neděle
5. května 2024
svátek slaví Klaudie, Květnové povstání českého lidu 1945
SZ Hluboká
© FOTO: Veronika Polnická



Návštěvnost SZ Hluboká nad Vltavou a faktory, které ji ovlivňují

Autor článku: 
Veronika Polnická

<p>HKUBOKÁ NAD VLTAVOU: V následujících pár řádcích se společně zamyslíme nad otázkou co všechno ovlivňuje návštěvnost kulturních památek v České republice a jakou roli v této sféře sehrávají trendy cestovního ruchu v rámci několika posledních let. Tyto faktory se pokusíme demonstrovat na vývoji návštěvnosti konkrétní vybrané kulturní památky ve správě NPÚ v Českých Budějovicích – SZ Hluboká nad Vltavou.</p> <p>Hned na začátku si zmapujeme vývoj celkové návštěvnosti SZ Hluboká mezi léty 2011 – 2013. Z tohoto vývoje se dozvíme, že v roce 2011 zavítalo na zámek přibližně 245 tis. návštěvníků, v následující návštěvnické sezóně za rok 2012 to bylo cca o 7 tis. návštěvníků více a rok 2013 přilákal na zámek zhruba kolem 257 tis. turistů. Otázka celkové návštěvnosti zámku za rok 2014 zatím zůstává otevřena, neboť turistická sezóna stále probíhá. Její výsledek nám tedy dosud zůstává neznámý, ovšem to, co je nám známé velmi dobře jsou okolnosti, které by se na tomto výsledku mohli podepsat a pravděpodobně se také podepíší.<br />
Jedná se o faktory, které jsou na základě průběžné analýzy návštěvnosti kulturních památek ČR systematicky monitorované.<br />
Mezi výrazné vlivy návštěvnosti tak lze zařadit následující aspekty:<br />
- vývoj hospodářské politiky ve světě a události ve světě (krize v Rusku)<br />
- současná ekonomická situace<br />
- vývoj měny, hodnota peněz, aktuální měnové kurzy (hlavně pak kurz koruny vůči euru), tento aspekt ovlivňuje návštěvnost turistů z ciziny (Německo, Francie…)<br />
- návštěvnost však mnohdy také mohou ovlivnit i vládnoucí trendy na poli cestovního ruchu</p> <p>Takovým trendem může být například provoz zámku i v zimním období. Právě Hluboká byla jedním z prvních zámků, který zavedl zimní sezonu, což je na jednu stranu velmi sympatický krok směrem ke spokojenosti návštěvníků, ale na druhou stranu tento krok v sobě zároveň přináší mnohem více starostí zahrnující řešení problematiky zimního provozu. To znamená pravidelnou údržbu venkovních prostorů, zachovávání bezpečnosti přístupových cest v rámci eliminace případných možných úrazů způsobených chůzí po náledí atd., k tomu nutno připočíst též každodenní úklid prohlídkové trasy, vytápění daných prostor a údržbu sociálních zařízení.<br />
Během zimní sezony počítané od 1. 11. 2012 do 31. 3. 2013 zavítalo na zámek přibližně 18. tis návštěvníků a v následné zimní sezoně /1. 11. 2013 do 31. 3. 2014/ jich bylo již přes 21 tis. Ve svém výsledku se zájem o zimní sezonu zámku ze stran návštěvníků nesnižuje, ani nestagnuje ale naopak roste. </p> <p>Další trend cestovního ruchu posledních let představuje boom zámeckých rozhleden a věží obecně. Žijeme v moderní době, v době kdy jsou účastníkům cestovního ruchu nabízeny různé formy zájezdů a cílem jejich cest se stávají někdy i neobvyklé objekty (podzemní sítě cest, výškové budovy).<br />
Existují i webové stránky, vytvořené pro fanoušky vyhlídkových věží a rozhleden http://www.rozhledny.wz.cz/, které obsahují základní informace o všech zpřístupněných i uzavřených rozhlednách na území České republiky. </p> <p>Odraz tohoto boomu lze za rok 2014 číst mezi řádky v celkové návštěvnosti hlavní zámecké věže na SZ Hluboká. Během této sezony vystoupalo na vrchol zámecké rozhledny téměř 30 tis. turistů. Přičemž zejména v čase prázdnin (červenec – srpen), kdy je hlavní zámecká věž otevřena sedm dní v týdnu od 10 – 16 h, na procenta vedou v návštěvnosti turisté z Česka. Nutno dodat, že tento stav mohl být také ovlivněn skutečností, že nejkratší ze tří nabízených zámeckých okruhů, trasa C – Zámecká kuchyně byla letos přes prázdniny uzavřena z důvodů rekonstrukce podlah. A tak si turisté jednoduše zvolili zámeckou rozhlednu jako alternativu, která jim zabere pouze tolik času, kolik jim dovolí jejich fyzická kondice pro rychlý výstup a odměnění se malebnou vyhlídkou z ochozu na pohádkové okolí.<br />
Co se týče prognózy celkové návštěvnosti za stále probíhající sezónu 2014 zachovává si správa zámku optimistický pohled a věří v pozitivní výsledek.</p>

