SOBOTKA: Letošní ročník Šrámkovy Sobotky, festivalu českého jazyka, řeči a literatury, se věnuje tématu Od folkloru k folkloru a probíhá tradičně v prvním červencovém prázdninovém týdnu. Celkem je pro letošní ročník připraveno přes 60 pořadů. Bude možné se setkat třeba s vědcem docentem Petrem Janečkem z Univerzity Karlovy, oceňovaným spisovatelem Petrem Borkovcem, známým divadelním a filmovým režisérem Břetislavem Rychlíkem nebo muzikantskými legendami Jaroslavem Krčkem a Vladimírem Mertou.
„Je folklor spojen jen s tradičním venkovským prostředím? A jen s minulostí? Jsou to především pohádky a písně, které sbírali Němcová, Erben či Sušil? Co si však potom počít s tzv. městským folklorem, zastoupeným vtipy či strašidelnými historkami vyprávěnými na táborech?“ ptá se docentka Irena Vaňková, členka Přípravného výboru Šrámkovy Sobotky, a k tématu aktuálního ročníku uvádí: „Mluvíme a rozumíme (mateřské řeči i folkloru svého společenství) zcela samozřejmě, podobně jako dýcháme. Se stejnou samozřejmostí jako v jazyce je i ve slovesném folkloru uložen obraz světa, který spolu sdílíme.“
Program téma pojímá v několika liniích, jako jsou dopolední přednášky expertů, odpolední besedy s významnými osobnostmi, autorská čtení básníků a spisovatelů, scénická čtení, která budou k vidění pouze na festivalu v Sobotce, stejně jako některá večerní divadelní a hudební představení. „Jedinečná je i prezentace většiny tvůrčích dílen. Letos jich pro nejaktivnější účastníky různého věku nabízíme necelé dvě desítky,“ říká členka Přípravného výboru a garantka dílen Lada Blažejová. „Přehlídka probíhá od příštího pátku do soboty a představí během týdne vytvořené podcasty, performance nebo sólisty přednášející umělecký text.“
Speciálně pro festival vzniká rozborový seminář, originální je pietní Společnost mrtvých básníků a skladba Poetického odpoledne. Zástupce pořadatele, vedoucí Městského kulturního střediska v Sobotce Pavlína Havlová, shrnuje: „Celkem je pro letošní ročník připraveno přes 60 pořadů. Bude možné se setkat třeba s vědcem docentem Petrem Janečkem z Univerzity Karlovy, oceňovaným spisovatelem Petrem Borkovcem, známým divadelním a filmovým režisérem Břetislavem Rychlíkem nebo muzikantskými legendami Jaroslavem Krčkem a Vladimírem Mertou.“
Šrámkovu Sobotku podporují například Ministerstvo kultury a Královéhradecký kraj, spolupracují s ní hlavní tuzemské literární časopisy a rozhlasová stanice Vltava. „Nevelká Sobotka desetiletí rozvíjí celostátně významnou a ceněnou kulturní akci. Naším pestrým festivalem mateřštiny jsme viditelní z celé republiky. Pro město představuje náročný
závazek i poctu,“ říká členka Přípravného výboru a předsedkyně městské kulturní komise a spolku Šrámkova Sobotka Marie Sekerová. „Ráda na ni návštěvníky zvu slovy častého účastníka, básníka Jiřího Žáčka: Celý rok chřadnu jak strom v Praze / rozkvétám v Sobotce.“ Nenechte si příležitost poznání, setkání a zážitků, které festival Šrámkova Sobotka v Českém ráji nabízí, ujít.
Program a programová brožura v příloze.
ČR: Začíná dvanáctý ročník celoroční soutěže ČT :D pro děti všech věkových kategorií. Tentokrát je mottem Uka dobro, a jak název napovídá, nejen úkoly, ale také inspirativními pořady, rozhovory i hrami poradí, jak pečovat o vztahy s ostatními a ukázat druhým dobro. Každý měsíc čeká na malé účastníky nový úkol, zapojit se mohou také ve science centrech po celé České republice.
ČR: Nakladatelství Galén právě vydalo knihu unikátní zpovědi dvou žen, které prožily část svého života se stejným narcistickým partnerem. Jejich příběhy doplňují autentická vyprávění dalších dvanácti žen, jež rovněž prošly zkušeností domácího násilí. Příběhy plné bolesti, strachu o děti a bezmoci v souvislosti s prokazováním psychického násilí se rozhodně nečtou lehce, ale mohou čtenáře varovat a zároveň jim pomoci.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Jana Tomšů ze spolku Zlínský zvěřinec.