníci jak současné, tak i klasické duchovní hudby, jsou dvě vystoupení dvou komorních sborů s orchestrem a sólisty při vůbec prvním provedení díla Requiem současného českého autora Miroslava Hromádky. Koncerty se uskuteční o víkendu 24. a 25. listopadu ve Vizovicích a ve Zlíně.
Podle Jany Lukášové, zpěvačky a předsedkyně komorního sboru Canticum Camerale, bude premiéra Hromádkova Requiem pro sbor, sóla a orchestr významným počinem nejen v rámci zlínského regionu, ale znamená i přínos pro současnou hudební tvorbu v oblasti takzvané vážné hudby.
Skladbu, jejíž nácvik probíhá pod vedením autora, bude jako první interpretovat Canticum Camerale, těleso zaměřující se v posledních letech hlavně na starou hudbu. I tu si mohou návštěvníci obou vystoupení užít – při poslechu žalmů De profundis clamavi, Magnificat a Laudate pueri barokního mistra Adama Václava Michny z Otradovic.
Ke spolupráci na zcela novém hudebním díle si však tentokrát Canticum přizvalo také komorní sbor z Vizovic. Instrumentální doprovod svěřil Hromádka více než dvacetičlennému orchestru složenému převážně ze studentů konzervatoře P. J. Vejvanovského v Kroměříži pod vedení Jiřího Kadavého. Sólové party zazpívají sopranistka Dagmar Holubářová, altistka Jana Morávková, tenorista Libor Novák a basista Aleš Procházka. Na cembalo doprovodí skladbu Jiří Šon.
Smíšený komorní pěvecký sbor Canticum Camerale se od svého založení sbormistrem Romanem Válkem v roce 1982 věnuje převážně dobově poučené interpretaci staré hudby z období Ars Nova, renesance a baroka a mimoto se také podílí na hudebních projektech Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně či Městského divadla Zlín. Velkou část své činnosti pod vedením sbormistra Eduarda Tomaštíka směřuje v posledních letech ke znovuuvádění děl staré, převážně barokní hudby vzniklé zejména na Moravě a která nebyla v novodobé historii interpretována. Kromě toho v roce 2010 sbor uvedl v premiéře Hromádkův opus Missa brevis (2010) pro sbor a continuo a jeho četná vyžádaná opakování na různých koncertech v regionu v průběhu následujících let svědčí o velké oblibě této skladby.
„Tento projekt znamená opět vybočení z našeho oblíbeného barokního žánru. Naskytla se nám ale jedinečná možnost jako prvnímu tělesu poprvé provést zcela nově napsanou duchovní skladbu našeho kolegy. To je myslím silný důvod k tomu udělat si malý výlet do současnosti,“ uvedla Lukášová.
Není náhoda, že se premiéry Hromádkových děl odehrávají ve Vizovicích. Právě tam se totiž hudebník a pedagog v roce 1970 narodil. V letech 1988-1994 vystudoval sólový zpěv ve třídě profesora Františka Hrabala na brněnské konzervatoři a už za dobu studia účinkoval v devíti operních inscenacích a dvou činohrách. Hostoval také jako sólista v opeře ND Brno.
Po absolutoriu působil rok v Uměleckém studiu Ministerstva obrany v Praze a jednu sezónu v Národním divadle Moravskoslezském v Ostravě. Později se začal věnovat převážně interpretaci barokní hudby. Spolupracoval se soubory Capella regia musicalis, Musica Florea, Societas Incognitorum a dalšími. V roce 1988 ztvárnil titulní roli Imenea ve stejnojmenné opeře G.F. Händela v rámci hudebního festivalu Pražské jaro. Ze zdravotních důvodů však musel časem pěveckou kariéru opustit. V současné době učí Miroslav Hromádka na ZUŠ Zlín-Malenovice, věnuje se práci sbormistra a hlasového pedagoga a zpívá v komorním sboru. Řadu let působí také v ochotnickém divadle a hraje ve dvou rockových skupinách. Je autorem dvou úspěšných muzikálů, písňového cyklu pro děti, latinského duchovního opusu Missa Brevis a dalších drobných skladeb. Requiem z roku 2017 pro sbor, sóla a orchestr je jeho zatím posledním skladatelským počinem.
Koncerty se uskuteční v sobotu 24. listopadu od 19 h ve vizovickém kostele svatého Vavřince a o den později od 17 h ve zlínském kostele Panny Marie Pomocnice křesťanů. Vstupné na každý z nich bude 120 korun, pro seniory a studenty za 70 korun a děti do 12 let mají vstup zdarma.
BOHUMÍN: Třicátá léta minulého století v Bohumíně, polský zábor, druhá světová válka a Bohumín součástí velkogermánského Reichu, osvobození. Témata, která v Bohumíně nabídl historik Ondřej Kolář. Besedou (16. dubna) spolek Maryška přispěl k programu připomínky 79. výročí konce 2. světové války v Evropě.
HRADEC KRÁLOVÉ: Druhý ročník festivalu kreativity a kreativního učení proběhne v Hradci Králové od 9. do 11. května. Festival KreatFest nabídne bohatý třídenní program složený z workshopů, diskusí, sdílení a tvoření rozprostřený po tvůrčích i vzdělávacích institucích v Hradci Králové. Návštěvníci tak zavítají do knihovny, Centra kreativního muzejnictví, Centra uměleckých aktivit, ale taky Bajkazylu.
ČR: Asociace profesionálních divadel (APD) oslavila jubileum zintenzivněním své dosavadní činnosti, zejména v souvislosti s realizací grantového projektu “Etablování stávající struktury Asociace profesionálních divadel ČR v kontextu proměny sektoru živého umění v důsledku pandemie koronaviru”, podpořeného z programu Fondů EHP 2014-2021.
PRAHA: 30. dubna bude Karlovo náměstí patřit jazzu i dalším hudebním žánrům. Pod taktovkou festivalu Mladí ladí jazz proběhne na největším náměstí v Praze velkolepá oslava Mezinárodního dne jazzu. Na zdarma přístupném Open airu vystoupí berlínští Jazzanova, belgická free jazzová formace Don Kapot nebo německá fusion kapela Searching for Home. Festivalovým highlightem bude vystoupení legendární skupiny Prago Union s frontmanem Katem doplněné o dechovou sekci v podobě čtveřice Krotitelé Dechů.