středa
8. května 2024
svátek slaví Den osvobození od fašismu 1945
Božena Vráželová při výrobě
© Foto: Archiv B. Vráželové



Štípaná holubička mne provází celým životem

Autor článku: 
Eva Veselá

<p>NOVÝ HROZENKOV: V roce 2013 získala Božena Vráželová z Nového Hrozenkova titul Mistr tradiční rukodělné výroby Zlínského kraje a to v oboru práce se dřevem, řezbářství – štípané holubičky.</p> <p>Dřevo provází člověka od pravěku</p> <p>Člověk v průběhu věků zpracovával dřevo z různých stromů. Vlastnosti jednotlivých typů dřevin nebo používání různých typů nástrojů pak určovaly jeho další využití. Převážně se sekerou a pilou pracovali tesaři nebo sekerníci. Od tesařství se během 12. století odštěpili truhláři, někdy nazýváni stolaři, protože ve 13. století se věnovali zejména výrobě stolů. Truhláři vyráběli různé typy nábytku, ale i dveře, okna či hudební nástroje. Někteří byli zruční a zdobili své výrobky vyřezáváním. A odtud byl už jen krůček k další profesi – řezbářství, které jako pracovní nástroje využívá hlavně různá dláta a nožíky. Řezbáři používají lehce opracovatelná dřeva ze stromů lípy, břízy nebo ořechu, v lidovém řezbářství se využívá zejména dřevo jehličnanů. Štípané holubičky se vyráběly na Valašsku, na Horácku, s sebou do Ameriky si je odváželi lidé, kteří šli hledat práci a nový domov. Holubičky mají být obrazem Ducha svatého, přisuzuje se jim ochranitelská funkce a ve světnicích se zavěšovaly nad stůl nebo nad kolébku s dítětem.</p> <p>Od zemědělství k řezbářství</p> <p> Božena Vráželová vystudovala Střední zemědělskotechnickou školu v Rožnově pod Radhoštěm, ale tomuto oboru se věnovala velice krátce. Po mateřské dovolené se rozhodla pro řezbářství, a tak navázala na rodinnou tradici. Už její otec Josef Michalčák získal v roce 1973 titul Mistr uměleckého řezbářství. „Poprvé jsem vzala nůž za účelem vyřezávání ve svých dvaceti letech, a to zásluhou mého otce. Nastoupila jsem do družstva LIPTA v Liptále a dělala jsem zvířátka. Mým nejoblíbenějším výrobkem byl jezevčík z mahagonového nebo gabonového dřeva. Dále šlo o figurky koček, volavek, pelikánů, husí, veverek a dalších. Výrobky jsme museli sami zabalit a rozeslat na prodejny ÚLUV (Ústředí lidové umělecké výroby – prodejny nesly různé názvy – např. Krásná jizba). S tatínkem a několika dalšími domáckými zaměstnanci jsme vozili balíky na poštu dvoukolákem. Později jsem byla zaměstnána v družstvu Zlatník v Opavě, a tady jsem převzala po mé mamince výrobu polotovarů, tzv. přířezů, ze kterých pak dalších patnáct řezbářů v republice vyřezávalo čelní stany kukačkových hodin. Používalo se lipové dřevo, které je tvárné,“ říká nositelka titulu, která získala v roce 1981 cenu za nejlepší výrobek lidové umělecké výroby ve své kategorii a také titul Pracovník lidové umělecké výroby.</p> <p>Štípaná holubička zvítězila</p> <p>„Holubičky mne naučil dělat můj otec. Po roce 1989 jsem si vyřídila živnostenský list a mým hlavním sortimentem se staly právě holubičky. Na počátku stojí výběr vhodného smrkového dřeva. Dřevěné špalíčky z něho mi připravuje můj zeť. Právě ze smrkového dřeva se nejlépe dělají jednotlivá pérečka holubičky. Nejčastěji je zhotovuji v pěti velikostech. Nejmenší má 5 až 7 cm, a na ni je potřeba jeden kus dřeva, na další, které mají velikost 11, 15 nebo 18 cm se používají dva kusy dřeva,“ vypráví Božena Vráželová.</p> <p>Předávání znalostí</p> <p>Nositelka ocenění představuje tvorbu štípaných holubiček ve Valašském muzeu v přírodě v Rožnově pod Radhostěm, v Souboru lidových staveb Vysočina na Veselém Kopci, je lektorkou specializovaných vánočních programů ve Slováckém muzeu v Uherském Hradišti. Pečlivě si vybírá, na který jarmark pojede. Jarmarky jsou pro ni místem setkávání s dalšími lidovými výrobci, se kterými si ráda popovídá.<br />
Štípané holubičky Boženy Vráželové mohli vidět návštěvníci na Světové výstavě EXPO 2000 v německém Hannoveru, ale i ve Francii v Dijonu, v Řecku v Lefkádě, v Holansku v Nardenu, v Rakousku ve Vídni atd.<br />
„Moje dcera Jitka zvládá celou výrobu štípaných holubiček zcela samostatně, ale protože má své povolání, věnuje se jí jen sporadicky. Dcera Lenka mi pomáhá při některých krocích při výrobě holubiček,“ dodává nositelka titulu.</p> <p>Fotografie níže: Malá holubička z jednoho kusu s „okem“, tedy součkem, což se podaří jen velmi zřídka.</p>

