OSTRAVA: Sedmnáctý listopad 1989 změnil podobu naší země, otevřely se hranice, skončila cenzura. Proměnila se také Ostrava. Tento významný milník moderní historie si, stejně jako v minulých letech, připomene i město Ostrava. Skončilo cenzurování umělců a jen na nich záleželo, jak, kde a s čím se prosadili. Dokázali lidé a samotné město Ostrava využít nové možnosti?
Postupně odtajní jedenáct rozhovorů. Ne vždy je možné se všemi názory a životními postoji a činy souhlasit, ale je třeba si cenit možnosti, kterou minulé generace neměly. Žít ve společnosti, která je otevřena svobodné diskuzi a dává nám možnost svobodně mluvit a ptát se, aniž by za to hrozil postih nám nebo našim dětem. Svobodě, která zde před rokem 1989 nebyla.
Prvním hostem je Jaromír Nohavica, se kterým se na rok 1989 a 30 uplynulých let podíváme z nadhledu. Premiérový díl bude ke zhlédnutí vždy ve čtvrtek v poledne na FB nebo na www.ostrava30.cz Přímý link na video s Jarkem Nohavicou najdete zde.
Již v květnu letošního roku schválili ostravští zastupitelé finanční podporu na realizaci 18 projektů z výzvy „30 let od sametové revoluce – 30 let svobodné tvorby“ v celkové hodnotě 685 tisíc korun. Tyto akce jsou průběžně realizovány jednotlivými organizacemi na území města Ostravy.
Kromě událostí z roku 1989 se město zaměří i na následující tři dekády svého rozvoje. Vedle akcí organizovaných přímo magistrátem města se k projektu SametOVA!!! připojily zhruba tři desítky kulturních a vzdělávacích organizací, které kromě vlastních akcí vytvoří i základy čtyřdenního programu na Masarykově náměstí. Celková cena programu nepřesáhne milion korun.
SametOVA!!! NA MASARYKOVĚ NÁMĚSTÍ (15. - 18. listopad)
Vyvrcholením projektu bude kulturní a vzdělávací program na Masarykově náměstí ve dnech 15. - 18. listopadu. V centrální části náměstí bude umístěn tematický prostorný stan, v němž se po dobu čtyř dní budou konat besedy, koncerty, veřejná čtení, divadelní přenosy, veřejné filmové projekce, workshopy nebo koncerty. V koordinaci s městem Ostravou je připravuje zhruba třicet kulturních a společenských organizací, univerzit a škol. Prostorově bude areál vždy uzpůsoben aktuální programové náplni a po celou dobu konání bude k dispozici například galerie nebo kavárna.
Do přípravy programu na Masarykově náměstí jsou v současné chvíli zapojeni: Národní divadlo moravskoslezské, Komorní scéna Aréna, Divadlo Petra Bezruče, Centrum PANT, Antikvariát a Klub Fiducia, Ostravská univerzita, Vysoká škola Báňská – Technická univerzita, Slezská univerzita v Opavě, Ostravský divadelní archiv, Česká televize Ostrava, Český rozhlas Ostrava, Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka, Svatováclavský hudební festival, Janáčkova konzervatoř v Ostravě, Dům Knihy KNIHCENTRUM, Archiv města Ostravy, Okrašlovací spolek za krásnou Ostravu, Gymnázium P. Tigrida, Gymnázium O. Havlové, společnosti EDUCA24 a Cinerité. Dalšími partnery jsou Dolní Vítkovice, Divadlo loutek Ostrava, festival Meat Design.
Přehled akcí, které se konají na území města Ostravy, je k dispozici na speciálních webových stránkách www.ostrava30.cz.
Zdroj a přehled akcí organizovaných přímo městem Ostravou najdete ZDE
RONOV NAD DOUBRAVOU: V souvislosti s plánovaným dokončením celkových úprav náměstí se vedení města rozhodlo naplnit myšlenku pořízení sochy věnované svému nejslavnějšímu rodákovi. Ta se objevovala již od šedesátých let minulého století, kdy byla v Nečasově vile instalována obrazová galerie určená nejen pro díla Chittussiho, ale i dalších malířů Železných hor.
ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?
Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!
Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz