ČR: I přesto, že v roce 2022 došlo ke značnému oživení návštěvnosti kulturních zařízení s meziročním nárůstem o 62 %, stále šlo o pouze 79 % úrovně návštěvnosti roku 2019. Celkový hospodářský výsledek kulturních organizací rok 2019 sice nominálně překonal, po započtení výše inflace ale reálně poklesl o 2 %. Průměrná mzda v kultuře se v roce 2022 pohybovala okolo 38,2 tis. Kč a dlouhodobě se drží pod celostátním průměrem.
Celková návštěvnost kulturních zařízení v přepočtu na jednoho obyvatele dosáhla v roce 2022 přibližně 7,3 návštěv. Největší podíl na sledované návštěvnosti měly knihovny (1,7 návštěv na obyvatele), kina (1,3 návštěv na obyvatele) a památky (1,2 návštěv na obyvatele). Návštěvnost však stále nedosahuje úrovně předpandemického roku 2019, ve kterém na jednoho obyvatele připadlo přibližně 9,3 návštěv kulturních zařízení. „Ve srovnání s rokem 2021 návštěvnost kulturních zařízení na jednoho obyvatele v roce 2022 výrazně vzrostla, a to nejvíce v oblasti divadel, konkrétně o 114 %, kulturních domů o 93 % a kinosálů o 79 %,“ říká Lenka Kárászová z odboru statistik rozvoje společnosti Českého statistického úřadu. Návštěvnost je sledována v domácím pojetí a její úroveň ovlivňuje ve velké míře také zahraniční cestovní ruch.
Celkově se hospodářský výsledek subjektů v kultuře zvýšil z 21,0 mld. Kč v roce 2021 na 21,5 mld. Kč v roce 2022. Nejvíce se na této částce podílela oblast reklamy (8,7 mld. Kč) a médií (5,3 mld. Kč). Hospodářský výsledek kulturních subjektů vzrostl v roce 2022 i ve srovnání s předpandemickým rokem 2019, ve kterém dosahoval přibližně 17,8 mld. Kč. Pokud bychom však zohlednili rozdíly v úrovni cen, tj. výši inflace v jednotlivých letech 2020 až 2022, reálně by poklesl, a to o 2,2 %. Zohlednění výše inflace hraje důležitou roli také při hodnocení vývoje průměrné mzdy v kultuře, která v roce 2022 dosáhla 38,2 tis. Kč. Meziročně došlo v roce 2022 k nárůstu nominální průměrné mzdy o 6 %. Reálně však průměrná mzda o 8 % poklesla. „Výše průměrné mzdy v kultuře dlouhodobě zaostává za celostátní průměrnou mzdou. V roce 2022 byl rozdíl přibližně pětiprocentní,“ dodává Jaroslav Novák z Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu (NIPOS).
Satelitní účet, který se zaměřuje zejména na ekonomickou stránku oblasti kultury, vydává každoročně NIPOS ve spolupráci s ČSÚ. Aktuální vydání s daty za rok 2022 je k dispozici na webu NIPOS a ČSÚ.
ČR: Začíná dvanáctý ročník celoroční soutěže ČT :D pro děti všech věkových kategorií. Tentokrát je mottem Uka dobro, a jak název napovídá, nejen úkoly, ale také inspirativními pořady, rozhovory i hrami poradí, jak pečovat o vztahy s ostatními a ukázat druhým dobro. Každý měsíc čeká na malé účastníky nový úkol, zapojit se mohou také ve science centrech po celé České republice.
ČR: Nakladatelství Galén právě vydalo knihu unikátní zpovědi dvou žen, které prožily část svého života se stejným narcistickým partnerem. Jejich příběhy doplňují autentická vyprávění dalších dvanácti žen, jež rovněž prošly zkušeností domácího násilí. Příběhy plné bolesti, strachu o děti a bezmoci v souvislosti s prokazováním psychického násilí se rozhodně nečtou lehce, ale mohou čtenáře varovat a zároveň jim pomoci.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Jana Tomšů ze spolku Zlínský zvěřinec.