pátek
3. května 2024
svátek slaví Alexej
Foto z konference
© radiocentrum.be



Kreativní aliance pro Evropu

V říjnu 2015 zveřejnily Německá federace pro kulturní a umělecké vzdělávání (Bundesvereinigung Kulturelle Kinder- und Jugendbildung, e. V.) společně s mezinárodní nadací pro tvořivé učení Tvořivost Kultura & Vzdělání (Creativity Culture & Education, UK) za podpory nadace Mercator (Stiftung Mercator) zprávu o zlepšení rozsahu a dopadu uměleckého vzdělávání v Evropě.

Autor článku: 
Martin Bernátek a Michaela Přílepková

Celoevropská spolupráce se v posledních letech odehrává prostřednictvím nejrůznějších sítí, které vznikají jako výsledek specifických projektů nebo mandátů a osobních kontaktů odborníků, jako je zejména organizace ACEnet, kde si vyměňují poznatky a zkušenosti zástupci veřejné správy s kompetencemi v oblasti uměleckého a kulturního vzdělávání. Ze strany EU a příslušného direktoriátu Evropské komise byly tyto otázky reflektovány v zaměření OMC pracovních skupin, realizujících Pracovní plán pro kulturu 2011 – 2014 a 2015 – 2018. Nejdelší historii má spolupráce navázaná na UNESCO a jeho agendu uměleckého vzdělávání od roku 2006, jejíž aktéři založili International Network for Research in Arts Education (www.arts-edu.net) a vyvíjejí odvozenou evropskou platformu pro monitoring a rozvoj uměleckého vzdělávání v Evropě.
   Výzkum vycházel ze společně ustavené iniciativy Nové aliance pro Evropu (New Alliances for Europe – NAE). Zahrnoval jak existující struktury a organizace, tak prostřednictvím tzv. „polylogu“ na konferenci ve Wildbad Kreuth také všechny další zájemce o tuto oblast. Byl založený na rešerších, rozhovorech a kulatých stolech, a vedle vzdělávání se soustředil také na způsoby posilování porozumění evropským hodnotám a podpoře vzájemné spolupráce. Ke zlepšení dopadu uměleckého a kulturního vzdělávání v souvislosti s evropskou vzájemností podle závěrů výzkumu povede především rozšíření dostupnosti vzdělávání, vytváření příležitostí k poznání rozmanitosti Evropy a spolupráce formálního a neformálního sektoru vzdělávání.
   Autorky a autoři zprávy především konstatují, že již není nutné opakovat argumenty o potřebě kulturního a uměleckého vzdělávání a jeho výhodách: jsou už dostatečně formulovány například v Úmluvě o právech dítěte OSN, Soulské agendě UNESCO z roku 2010 nebo Agendě 21 pro kulturu. Problémy totiž nejsou ve strategiích, ale v jejich uskutečnění v praxi. Jak ze zprávy vyplývá, otázka nezní: Co mají vlády a místní správy dělat, ale proč nedělají to, s čím už souhlasily.

 

Kultura dostupná všem

Rozsah dětských kulturních aktivit stejně jako aktivit pro děti v Evropě je nesmírný. Jejich podpora ale musí zohlednit velké rozdíly v investicích a v kvalitě kulturních služeb v různých částech Evropy, a to i uvnitř jednoho státu. Například Wales nedávno oznámil rozsáhlé investice ke zlepšení dostupnosti uměleckého vzdělávání pro děti a mládež, zatímco Anglie ve stejné době úplně upozadila oblast umění ve formálním vzdělávání. Různé regiony mají různé potřeby, které nemohou být řešeny příliš obecným přístupem.
Také rozdílné společenské a ekonomické zázemí dětí a mládeže významně ovlivňuje jejich přístup ke kulturnímu a uměleckému vzdělávání: nejchudší mají nejméně, zatímco ti s přístupem k většině aktivit chtějí ještě víc. Jak autorky a autoři zprávy konstatují: „Cítíme, že největší návratnost investic do uměleckého vzdělávání může být dosažena zlepšením přístupu těch, kteří se nyní neúčastní, místo zvyšování a zlepšování programové nabídky pro ty, kteří se víceméně pravidelně účastní.“ Proto je hlavní prioritou v této věci zapojení těch skupin mládeže, pro které je umělecké a kulturní vzdělávání nyní nedostupné.

