středa
24. dubna 2024
svátek slaví Jiří
Vizuál k nové sezoně
© Zdroj: Komorní scéna Aréna



Komorní scéna Aréna připravuje návrat(y)

OSTRAVA: Ostravská Aréna otevírá své dveře divákům a slavnostně zahájí novou divadelní sezónu nazvanou Rok našich návratů! Dramaturgický plán čítá celkem čtyři premiéry, přičemž dva tituly budou na českých jevištích uvedeny úplně poprvé. Konečně také přijde na řadu od loňského podzimu odkládaný Karpatský thriller, jehož česká premiéra se uskuteční už 11. září, a samozřejmě bude k vidění i nejnovější inscenace Shakespearova Macbetha, kterým Aréna své hraní příští týden odstartuje.

06.09.2021
Autor článku: 
Sylvie Vůjtková/ika

„Patrně nebude na světě člověk, který by se někdy nechtěl někam vrátit. Zpravidla proto, že mu tam bylo hezky, případně proto, že zašel příliš daleko a začíná ve světě tak trochu bloudit. Vracíme se k lidem, k místům, k uměleckým dílům, k ideálům i k tomu, co začínáme ztrácet. Nad tím, jaké můžou být podoby těchto návratů, se budeme zamýšlet ve čtyřech nových inscenacích,“ rozvádí sjednocující téma sezóny 2021/2022 dramaturg Tomáš Vůjtek.

Prvním titulem bude tragikomedie Komáři britské dramatičky Lucy Kirkwoodové, jejíž premiéra v londýnském Národním divadle v roce 2017 se stala událostí sezony. Autorka ve hře umně propojuje témata jako je současná krize rodiny, v níž se rodiče věnují vlastní kariéře, aniž by si všimli, že pomalu ztrácejí vlastní děti, vědecký pokrok, který posouvá hranice lidského poznání až za hranice běžné představivosti, což nás fascinuje, ale i děsí, nebo internet, na jehož pomoc dennodenně spoléháme, aniž bychom si uvědomovali, že nám velmi snadno může život nejenom ulehčit, ale i pořádně zkomplikovat. V režii umělecké šéfky činohry Divadla F. X. Šaldy v Liberci Kateřiny Duškové se v Aréně už 16. října 2021 odehraje vtipně napsané komorní drama, které se chytře ptá po smyslu naší vlastní existence a po tom, zda jsme ještě schopni navrátit se k elementárním lidským hodnotám.

Nedávný hit londýnského Národního divadla vystřídá česká klasika, jejíž premiéra v roce 1887 na scéně pražského Národního divadla byla přelomovou událostí českých divadelních dějin. Naši furianti, které Ladislav Stroupežnický napsal jako „obraz života v české vesnici“ a v nichž si českého sedláka nijak neidealizoval, i dnes velmi trefně vypovídají o naší národní povaze. Už 15. ledna 2022 tak v režii Petra Svojtky představíme osobitý výklad této divadelní klasiky.

Na jaře se vrátíme k titulu, který jsme plánovali inscenovat už v minulé covidem poznamenané sezóně, a to k satirické hře slavného ruského publicisty a kritika putinovského režimu Viktora Šenderoviče. Pan Ein je řádný občan, který řádně platí daně a o politiku se ani pořádně nezajímá, dokud se politici nezačnou zajímat o něj. Pan Ein a problém požární bezpečnosti je ovlivněn poetikou absurdního divadla a s hořkým humorem zobrazuje zápas jedince s totalitní mocí. Autor vymezil místo děje formulací „kdysi kdesi v Evropě“, což nás naplňuje nadějí, že nemusí jít nutně o nás. V režii uměleckého šéfa Ivana Krejčího se o tom nepochybně přesvědčíte 9. dubna 2022, kdy hru uvedeme v české premiéře.

Posledním titulem této sezóny bude světová premiéra hry našeho dramaturga Tomáše Vůjtka, v níž se s ironií autorovi vlastní reflektují okolnosti vzniku jediného českého světového humoristického románu, od jehož napsání letos uplyne sto let. Do popředí se ale rovněž dostává Haškův rozporuplný vztah k jeho dvěma manželkám, ale i k ideálům revoluce, kterou v tehdejším Rusku pomáhal prosazovat a před kterou nakonec utekl zpátky do Prahy. Rok našich návratů tak završí domácí tandem Vůjtek – Krejčí, jehož další společnou inscenaci Míťo! Šuro! Jarmilo! aneb Švejkův návrat odpremiérujeme 4. června 2022.

