sobota
27. července 2024
svátek slaví Věroslav
Ivo Kahánek
© Dušan Martinček



Broumovská klávesa je pro soutěžící cennou zkušeností

BROUMOV: První dubnový víkend 1.–3. dubna se uskuteční mezinárodní soutěž pro mladé klavíristy Broumovská klávesa. O rozhovor jsme požádali jejího uměleckého ředitele a koncertního pianistu Ivo Kahánka.

od 01.04.2022 do 03.04.2022
Autor článku: 
Kateřina Ostradecká

Broumovská klávesa se letos v dubnu uskuteční již podvanácté. Čím přitahuje každý rok soutěžící?

Broumovská klávesa míří do oblasti větších mezinárodních soutěží ve středoevropském prostoru, takže je to pro české žáky a studenty uměleckých škol samozřejmě vítaná příležitost, jak se zkonfrontovat se zahraniční konkurencí. Na BK přijíždí konkurence z velmi vyspělých zemí, jako jsou Polsko, Maďarsko, Rakousko, kde je klavír na vysoké úrovni, a BK je tedy dobrá srovnávací platforma. Kromě toho se snažíme, aby soutěž byla na úrovni, co se týče poroty. Máme skvělé obsazení mezinárodní poroty a pro mladé muzikanty je zajímavé se s těmito osobnostmi setkat. Součástí soutěže je totiž debata s porotci a soutěžící tak dostanou zpětnou vazbu. V neposlední řadě nemůžeme zapomenout na neuvěřitelný genius loci Broumova, broumovského kláštera a okolí. To se shoduje prakticky ve všech zpětných vazbách, které já pak dostávám od porotců, pedagogů, soutěžících… Do Broumova se vždycky všichni moc těší a ti, kdo tam ještě nebyli, jsou vždy ohromeni, jaká historická i současná kvalita v Broumově je. To je další významné plus BK.

 

Co může účast v BK přinést mladým pianistům, a myslím tím i v případě, že se jim třeba nepodaří zvítězit?

Vždycky je to pro ně nějaká zpráva. Součástí jsou debaty s porotci a každý soutěžící, nebo jeho pedagog se může zeptat. Ať už k soutěži, co bylo dobře, co špatně, tak i koncepčně, jakým směrem jít. To je velice cenné i pro soutěžící, kteří nevyhrají, protože BK pokrývá věkové rozpětí od 9 do 17 let. To je ten nejdůležitější věk v životě malého pianisty, kdy se musí rozhodnout, zda se vydá na profesionální dráhu, či mu klavír zůstane jako koníček na vysoké úrovni. Toto rozhodování je velmi těžké, protože klavír je jeden z nejkonkurenčnějších nástrojů. Lidí, kteří se uplatní jako aktivní pianisté, je velmi málo. Drtivá většina ostatních půjde učit. Právě takové soutěže, jako je BK, mohou mladým pianistům pomoci v rozhodování. I v tom ptaní se sebe sama, jestli klavír skutečně miluji tolik, že jsem ochoten jít do rizika, že neuspěji v sólové dráze. A jestli ho miluji natolik, že když se mi to nepodaří, prožiji krásný život jako hudební pedagog. Takové otázky si klavíristé musejí pokládat a BK jim v tom může napomoci.

 

Co přináší laureátům? Jak je to může podpořit v další hudební kariéře?

Jednak každý soutěžní vavřín na toho soutěžícího upozorní, a hlavně získá spoustu zkušeností. To tedy získají všichni soutěžící. Hudební soutěže jsou takovou odrazovou platformou do budoucna. Když je pianistům 18 let, začnou jezdit na mezinárodní soutěže na vysoké úrovni a na ty už musejí jet opravdu znalí. Musejí vědět, jak se připravit, mít zkušenosti s účastí v soutěžích. To je poměrně složité know-how.

Co se týče laureátů, ti si zahrají na koncertech. To je pro děti, kterým je třeba 10, 11 let, obrovská devíza. Laureáti si zahrají například na Koncertě laureátů v Sukově síni pražského Rudolfina, nebo s různými orchestry. Máme pro ně nasmlouvané vystoupení se Západočeským symfonickým orchestrem Mariánské lázně či s Karlovarským symfonickým orchestrem nebo v rámci festivalu Za poklady Broumovska. Já jsem si třeba poprvé zahrál s orchestrem v 15 letech, a i to bylo úžasné. Oni si mohou zahrát v mnohem mladším věku, a to je krásné. Profesionálně je to nesmírně posune.

 

Co byste vzkázal všem mladým hudebníkům, kteří třeba váhají, zda se do soutěže chtějí přihlásit?