 

Pochopení rozmanitosti

Abychom porozuměli významu kultury po evropská společenství a podpořili aktivní občanství, potřebujeme podle autorek a autorů zprávy sdílet společnou definici Evropy. Nikoho nepřekvapí, že je těžko k nalezení, a že existují v základě rozporuplné představy o politickém, ekonomickém, společenském a kulturním smyslu evropské sounáležitosti. Třetinu Evropského parlamentu nyní tvoří strany otevřeně nepřátelské EU. Jak konstatují autorky a autoři studie: „Těžko si lze představit jakoukoliv jinou demokratickou instituci na světě, ve které zasedá tak vysoké procento členů, kteří s ní nesouhlasí.“ Evropská myšlenka je v krizi, která má také podstatný kulturní rozměr. Na druhou stranu, krize a neshoda může být brána jako „přirozený“ stav demokratické Evropy. Proto si autorky a autoři zprávy kladou otázku: jak může kulturní a umělecké vzdělávání rozvíjet porozumění evropským hodnotám a podpořit evropský integrační proces?
Právě umělecké a kulturní vzdělávání může u dětí a mládeže rozvíjet schopnosti potřebné k pochopení evropské vzájemnosti. Mezi ně patří nenásilné řešení problémů, představování si a tvoření lepšího světa, odvaha odlišovat se, úcta k rozmanitosti, a také schopnost spolupráce s lidmi z rozdílných částí společnosti. Proto je vytváření příležitostí k porozumění složitosti a rozmanitosti Evropy další prioritou. Spojení a výměna zkušeností napříč Evropou pak mohou být posíleny investicí do mobility a stáží mládeže i kulturních a vzdělávacích pracovníků, stážemi, podporou překládání a pravidelnými setkáními a konferencemi jednotlivých lokálních aktérů.

 

Umění spolupráce

Nejvíce aktivit kulturních a uměleckých vzniká na místní úrovni. O jejich podpoře se proto rozhoduje hlavně lokálně. Existuje jen málo struktur, které umožňují propojit rozhodovací procesy na místní úrovni s mezinárodními strategiemi, aktuálními odbornými poznatky a příklady dobré praxe z celého světa. Proto autoři zprávy doporučují vytvářet mezinárodní sítě lokálních sdružení. Úspěch lokálních aktivit spočívá ve spolupráci a koprodukci mezi zástupci jak formální (školky, školy, univerzity) tak neformální (umělci a umělecká sdružení) sféry, soukromého i veřejného sektoru, praktiky, manažery, vědci i zástupci finančních zdrojů. Taková spolupráce napříč sektory má dlouhodobý dopad na zapojení a osobní rozvoj dětí a mládeže, které mohou být snadno osloveny právě ve školách. Spolupráce mezi různými zájmovými skupiny a investory také může být efektivní cestou ke zvýšení kvality vzdělávání. Spolupráce formálního a neformálního sektoru a profesní rozvoj pracovníků s dětmi a mládeží je další prioritou zlepšení uměleckého a kulturního vzdělávání v Evropě a posilování evropské sounáležitosti.

Celá zpráva je dostupná zde.

 


Na fotografii:  Paul Collard, výkonný ředitel CCE, představuje projekt účastníkům konference ve Wildbad Kreuth (17. – 20. 5. 2015)
Fotografie je užita se souhlasem autorského týmu ©radiocentrum.be

Mohlo by vás také zajímat...

ČR-ZAHRANIČÍ: Krátký animovaný film "Plevel" byl vybrán do oficiálního programu La Cinef na Festivalu v Cannes. Tato absolventská práce, kterou režírovala Pola Kazak a produkovaly MAUR film a Filmová akademie Miroslava Ondříčka v Písku, slibuje divákům silný vizuálně podmanivý příběh.

Celá ČR, zahraničí
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Soutěže a festivaly
Co se děje
02.05.2024

POLICE NAD METUJÍ: Mladý a dynamický symfonický orchestr Police Symphony Orchestra ve svém čtrnáctém roce existence sestoupí na okamžik z hudebních pódií na filmová plátna. Dokumentární film s názvem Velký finále mapuje tři roky života mladých lidí amatérského orchestru, jejich radosti i strasti, úspěchy i vyčerpání, ale hlavně odhodlání jít si za svými sny. Ty si nadále plní také v roce 2024, během kterého se postaví na stage festivalu Rock for People nebo pódium českého hudebního chrámu, pražského Rudolfina. Události pod taktovkou nadšenců z Police nad Metují slibují zážitky, dojetí, skvělou hudbu a energii.

Královéhradecký kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Hudba, Soutěže a festivaly
Co se děje
29.04.2024

ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.  

Celá ČR, Hl. m. Praha
Co se děje
25.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?

Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!

Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
EDITORIAL
24.04.2024