pátek
29. března 2024
svátek slaví Taťána
Zahájení výstavy Kláry Stodolové, Spatření, zleva: Markéta Kroupová /kurátorka výstavy/, Jitka Sochorová /Galerie Havelka/, Klára Stodolová
© Foto: archiv GH



Kultura v časech pandemie / Jitka Grígerová Sochorová, Galerie Havelka

PRAHA: Jak se potýká s dopadem koronaviru umělecká sféra a jak zápolí s opakovaným omezením činnosti? Za oblast výtvarného umění jsme se zeptali Mgr. Jitky Grígerové Sochorové z Galerie Havelka.

Autor článku: 
Irena Koušková

Z výtvarného umění se dá v současné době prezentovat jen to, které je pod širým nebem. Jak se jako soukromá galerie vyrovnáváte s omezeními doby pandemie a vládními nařízeními kvůli šíření koronaviru? Museli jste některé výstavy zrušit?

Pandemie nás v loňském roce naučila okamžitě reagovat na danou situaci. Rok 2020 jsem zahájila výstavou Markéty Vohradské s kurátorem Radkem Wohlmuthem, ale po čtrnácti dnech jsme byli nuceni bohužel zavřít. Následovala skvělá výstava Michala Cihláře COMIX. Měla velký úspěch a návštěvnost a také štěstí, že byla naplánována na červen, kdy se situace s covidem uklidňovala. Ovšem podzim nám všem zlomil vaz. Od srpna jsem připravovala podzimní výstavy, např. s Kateřinou Novotnou, Kateřinou Šedou /obě absolventky AVU prof. Vl. Kokolii/, s kurátorkou Terezií Zemánkovou jsme intenzivně připravovaly výstavu Tomáše Lampara, na říjen se překládal první ročník projektu GHMP ArtBook a také i Art Prague. Kateřina Novotná zůstala v Brazílii, do Čech se zřejmě jen tak brzy nevrátí, výstavy Kateřiny Šedé i Tomáše Lampara se z vládních důvodů již konat nemohly. ArtBook byl nakonec potřetí přeložen na letošní jaro 2021.  Příznivcům, přátelům a sběratelům umění jsem posílala jednu pozvánku za druhou, které jsem zase vzápětí rušila. Jedna velmi milá dáma mi napsala: „Paní Sochorová, já Vás mám ráda, ale už mi prosím žádné pozvánky neposílejte…“. Celý podzim 2020 byl ve znamení obrovského chaosu a to doslova.

Lidé začínali být unaveni a dezinformováni. Vlastně se zrealizovala ke konci minulého roku jen jediná výstava, a to v prosinci Art Prague. Ředitelka Iva Nesvadbová dokázala doslova nemožné, vměstnat tento ročník do předvánočního času, který byl rozvolněn, aby byl vzápětí zase uzavřen. Ekonomické a politické rozhodnutí je těžké. Kultura je v této situaci velmi bita.

 

Dosáhli jste na podporu z vypsaného programu ministerstva kultury a ministerstva průmyslu a obchodu? 

Osobně jsem žádala jen kompenzační bonus z úplně praktických důvodů, neměla jsem fyzickou výdrž pročítat stanovená pravidla MPO v rámci Covid-Kultura.

 

Lze plně přesunout život galerie do onlinu?

Online výstavy mě osobně nenaplňují. Ztráta přímé komunikace mezi současným uměním, umělcem a pozorovatelem výstavy mně nevyhovuje. Pocit, který máte, když stojíte před obrazem, když umění vidíte na PC nebo listujete v knize, je velmi zřetelný. Ale na druhou stranu online výstavy jako edukační doplněk k právě se konající výstavě, to jsem fanoušek velký.

 

Na 19. ročníku veletrhu současného umění Art Prague měla galerie také svoji expozici. Kapacita návštěvníků byla omezena, vstup povolen pouze s rouškou. Jak tento covidový ročník hodnotíte?

Velmi pozitivně! Dávám všechny palce nahoru!!!

 

Na čem pracujete nyní, jaké výstavy chystáte?

Spolu s Terezií Zemánkovou připravujeme výstavu Josefu Duchanovi, počítám s jarním ArtBookem, kde prezentuji dosud vydané katalogy Galerií Havelka s přednáškami Michala Maršálka, Vladimíra Kokolii, Jana Híska, Romana Franty. V červnu chystáme výstavu skla Lady Semecké s keramikou Petra Lady. O zahájení jsme poprosili prof. Vladimíra Kopeckého v kostele sv. Martina ve zdi. Propojení vizuálního umění, skla, keramiky a čtených básní, na to se velmi těším. Radost mi dělají i přípravy spojené s malířem Tomášem Predkou. Loňskou podzimní výstavu Tomáše Lampara nezahodím do koše, máme již finalizovaný katalog včetně krátkého videa o jeho díle ve spolupráci s Janem Raschem… Takže, letošní rok je doslova nabitý krásnými událostmi, teď jen, abychom ho ve zdraví mohli zrealizovat. Jsem optimista, věřím, že situaci všichni zvládneme a jakmile se objeví slunce, kultura se rozvine v plné síle, jako jarní květina, možná jen kromě divadel a oblasti s divadlem spojené, tam jsem zase velký pesimista. Musíme doufat a věřit a radovat se z maličkostí. Opatrujme sami sebe a své blízké.

