ČR: Zapojit se do programu byla pro nás velká výzva. Část, která se týká mobility, je totiž primárně určená profesionálům v kultuře a my pracujeme v oblasti amatérského umění. Pak jsme si ale uvědomili, že lidé, kteří připravují jednotlivce i tělesa, jsou profesionálové. Patří sem učitelé základních uměleckých škol, sbormistři, choreografové, lektoři a porotci jednotlivých oborů. Navíc chceme zapojit studenty středních a vysokých uměleckých škol, tedy budoucí profesionály. Program byl v původním zadání zaměřen na restart kultury v pocovidové době. Určitě kultura byla jedním z nejvíce postižených odvětví. Rozhodli jsme se proto, že vyhovíme zadání v plném rozsahu (tedy profesionálové + restart).
Vymysleli jsme projekt o třech částech. První část zahrnuje odborná kolokvia ve třech oborech, přičemž každý z nich má jiné zadání.
Současný (scénický) tanec se musí vypořádat s aktuálním problémem. Do přehlídkového systému /krajská kola + celostátní přehlídka mládeže a dospělých v Jablonci n. N/ se přestaly hlásit dospělé (to je složené z dospělých) taneční skupiny. Nepřestávají pracovat, ale nemají chuť se s někým potkávat či se s ním porovnávat. Odborné kolokvium, koncipované jako česko-slovenské setkání, se v rámci celostátní přehlídky zaměří čistě na tento tematický okruh.
Něčím zcela jiným se bude zabývat činoherní divadlo na kolokviu v rámci Jiráskova Hronova. Bude také česko-slovenské. Amatérské divadlo je ve zcela odlišné společenské situaci než ostatní umělecké obory. Denně vstupuje do konfrontace s profesionálním divadlem a musí se s tím vyrovnávat. Zvolili jsme šest tematických okruhů – od charakteristiky současného profesionálního divadla a amatérského divadla v obou zemích, přes systémy vzdělávání v obou oblastech, spolupráce a průniky obou i z historického pohledu až po specifiku umělecké kritiky a práce porot. V obou oborech budou partnery příslušné vysoké školy (HAMU a DAMU), partnerská organizace na Slovensku Národné osvetové centrum a Vysoká škola múzických umění v Bratislavě.
Loutkáři, kteří se i díky zápisu na Reprezentativní seznam UNESCO těší velké mezinárodní prestiži, si pozvali hosty z řady evropských zemí a budou v rámci Loutkářské Chrudimi diskutovat o aktuálním stavu loutkářství v jednotlivých zemích (Slovensko, Maďarsko, Francie, Portugalsko a další). Druhá část nazvaná (HE)ART BEATS! Bude mít formu mezinárodní konference o participativním umění pod patronací mezinárodní nevládní organizace AMATEO, sdružující subjekty působící v Evropě v oblasti amatérského umění. Tyto dvě části tvoří jeden samostatný celek.
Třetí částí je aktivita ve sborovém umění. Chce i v mezinárodním měřítku zasíťovat subjekty, které působí v oboru (jednak v rámci tří setkání sborů Choralia, jednak v rámci Klubu sbormistrů a jejich seminářů). To všechno bude využito příští rok na mezinárodní sborové konferenci v Hradci Králové spojené s multioborovým setkáním sborů všech věkových skupin a kategorií nazvaného Choralia Magna. Partnery jsou rovněž HAMU, NOC, VŠMU a další.
ČR: Začíná dvanáctý ročník celoroční soutěže ČT :D pro děti všech věkových kategorií. Tentokrát je mottem Uka dobro, a jak název napovídá, nejen úkoly, ale také inspirativními pořady, rozhovory i hrami poradí, jak pečovat o vztahy s ostatními a ukázat druhým dobro. Každý měsíc čeká na malé účastníky nový úkol, zapojit se mohou také ve science centrech po celé České republice.
ČR: Nakladatelství Galén právě vydalo knihu unikátní zpovědi dvou žen, které prožily část svého života se stejným narcistickým partnerem. Jejich příběhy doplňují autentická vyprávění dalších dvanácti žen, jež rovněž prošly zkušeností domácího násilí. Příběhy plné bolesti, strachu o děti a bezmoci v souvislosti s prokazováním psychického násilí se rozhodně nečtou lehce, ale mohou čtenáře varovat a zároveň jim pomoci.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Jana Tomšů ze spolku Zlínský zvěřinec.