PRAHA: Jakub Čermák, principál souboru Depresivní děti touží po penězích, si z letošní soutěže dramatických textů Nová Dráma dovezl bronz za „Očistec si zaslouží každý“. Divadelní zpracování jeho scénáře má světovou premiéru 14. 6. v pražském divadle Venuše ve Švehlovce. V hlavní roli se představí držitelka tří Českých lvů Zuzana Bydžovská, dále Daniel Krejčík nebo Vanda Hybnerová.
„Text osciluje mezi groteskou a antickým dramatem, politickým divadlem a psychologickou sondou. Snažíme se otevřít otázky stáří a osamělosti, stejně jako smyslu života,“ představuje Čermák svůj záměr. „Inscenace vypráví o monstru, mstitelovi, starci, oběti a prezidentovi v jedné osobě. Hlavní role prezidenta se ujala Zuzana Bydžovská, která vytváří plastický portrét osamělosti ale i moci, sebeironie a sebeklamu,“ popisuje režisér. Jako tiskového mluvčího prezidenta diváci uvidí herce Daniela Krejčíka, známého z bezpočtu filmových i dabingových rolí, v úloze prezidentovy manželky pak herečku Vandu Hybnerovou.
Chodbami rozlehlého sídla se majestátně sune stín kdysi mocného prezidenta, ale také se tu plouží mohutný, ovšem poněkud apatický stín jeho manželky, stínohru připomínající rej nočních můr pak tvoří všudypřítomní poradci skřečkující z jedné komnaty do druhé, tenkou ohebnou linii, téměř nepostřehnutelnou, pak tvoří silueta tiskového mluvčího, a to vše pozoruje pár očí ukrytý v temnotě vzdáleného kouta - jsou to oči osudu nebo prezidentovy zavržené dcery?
„Cílem projektu je obohatit českou divadelní scénu o opomíjený žánr politického divadla. Tato kategorie je v českém kulturním prostředí dlouhodobě přehlížena, přitom čelný představitel našeho státu v sobě přímo vybízí k širší společenské, umělecké, ale i lidské reflexi. Nejen on, ale celé jeho okolí, jako kdyby bylo vytvořeno zlomyslným dramatikem,“ vysvětluje Jakub Čermák vznik inscenace.
„Po premiéře Dánské dívky jsem Jakubovi řekl, že ho miluju a že s ním budu zkoušet klidně Princeznu pampelišku a těšil se, co přijde dál. Že opravu zabrousíme do prostředí státních intrik jsem ale nečekal,“ komentuje zkoušení Daniel Krejčík.
Scénografickou složku má na starosti Martina Zwyrtek, nominantka Ceny divadelní kritiky 2020, kterou si Jakub Čermák ke spolupráci vybral již po desáté: "Na Martině nejvíc obdivuji, že se před ničím nezastaví. Je to atomová elektrárna scénického krásna. Je to nevyčerpatelný přírodní zdroj jevištní moudrosti," přibližuje svou sázku na jistotu.
Umělecký gang Depresivní děti touží po penězích - nezávislé umělecké těleso, které od roku 2004 realizuje řadu kulturních projektů. V tomto roce byla oceněna jeho pandemická inscenace MEMENTO (Mor) Cenou divadelní kritiky ve speciální “karanténní” kategorii, v roce 2019 získal cenu na festivalu OFFenzíva za projekt Marie Stuartovna. Anatomie dramatu (2019). Za své projekty si uskupení vysloužilo nominaci na Cenu Divadelních novin za projekt Bordel L’Amour (2018). Za projektem stojí autor Jakub Čermák, oceňovaný režisér a performer, laureát Ceny české divadelní DNA (2020), dvojnásobný nominant Ceny Divadelních novin (2018, 2019) a aspirant v Anketě Divadelních novin (2019).
Dějiny vzpomínají vždy jen na monstra
Monstra mají pozornost
Monstra mají moc
Monstra mají ženy
Monstra děsí
Monstra vzbuzují soucit
Očistec si zaslouží každý – Depresivní děti touží po penězích
Premiéra: 14. června, Venuše ve Švehlovce
Reprízy: 17. června, Venuše ve Švehlovce a 29. 7. zámek v Osečanech
Režie, scénář: Jakub Čermák
Výprava: Martina Zwyrtek
Hudba: Tanita Yanková
Hrají: Zuzana Bydžovská, Daniel Krejčík, Vanda Hybnerová, Janusz Hummel, Zoja Oubramová, Jana Holečková, Antonie Rašilovová, Jan Dolfi a Prokop Kosař
Produkce: Lukáš Štěpánek, Zuzana Juklová
ČR: Digitalizace je jednou z oblastí, na kterou je možno využít dotaci ministerstva kultury z Národního plánu obnovy. Nedávno bylo rozhodnuto o výsledcích dvou výzev – digitalizace kulturních statků a národních kulturních památek II. a výzvy na podporu rozvoje digitalizace, dokumentační a informační činnosti v oblasti vizuálního umění a architektury pro menší projekty nezřizovaných neziskových organizací.
HRADEC KRÁLOVÉ: O víkendu 22. - 24. března patřilo Divadlo Drak souborům mladého, poetického a experimentujícího divadla. Postupová přehlídka AUDIMAFOR i v letošním ročníku vydala to nejzajímavější, co se urodilo mezi divadelními soubory napříč Královéhradeckým krajem, ale i kousek za jeho hranicemi. Kvalitu zúčastněných inscenací potvrdila odborná porota – doporučení k postupu si odneslo hned několik souborů ve třech kategoriích, rozdávaly se ale i další ocenění.
VAMBERK, ČR: Něžná krása krajky se jemně snoubí s křehkostí nastupujícího jara i symboly velikonočního období… Zasnívám se v kuchyni nad chystanými dekoracemi k největším křesťanským svátkům v roce a automaticky si vzpomenu na Vamberk, město krajky. Snad by souhlasila i místní rodačka a etnoložka muzea krajky Mgr. Martina Rejzlová, která nás jejím příběhem i muzejními expozicemi provede. Zároveň v rámci redakčního cyklu Cestou na Seznam přiblížíme, jak se na listinu nemateriálních statků tradiční lidové kultury ČR dostala i „Tradice krajkářství na Vamberecku“ a zda má nakročeno také na zápis na seznam nehmotného dědictví UNESCO.
ZLÍN: V Krajské knihovně Františka Bartoše ve Zlíně opět od března 2024 probíhají vzdělávací kurzy pro pracovníky kulturního a kreativního sektoru Zlínského kraje v oblasti manažerských, komunikačních a digitálních dovedností. Knihovna tak navázala na úspěšný projekt z minulého roku, kdy se v celkem 18 vzdělávacích kurzech proškolilo téměř 400 účastníků.