BROUMOV: V neděli 28. listopadu od 18 h proběhne v Kreslírně broumovského kláštera speciální koncert programu ArtCafé Plus se dvěma hudebními rezidentkami broumovského kláštera. Koncert je součástí projektu “Hortus Musicalis Broumov – rezidence, kulturní výměna, komunita”, který byl podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Fondů EHP 2014–2021, z programu KULTURA. Protagonistky večera, muzikantky Tuvu Hellum z Norska a Kristinu Barta z České republiky, pozvali k rozhovoru o hudbě, klášteře a Broumově Kateřina Ostradecká a Michaela Plchová.
Na čem pracujete během svého listopadového pobytu v Broumově?
KB: Výhradně jsem se zaměřila na psaní nových kompozic. Nedala jsem si žádné mantinely. Čekala jsem, co přijde a co mě bude inspirovat. Nedala jsem si ani žádné zadání týkající se obsazení, pro které bych chtěla psát. Nechala jsem si otevřenou mysl, abych mohla přijímat cokoliv, co přijde.
TH: Pracuji na albu založeném na knize. Používám jednak texty z knihy, ale také se jí inspiruji při psaní úplně nových. Nahrávám kytarovou linku a vokály a programuji další nástroje, vše nahrávám na laptop. Budu také psát texty pro album, které připravuji dohromady s kapelou jménem New Age Doom. Bude to pro mě úplně nové, je to mix stylů jako drone, metal, dub a jazz.
Tuvo, můžete nám o této knize prozradit více?
TH: Je to kniha o oceánu, kterou napsal investigativní novinář. Svým způsobem je to dokument zaznamenávající všechny zločiny – od ničení klimatu po otroctví. Také jsem k tomu dostala zvuky, které byly zaznamenány během této knižní reportáže. Mohu je volně používat v hudbě, kterou skládám. Musím říct, že je to trochu zvláštní pocit, být ponořena hluboko v knize o oceánu, a přitom být tak daleko od něj v Broumově. Zároveň však cítím, že je fajn být tady a získat tím určitý odstup od tématu.
Jak na vás působí zdejší klášterní atmosféra? Líbí se vám tu?
KB: Podotýkám, že to je můj první delší pobyt na tomto místě. Během několika málo dní jsem velmi zpomalila tempo svého bytí. Ticho a tma k tomu vyloženě vybízejí. A podle mě to v takovém prostředí ani jinak nejde. Asi by to na každého působilo podobně. Člověk slyší vlastní myšlenky, hodně se věnuje v mysli jen sám sobě. Dokázala bych si představit být v klášteře úplně sama. Vůbec by mi to nevadilo. Musím ale podotknout, že je to celkem náročné takto intenzivně pracovat. Díky pobytu v klášteře jsem si uvědomila, že sice slyším vlastní myšlenky, ale zároveň potřebuji po určité době k tvorbě další impulsy. Jakékoli. Po třech týdnech jsem se cítila po tvůrčí práci vyčerpaná a potřebovala jsem nějaký jiný, odlišný impuls k dalšímu tvoření a k nalezení inspirace.
TH: Je to tu klidné a uvolněné, snadno se tu pracuje. A mám trochu surreálný pocit z toho, že žiji v takové obrovské a nádherné budově. Přijdu si trošku jako ve filmu. Na začátku pobytu jsem si myslela, že to bude děsivé, být v takové staré budově plné historie. Ale naštěstí je to fajn. Ještě jsem nepotkala žádnou nadpřirozenou bytost.
Co zahrajete na nedělním koncertě?
KB: Všechny kompozice, které zahraji, vznikly v klášteře. To byl můj cíl. Celkem jsou to čtyři skladby. Broumov No.1, Broumov No.2, Broumov No.5 a Society. Ve většině skladeb se odráží atmosféra kláštera i Broumova a jeho okolí jako celku, který mě po celou dobu ovlivňoval. Jako host se mnou vystoupí místní hudebník Jakub Šafář. Skladba Society, která sice vznikla v klášteře, ale jako jediná je obecným odrazem dnešního dění, byla otextována norskou rezidentkou Tuvou Hellum. Ta se mnou také skladbu interpretuje.
TH: Setkala jsem se v Broumově s dvěma muzikanty, kteří hrají na kytaru, violoncello a saxofon. Společně zahrajeme to, co běžně hraji s celou kapelou. Bude to taková alternativní verze. Ještě nikdy jsem nevystupovala s violoncellem nebo saxofonem.
Vstupné na koncert je dobrovolné. Místa je možné rezervovat na emailu vaclav.matejicek@broumovsko.cz. Koncert se koná dle aktuálních nařízení vlády – pro vstup na koncert je nutné předložit buď potvrzení o očkování nebo doklad o prodělání nemoci Covid19.
ČR: Digitalizace je jednou z oblastí, na kterou je možno využít dotaci ministerstva kultury z Národního plánu obnovy. Nedávno bylo rozhodnuto o výsledcích dvou výzev – digitalizace kulturních statků a národních kulturních památek II. a výzvy na podporu rozvoje digitalizace, dokumentační a informační činnosti v oblasti vizuálního umění a architektury pro menší projekty nezřizovaných neziskových organizací.
HRADEC KRÁLOVÉ: O víkendu 22. - 24. března patřilo Divadlo Drak souborům mladého, poetického a experimentujícího divadla. Postupová přehlídka AUDIMAFOR i v letošním ročníku vydala to nejzajímavější, co se urodilo mezi divadelními soubory napříč Královéhradeckým krajem, ale i kousek za jeho hranicemi. Kvalitu zúčastněných inscenací potvrdila odborná porota – doporučení k postupu si odneslo hned několik souborů ve třech kategoriích, rozdávaly se ale i další ocenění.
VAMBERK, ČR: Něžná krása krajky se jemně snoubí s křehkostí nastupujícího jara i symboly velikonočního období… Zasnívám se v kuchyni nad chystanými dekoracemi k největším křesťanským svátkům v roce a automaticky si vzpomenu na Vamberk, město krajky. Snad by souhlasila i místní rodačka a etnoložka muzea krajky Mgr. Martina Rejzlová, která nás jejím příběhem i muzejními expozicemi provede. Zároveň v rámci redakčního cyklu Cestou na Seznam přiblížíme, jak se na listinu nemateriálních statků tradiční lidové kultury ČR dostala i „Tradice krajkářství na Vamberecku“ a zda má nakročeno také na zápis na seznam nehmotného dědictví UNESCO.
ZLÍN: V Krajské knihovně Františka Bartoše ve Zlíně opět od března 2024 probíhají vzdělávací kurzy pro pracovníky kulturního a kreativního sektoru Zlínského kraje v oblasti manažerských, komunikačních a digitálních dovedností. Knihovna tak navázala na úspěšný projekt z minulého roku, kdy se v celkem 18 vzdělávacích kurzech proškolilo téměř 400 účastníků.