čtvrtek
19. září 2024
svátek slaví Zita
Herečky Anežka Pithartová, Tereza Těžká a Sabina Dlouhá (zleva) a jejich dotočené vstupy pro film V SÍTI: Za školou
© Zdroj: AEROFILMS



Osvětová kampaň k filmu V SÍTI pro školy v online prostoru pokračuje

ČR: Tým v čele s režiséry Barborou Chalupovou a Vítem Klusákem se rozhodl, že fenomén zneužívání dětí na internetu je natolik závažný, že svůj film V SÍTI doprovodí i osvětovou kampaní. Vytvořili proto speciální verzi filmu určenou pro diváky už od 12 let V SÍTI: Za školou a nabídli ji pro promítání jak pro veřejné, tak školní projekce. Hned s premiérou filmu byl také spuštěn osvětový web www.vsitifilm.cz, na kterém najdou užitečné informace jak děti, jejich rodiče a učitelé, tak samotní potenciální internetoví predátoři. Na zmíněném webu je také zdarma k dispozici odborně zpracovaná metodika k filmu.

od 11.05.2020 do 05.06.2020
Autor článku: 
TZ/ika

Zbrusu nový trailer na V SÍTI: Za školou najdete na: https://youtu.be/P2Z9hF2MU1U

Již od premiéry 27. února také herečky a režiséři v doprovodu odborníků jezdí po českých kinech, kde na ně čekají děti z místních základních a středních škol, a po projekci debatují o všem, co diváky zajímá. V rámci debat se studenti dozvídají další užitečné informace, jak se bezpečně pohybovat v online prostředí. Veškeré osvětové aktivity vyústí v „Osvětové turné s filmem V SÍTI“, během kterého film i početné delegace procestují kolem 10 krajských měst a během několika dní zde budou na desítkách projekcí pracovat s tisíci dětí. Celé Osvětové turné započne 11. května v Ostravě a bez přestávky potrvá každý všední den až do 5. června, kdy bude zakončeno v Praze. Jen do pražských kin se už teď chystá kolem 8000 dětí.

Aktuálně také probíhají jednání s MŠMT o konkrétních systémových krocích a změnách v rámci systému prevence na školách. „Jsem rád, že jsme projektu poskytli záštitu ministerstva a děkuji tvůrcům, že na toto téma upozornili a zpracovali také metodiku pro školy. Věřím, že projekce pro žáky pomohou v boji s kyberšikanou, která je velmi nebezpečným fenoménem dnešní ,online‘ doby," říká ministr školství Robert Plaga.

Jak se zrodila osvětová kampaň k filmu V SÍTI

Už od crowdfundingové kampaně v květnu 2019 bylo jisté, že na uvedení filmu V SÍTI naváže osvětová kampaň. Pro dokumentaristy z produkční společnosti Hypermarket Film šlo o naprostou novinku, a tak se obklopili několika odborníky, kteří jim s osvětou radí. Jde především o tým doc. Kamila Kopeckého, který vede projekt E-bezpečí z Univerzity Palackého v Olomouci. Ten byl hlavním poradcem i u vzniku verze V SÍTI: Za školou, která je doplněná o edukativní vstupy hereček, v nichž dětem radí, jak se neocitnout ve stejně nepříjemných situacích, které samy v rámci natáčení absolvovaly.

Páteří celé osvěty jsou právě projekce pro druhé stupně základních škol. Po téměř 14 dnech od distribuční premiéry a desítkách promítání po celé České republice přichází z řad dětí množství pozitivních reakcí. Učitelům je zároveň k dispozici odborně zpracovaná metodika, která je zdarma k dispozici na webové stránce www.vsitifilm.cz. Edukativní verze filmu V SÍTI: Za školou je souběžně i v běžné kinodistribuci a doposud ji vidělo více než 30 000 diváků.

Jedna z mladých divaček například na instagram filmu napsala: „Je mi jen 12 a celkem jsem se bála, že to bude hrozné. No a když přišel ten den, tak jsem šla na ten film a byl to asi nejlepší film, co jsem zatím viděla. Byly tam i vtipné scéna a také to bylo naučné! Nejlepší film!! Já jsem to nezažila a ani nechci, ale aspoň vím, jak se zachovat, co dělat nebo naopak co nedělat. Takže moc děkuuuujuu. :)“

Hlavním online kanálem osvěty je právě zmíněný web www.vsitifilm.cz, který je rozdělen na čtyři sekce - Jsem dítě, Jsem rodič, Jsem učitel a Asi jsem predátor. Každá sekce je zevrubně konzultována s odborníky. Pro děti je zde připraveno tzv. Zásadní desatero, které je doplněno o videa s trojicí hereček, které ve filmu představovaly dvanáctileté dívky. Tato videa budou v nejbližších týdnech distribuovány i na sociálních sítích filmu, protože si tvůrci uvědomují, že tam na ně čeká většina cílové skupiny. Pro rodiče i učitele jsou připraveny všechny podstatné informace o fenoménu, komunikaci s dítětem a důležité podklady pro prevenci.

