NOVÝ BOR: Vedoucí kin z více než stovky českých a moravských měst udíleli v úterý 8. října ceny nejlepším filmovým tvůrcům a hercům. Každoročně se schází na Novoborské akademii spojených kinematografií (NASK), kterou před osmnácti lety založil kinař Radovan Novotný a vybudoval i její renomé. Dvoudenní setkání s odborným programem v městském kině v Novém Boru vyvrcholilo udílením šesti cen.
Cenu za přínos české i světové kinematografii získal režisér Václav Marhoul. Ocenění přijel převzít přímo do Nového Boru s předstihem, protože v den předávání (8. 10.) byl s filmem Nabarvené ptáče na projekcích v Olomouci, Napajedlích a Uherském Hradišti. „A hned druhý den odlétám do Londýna na premiéru filmu v rámci BFI London Film Festivalu,“ dodal s díky Marhoul, který cenu NASK pro nejlepšího režiséra získal už před deseti lety. Tehdy to bylo za film Tobruk. „Mám radost, že jsem cenu získal už podruhé, a to od těch, kteří kinům a filmům opravdu rozumějí,“ dodal Marhoul. Nabarvené ptáče bude dál putovat jak po českých kinech, kde už překonalo hranici 76 000 diváků, tak po světových festivalech. V nejbližší době bude film uveden například v Lucembursku, Turecku, Německu, Polsku, Brazílii, Japonsku, Řecku, Bělorusku, Irsku, Španělsku, Indii, Ukrajině, v Egyptě či v USA.
Za nejlepšího herce ocenili kinaři člena činohry Národního divadla Aloise Švehlíka, který ztvárnil hlavní roli ve filmu Na střeše: Děkuji vám za ocenění i režisérovi Jiřímu Mádlovi za příležitost hrát v jeho filmu. Když se vám dostane do ruky dobrý scénář, je to radost,“ sdělil Švehlík, který si cenu osobně převzal.
Tereza Kostková získala cenu za nejlepší herečku. „Mám z toho obrovskou radost. Nikdy jsem žádnou cenu nedostala a nikdy jsem nic pro žádnou cenu ani nedělala. A nadále v tom budu pokračovat. Ale nemohu popřít, že je to strašně hezký pocit, že si takhle výrazně všimne tolik lidí vaší práce. Nadále budu šířit radost a snad i hezké myšlenky,“ řekla Kostková.
Režisér Jiří Mádl společně s producentkou Monikou Kristl převzali cenu za nejlepší film, kterým se stal snímek Na střeše. „Děkuji vám za ocenění i za to, že se v kinech filmu věnujete a podporujete ho. Chystáme teď nový film „Hra“ se kterým budeme jezdit i do regionů, takže se brzy zase uvidíme u vás v kinech,“ sdělil Mádl.
Cenu za nejúspěšnější film přijel převzít režisér Martin Horský a producent Tomáš Hoffman za snímek Ženy v běhu, který překonal milionovou návštěvnost. To že film měl nejvíce diváků, to je i vaše zásluha. Na příští rok chystáme s Martinem film v podobném duchu, prozradil Tomáš Hoffmann. Martin Horský převzal za tento snímek také ocenění za režii.
Kinaři během dvoudenního setkání načerpali nové informace z oblasti digitálních technologií, Asociace provozovatelů kin je seznámila s novou legislativou ohledně přestávkové hudby a fond kinematografie informoval o možnostech získání dotací. Distribuční společnosti Falcon i Pilot film představily nové snímky v plánu premiér. Cenu NASK, Skleněné torzo ženy, vytvořili skláři ve sklárně Ajeto v Lindavě.
ČR: Začíná dvanáctý ročník celoroční soutěže ČT :D pro děti všech věkových kategorií. Tentokrát je mottem Uka dobro, a jak název napovídá, nejen úkoly, ale také inspirativními pořady, rozhovory i hrami poradí, jak pečovat o vztahy s ostatními a ukázat druhým dobro. Každý měsíc čeká na malé účastníky nový úkol, zapojit se mohou také ve science centrech po celé České republice.
ČR: Nakladatelství Galén právě vydalo knihu unikátní zpovědi dvou žen, které prožily část svého života se stejným narcistickým partnerem. Jejich příběhy doplňují autentická vyprávění dalších dvanácti žen, jež rovněž prošly zkušeností domácího násilí. Příběhy plné bolesti, strachu o děti a bezmoci v souvislosti s prokazováním psychického násilí se rozhodně nečtou lehce, ale mohou čtenáře varovat a zároveň jim pomoci.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Jana Tomšů ze spolku Zlínský zvěřinec.