 

Vizitka

Mgr. Jitka Grígerová Sochorová /1968/

Od r. 1998 agenturní činnost v oblasti kultury, v roce 2005 zakládá Galerii Havelka, organizuje výstavy a umělecké projekty. Studium:  1993-1997 AMU v Praze, katedra nonverbálního a  komediálního divadla, prof. Ctibor Turba. Absolventská práce na téma: Odkaz Etienna Decrouxa současnému pohybovému divadlu.

Galerie Havelka působí od r. 2005. První zahájenou vernisáží byla výstava Soukromé vztahy pod vedením Radka Wohlmutha s vystavujícími autory: Vladimír Kopecký, Vladimír Kokolia a Jan Hísek. Galerie Havelka za 16 let své činnosti realizovala a prezentovala okolo 100 autorských výstav předním českým umělcům s přesahem evropského charakteru v oboru malba, grafika, sklo /prof. Vl. Kopecký, Vl. Kokolia, J. Knap, J. Lindovský, Š. Trčková, D. Smutný, J. Hísek, J. Vičar, P. Nikl, E. a P. Vlčkovi, L. Semecká/, ale také mladým, začínajícím umělcům /Št. Vrbický, J. Chrištofová, P. Příkaský, B. Jagadicz, Jana Šárová, Markéta Hlinovská…/

V letech 2015 – 2018 se galerie věnovala unikátnímu projektu Legendy Gr2, ve spolupráci a autorem projektu Vl. Kokoliou a AVU v Praze. Nedílnou součástí zmiňovaného projektu bylo a je představit mladé, začínající umělce doma i v zahraničí, stejně tak i renomované autory, kteří prošli Kokoliovým ateliérem Grafika 2 pražské AVU, např.: Josef Bolf, Kateřina Šedá, Veronika Holcová, Ján Mančuška, Markéta Baňková a další.

www.galeriehavelka.cz

 

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: Digitalizace je jednou z oblastí, na kterou je možno využít dotaci ministerstva kultury z Národního plánu obnovy. Nedávno bylo rozhodnuto o výsledcích dvou výzev – digitalizace kulturních statků a národních kulturních památek II. a výzvy na podporu rozvoje digitalizace, dokumentační a informační činnosti v oblasti vizuálního umění a architektury pro menší projekty nezřizovaných neziskových organizací.  

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Co se děje
27.03.2024

HRADEC KRÁLOVÉ: O víkendu 22. - 24. března patřilo Divadlo Drak souborům mladého, poetického a experimentujícího divadla. Postupová přehlídka AUDIMAFOR i v letošním ročníku vydala to nejzajímavější, co se urodilo mezi divadelními soubory napříč Královéhradeckým krajem, ale i kousek za jeho hranicemi. Kvalitu zúčastněných inscenací potvrdila odborná porota – doporučení k postupu si odneslo hned několik souborů ve třech kategoriích, rozdávaly se ale i další ocenění.

Královéhradecký kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Soutěže a festivaly
Co se děje
27.03.2024

VAMBERK, ČR: Něžná krása krajky se jemně snoubí s křehkostí nastupujícího jara i symboly velikonočního období… Zasnívám se v kuchyni nad chystanými dekoracemi k největším křesťanským svátkům v roce a automaticky si vzpomenu na Vamberk, město krajky. Snad by souhlasila i místní rodačka a etnoložka muzea krajky Mgr. Martina Rejzlová, která nás jejím příběhem i muzejními expozicemi provede. Zároveň v rámci redakčního cyklu Cestou na Seznam přiblížíme, jak se na listinu nemateriálních statků tradiční lidové kultury ČR dostala i Tradice krajkářství na Vamberecku“ a zda má nakročeno také na zápis na seznam nehmotného dědictví UNESCO.

Celá ČR, Královéhradecký kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Výtvarné umění, Lidová kultura, Památky, Vzdělávání
Články a komentáře
27.03.2024

ZLÍN: V Krajské knihovně Františka Bartoše ve Zlíně opět od března 2024 probíhají vzdělávací kurzy pro pracovníky kulturního a kreativního sektoru Zlínského kraje v oblasti manažerských, komunikačních a digitálních dovedností. Knihovna tak navázala na úspěšný projekt z minulého roku, kdy se v celkem 18 vzdělávacích kurzech proškolilo téměř 400 účastníků.

Zlínský kraj
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Vzdělávání
Co se děje
25.03.2024