pondělí
20. května 2024
svátek slaví Zbyšek



Tvář zdevastované krajiny nahlížena voyerem

od 11.09.2008 do 21.09.2008

Interiér zdevastovaného kostela Ještě do 21. 9. budou moct návštěvníci olomouckého Muzea moderního umění zhlédnout výstavu Miroslava Urbana „Voyeur před branou věčnosti– práce z let 1973 – 2008“. Retrospektiva, připravená ve spolupráci s Divadlem hudby Olomouc, poprvé upozorňuje na význam jeho díla v celostátním a středoevropském měřítku. Výstava je doprovázena katalogem a DVD s rozsáhlým dokumentárním archivem.

Mroslav Urban (*1953) patří mezi nezaměnitelné autory střední generace v olomouckém regionu. Koncem 70. let 20. století tento autoididakt objevil své první velké téma. V desetitisících negativů, pozitivů (a také na 8 mm filmech) zachycoval mizející tvář brutálně devastované kulturní krajiny a památek severozápadních Čech, sídel odsouzených k zániku po odsunu německého obyvatelstva i poničených extenzivní těžbou hnědého uhlí. Tyto „temné toulky“ osobitým způsobem katalogizoval v „archivech“, které vznikaly paralelně s jeho kresbami inspirovanými dekadentní a symbolistní tradicí českého a světového umění fin de siècle. Ve své době u nás neměly obdobu. Ve druhé polovině 80. let začal Urban své snímky pokreslovat pastelkami a tušemi a vznikala tak svérázná díla – „palimpsesty“, kterými odkazoval k postmoderní a ironicko-subverzivní práci s historií, pamětí a symbolickými systémy. Na přelomu 80. a 90. let nastal v jeho díle přerod a tento introvertní kreslíř začal vytvářet velkoformátové kresby, objekty-„oltáře“, malby a metakoláže (inspirované také estetikou Tvrdohlavých). V jeho práci převážily archaismus, ornamentalismus, ironie a persifláž. Metodou jeho práce se stala brikoláž. Začal vystavovat, pořádat přednášky a vytvářel autorské knihy o předmětech svých zájmů. Leitmotivem jeho tvorby byla již od počátku 80. let – smrt a „postmortální existence“. Hodně cestoval (53 zemí 4 kontinentů) a navštívil hřbitovy mnoha kultur, které fotograficky dokumentoval. Mezi jeho další hlavní metody náleží pastiš, jímž komentuje uměleckou a západní křesťanskou tradici. Urbanovo dílo se rozpadá přibližně na dvě stejné poloviny – ornamentální a figurální, vzniká v kvantitativně bohatých cyklech, které probíhají od ornamentu k figuře, od černobílého k barevnému, od jednoduchého k složitému. Kolem poloviny 90. let omezil výstavní a veřejnou činnost a soustředil se na kresbu. Koncem století se jeho dílo přiblížilo počtu deseti tisíc kreseb, desítek obrazů, desetitisíců fotografického materiálu. Seriálnost, (ne)záměrný diletantismus, tíživý dušezpyt i (sebe) parodie, grotesknost i neutuchající vyprávěcí pud, hyperbola, manýristická hravost i postmoderní kolísání, erotismus a thanatismus (opěvování smrti) – patří mezi hlavní charakteristiky jeho „stylu“.

Součástí doprovodného programu k této výstavě je přednáška " Do prdele šel můj kraj...", ve které Miroslav Urban okomentuje výběr z dokumentace zanikajících a zdevastovaných památek v českých zemích, pořízený převážně v osmdesátých a devadesátých letech 20. století. Akce se koná ve čt. 11. 9. v 18.30 hodin v Besedním sálu MU Olomouc.

 

UMA

Mohlo by vás také zajímat...