Mohlo by vás také zajímat...

RONOV NAD DOUBRAVOU: V souvislosti s plánovaným dokončením celkových úprav náměstí se vedení města rozhodlo naplnit myšlenku pořízení sochy věnované svému nejslavnějšímu rodákovi. Ta se objevovala již od šedesátých let minulého století, kdy byla v Nečasově vile instalována obrazová galerie určená nejen pro díla Chittussiho, ale i dalších malířů Železných hor.

Pardubický kraj
Instituce a kulturní zařízení, Výtvarné umění, Senioři, Památky
Co se děje
25.04.2024

RAKOVNÍK: Celkem dvanáct zlatých keltských mincí neboli statérů pocházejících z 3. až 2. století před naším letopočtem. Tak vypadá další zlatý poklad nevyčíslitelné hodnoty objevený na Rakovnicku – oblasti, která před čtyřmi lety proslula unikátním nálezem zlatých šperků z doby stěhování národů. Zatímco mince čeká odborné posouzení a veřejnosti tak zatím zůstávají nepřístupné, šperky vykládané drahokamy je možné vidět na výstavě Záhada zlatých šperků v Muzeu T. G. M. Rakovník: prodloužena je do 30. června.

Středočeský kraj
Cestovní ruch, Instituce a kulturní zařízení, Ostatní, Vzdělávání
Co se děje
29.04.2024

HRADEC KRÁLOVÉ: V čele dětského pěveckého sboru Jitro stojí už od roku 1977 sbormistr Jiří Skopal, který své svěřence dovedl k mnoha domácím i mezinárodním oceněním. V podcastu Místní kultury vypravuje o práci sboru a jeho přípravných oddělení, o zážitcích ze zájezdů po Evropě, Americe a Asii i o zkušenostech s publikem, které jsou někdy opravdu překvapivé. Zatímco  návštěvníci koncertů ve Francii nebo v USA neskrývají nadšení, mnohokrát sbor odmění potleskem ve stoje a vyžadují přídavky, v Dánsku není zvykem moc tleskat. Ani Japonci si nepotrpí na přehnané ovace, ale o vystoupení projevují až nezvykle hluboký zájem, dokonce přicházejí do sálu o hodinu dřív a pečlivě studují program. Jak se děti učí zpívat v japonštině nebo v mandarínské čínštině, s jakým repertoárem vystupují a kdo je kmenovým skladatelem sboru, to všechno se dozvíte z rozhovoru s profesorem Jiřím Skopalem. A co je základem toho, aby byl sbor úspěšný? "Hlavní je to, že jsme dobrá parta, že se ve sboru všichni cítíme dobře. A pak máme takové krédo: zazpívat v domově důchodců anebo vyhrát na světové soutěži je stejně důležité."

Celá ČR, Královéhradecký kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Hudba, Soutěže a festivaly
Články a komentáře
01.05.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Kateřiny Hubertové za Geisslers Hofcomoedianten.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Hudba
Články a komentáře
24.04.2024