sobota
4. května 2024
svátek slaví Květoslav
© titulek pozvánky



Seriál deseti workshopů v Divadle v Řeznické

Autor článku: 
Akram Staněk/Veronika Šrámová/mis

<p>PRAHA: Divadlo na vlastní kůži, to je deset kroků k divadlu, tedy seriál deseti workshopů v pražském Divadle v Řeznické. Páteří cyklu workshopů bude příprava závěrečného divadelního představení na témata nalezená v průběhu cyklu.</p> <p>Celý cyklus je věnován divadlu jako prostředku osobní výpovědi. Společně budeme hledat překážky, které nám na různých stupních divadelní práce kladou do cesty konvence, nedostatečná technická vybavenost, osobní zábrany atd., a postupně budeme odkrývat cestu k bezprostřednímu jádru následně stylizované výpovědi.</p> <p>Žádná z dílen nebude úzce zaměřena jen na jednu divadelní dovednost, přesto se však budou střídat ty praktičtější (zaměřené více na herectví od technické průpravy přes po hledání bezprostřednosti v pohybovém gestu) s těmi teoretičtějšími zaměřenými na koncepční práci s textem (dramaturgie), výběr výrazových prostředků a nalézání technických řešení pro nabízející se scénické metafory (scénografie v širším smyslu slova, režie) atd. Páteří cyklu bude příprava závěrečného divadelního představení na témata nalezená v průběhu cyklu.</p> <p>Přes možnost individuální účasti na jednotlivých dílnách – bude tedy výhodou, projde-li účastník celým cyklem a stane-li se tak součástí celého tvůrčího procesu. Pravidelní účastníci dostanou na sebe navazující „domácí úkoly“, takže jejich zkušenost se posílí i prací mezi jednotlivými semináři.</p> <p> Ve všech seminářích/workshopech budeme hledat odpovědi na otázky divadla společně. Kde to bude možné, dáme přednost příkladu, etudě a experimentu před teorií a vysvětlováním.<br /> Každý workshop je tedy připraven tak, že obsáhne praktickou část s hereckými etudami a část rozborovou a diskusní.</p> <p> Lektorem divadelních dílen je Akram Staněk, narozen 1963 v Káhiře (odtud neobvyklé jméno), v dětství člen Dismanova souboru, po gymnáziu se přihlásil na DAMU, obor herectví a byl napoprvé přijat. Absolvoval v roce 1985 a nastoupil do angažmá v Loutkovém divadle Radost v Brně. V osmdesátých a devadesátých letech kromě hraní na domovské scéně vystupoval také v HaDivadle, věnoval se profesionálně divadelní fotografii, a režíroval dnes již zaniklý amatérský soubor Pro100r. Největším úspěchem z tohoto období je účast na mezinárodním divadelním festivalu v Monaku právě s divadlem Pro100r a následně dvojnásobná úspěšná účast stejného souboru na mezinárodním festivalu Fiesta! v Carasacu korunovaná vlastní režií Vernisáže Václava Havla se souborem Teatro San Martín de Caracas.<br />
V polovině devadesátých let opustil své herecké angažmá, a po dvou letech vyučování techniky mluveného projevu na JAMU prokládá práci reklamního grafika jednotlivými profesionálními režiemi v různých divadlech v celé ČR (Klicperovo divadlo Hradec Králové, Městské divadlo Zlín, Komorní scéna Aréna Ostrava, Tramtárie Olomouc, Minor Praha, Národní divadlo Praha – Kolowrat, divadlo U Valšů Praha…) Po celou dobu se nepřestává věnovat amatérskému divadlu jako režisér (divadlo Lucerna, divadlo Bez Prken, krajanské divadlo Za rohem ve Vancouveru) a také jako porotce na postupových přehlídkách. Je zakládajícím ředitelem mezinárodního divadelního festivalu amatérského a nezávislého divadla Apostrof, který v roce 2014 vstoupil do svého 16. ročníku. Občas se uplatní i ve své původní profesi herce – v Divadle v Řeznické naposledy v dnes již legendární inscenaci Lidožrouti.</p> <p> Jednotlivé dílny</p> <p> 18. září 2014 I. Co je divadlo?<br />
Hledání charakteristických rysů divadla od historie po současnost. Zaměření na pravdivost výpovědi, adekvátnost prostředků, nalezení současného, pojmenování konvence atd.</p> <p> 2. října 2014 II. Bezprostřednost<br />
Svoboda jednání, automatické reakce, uvolňování, hledání osobního gesta, překonávání zábran. Improvizace individuální i kolektivní, beze slov.</p> <p> 6. listopadu 2014 III. Konvence<br />
Pojmenovávání současné divadelní konvence, hledání jejích nejmrtvolnějších prvků, překonávání automatizmů. Překračování pravidel a úmyslné bourání konvencí.</p> <p> 4. prosince 2014 IV. Co je na divadle drsné<br />
Co je na scéně přes čáru. Hranice únosnosti. Opodstatnění překračování těchto hranic. Kdy to funguje a kdy ne. Krutost. Drsnost.</p> <p> 15. ledna 2015 V. Návrat k bezprostřednosti<br />
Bezprostřednost a její propojení se stylizací. Jak využít pevná pravidla a přesnou stylizaci a přesto zůstat svůj a bezprostřední.</p> <p> 5. února 2015 VI. Postava<br />
Postava jako průsečík nabídek textu, výkladu, osobnostního přínosu a stylizace. Kostým jako zdroj inspirace. Překážka jako odrazový můstek.</p> <p> 5. března 2015 VII. Nastolování vlastní konvence, znakové systémy, stylizace, rituál<br />
Vytváření vlastních systémů znaků, „slovník“ pro diváka. Rituál na jevišti, čitelnost znakového systému.</p> <p> 16. dubna 2015 VIII. Nálada<br />
Nálada, atmosféra, vliv temporytmu, cítění času. Nekauzální prvky představení. Cena za efekt.</p> <p> 14. května 2015 IX. Vnější výrazové prostředky<br />
Scénografie, metafora a její materializace, hledání technického řešení, dokončenost (uzavřenost, dotaženost), čistota. Prvky rozumové a asociativní.</p> <p> 4. června 2015 X. Představení<br />
Stavba představení, propojování prvků, scénografie – zvuk – herectví – svícení – režie. Divadlo jako syntetický útvar.</p> <p> Doporučená (skoro povinná) četba: Před nástupem do jednotlivých workshopů doporučuji přečíst si, případně na workshopy nosit s sebou knížku Petera Brooka Prázdný prostor.<br />
Na sebe: Na každý workshop je dobré mít s sebou oblečení na převlečení nebo si na sebe vzít pohodlné oblečení a obuv, ve kterém se nebudete bát „lézt po zemi“ z obavy o znečištění, a které vám dá co nejúplnější volnost v pohybu. Na druhou stranu není vhodné oblečení vyloženě cvičební / sportovní (trikoty apod.), vhodnější je takové oblečení, které je co nejpodobnější běžnému oblečení (starší kalhoty, triko, sukně, halenka, v případě sukně nebo šatů takové spodní prádlo, abyste nemusely řešit obavy z odhalení).<br />
S sebou: blok a tužku, případně rekvizity podle daného domácího úkolu.</p> <p> CENÍK:<br />
Cena za jeden divadelní workshop: 400 Kč. Začátek vždy od 18 hodin. Délka jednotlivých dílen 180 minut včetně přestávky.</p> <p> SPECIÁLNÍ NABÍDKA:<br />
- 10 x workshop: 4000 Kč (cena balíčku obsahuje 10 x volný vstup do Divadla v Řeznické + beseda s herci)<br />
- 8 x workshop: 3200 Kč (v ceně slevové kartičky / 6 x zvýhodněné vstupenky za 150 Kč + beseda s herci)<br />
- 6 x workshop: 2400 Kč (v ceně slevové kartičky / 4 x zvýhodněné vstupenky za 150 Kč + beseda s herci)<br />
- 3 x workshop: 1200 Kč (při koupi tří dílen obdržíte jako bonus slevové kartičky na dvě zvýhodněné vstupenky za 150 Kč)</p> <p> Kontakt: Veronika Šrámová, tel. 720 993 786, e-mail: divadlo@reznicka.cz.</p> <p> Zdroj