Čtvrtá sekce Asi jsem predátor je pro část návštěvníků webu možná kontroverzní, ale pro tvůrce velice důležitá. Chtějí jejím prostřednictvím dát zachyceným mužům najevo, že i jejich problém lze řešit. Cílem filmu totiž není lynč jednotlivců, ale nastartování celospolečenské diskuze. Ve spolupráci s Národním ústavem duševního zdraví se otevřela poradna na stránkách www.parafilik.cz, kam se potenciální nebo opravdoví predátoři mohou obrátit.

Nemalou měrou k prevenci přispívají i partneři osvětové kampaně filmu V SÍTI

Generální partner osvětové kampaně Avast s projektem Buď safe online, který funguje třetím rokem – https://www.budsafeonline.cz/ –, zveřejnil nový online kurz, který dětem pomáhá zorientovat se v online světě a řešit nebezpečné situace na internetu. Od premiéry filmu V SÍTI kurzem prošlo přes 10 000 dětí. Kurz je postavený na chytlavé formě online chatu. Děti se naučí čelit vydírání, řešit nadávky nebo správně reagovat na žádosti o schůzky a přátelství přes internet. Kurz vznikl ve spolupráci s projektem E-bezpečí a influencerem Jirkou Králem – https://www.budsafeonline.cz/online-kurz.

Hlavní partner kampaně O2 chytrá škola přišel s kampaní Nejsem lovná - https://o2chytraskola.cz/nejsemlovna a hlavní partner kampaně CZ.NIC nadále pracuje s programem Stop online, kde mohou uživatelé nahlásit materiály spojené s šířením dětské pornografie či zneužívání dětí nebo prevenční aktivitou Bezpečně na netu - https://www.bezpecnenanetu.cz/cs/. Dalším hlavním partnerem osvětové kampaně je také koproducent filmu Česká televize.

Vít Klusák o osvětové kampani V SÍTI

„Od počátku práce na tématu zneužívání dětí na internetu, jsme si uvědomovali, že pouze filmem to skončit nemůže. Že chceme vliv celovečerního dokumentu, který to téma intenzivně otevře, prodloužit o osvětovou kampaň. Ta by měla být nápomocná nejen dětem a rodičům, ale i pánům učitelům a paním učitelkám. Její přípravě jsme dali půl roku života a myslím, že je to znát,” vysvětluje režisér filmu Vít Klusák, který souběžně stojí i za koncepcí Osvětové kampaně V SÍTI.

V příloze plánovaný rozpis termínů osvětového turné.

Zdroj: www.aerofilms.cz

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: Začíná dvanáctý ročník celoroční soutěže ČT :D pro děti všech věkových kategorií. Tentokrát je mottem Uka dobro, a jak název napovídá, nejen úkoly, ale také inspirativními pořady, rozhovory i hrami poradí, jak pečovat o vztahy s ostatními a ukázat druhým dobro. Každý měsíc čeká na malé účastníky nový úkol, zapojit se mohou také ve science centrech po celé České republice.

Celá ČR
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média
Nepřehlédněte
18.09.2024

MOST: Divadelní Piknik Volyně, celostátní přehlídka amatérského činoherního a hudebního divadla se kvůli výstavbě obchodního centra na zahradě původního festivalového působiště přesune do Ústeckého kraje, konkrétně do Mostu.

Ústecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Soutěže a festivaly
Co se děje
18.09.2024

ČR: Nakladatelství Galén právě vydalo knihu unikátní zpovědi dvou žen, které prožily část svého života se stejným narcistickým partnerem. Jejich příběhy doplňují autentická vyprávění dalších dvanácti žen, jež rovněž prošly zkušeností domácího násilí. Příběhy plné bolesti, strachu o děti a bezmoci v souvislosti s prokazováním psychického násilí se rozhodně nečtou lehce, ale mohou čtenáře varovat a zároveň jim pomoci.

Celá ČR
Knihy, literatura, média, Ostatní
Co se děje
17.09.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Jana Tomšů ze spolku Zlínský zvěřinec.

Zlínský kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Vzdělávání
Články a komentáře
18.09.2024