ČR-OSTRAVA: Možná vám nakupování bez obalů a strava bez chemie připadají jako výmysly posledních let, ovšem přesně takhle žili lidé dlouhá staletí. Není divu, že se k jejich moudrosti v dnešní přetechnizované době vracíme. Dvě nové knihy na toto téma vám ukáží, jak žít jednodušeji, ekologičtěji a zdravěji.
Bez obalu – Jak žít zero waste
Z médií k nám proudí spousta informací o zahlcení Země odpadem v takové míře, že se z toho už nejspíš nevzpamatuje, přesto je těžké začít to brát vážně. Také autorka první knihy o zero waste v Česku Barbora Tlustá nosila dlouhá léta z obchodů igelitové sáčky, než se odhodlala ke změně životního stylu. Říká, že zredukovat na minimum odpad, který každodenně produkujeme, je běh na dlouhou trať. Celoživotní. Přesto se do toho pustila, vydržela a napsala o svých zkušenostech důležitou příručku. S nadprodukcí odpadu bojuje vlastními nápady a hledá cesty, jak věci používat opakovaně nebo je upcyklovat v něco úplně nového.
V knize Bez obalu najdete spoustu fotografických návodů a tipů na odkazy i skupiny na sociálních sítích, které vám mohou být nápomocné. Nejen že se naučíte žít ohleduplně vůči naší planetě, ale také objevíte kouzlo nových koníčků – ručních prací, výroby nápaditých bytových doplňků, vlastní kosmetiky nebo zdravého vaření. Naučíte se, jak krůček po krůčku zavádět do života změny, které vás budou těšit. Ten skvělý pocit, že jste to zvládli, za to stojí!
Co naše babičky uměly a na co my jsme zapomněli
Kniha s poměrně dlouhým, avšak výstižným názvem v sobě ukrývá to nejlepší ze stejnojmenného hobby pořadu České televize. Vychází z moudrosti předchozích generací a připomíná pomalu plynoucí čas i blahodárnou jednoduchost života. Trojice moderátorů pátrá po tradičních řemeslech, lokálních receptech i radách přírodní medicíny. Vše od orání pole až po pečení chleba si pečlivě vyzkoušejí.
Chytrý knižní rádce Co naše babičky uměly a na co my jsme zapomněli je doplněný poutavými fotografiemi a prozradí vám, jak využívat bylinky, chovat domácí zvířata, vařit božské dobroty naších babiček, nebo také co pěstovat a sklízet v sadu. Nechybí ani fígly od zkušených hospodyněk.
Mějte svoji domácnost jako ze škatulky díky znovuobjevení bohatství, které nabízí příroda. Stačí vám k tomu dobré rady a šikovné ruce.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?
Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!
Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz
ČERVENÝ KOSTELEC: V sobotu 20. dubna se v kině Luník v Červeném Kostelci uskutečnilo 71. krajské kolo celostátní filmové přehlídky České vize. Filmová soutěž je určena neprofesionálním filmovým tvůrcům starším osmnácti let. Přihlášeno bylo 19 snímků. Nejlépe z nich uspěly filmy studentů filmových škol, dařilo se i hraným filmům. Porota také rozdala čestná uznání.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Kateřiny Hubertové za Geisslers Hofcomoedianten.
HRADEC KRÁLOVÉ: Filmový dokument „Petrkov 13“ představuje místo, ve kterém žil a tvořil básník, grafik a překladatel Bohuslav Reynek se svojí francouzskou ženou, básnířkou Suzanne Renaudovou, a také osudy obou umělců. V obrazech je přítomný i Grenoble, kde se roku 1923 Suzanne s Bohuslavem nad svou básnickou sbírkou seznámila a odkud se do Petrkova po svatbě roku 1926 vydala. Petrkov se měl stát domovem vždy jen na půl roku, aby se manželé a později i se syny Danielem a Jiřím vraceli do Francie vždy na chladné měsíce. Údělem rodinných i dějinných událostí se však stal místem, ze kterého se od roku 1948 do své domoviny Suzanne Renaudová již vracet nemohla. Současná tvář místa si zachovává otisk celé rodiny Reynkových a vypovídá příběh domova i exilu, ve kterém se zrodila dodnes nesmírně ceněná umělecká díla a přivádí nové návštěvníky z české i francouzské kulturní oblasti. Po promítání filmu následuje přednáška Lucie Tučkové Petrkov jako domov i exil, v průsečíku putování. Akce se koná u příležitosti 60. výročí úmrtí básnířky Suzanne Renaudové.