Mohlo by vás také zajímat...

ČR-ZAHRANIČÍ: Sympatický Američan z Ohia žije už 30 let ve Všenorech za Prahou. Nejdéle ze všech míst, kde zatím bydlel. Do Česka ho přivedla vášeň badatele – muzikologa, který svou dráhu zasvětil Antonínu Dvořákovi. Proto se také naučil skvěle česky. Hned v předsíni doma u něj narazíte na police plné knih o hudbě a o Dvořákovi zejména, knihovnu s dalšími tituly najdete i v kuchyni a tak dále…. On sám je autorem několika knih o Dvořákovi (Rethinking Dvořák, Dvořákovská místa, Manželské páry Dvořákovi a Hlávkovi) a na další knize pracuje. Do naprostých detailů zná nejen dílo, ale i obdivuhodnou životní cestu tohoto českého a zároveň světového skladatele. Zajímavý je ale i osobní příběh Davida Beveridge.

Celá ČR, zahraničí
Knihy, literatura, média, Hudba, Památky, Vzdělávání
Články a komentáře
08.05.2024

HRADEC KRÁLOVÉ: V čele dětského pěveckého sboru Jitro stojí už od roku 1977 sbormistr Jiří Skopal, který své svěřence dovedl k mnoha domácím i mezinárodním oceněním. V podcastu Místní kultury vypravuje o práci sboru a jeho přípravných oddělení, o zážitcích ze zájezdů po Evropě, Americe a Asii i o zkušenostech s publikem, které jsou někdy opravdu překvapivé. Zatímco  návštěvníci koncertů ve Francii nebo v USA neskrývají nadšení, mnohokrát sbor odmění potleskem ve stoje a vyžadují přídavky, v Dánsku není zvykem moc tleskat. Ani Japonci si nepotrpí na přehnané ovace, ale o vystoupení projevují až nezvykle hluboký zájem, dokonce přicházejí do sálu o hodinu dřív a pečlivě studují program. Jak se děti učí zpívat v japonštině nebo v mandarínské čínštině, s jakým repertoárem vystupují a kdo je kmenovým skladatelem sboru, to všechno se dozvíte z rozhovoru s profesorem Jiřím Skopalem. A co je základem toho, aby byl sbor úspěšný? "Hlavní je to, že jsme dobrá parta, že se ve sboru všichni cítíme dobře. A pak máme takové krédo: zazpívat v domově důchodců anebo vyhrát na světové soutěži je stejně důležité."

Celá ČR, Královéhradecký kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Hudba, Soutěže a festivaly
Články a komentáře
01.05.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Kateřiny Hubertové za Geisslers Hofcomoedianten.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Hudba
Články a komentáře
24.04.2024

DOMAŽLICE, LITOMYŠL: Ústředním místem oslav dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany bude letos Festival Smetanova Litomyšl, který se uskuteční v termínu od 8. 6. do 7. 7. V hlavním programu tohoto významného hudebního svátku vystoupí pouze jeden jediný amatérský soubor. Jmenuje se Čerchovan a jedná se o pěvecký sbor působící v Domažlicích nepřetržitě od svého založení v roce 1901. V současné době ho tvoří přibližně 45 amatérských zpěváků a od roku 1997 stojí v jeho čele sbormistr MgA. Marek Vorlíček. Právě jeho jsme při příležitosti mimořádného festivalového vystoupení požádali o rozhovor.

Pardubický kraj, Plzeňský kraj
Instituce a kulturní zařízení, Hudba, Lidová kultura, Památky, Soutěže a festivaly
Články a komentáře
17.04.2024