Mohlo by vás také zajímat...

PRAHA: 30. dubna bude Karlovo náměstí patřit jazzu i dalším hudebním žánrům. Pod taktovkou festivalu Mladí ladí jazz proběhne na největším náměstí v Praze velkolepá oslava Mezinárodního dne jazzu. Na zdarma přístupném Open airu vystoupí berlínští Jazzanova, belgická free jazzová formace Don Kapot nebo německá fusion kapela Searching for Home. Festivalovým highlightem bude vystoupení legendární skupiny Prago Union s frontmanem Katem doplněné o dechovou sekci v podobě čtveřice Krotitelé Dechů.

Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Hudba, Soutěže a festivaly
Co se děje
29.04.2024

ČR-ZAHRANIČÍ: Krátký animovaný film "Plevel" byl vybrán do oficiálního programu La Cinef na Festivalu v Cannes. Tato absolventská práce, kterou režírovala Pola Kazak a produkovaly MAUR film a Filmová akademie Miroslava Ondříčka v Písku, slibuje divákům silný vizuálně podmanivý příběh.

Celá ČR, zahraničí
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Soutěže a festivaly
Co se děje
02.05.2024

PRAHA-ZAHRANIČÍ: Výstava Group Therapy je dialogem a konfrontací uměleckých děl z rostoucích sbírek Galerie hlavního města Prahy a Deutsche Telekom. Ve více než osmdesáti dílech od čtyřiceti šesti současných umělců reflektuje aktuální společenská témata, jako jsou ohrožení demokracie, vzestup autoritářských režimů, nesnášenlivost vůči menšinám, cizincům a lidem s odlišnými názory, apatie a lhostejnost vůči klimatické krizi, terorismus a války. Název výstavy je odvozen od vystaveného díla výtvarnice Evy Koťátkové. Vedle ní v expozici vystavují také další české umělkyně a umělci Lenka Glisníková, Daniel Balabán, bosenská umělkyně Šejla Kamerić, chorvatský multimediální tvůrce Igor Grubić nebo ukrajinská malířka Lesia Khomenko. Výstavu Group Therapy lze v Domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí navštívit od 26. dubna do 11. srpna 2024.

Hl. m. Praha
Co se děje
26.04.2024

POLICE NAD METUJÍ: Mladý a dynamický symfonický orchestr Police Symphony Orchestra ve svém čtrnáctém roce existence sestoupí na okamžik z hudebních pódií na filmová plátna. Dokumentární film s názvem Velký finále mapuje tři roky života mladých lidí amatérského orchestru, jejich radosti i strasti, úspěchy i vyčerpání, ale hlavně odhodlání jít si za svými sny. Ty si nadále plní také v roce 2024, během kterého se postaví na stage festivalu Rock for People nebo pódium českého hudebního chrámu, pražského Rudolfina. Události pod taktovkou nadšenců z Police nad Metují slibují zážitky, dojetí, skvělou hudbu a energii.

Královéhradecký kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Hudba, Soutěže a festivaly
Co se děje
29.04.2024