PRAHA: Slovenský institut v Praze představuje novou výstavu úspěšné slovenské fotografky EVELYN BENČIČOVÉ: ARTIFICIAL TEARS, která se uskuteční od 11. 2. - 31. 3. v galerii Slovenského institutu, nám. Republiky 3, Praha 1. Fotografický projekt Evelyn Benčičové vznikl v roce 2017 jako reakce na téma „Jaký je rozdíl mezi člověkem a strojem?“.
Již několik desetiletí stroje prosazují svou nadřazenost nad lidmi. Často se ukázalo, že jsou výkonnější, rychlejší a efektivnější. Přesto se myšlenka vědomého systému v lidské představivosti stále vznáší jako katastrofický model, který staví stroje do přímé konkurence s našimi nestabilními a smrtelnými těly a myslí. Více než automatizace se obáváme autonomie - vize, že technologie, která byla vždy nadstavbou člověka, získala svůj vlastní účel a zdědila lidské touhy po nadvládě a kontrole.
Výstava zobrazuje okamžik nejistoty, odcizení při plnění těch nejvšednějších úkolů. Pohled do okamžiku, ve kterém se rozbije dokonalý model a odhalí se smysl, nebo spíše nesmyslnost vlastního jednání. Nejde nutně o vizi budoucnosti, v níž stroje jednají jako lidé, ale spíše o obraz světa, v němž lidé jednají jako zautomatizovaní činitelé. V honbě za dokonalostí v podobě efektivity není místo pro nejistotu, vzájemnou závislost nebo nejednoznačnost. Rozpor mezi myšlením a imitací, funkčností a inteligencí, vynechává lidský faktor z rovnice. Možná jsme v mnoha ohledech přerostli své vlastní vynálezy, ale ještě jsme nepřerostli sami sebe.
Vernisáž výstavy se uskuteční 10. února 2022 v 18:00 ve Slovenském institutu.
EVELYN BENČIČOVÁ (1992, Bratislava)
Evelyn Benčičová je vizuální umělkyně, která se specializuje na fotografii a uměleckou režii.
Ve své tvorbě vychází ze svého vzdělání v oblasti výtvarného umění a studií nových médií na University for Applied Arts ve Vídni. Ve své praxi spojuje akademický výzkum se zájmem o současnou kulturu a vytváří tak jedinečný estetický prostor, v němž se konceptuální setkává s vizuálním.
Její fotografie se vyznačují estetickou sterilitou, podbarvenou poetickým podtónem nadčasové touhy. Pohrává si s divákovým vnímáním a láká ho do tajného labyrintu své imaginace. Její znepokojivě krásný vizuální jazyk a vymytá barevná paleta zasazená do podivně symbolického prostředí umožňují hluboké zkoumání témat, která její obrazy posouvají daleko za hranice toho, co odhalují na první pohled.
V roce 2016 získala Benčičová prestižní ocenění Hasselblad Masters a Broncolor GenNext. Dostala se také do užšího výběru a na ocenění LensCulture, Independent Photographer, Gomma Grant, Life Framer a OFF Festival. Její módní film Asymptote (2016), který vytvořila společně s Adamem Csoka Kellerem, získal cenu za nejlepší nový módní film na Fashion Film Festival Milano 2017 a byl uveden na SHOWstudio Fashion Film Awards, Austrian American Short Film Festival a na A Shaded View on Fashion Diane Pernet.
Evelyniny komerční a umělecké práce se objevily například v časopisech Vogue Portugal, Vogue Czechoslovakia, Vogue Korea, ZEIT Magazine, The Gentlewoman, ELLE, Dazed & Confused, GUP, HANT a Metal Magazine. Její práce byly publikovány v prestižních mezinárodních fotografických knihách a na několika online platformách, jako jsou Juxtapoz, iGNANT, Fubiz media, a účastnila se samostatných i skupinových výstav ve Stockholmu, Londýně, Paříži, Berlíně, Vídni, Miláně, Amsterdamu, Praze a Římě.
BOHUMÍN: Třicátá léta minulého století v Bohumíně, polský zábor, druhá světová válka a Bohumín součástí velkogermánského Reichu, osvobození. Témata, která v Bohumíně nabídl historik Ondřej Kolář. Besedou (16. dubna) spolek Maryška přispěl k programu připomínky 79. výročí konce 2. světové války v Evropě.
HRADEC KRÁLOVÉ: Druhý ročník festivalu kreativity a kreativního učení proběhne v Hradci Králové od 9. do 11. května. Festival KreatFest nabídne bohatý třídenní program složený z workshopů, diskusí, sdílení a tvoření rozprostřený po tvůrčích i vzdělávacích institucích v Hradci Králové. Návštěvníci tak zavítají do knihovny, Centra kreativního muzejnictví, Centra uměleckých aktivit, ale taky Bajkazylu.
ČR-ZAHRANIČÍ: Sympatický Američan z Ohia žije už 30 let ve Všenorech za Prahou. Nejdéle ze všech míst, kde zatím bydlel. Do Česka ho přivedla vášeň badatele – muzikologa, který svou dráhu zasvětil Antonínu Dvořákovi. Proto se také naučil skvěle česky. Hned v předsíni doma u něj narazíte na police plné knih o hudbě a o Dvořákovi zejména, knihovnu s dalšími tituly najdete i v kuchyni a tak dále…. On sám je autorem několika knih o Dvořákovi (Rethinking Dvořák, Dvořákovská místa, Manželské páry Dvořákovi a Hlávkovi) a na další knize pracuje. Do naprostých detailů zná nejen dílo, ale i obdivuhodnou životní cestu tohoto českého a zároveň světového skladatele. Zajímavý je ale i osobní příběh Davida Beveridge.
ČR: Asociace profesionálních divadel (APD) oslavila jubileum zintenzivněním své dosavadní činnosti, zejména v souvislosti s realizací grantového projektu “Etablování stávající struktury Asociace profesionálních divadel ČR v kontextu proměny sektoru živého umění v důsledku pandemie koronaviru”, podpořeného z programu Fondů EHP 2014-2021.