čtvrtek
2. května 2024
svátek slaví Zikmund
Nové logo
© Zdroj: Muzeum města Prahy



Muzeum města Prahy má nové logo

PRAHA: Muzeum hlavního města Prahy v závěru loňského roku rozhodlo o výběru dodavatele na novou vizuální identitu, která se promění podle vítězného návrhu Kláry Horové. Ta vyhrála ve vyzvaném jednokolovém anonymním výběrovém řízení, které bylo vypsáno Muzeem hl. m. Prahy a na jehož organizaci se podílela Unie grafického designu. S novým logem se pojí i zavedení nového zkráceného názvu instituce: Muzeum města Prahy. 

Autor článku: 
TZ/ika

Předmět soutěže


Cílem soutěže bylo najít novou sebevědomou identitu, která by pomohla řešit problémy, se kterými se muzeum potýká, což jsou zejména roztříštěnost značky muzea a jeho součástí, rozsáhlá škála témat, kterým se muzeum věnuje, velká šíře aktivit, výstav a doprovodných akcí, což s sebou přináší i široké spektrum návštěvníků. Požadavkem byla výrazná vizuální komunikace, která by nabídla jednotící pravidla, a to atraktivní, současnou a výraznou formou. Jednotný vizuální styl by měl pomoci odlišit muzeum od ostatních institucí, provázat jednotlivé objekty, ale zároveň jim zajistit vlastní identitu. 

Z důvodu efektivnější komunikace bylo také rozhodnuto o zkrácení názvu – Muzeum města Prahy –, tato podoba byla vybrána i vzhledem k historickému vývoji instituce a její činnosti jako městského muzea. Pro formální komunikaci je zachován název daný zřizovací listinou (tzn. Muzeum hlavního města Prahy).


Průběh a výsledek soutěže

Výzva k podání nabídky na veřejnou zakázku „Vizuální identita pro Muzeum města Prahy“ byla rozeslána 9. 10. 2019 deseti vybraným studiím, samotná soutěž byla vypsána jako anonymní, jednokolová a uzavřená. Hodnotící komise zasedala 28. 11. 2019 a zúčastnili se jí zástupci muzea, Magistrátu hlavního města Prahy i odborníci na grafický design (Ondřej Kafka za Unii grafického designu a profesoři ak. mal. Pavel Hrach a ak. mal. Karel Míšek).

Devět z uchazečů, kteří splnili zadání, obdrželo skicovné ve výši 20.000 bez DPH. Hodnotící komise se shodla na vítězném pořadí: 3. místo MgA. Ondřej Zámiš, MgA. Roman Černohous, 2. místo: ViaGaudium, s. r. o. / MgA. Adéla Valha Vorbová, 1. místo: Mgr. Art. Klára Horová.

Průběh a výsledek soutěže shrnuje Ondřej Kafka, člen hodnotící komise: „Komise posuzovala řadu různých předložených návrhů řešení, ke každému proběhla diskuze a nakonec se jednomyslně shodla na vítězném návrhu Kláry Horové, který nejlépe splnil zadání. Věřím, že nová identita muzea je nadčasová a kvalitní, s jasnou vazbou na identitu hlavního města Prahy, že bude pozitivně přijata jak zaměstnanci muzea, tak jeho návštěvníky a že se díky ní podaří dosáhnout jednoho z cílů výběrového řízení – sjednocení různých značek muzea pod jednu společnou sdílenou identitu.“

S vítězkou soutěže byla následně uzavřena licenční smlouva na logo, na jejímž základě jí byla vyplacena částka 200.000 bez DPH, a byla uzavřena smlouva o dílo na vypracování grafického manuálu jednotného vizuálního stylu v hodnotě 600.000 bez DPH.

Blíže k samotnému logu autorka vítězného návrhu Mgr. Art. Klára Horová: „Základem nového jednotného vizuálního stylu je nový logotyp. Ten je tvořen ze dvou částí litery „M“ na pozadí dvou od sebe oddělených obdélníků (dohromady vytvářejících čtverec), do kterých jsou litery umístěny. První část „M“ vychází z písma antikvového – vyjadřuje respekt k historii a tradici, druhá část je grotesková a evokuje moderní polohu. Dvě půlené „M“ – historické a současné – spoluvytváří jedno „M“ (muzeum) a zároveň historickou linku. Druhé půlené „M“ v dalším plánu tvoří číslici „1“ – jako vyjádření jedinečnosti, jde o jediné muzeum, které se zabývá výhradně Prahou a představuje veřejnosti její historii i současnost.

Dva obdélníky vycházejí z motivu brány ve znaku hlavního města Prahy. Brána evokuje vstup do muzea, jeho objektů, expozic, na výstavy i programy; do muzea, které je maximálně otevřené širokému spektru návštěvníků.

