středa
8. května 2024
svátek slaví Den osvobození od fašismu 1945



Zlínský kraj má bohatství, na které láká turisty

Zámek, Valašské meziříčíVelký potenciál památek, přírodních krás i folklorních aktivit – tím vším se může chlubit Zlínský kraj. Aktivní propagací spojenou s pestrou nabídkou se snaží přilákat k návštěvě regionu turisty od nás i ze zahraničí.

Na podzim minulého roku zahájila svoji činnost o.p.s. Centrála cestovního ruchu Východní Moravy (CCRVM), marketingová agentura zaměřená na cestovní ruch. Jejím jediným zakladatelem je Zlínský kraj, který jmenuje členy správní i dozorčí rady a jejich prostřednictvím vykonává své pravomoce. V letošním roce poskytne kraj na její provoz 28,5 milionu Kč. Převážná část – přes 20 milionů Kč – se mu vrátí, protože o.p.s. bude do roku 2013 čerpat prostředky z Regionálního operačního programu.

Z loňské revize programu rozvoje cestovního ruchu ve Zlínském kraji vyplynulo, že aktivity jsou nedostatečně koordinované. Tento nedostatek má odstranit právě zmíněná o.p.s., jejímž hlavním posláním je sladit i řídit jednotlivé turistické oblasti a zajišťovat jednotný marketing kraje. Ke spokojenosti turistů přispívá 36 informačních center či středisek, z nichž je 8 má řádné členství v Asociaci turistických informačních center ČR a 3 se angažují v síti turistických informačních center regionu Slovácko. Dvě „íčka“ najdeme v krajském městě Zlín, další v bývalých okresních městech, ale i v menších obcích, např. ve Velkých Karlovicích, Vlčnově, Strání. Jsou zásobena řadou propagačních materiálů – např. Léto plné rozmanitostí, Kraj lázní a relaxace, jejichž vydání podpořil projekt Společná propagace turistických oblastí Zlínského kraje, probíhající v letech 2005 až 2007. Na celkové náklady projektu ve výši cca 15,5 milionu přispěly EU 75 % a Zlínský kraj 25 %. Turistům jsou pomáhají také velice přehledné a k uživateli přátelské webové stránky kraje http://www.kr-zlinsky.cz/, které přinášejí množství potřebných informací.

Východní Morava jako na dlani

Pod tímto názvem byl počátkem letošního roku, na veletrhu Regiontour v Brně, představen nový turistický informační portál Zlínského kraje www.vychodni-morava.cz. Projekt si vyžádal náklady ve výši 5,6 milionu Kč, z toho opět 75 % uhradila EU a 25 % se podílel Zlínský kraj. První práce na něm byly zahájeny ve druhé polovině roku 2005 a podle vyjádření krajského hejtmana Libora Lukáše má jít o jeden z nejdůležitějších nástrojů jak do kraje přivést více turistů. Tento krajský portál je provázán s webovými stránkami v místech a návštěvník si může vybírat z několika způsobů virtuálního cestování po regionu. Své informace tu najdou mladí, rodiny s dětmi i senioři, návštěvu mohou směrovat na Slovácko, Zlínsko a Luhačovicko, Valašsko či Kroměřížsko, kde si přesně na míru sami vytvoří trasu své dovolené.

Moravská jantarová stezka

Tento projekt je zaměřen na rozvoj turistiky na území Zlínského a části Jihomoravského kraje. Jeho realizace probíhá od října 2006 do dubna 2008. Celkový rozpočet činí 6.896 500 Kč – z toho EU jako v předchozích případech 75 %, státní rozpočet 15 %, Zlínský kraj 7 % a jiné zdroje uhradí zbytek – tedy 3 %. Na lednovém Regiontouru v Brně podepsali hejtmani čtyř moravských krajů – Jihomoravského, Moravskoslezského, Olomouckého a Zlínského memorandum o vzájemné spolupráci v oblasti cestovního ruchu. Zmíněné kraje dostanou díky projektu Moravská jantarová stezka, jehož nositelem je Zlínský kraj, šanci masivně zvýšit počet turistů, zejména z oblasti východní a střední Evropy. Výhradním prodejcem tohoto produktu je cestovní kancelář Amber travel. Té se podařilo již koncem minulého roku uzavřít smlouvy s významnou ukrajinskou cestovní kanceláří, a tak už v lednu přijeli první návštěvníci do lázní Luhačovice. V další nabídce je putování za vínem, tradicemi a folklorem, ale i zimní dovolená či golf. Nabídky jsou šity na míru – např. Rusové, na něž je produkt hlavně zaměřen, preferují lázně a památky. Projekt sbírá ocenění, po třetím místě za nejlepší turistický produkt v soutěži Náš kraj 2007 následovala prestižní cena Grand Prix na Regiontouru v Brně.

