čtvrtek
25. dubna 2024
svátek slaví Marek
Designová cyklostezka
© Archiv pořadatele



Nová designová cyklostezka pobaví unikátním potiskem kresleného slovníku moravskoslezského nářečí od designéra Radka Leskovjana

BERNARTICE NAD ODROU: Ve středu 23. června 2021 byla v turistické oblasti Poodří v Moravskoslezském kraji oficiálně otevřena unikátní designová cyklostezka vedoucí z Hůrky do Vražného přes Jeseník nad Odrou. Tato 4,8 kilometru dlouhá trasa je nejen vítanou spojkou mezi obcemi, ale kromě pohodlné a bezpečné jízdy nabízí cyklistům ještě něco navíc. Její povrch je totiž „potištěn“ kresleným slovníkem moravskoslezského nářečí, jehož autorem je designér Radek Leskovjan, majitel značky ikonických triček s potiskem UAX!.

Autor článku: 
Ondřej Hampl

Cyklostezka, jejíž náklady činily 34 mil. korun, byla dokončena v dubnu letošního roku a v květnu prošla oficiální kolaudací. Radek Leskovjan ve spolupráci s Moravskoslezským krajem a starosty místních obcí ozdobil její povrch výrazivem typickým pro moravskoslezské nářečí.

„Vsadili jsme na originalitu a vtip, což je podle mého názoru jedna z nejlepších cest, jak podpořit cestovní ruch v kraji. Lidé se chtějí bavit a náš projekt jim k tomu může dát příležitost. Navíc úsměvnou formou vysvětluje výrazy, jimž návštěvníci z jiných částí republiky nerozumějí,“ vysvětluje Radek Leskovjan pointu celého projektu.

Každé heslo je doplněno vysvětlujícím obrázkem, jenž zábavným způsobem seznamuje návštěvníky z jiných koutů republiky s místním specifickým jazykem. Z vtipných obrázků se tak cyklisté dozvědí, co znamenají slova jako „majtky“, „cukle“, „štrample“, „čiko“, „olačka“, nebo „glajzy“, „kisňa“, „kelňa“ i „fajsel“ a stovky dalších.

„Obrázkový slovník moravskoslezského nářečí jsem vytvořil pro Moravskoslezský kraj před zhruba dvěma lety,“ popisuje práci na projektu majitel značky UAX!. „Kvůli cyklostezce jsem ale musel všechny obrázky předělat, aby se daly jednotlivé motivy vyřezat do velkých hliníkových šablon. Na třech místech stezky je motiv použit vcelku, po celé délce jsou pak sem tam rozeseté jednotlivé obrázky.“

Stejný potisk jako na nové designové cyklostezce je i na tričkách a dalších produktech značky UAX!, která sídlí nedaleko cyklostezky v Bernarticích nad Odrou. Kromě zážitku z jízdy a znalosti místního nářečí si tak mohou návštěvníci odvézt domů i vtipný suvenýr.

V dalších fázích projektu by měl tuto nevšední cyklostezku doplnit originální městský mobiliář s vizuálně podobnou grafikou, který bude návštěvníkům nabízet možnost klidného odpočinku na jejích nejzajímavějších místech.

„Většina obcí by ráda pokračovala v navázání dalších cyklostezek třeba i s přírodními povrchy a terény. Už nyní můžete na kole kolem Jeseníku najet až 100 kilometrů,“ doplňuje designér Radek Leskovjan. „Pokud by se v budoucnu podařilo propojit navazující hluchá místa, kde cyklostezky zatím chybí, mohli bychom po nádherné cyklostezce bezpečně projet s dětmi na kole z Jeseníků až do Beskyd. A to je nádherná vize, za kterou chceme bojovat.“

 

RADEK LESKOVJAN - designér a grafik

Vytvořil brand s vtipnými obrázky a navrhl a založil značku UAX!. Vytváří personalizovaný merchandise design, videoanimace, gify a nálepky pro sociální sítě na míru pro firmy a značky jako např. SMURFIT KAPPA, KENTICO, MEOPTA, HYUNDAI, JABLOTRON, OZO, HC OCELÁŘI, MMCITÉ, USSPA, EIZO, a další.

www.radekleskovjan.com

 

O společnosti UAX!:

Již od roku 1996 je firma UAX s.r.o. předním českým výrobcem značkového oblečení nejen pro volný čas. Vyrábí trička a mikiny s potiskem, kalhoty, kraťasy, doplňky, tašky a další. Doménou značky jsou kvalitní bavlněná trička s originálním potiskem UAX!. Firma je přímým výrobcem kvalitního oblečení značky UAX! a klade velký důraz na kvalitu materiálů. Vytváří originální a neotřelé potisky, které tiskne ručním sítotiskem na více než 160 produktů UAX!. Aktuálně má spuštěno 391 originálních potisků UAX!. Sítotisk zajišťuje kvalitní a trvalé spojení potisku a materiálu.

Další informace najdete na www.uax.cz/cs/uax/, www.facebook.com/uax.fish, www.instagram.com/uaxdesign/.

Odkaz na video z výroby na YouTube: https://youtu.be/JbXbmAhDfzc

Mohlo by vás také zajímat...

RONOV NAD DOUBRAVOU: V souvislosti s plánovaným dokončením celkových úprav náměstí se vedení města rozhodlo naplnit myšlenku pořízení sochy věnované svému nejslavnějšímu rodákovi. Ta se objevovala již od šedesátých let minulého století, kdy byla v Nečasově vile instalována obrazová galerie určená nejen pro díla Chittussiho, ale i dalších malířů Železných hor.

Pardubický kraj
Instituce a kulturní zařízení, Výtvarné umění, Senioři, Památky
Co se děje
25.04.2024

ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.  

Celá ČR, Hl. m. Praha
Co se děje
25.04.2024

LIBEREC: Pro Liberec je Botanická zahrada nejen turistickou atrakcí, ale významným vědeckým botanickým centrem. Známost zahrady zvyšuje schopnost vědecká aktivita mezinárodních botanických konferencí, výměna teoretických znalostí přírody a také významná přednášková tvorba.

Liberecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Co se děje
25.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?

Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!

Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
EDITORIAL
24.04.2024