čtvrtek
19. září 2024
svátek slaví Zita
Logo
© Archiv NIPOS



Jak funguje nově spuštěný benchmarking muzeí a galerií?

ČR: V říjnu 2022 spustilo Národní informační a poradenské středisko pro kulturu (NIPOS) ve spolupráci s Asociací muzeí a galerií České republiky projekt Benchmarking muzeí a galerií (dále jen BMG). Projekt nabízí muzeím a galeriím možnost porovnávat své výkony s údaji ostatních muzeí s podobnou charakteristikou.

 

Autor článku: 
Milan Dedera / Eliška Nováková, NIPOS

Na webových stránkách projektu (benchamrkingmuzei.cz) byla spuštěna první verze BMG, která je v této fázi omezena na zpracovávání výkonnostních dat muzeí a galerií, které jsou zřizovány státem a veřejnou správou, tj. kraji a obcemi. Muzea jiných zřizovatelů tato etapa projektu zatím nezahrnuje.

 

Jak to funguje?

K datům z projektu mají přístup zpravodajské jednotky ročního výkazu o muzeu a galerii pod stejnými přístupovými údaji, jakými se přihlašují do elektronických formulářů NIPOS. Přihlášení uživatelé si v projektu mohou navolit srovnávací skupinu podle 5 nastavitelných filtrů – rok, region ČR, zřizovatel, specializace muzea a velikost sbírky. Pokud by však zahrnovala méně než 5 institucí, výpočty výkonů nebude možné sledovat.

Uživatel má po přihlášení k dispozici celkem 75 indikátorů (ukazatelů), díky nimž může porovnávat výkony své instituce v různých úrovních. Ty jsou rozděleny do 7 tematických skupin. Vedle skupin sledujících základní ukazatele jako jsou ekonomické výkony, výstavní plocha, počet sbírek či návštěvnost se jedná o více specificky zaměřené skupiny ukazatelů zkoumající odbornou a výzkumnou činnost muzeí či jejich kulturní a vzdělávací programy.

 

Komu je projekt určen?

Vedle respondentů ročního výkazu o muzeu a galerii je BMG určen také anonymním uživatelům. Veřejnosti se zájmem o data v oblasti muzeí a galerií budou k dispozici pouze agregovaná data s podmínkou, že data a informace získané z projektu budou použity pouze pro účely benchmarkingu a zásadně nekomerčním způsobem.

Jak registrovaní, tak anonymní uživatelé mají přístup k datům v desetileté časové řadě a podle nastavených parametrů je možné údaje prohlížet buďto ve webovém prohlížeči, nebo stáhnout v Excelové tabulce. Ve webovém rozhraní je k dispozici také funkce, která z datové řady vytvoří přehled ve statistických grafech.

 

Jsou data anonymní?

Přihlášeným muzeím a galeriím se zobrazují pouze individuální data z jimi vyplněného ročního výkazu o muzeu a galerii. Ostatní uživatelům se tyto údaje nezobrazují a nemají je k dispozici. Uživatelé tedy porovnávají své údaje s agregovanými údaji ostatních muzeí a galerií podle nastavených parametru, tak aby byl splněn § 16 o povinnosti mlčenlivosti a ochraně důvěrných statistických údajů zákona o státní statistické službě (č. 89/1995 Sb.). Pokud by uživatel zvolil parametry, podle kterých bude v agregované skupině méně než pět subjektů, data se nezobrazí. Tím je zamezeno tomu, aby mohl kdokoliv odhadnout data subjektů ve skupině s malým zastoupením zpravodajských jednotek. Anonymním uživatelům, tedy těm, kteří nevyplňují statistický výkaz či nespadají do skupiny muzeí a galerií, pro které je BMG určený, se žádná individuální data nezobrazují.

 

Výkaz o muzeu a galerii

Nejnovější údaje, které jsou nyní uživatelům BMG k dispozici, jsou údaje z Kult (MK) 14-01 Ročního výkazu o muzeu a galerii (muzeu výtvarných umění) za rok 2021. Sběr dat za rok 2022 bude probíhat od ledna do března roku 2023 a předběžné výstupy z výkazů budou k dispozici v červnu roku 2023 na webu NIPOS. Podrobné výstupy z výkazů budou k dispozici na podzim roku 2023, kdy budou uvolněna také aktuální data do projektu BMG.

Výkaz o muzeu a galerii je součástí Programu statistických zjišťování, který obsahuje seznam zjišťování stanovených zákonem o státní statistické službě. Do tohoto seznamu jsou zařazena všechna muzea a galerie (muzea výtvarných umění) věnující se činnosti muzeí podle statistické klasifikace CZ-NACE 91.02. Výkaz je zároveň součástí rezortní statistiky Ministerstva kultury a za jeho zpracování zodpovídá NIPOS.

 

Článek byl publikován ve Věstníku AMG 6/2022 (https://www.cz-museums.cz/UserFiles/file/2022/Vestnik%20/6_2022_komplet_mensi.pdf)

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: Začíná dvanáctý ročník celoroční soutěže ČT :D pro děti všech věkových kategorií. Tentokrát je mottem Uka dobro, a jak název napovídá, nejen úkoly, ale také inspirativními pořady, rozhovory i hrami poradí, jak pečovat o vztahy s ostatními a ukázat druhým dobro. Každý měsíc čeká na malé účastníky nový úkol, zapojit se mohou také ve science centrech po celé České republice.

Celá ČR
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média
Nepřehlédněte
18.09.2024

MOST: Divadelní Piknik Volyně, celostátní přehlídka amatérského činoherního a hudebního divadla se kvůli výstavbě obchodního centra na zahradě původního festivalového působiště přesune do Ústeckého kraje, konkrétně do Mostu.

Ústecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Soutěže a festivaly
Co se děje
18.09.2024

ČR: Nakladatelství Galén právě vydalo knihu unikátní zpovědi dvou žen, které prožily část svého života se stejným narcistickým partnerem. Jejich příběhy doplňují autentická vyprávění dalších dvanácti žen, jež rovněž prošly zkušeností domácího násilí. Příběhy plné bolesti, strachu o děti a bezmoci v souvislosti s prokazováním psychického násilí se rozhodně nečtou lehce, ale mohou čtenáře varovat a zároveň jim pomoci.

Celá ČR
Knihy, literatura, média, Ostatní
Co se děje
17.09.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Jana Tomšů ze spolku Zlínský zvěřinec.

Zlínský kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Vzdělávání
Články a komentáře
18.09.2024