neděle
5. května 2024
svátek slaví Klaudie, Květnové povstání českého lidu 1945
Plakát
© Archiv pořadatele



Beze stínů / Without shadows“ – Jaroslav Papoušek (1929-1995)

ČR-PRAHA: Galerie kritiků, Adria nabízí možnost virtuální prohlídky výstavy Beze stínů / Without Shadows - Jaroslava Papouška (1929-1995) na svém facebooku v rámci  uvedeného odkazu: https://www.facebook.com/jaroslavpapousek.cz/videos/3109937062403557/

Autor článku: 
Vlasta Čiháková Noshiro, kurátorka Galerie kritiků, Adria

Zároveň pořadatelé upozorňují, že plánovaná dubnová výstava Obrazy z ráje - Ateliéru kresby AVU (kurátorský výběr Jiřího Petrboka a Martina Gerboce) se posouvá do termínu, který bude dodatečně oznámen a běžný provoz galerie míní obnovit - pokud to situace dovolí -  květnovou výstavou Pohyblivý obraz ve městě (Edita Pattová a Lucie Svobodová).

 

Jaroslav Papoušek (1929-1995) je známý jako filmař, scénárista a spolupracovník Miloše Formana či Ivana Passera, ale málokdo ví, že vystudoval také AVU a pracoval dlouhodobě jako malíř, sochař a karikaturista. Výstava představí především jeho abstraktní obrazy s jedinečnou světelně barevnou atmosférou a figurálními náznaky, dále jeho vynikající karikatury, vytvořené úspornou lineární kresbou. Obrazovou tvorbu umělce doplňují ještě ukázky drobných prostorových plastik. K sochařině se Papoušek vrátil až po svém „filmovém období“, ale i tyto jeho sošky prozrazují mimořádný cit pro formu v precizním provedení.

Narodil se ve velkém Bočkově na Podkarpatské Rusi. Na přelomu 40. a 50. let 20. století vystudoval sochařství na AVU (prof. Karel Pokorný a Jan Lauda). Pracoval dlouho na volné noze jako sochař, malíř a karikaturista. Pak v roce 1963 napsal novelu Černý Petr, která zaujala režiséra Miloše Formana natolik, že společně vytvořili scénář a začala jejich několikaletá spolupráce na filmech Lásky jedné plavovlásky, Hoří má panenko aj., jež skončila až režisérovým odchodem do USA. Papoušek pak točil dál filmy samostatně (např. Nejkrásnější věk, Ecce homo Homolka, Hogo fogo Homolka, Cesta kolem mé hlavy aj.), téměř celý život však také maloval. S velkým soustředěním se věnoval malbě zvláště od konce 70. let, kdy ho zaskočily zdravotní potíže a byl nucen pracovat v klidu. Od 80. let byly jeho obrazy vystaveny v různých pražských i mimopražských galeriích, jsou také obsaženy v mnoha soukromých sbírkách v USA, Francii, Švédsku a Japonsku. Dosud však nikdo řádně nezhodnotil jeho karikatury slavných osobností, vyjádřených jak kresbou tužkou či tuší, tak i olejomalbou, dobře doplňující světelně barevnou atmosféru umělcových zátiší a krajin. K  jedinečnému pojetí svých obrazů se sám malíř vyjádřil s humornou nadsázkou následovně: "V malbě se cítím být jako slaboproudý elektrikář, protože se starám o světlo a teplo. Obrázky, které maluju, jsou beze stínů, stejně jako lampy nebo topení. Když se ale takový obrázek pověsí na zeď, měl by svítit a hřát. To je jeho smysl a proto tam nemají stíny co dělat. Na světě je hezky a já se to snažím ve svých obrazech dávat najevo."

