OTROKOVICE: I když má otrokovická kapela GAIA, jejíž kapelníkem je Vladan Vavruša, sice poměrně dlouhou historii, základní sestava byla dlouho stabilní. Nicméně zásadním způsobem se změnila teprve před rokem odchodem zpěváka Drahoše Kvasničky, kterého po nějakém čase nahradila talentovaná zpěvačka Bára Havelková.
„Jinak se sestava měnila jen na pozici doprovodného kytaristy, kde v minulosti hráli třeba Martin Wicherek, Leoš Botek, Luboš Holba anebo Josef Mikulčík. Žánrově se kapela samozřejmě také vyvíjela, a to od původních spíše art-rockových kompozic s dlouhými stopážemi až k současně rockově – rock-popové podobě, kde kompozice nahradily písničky, ve kterých se ale stále snažíme nacházet nové neoposlouchané postupy a aranže, stejně jako v textech sázíme na vlastní způsob vyjadřování a harmonické souznění textu s hudbou,“ vysvětluje Vladan Vavruša.
Je to pár týdnů, co se objevilo aktuální album nazvané Druhá múza, které se pyšní vlastním a původním repertoárem. A jaký má kapelník, který je současně auto, první ohlasy na CD?
„Cítím se skvěle,“ říká, „protože jsme si na všech písničkách dali hodně záležet a současně se snažili dodržet zvukovou kontinuitu celého alba, což se myslím si, docela podařilo. První ohlasy na CD samotné jsou výborné, ale my měli už písničky prověřené z demo nahrávek naší FCB komunitou, takže jsme se jen snažili je realizovat co nejlépe ve studiu.“
Na otázku, kdo všechno na CD Druhá múza spolupracoval, Vladan Vavruša tvrdí, že kromě zvukového mistra Jiřího Regenta a kapely na nahrávce spolupracoval jako host historicky prověřený kamarád, vynikající muzikant Radek Bednařík, který v písničce Jsem nahrál flétnu a v písničce Na vlnách saxofon.
„Co se zpěvačky Báry Havelkové týče, je to určitě největší změna v celé historii kapely GAIA, která nás sice žánrově maličko odklonila od původních rockových kolejí mírně směrem k pop-rocku, ale současně obohatila vyznění kapely, a zvláště kombinace hlasů Báry a Libora současně zní parádně. Navíc se Bára zapojila aktivně i jako spoluautorka hudby i textů, kytaristka a v neposlední řadě jsme využili i její fotografické schopnosti k propagaci kapely,“ tvrdí kapelník.
A co na to novopečená zpěvačka Bára Havelková? Jaké má pocity z alba Druhá múza, kde de facto debutuje i jako textařka?
„Pocit je to neskutečně neskutečný – jak se zpívá v jedné naší písničce Rychlík,“ odpovídá Bára Havelková. „Kdyby mi někdo před rokem řekl, že vyjde CD, na kterém zpívám, považovala bych to za vtip. Práce na albu byla pro všechny dlouhodobá i náročná, ale ten investovaný čas a energie za ten skvělý pocit rozhodně stojí."
Kromě toho, že zpívá s kapelou, je také autorkou či spoluautorkou některých textů. Sama přiznává „Nejspíš to ve mně spalo, aniž bych o tom věděla. Je pravda, že jsem vždycky měla ráda češtinu, úpravu textů nebo hrátky s rýmy. Konečně nastal ten čas to v sobě probudit a využít. Psaní textů je pro mě nová zkušenost, která mě moc baví.“
Pochopitelně se s celou kapelou těší, až budou moci zase živě vystupovat. Bezprostřední reakce publika a energie, kterou od posluchačů dostávají, se nedá ničím nahradit.
Celé album natočila kapela ve studiu BiteHazard v Topolné, přičemž šlo už o několikátou spolupráci se zvukovým mistrem Jiřím Regentem.
BOHUMÍN: "Maryšku jsme založili jako literárně - dramatický klub. Spektrum působnosti sdružení se ale postupem let rozšířilo do nejrůznějších oblastí (besedy, literární večery, přednášky, výstavy, multižánrové akce a festivaly, autorská tvorba, filmový klub apod.)," uvádí na svém webu členky bohumínského spolku Maryška. Představujeme jeho aktuální aktivity v závěru letošního a začátkem příštího roku.
ČR: Charitativní díl soutěže StarDance, který Česká televize odvysílala v sobotu 25. listopadu se postaral o absolutní rekord ze všech odvysílaných charitativních dílů pořadu. Celková vybraná suma pro Centrum Paraple činí 25 174 220 Kč. Slavnostního předání šeku se v silném zastoupení zúčastnily osobnosti spojené s pořadem StarDance a zástupci Centra Paraple. Za Českou televizi šek předala vedoucí komunikace a korporátního partnerství Jana Mrákotová.