Rozhodně bych je k nám pozval a řekl bych jim, že určitě neodjedou s prázdnou. Někteří odjedou s cenou a i ti, kteří s cenou neodjedou, si odvezou opravdu nádherné zážitky, protože Broumov je po všech stránkách krásné místo. BK je zážitkem jak po stránce hudební inspirace, tak po stránce lidské. Několikrát jsem zažil, že když se klavíristé spolu setkají, seznámí se, tak mnohé konkurenční hroty, jež jsem zmiňoval, se ulomí a oni najednou zjistí, že jejich konkurenti jsou lidé a třeba mnohem fajn lidé. Opravdu bych je pozval, ať se přijdou seznámit a zažít Broumov a Broumovsko, které je neopakovatelné.

 

Do kdy se mohou mladí hudebníci na Broumovskou klávesu hlásit?

První uzávěrka přihlášek je do 7. března, to je za nižší registrační poplatek a definitivní uzávěrka je do 23. března. Hlásit se mohou na internetových stránkách soutěže www.broumovskaklavesa.cz, kde najdou všechny informace.

Mohlo by vás také zajímat...

ČESKÝ TĚŠÍN: Vyšla nová publikaci našeho kolegy historika Mgr. Martina Krůla, Ph.D., s názvem PORTA SILESIAE. JABLUNKOVSKÉ ŠANCE – RANĚ NOVOVĚKÝ FORTIFIKAČNÍ SYSTÉM NA POMEZÍ SLEZSKA, UHER A POLSKA.

Moravskoslezský kraj
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Památky, Vzdělávání
Co se děje
23.07.2024

ČR: V zásadních chvílích pro Československo a Česko jsme se vždy shromažďovali na Václavském náměstí pod monumentální sochou sv. Václava, obklopeného patrony české země. Svátek 1. máje symbolizuje zase pro Pražany socha Karla Hynka Máchy na Petříně. Obě sochy jsou dílem Josefa Václava Myslbeka (1848–1922), a ještě mnoho dalších – například mohutná sousoší na Vyšehradě inspirovaná postavami z naší nejstarší historie. Co víme o jejich autorovi? Nejvíce si cenil druhého místa na pařížském Salonu za dílo Krucifix, které se nedávno stalo středem pozornosti nejen na pražské AVU, kde už přes 100 let visí jeho další odlitek, a kterou Myslbek spoluzakládal.

Milada Myslbeková, pravnučka zakladatele moderního českého sochařství, se už loni rozhodla připomenout svého slavného předka velkou výstavou. Proběhla v Praze v Obecním domě a byl to docela husarský kousek, protože jinak se podobnou činností nikdy nezabývala. Ale podařilo se a energické dámě se splnil sen, o kterém si teď vyprávíme, a který by měl mít i pokračování. Vždyť Josef Václav Myslbek je zakladatelem českého moderního sochařství a jako takový by měl mít pevné místo v naší národní paměti. Je to ale tak?

 

 

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Výtvarné umění, Ostatní, Památky
Články a komentáře
24.07.2024

PRAHA: Galerie kritiků musí po prázdninách skončit v prostorách pražského paláce Adria, kde sídlí přes 20 let. Nynější provozovatel galerie, Sdružení výtvarných kritiků a teoretiků, prohrál soutěž, kterou vypsal správce budovy Trade Centre Praha (TCP) po problémech s placením nájemného. ČTK to sdělil zástupce správce Ondřej Šrámek. Předsedkyně sdružení Vlasta Čiháková Noshiro uvedla, že se obrátila na radu hlavního města a primátora, aby zhodnotili regulérnost soutěže. Soutěž vyhrála s nabídkou společnost Art of All, která provozuje on-line galerii Original Gallery. Jednatel Art of All Marcel Sítník uvedl, že v paláci Adria bude její kamenná pobočka. Budova patří magistrátu, pro který ji spravuje TCP.

Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Výtvarné umění, Senioři
Co se děje
22.07.2024

ČR-ZAHRANIČÍ: Platforma Terén se vydává na téměř měsíční (22. 7. – 19. 8. 2024) zahraniční touring s loutkovou inscenací Návštěva. Kromě hlavního města Soulu ji uvede i v dalších menších městech jako Gwangju nebo Jeonju. Autoři Návštěvy, Robert Smolík a Veronika Vlková, představí tamějšímu publiku a odborné veřejnosti české loutkové divadlo i výtvarné umění. Hostování bude doplněno o doprovodné programy v podobě workshopů, přednášek a diskusí. Program probíhá v rámci projektu PerformCzech, který s podporou Národního plánu obnovy organizuje Institut umění – Divadelní ústav.

zahraničí
Knihy, literatura, média, Divadlo a tanec, Soutěže a festivaly
Co se děje
19.07.2024