Princip dělení do dvou obdélníků se promítá do celé vizuální identity, která se dále rozvíjí do spolu souvisejících dvojic či protipólů: historie–současnost, autor–dílo (např. Parléř–Karlův most či Adolf Loos–Müllerova vila), plán (skica)–realizace, celek–detail, panovník–kontext (Karel IV.–Praha), černobílá–barva, objekt–expozice, objekt–výstava, interiér–exteriér apod. Tento systém nového vizuálu bude postupně aplikován na citylightech, plakátech, brožurách, publikacích, letácích, bannerech, pozvánkách atd.

Věřím, že se podařilo vytvořit logotyp a na něj navazující jednotný vizuální styl, který bude značku muzea prezentovat ve všech výstupech sebevědoměji, než tomu bylo doposud, který se bude odlišovat od konkurence, který respektuje tradici, je snadno zapamatovatelný a zároveň působí seriózně a adekvátně k instituci, která je kulturní a schraňuje bohatý sbírkový fond věnovaný pražským dějinám.“

Zuzana Strnadová, ředitelka Muzea hl. m. Prahy: „Věřím, že vítězné logo má potenciál být základem nové sebevědomé identity našeho muzea, která propojí jeho jednotlivé součásti i objekty. Takové bylo zadání soutěže a vybraný návrh splňuje naše očekávání. Děkuji všem účastníkům, kteří se soutěže zúčastnili, a také porotě, resp. komisi, která jednotlivé návrhy hodnotila a vyhodnotila.

www.muzeumprahy.cz

Mohlo by vás také zajímat...

PRAHA: 30. dubna bude Karlovo náměstí patřit jazzu i dalším hudebním žánrům. Pod taktovkou festivalu Mladí ladí jazz proběhne na největším náměstí v Praze velkolepá oslava Mezinárodního dne jazzu. Na zdarma přístupném Open airu vystoupí berlínští Jazzanova, belgická free jazzová formace Don Kapot nebo německá fusion kapela Searching for Home. Festivalovým highlightem bude vystoupení legendární skupiny Prago Union s frontmanem Katem doplněné o dechovou sekci v podobě čtveřice Krotitelé Dechů.

Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Hudba, Soutěže a festivaly
Co se děje
29.04.2024

ČR-ZAHRANIČÍ: Krátký animovaný film "Plevel" byl vybrán do oficiálního programu La Cinef na Festivalu v Cannes. Tato absolventská práce, kterou režírovala Pola Kazak a produkovaly MAUR film a Filmová akademie Miroslava Ondříčka v Písku, slibuje divákům silný vizuálně podmanivý příběh.

Celá ČR, zahraničí
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Soutěže a festivaly
Co se děje
02.05.2024

PRAHA-ZAHRANIČÍ: Výstava Group Therapy je dialogem a konfrontací uměleckých děl z rostoucích sbírek Galerie hlavního města Prahy a Deutsche Telekom. Ve více než osmdesáti dílech od čtyřiceti šesti současných umělců reflektuje aktuální společenská témata, jako jsou ohrožení demokracie, vzestup autoritářských režimů, nesnášenlivost vůči menšinám, cizincům a lidem s odlišnými názory, apatie a lhostejnost vůči klimatické krizi, terorismus a války. Název výstavy je odvozen od vystaveného díla výtvarnice Evy Koťátkové. Vedle ní v expozici vystavují také další české umělkyně a umělci Lenka Glisníková, Daniel Balabán, bosenská umělkyně Šejla Kamerić, chorvatský multimediální tvůrce Igor Grubić nebo ukrajinská malířka Lesia Khomenko. Výstavu Group Therapy lze v Domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí navštívit od 26. dubna do 11. srpna 2024.

Hl. m. Praha
Co se děje
26.04.2024

POLICE NAD METUJÍ: Mladý a dynamický symfonický orchestr Police Symphony Orchestra ve svém čtrnáctém roce existence sestoupí na okamžik z hudebních pódií na filmová plátna. Dokumentární film s názvem Velký finále mapuje tři roky života mladých lidí amatérského orchestru, jejich radosti i strasti, úspěchy i vyčerpání, ale hlavně odhodlání jít si za svými sny. Ty si nadále plní také v roce 2024, během kterého se postaví na stage festivalu Rock for People nebo pódium českého hudebního chrámu, pražského Rudolfina. Události pod taktovkou nadšenců z Police nad Metují slibují zážitky, dojetí, skvělou hudbu a energii.

Královéhradecký kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Hudba, Soutěže a festivaly
Co se děje
29.04.2024