Klíčem k úspěchu je spolupráce

Kromě výše zmíněné spolupráce moravských krajů dochází i k dalším kontaktům. Hejtmani Zlínského a Jihomoravského kraje podepsali již v roce 2004 „Dohodu o spolupráci mezi Jihomoravským a Zlínským krajem“, která zahrnuje i koordinaci v oblasti cestovního ruchu. V červnu 2007 na ni navázalo memorandum o vzájemné spolupráci na rozvoji vodní cesty Baťův kanál. Při té příležitosti nastínil hejtman Zlínského kraje možnost využít právě Baťův kanál jako součást nové turistické značky „Velká Morava“.

Rožnov pod Radhoštěm, skanzenKoncem ledna 2008 se uskutečnilo společné jednání Rady dvou krajů – Zlínského a Moravskoslezského, na němž se hovořilo o realizaci tzv. zrcadlových projektů v oblasti Valašska a Beskyd na území obou regionů. V lednu se formou vzájemných jednání a návštěvy několika kulturních zařízení Zlínského kraje uskutečnilo setkání tří desítek ředitelů kulturních zařízení a odborů kultury Trenčínského samosprávného kraje a Zlínského kraje.

Kraj se umí propagovat

Na brněnském Regiontouru se kraj představil prostřednictvím Centrály cestovního ruchu Východní Moravy o.p.s. Prezentovalo se zde Valašsko, Slovácko, Kroměřížsko a Luhačovicko. Na veletrhu proběhl slavnostní křest nového propagačního materiálu moravských krajů „Průvodce po nejkrásnějších místech Moravy a Slezska“, který byl vydán ve čtyřech jazykových mutacích. Po účasti na pražském Holiday World či výstavách v Lysé nad Labem a dalších, čeká letos kraj účast na 26 akcích. Např. ve Vídni, Drážďanech, Bratislavě, Miláně, Budapešti Mnichově, Moskvě.

 Eva Veselá

Mohlo by vás také zajímat...

RAKOVNÍK: Celkem dvanáct zlatých keltských mincí neboli statérů pocházejících z 3. až 2. století před naším letopočtem. Tak vypadá další zlatý poklad nevyčíslitelné hodnoty objevený na Rakovnicku – oblasti, která před čtyřmi lety proslula unikátním nálezem zlatých šperků z doby stěhování národů. Zatímco mince čeká odborné posouzení a veřejnosti tak zatím zůstávají nepřístupné, šperky vykládané drahokamy je možné vidět na výstavě Záhada zlatých šperků v Muzeu T. G. M. Rakovník: prodloužena je do 30. června.

Středočeský kraj
Cestovní ruch, Instituce a kulturní zařízení, Ostatní, Vzdělávání
Co se děje
29.04.2024

HRADEC KRÁLOVÉ: V čele dětského pěveckého sboru Jitro stojí už od roku 1977 sbormistr Jiří Skopal, který své svěřence dovedl k mnoha domácím i mezinárodním oceněním. V podcastu Místní kultury vypravuje o práci sboru a jeho přípravných oddělení, o zážitcích ze zájezdů po Evropě, Americe a Asii i o zkušenostech s publikem, které jsou někdy opravdu překvapivé. Zatímco  návštěvníci koncertů ve Francii nebo v USA neskrývají nadšení, mnohokrát sbor odmění potleskem ve stoje a vyžadují přídavky, v Dánsku není zvykem moc tleskat. Ani Japonci si nepotrpí na přehnané ovace, ale o vystoupení projevují až nezvykle hluboký zájem, dokonce přicházejí do sálu o hodinu dřív a pečlivě studují program. Jak se děti učí zpívat v japonštině nebo v mandarínské čínštině, s jakým repertoárem vystupují a kdo je kmenovým skladatelem sboru, to všechno se dozvíte z rozhovoru s profesorem Jiřím Skopalem. A co je základem toho, aby byl sbor úspěšný? "Hlavní je to, že jsme dobrá parta, že se ve sboru všichni cítíme dobře. A pak máme takové krédo: zazpívat v domově důchodců anebo vyhrát na světové soutěži je stejně důležité."

Celá ČR, Královéhradecký kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Hudba, Soutěže a festivaly
Články a komentáře
01.05.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Kateřiny Hubertové za Geisslers Hofcomoedianten.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Hudba
Články a komentáře
24.04.2024

DOMAŽLICE, LITOMYŠL: Ústředním místem oslav dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany bude letos Festival Smetanova Litomyšl, který se uskuteční v termínu od 8. 6. do 7. 7. V hlavním programu tohoto významného hudebního svátku vystoupí pouze jeden jediný amatérský soubor. Jmenuje se Čerchovan a jedná se o pěvecký sbor působící v Domažlicích nepřetržitě od svého založení v roce 1901. V současné době ho tvoří přibližně 45 amatérských zpěváků a od roku 1997 stojí v jeho čele sbormistr MgA. Marek Vorlíček. Právě jeho jsme při příležitosti mimořádného festivalového vystoupení požádali o rozhovor.

Pardubický kraj, Plzeňský kraj
Instituce a kulturní zařízení, Hudba, Lidová kultura, Památky, Soutěže a festivaly
Články a komentáře
17.04.2024