pátek
3. května 2024
svátek slaví Alexej



„Hele, koukněte se na ten film!“

Logo Avi FilmuBRNO: Akční dlouhometrážní film „Exponát roku 1827“, který představuje průkopnický umělecký počin skupiny mladých amatérů sdružených v o.s. Awi Film, je natočen ve znakovém jazyce s neslyšícími herci. Také celý filmový štáb se skládá z lidí se sluchovým handicapem. Jediné, co by sami nezvládli, je hudba, kterou k filmu připojil slyšící zvukař.

 

Předtím už tato parta natočila krátké drama Čtyřlístek, a možná jeho úspěch ji motivoval k tomu, aby se pustila do mnohem náročnějšího projektu. Další motivací je skutečnost, že neslyšící mají stejné schopnosti jako slyšící, jenže ve společnosti přizpůsobené slyšící většině je mnohem těžší uspět. Že to jde, chtěli a dokázali právě svým celovečerním snímkem, k jehož realizaci nebyla lehká cesta.

Sami vymysleli příběh a napsali scénář. Sehnali rekvizity, např. ojeté auto a vyřazenou tramvaj a další předměty si půjčili. "Vyběhali" nejrůznější povolení, postavili se před kameru i za ni a natočili film.

Co dodat? Snad jen to, že manažer a produkční Awi Filmu Kamil Panský se inspiroval ve Švédsku. V jeho případě má slovo inspirace skutečně ten pravý význam, tedy popud či podnět, s následným vznikem něčeho jedinečného, co nemá ve světě obdoby, tedy nejspíš  první celovečerní film na světě, natočený ve znakovém jazyce.

Jeho premiéra je ohlášená na 29. listopadu 2008 v brněnském kině Scala.

Program startuje už ve 13 h a organizátoři slibují nejen samotný film (od 14 h), ale také raut či  výstavu fotografií. 

Celovečerní film, "Exponát roku 1827" se točil od srpna roku 2007 nejen v ČR, nýbrž také v několika dalších státech a sami tvůrci říkají: „Vložili jsme do toho filmu svá srdce“.

Vstupenka nestojí 300 ani 200, ale 199 Kč.

 

Zde si můžete vstupenky rezervovat, ale pozor, už více jak polovina kina je vyprodaná!

 

Vysvětlení nakonec:

Co znamená název „Awi film“?

Awi pochází ze specifických znaků neslyšících, když znakují – „Hele, koukni se na ten film!“. Tento specifický znak se ukazuje současně s orálním komponentem, který můžeme odezřít a přeložit něco jako: „av“, „af“, „aw“, „avi“,… Z těchto různých možností jsme proto zvolili název „AWI FILM“. Překlad do mluvené češtiny zní takto -> „Hele, koukněte se na ten film !“

Logo Awi filmu 

Modrý plný kruh znamená oko, které zobrazuje u neslyšících základní životní jev – vizuální vnímání. Pod okem bílé linie symbolizují ruce, dolní ruka právě znakuje awi. Obrys oka zňazornuje filmový pás.

Mohlo by vás také zajímat...

HRADEC KRÁLOVÉ: V čele dětského pěveckého sboru Jitro stojí už od roku 1977 sbormistr Jiří Skopal, který své svěřence dovedl k mnoha domácím i mezinárodním oceněním. V podcastu Místní kultury vypravuje o práci sboru a jeho přípravných oddělení, o zážitcích ze zájezdů po Evropě, Americe a Asii i o zkušenostech s publikem, které jsou někdy opravdu překvapivé. Zatímco  návštěvníci koncertů ve Francii nebo v USA neskrývají nadšení, mnohokrát sbor odmění potleskem ve stoje a vyžadují přídavky, v Dánsku není zvykem moc tleskat. Ani Japonci si nepotrpí na přehnané ovace, ale o vystoupení projevují až nezvykle hluboký zájem, dokonce přicházejí do sálu o hodinu dřív a pečlivě studují program. Jak se děti učí zpívat v japonštině nebo v mandarínské čínštině, s jakým repertoárem vystupují a kdo je kmenovým skladatelem sboru, to všechno se dozvíte z rozhovoru s profesorem Jiřím Skopalem. A co je základem toho, aby byl sbor úspěšný? "Hlavní je to, že jsme dobrá parta, že se ve sboru všichni cítíme dobře. A pak máme takové krédo: zazpívat v domově důchodců anebo vyhrát na světové soutěži je stejně důležité."

Celá ČR, Královéhradecký kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Hudba, Soutěže a festivaly
Články a komentáře
01.05.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Kateřiny Hubertové za Geisslers Hofcomoedianten.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Hudba
Články a komentáře
24.04.2024

DOMAŽLICE, LITOMYŠL: Ústředním místem oslav dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany bude letos Festival Smetanova Litomyšl, který se uskuteční v termínu od 8. 6. do 7. 7. V hlavním programu tohoto významného hudebního svátku vystoupí pouze jeden jediný amatérský soubor. Jmenuje se Čerchovan a jedná se o pěvecký sbor působící v Domažlicích nepřetržitě od svého založení v roce 1901. V současné době ho tvoří přibližně 45 amatérských zpěváků a od roku 1997 stojí v jeho čele sbormistr MgA. Marek Vorlíček. Právě jeho jsme při příležitosti mimořádného festivalového vystoupení požádali o rozhovor.

Pardubický kraj, Plzeňský kraj
Instituce a kulturní zařízení, Hudba, Lidová kultura, Památky, Soutěže a festivaly
Články a komentáře
17.04.2024

BRNO: Kulturní centrum co.labs zahajuje rozsáhlou rekonstrukci. Kromě propojení prostorů do jednoho tvůrčího místa se centrum zabývá také bezbariérovostí, modernizací, zkvalitněním infrastruktury a celkovou revitalizací původních i nově získaných prostorů. Projekt rekonstrukce zajistí výhodné podmínky pro rozvoj kreativní a umělecké obce Brna. Dále přispěje k vyšší kvalitě uměleckých děl a umožní prezentovat technicky náročnější umělecké projekty, včetně těch z českého i mezinárodního prostředí.

Jihomoravský kraj
Cestovní ruch, Instituce a kulturní zařízení, Architektura
Co se děje
15.04.2024