Ve skutečnosti se jedná o téměř pointilistické vyjádření krajinného či předmětného námětu v obrazech i akvarelech, připomínajících poněkud styl Williama Turnera, jenž miloval jiskřivé efekty slunečních paprsků, pronikajících oparem mlhy a zabýval se intenzivně zachycováním proměn barev a světla v přírodě, takže býval nazýván „malířem světla“. Rovněž používal techniku čistých barevných skvrn, jimiž zobrazoval své pocity a nálady přírody s bezprostředností abstraktního umělce. Papoušek však může být srovnáván i se zduchovnělým pojetím malby našeho Jana Zrzavého, zvláště z jeho posledního tvůrčího období, kdy  krajinomalby či zátiší, vynikající skladebnou čistotou a magickou radiací světla, charakterizoval Vincenc Kramář „spíše zhmotněním duševních stavů než krajinami“. Zrzavý obdivoval impresionisty, zvláště Antonína Slavíčka, a svým osobitým stylem usiloval o vyjádření vztahu svých vnitřních představ a snových účinků reality v úsilí zachytit kouzlo a náladu jednoho okamžiku pomocí barevných skvrn, jakožto světelného a atmosférického odrazu světla v přírodě. U Papouška se tento zájem zaměřil na poetické nálady především jihočeské krajiny, na lesy, paseky, vesnice a rybníky, v jejichž prostředí ke sklonku života žil a pracoval. Nepřekročil práh snové představivosti až k nadreálnému vyjádření, zůstal věrný skutečnostní přírodě, avšak jeho zduchovnělá koncepce malby „beze stínů“ vyniká vzácně integrovaným stylem, jenž jej řadí mezi osobnosti malířů par excellence.

 

 

Mohlo by vás také zajímat...

PRAHA: 30. dubna bude Karlovo náměstí patřit jazzu i dalším hudebním žánrům. Pod taktovkou festivalu Mladí ladí jazz proběhne na největším náměstí v Praze velkolepá oslava Mezinárodního dne jazzu. Na zdarma přístupném Open airu vystoupí berlínští Jazzanova, belgická free jazzová formace Don Kapot nebo německá fusion kapela Searching for Home. Festivalovým highlightem bude vystoupení legendární skupiny Prago Union s frontmanem Katem doplněné o dechovou sekci v podobě čtveřice Krotitelé Dechů.

Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Hudba, Soutěže a festivaly
Co se děje
29.04.2024

ČR-ZAHRANIČÍ: Krátký animovaný film "Plevel" byl vybrán do oficiálního programu La Cinef na Festivalu v Cannes. Tato absolventská práce, kterou režírovala Pola Kazak a produkovaly MAUR film a Filmová akademie Miroslava Ondříčka v Písku, slibuje divákům silný vizuálně podmanivý příběh.

Celá ČR, zahraničí
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Soutěže a festivaly
Co se děje
02.05.2024

PRAHA-ZAHRANIČÍ: Výstava Group Therapy je dialogem a konfrontací uměleckých děl z rostoucích sbírek Galerie hlavního města Prahy a Deutsche Telekom. Ve více než osmdesáti dílech od čtyřiceti šesti současných umělců reflektuje aktuální společenská témata, jako jsou ohrožení demokracie, vzestup autoritářských režimů, nesnášenlivost vůči menšinám, cizincům a lidem s odlišnými názory, apatie a lhostejnost vůči klimatické krizi, terorismus a války. Název výstavy je odvozen od vystaveného díla výtvarnice Evy Koťátkové. Vedle ní v expozici vystavují také další české umělkyně a umělci Lenka Glisníková, Daniel Balabán, bosenská umělkyně Šejla Kamerić, chorvatský multimediální tvůrce Igor Grubić nebo ukrajinská malířka Lesia Khomenko. Výstavu Group Therapy lze v Domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí navštívit od 26. dubna do 11. srpna 2024.

Hl. m. Praha
Co se děje
26.04.2024

POLICE NAD METUJÍ: Mladý a dynamický symfonický orchestr Police Symphony Orchestra ve svém čtrnáctém roce existence sestoupí na okamžik z hudebních pódií na filmová plátna. Dokumentární film s názvem Velký finále mapuje tři roky života mladých lidí amatérského orchestru, jejich radosti i strasti, úspěchy i vyčerpání, ale hlavně odhodlání jít si za svými sny. Ty si nadále plní také v roce 2024, během kterého se postaví na stage festivalu Rock for People nebo pódium českého hudebního chrámu, pražského Rudolfina. Události pod taktovkou nadšenců z Police nad Metují slibují zážitky, dojetí, skvělou hudbu a energii.

Královéhradecký kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Hudba, Soutěže a festivaly
Co se děje
29.04.2024