Stejně jako v předcházejících sezónách si i letos mohou diváci Arény pořídit předplatné, které bude v prodeji až do 15. října. Čtyřchodová divadelní hostina je nabízena ve třech variantách, přičemž čítá jak tituly premiérové, tak i ty, které se již nějakou chvíli nacházejí na repertoáru, avšak kvůli covidové pauze se v podstatě jedná o „uleželé novinky“.

Premiéry však nejsou jediné novinky, které si Aréna do právě začínající sezóny přichystala. Od konce roku 2020 jsme ve spolupráci s grafickým Studiem Breisky pracovali na nové vizuální koncepci, jejíž první vlaštovkou byl kalendář na rok 2021. Její součástí je nejen nové logo, ale kompletně proměněný vizuální styl založený na kombinaci černé a bílé. Novou podobu po řadě let dostaly i webové stránky divadla a diváci se mohou těšit i na merchandising, který představíme na slavnostním zahájení 6. září. 

„Současný vizuální styl Arény je inspirován tím, čemu se jako divadlo věnujeme. Rozhodně si nemyslíme, že je svět, ve kterém žijeme, černobílý, ale právě naopak – v tragikomičnosti našich životů najdeme vždy oba póly. I v tom nejtragičtějším příběhu odkrýváme humor (byť je často trpký) a komedie v našem pojetí většinou obsahují hořký podtón. Aréna je navíc divadlem, které nemaluje velkolepé obrazy, ale především vypráví příběhy, k čemuž ona černobílá strohost jednoznačně odkazuje, “ komentuje proměněný vizuál umělecký šéf divadla Ivan Krejčí.

Poslední inovací nadcházející sezóny je otevření divadla zahraničnímu publiku, od října totiž budou inscenace her anglickojazyčných autorů uváděny s anglickými titulky. „Ostrava je severomoravská metropole a jen na univerzity sem každoročně přijíždějí desítky zahraničních studentů. Nejen oni si zaslouží příležitost zajít si do divadla, aniž by nutně museli umět česky. Je vlastně trochu s podivem, že budeme prvním činoherním divadlem nejen v Ostravě, ale v celém Moravskoslezském kraji, které jim tuto možnost
nabídne, “
doplňuje ředitel Komorní scény Aréna Jakub Tichý.


www: divadloarena.cz
 

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?

Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!

Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
EDITORIAL
24.04.2024

ČERVENÝ KOSTELEC: V sobotu 20. dubna se v kině Luník v Červeném Kostelci uskutečnilo 71. krajské kolo celostátní filmové přehlídky České vize. Filmová soutěž je určena neprofesionálním filmovým tvůrcům starším osmnácti let. Přihlášeno bylo 19 snímků. Nejlépe z nich uspěly filmy studentů filmových škol, dařilo se i hraným filmům. Porota také rozdala čestná uznání.

Královéhradecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Soutěže a festivaly
Co se děje
23.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Kateřiny Hubertové za Geisslers Hofcomoedianten.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Hudba
Články a komentáře
24.04.2024

HRADEC KRÁLOVÉ: Filmový dokument „Petrkov 13“ představuje místo, ve kterém žil a tvořil básník, grafik a překladatel Bohuslav Reynek se svojí francouzskou ženou, básnířkou Suzanne Renaudovou, a také osudy obou umělců. V obrazech je přítomný i Grenoble, kde se roku 1923 Suzanne s Bohuslavem nad svou básnickou sbírkou seznámila a odkud se do Petrkova po svatbě roku 1926 vydala. Petrkov se měl stát domovem vždy jen na půl roku, aby se manželé a později i se syny Danielem a Jiřím vraceli do Francie vždy na chladné měsíce. Údělem rodinných i dějinných událostí se však stal místem, ze kterého se od roku 1948 do své domoviny Suzanne Renaudová již vracet nemohla. Současná tvář místa si zachovává otisk celé rodiny Reynkových a vypovídá příběh domova i exilu, ve kterém se zrodila dodnes nesmírně ceněná umělecká díla a přivádí nové návštěvníky z české i francouzské kulturní oblasti. Po promítání filmu následuje přednáška Lucie Tučkové Petrkov jako domov i exil, v průsečíku putování. Akce se koná u příležitosti 60. výročí úmrtí básnířky Suzanne Renaudové.

 

Královéhradecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Památky
Co se děje
22.04.2024