ČR: Sedm českých filmových festivalů – Anifilm Liberec, MFF Praha Febiofest, Finále Plzeň, Jeden svět, Letní filmová škola Uherské Hradiště, MFDF Jihlava, Zlín Film Festival – se rozhodlo založit organizaci, díky které by mohly lépe a účinněji řešit problémy, jimž jsou filmové festivaly dlouhodobě vystaveny, a které v posledním roce ještě více zvýraznila komplikovaná pandemická situace v České republice. Asociace je s možností přidruženého členství otevřena i dalším českým festivalům.
Problémy, jimž filmové festivaly čelí, narůstaly už několik let. Rozevírání nůžek mezi stoupajícími náklady a stagnujícími příjmy nutily i organizátory akcí s dlouholetou tradicí a pevným diváckým zázemím pohybovat se na samé hranici udržitelnosti. Pandemie onemocnění Covid-19 a s ní související restriktivní opatření tento problém nejen zviditelnily, ale také výrazně zhoršily.
Při vědomí nezastupitelné role filmových festivalů ve fungování českého filmového prostředí a potřeby jejich zachování se proto organizátoři sedmi velkých filmových festivalů v České republice rozhodli založit organizaci, která bude platformou vzájemné spolupráce, a která bude hájit jejich zájmy při jednání s orgány státní správy, samosprávy a s mezinárodními vládními i nevládními institucemi. Otevřeni jsme také novým formám společné kinodistribuce či rozvoji vzdělávání nejen na poli filmu, stejně jako spolupráci s dalšími festivaly.
Je totiž nezpochybnitelné, že „zmrtvýchvstání” kulturní festivalové scény bude možné jen tehdy, když se kulturní instituce propojí a vzájemně podpoří. Je předčasné predikovat, jak bude česká kulturní scéna v době post-covidové vypadat, jedním z hlavních cílů Asociace je ovšem zachovat filmové festivaly jako kulturní majáky, které přinesou všem svým divákům tolik potřebnou dávku umění, sdílených zážitků a společných diskusí na aktuální společenská i umělecká témata. A především úlevy, že to konečně bude možné.
„Založení AČFF je důležitý krok nejen k stabilizaci filmové festivalové scény v ČR. Jde o impuls pro otevření diskuse s Ministerstvem kultury, Státním fondem kinematografie a s celou oblastí české audiovize. Filmové festivaly jsou nedílnou součástí tohoto průmyslu, bez nich by tento distribuční okruh chyběl. Jsem ráda, že budeme tyto věci komunikovat jednotně, a věřím, že tato snaha povede k oživení kultury i v době post-covidové,” říká za LFŠ Radana Korená, ředitelka festivalu.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?
Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!
Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz
ČERVENÝ KOSTELEC: V sobotu 20. dubna se v kině Luník v Červeném Kostelci uskutečnilo 71. krajské kolo celostátní filmové přehlídky České vize. Filmová soutěž je určena neprofesionálním filmovým tvůrcům starším osmnácti let. Přihlášeno bylo 19 snímků. Nejlépe z nich uspěly filmy studentů filmových škol, dařilo se i hraným filmům. Porota také rozdala čestná uznání.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Kateřiny Hubertové za Geisslers Hofcomoedianten.
HRADEC KRÁLOVÉ: Filmový dokument „Petrkov 13“ představuje místo, ve kterém žil a tvořil básník, grafik a překladatel Bohuslav Reynek se svojí francouzskou ženou, básnířkou Suzanne Renaudovou, a také osudy obou umělců. V obrazech je přítomný i Grenoble, kde se roku 1923 Suzanne s Bohuslavem nad svou básnickou sbírkou seznámila a odkud se do Petrkova po svatbě roku 1926 vydala. Petrkov se měl stát domovem vždy jen na půl roku, aby se manželé a později i se syny Danielem a Jiřím vraceli do Francie vždy na chladné měsíce. Údělem rodinných i dějinných událostí se však stal místem, ze kterého se od roku 1948 do své domoviny Suzanne Renaudová již vracet nemohla. Současná tvář místa si zachovává otisk celé rodiny Reynkových a vypovídá příběh domova i exilu, ve kterém se zrodila dodnes nesmírně ceněná umělecká díla a přivádí nové návštěvníky z české i francouzské kulturní oblasti. Po promítání filmu následuje přednáška Lucie Tučkové Petrkov jako domov i exil, v průsečíku putování. Akce se koná u příležitosti 60. výročí úmrtí básnířky Suzanne Renaudové.