neděle
18. srpna 2019
Svátek slaví: Helena
Logo Centra experimentálního divadla
© zdroj: FB profil organizace



Terén Brna se stane Terénem

BRNO: 1. 10. 2019 zahájí činnost nová česká platforma pro performativní umění sídlící v Brně s názvem Terén. Vzniká vedle renomovaných repertoárových divadel Husa na provázku a HaDivadlo jako třetí scéna brněnské městské organizace Centrum experimentálního divadla.

Autor článku: 
TZ/ika

Terén je dramaturgická, produkční a distribuční platforma bez vlastního souboru a stálé scény, která celoročně produkuje jedinečné divadelní a hraniční umělecké projekty. Terén koncepčně pracuje s městským prostředím Brna jako s komplexním tvůrčím prostorem. Své produkce uvádí v divadelních sálech i ve specifických prostorách urbánní krajiny. Namísto jedné vývěsní estetiky Terén buduje estetickou diverzitu. Zkoumá rozhraní, ve kterém se může současné divadlo pohybovat, a jaké nástroje si pro svou komunikaci dokáže volit.

Terén vytváří prostor pro vznik inscenačních projektů s přesahy do hudebně-dramatických forem, performativních koncertů, performancí, happeningů, akcí, intervencí do veřejného prostoru a dalších formátů umělecké komunikace, ve které se lidé setkávají v živém dialogu. Terén iniciuje tvůrčí setkání autorů performativního umění s umělci z jiných uměleckých oblastí. Terén spolupracuje s iniciativami a institucemi z mimoumělecké oblasti, jako jsou akademická a vědecká pracoviště, environmentální a ekologická hnutí, neziskové organizace a další. Terén setkává oficiální a undergroundovou kulturu, zřizovanou a nezávislou scénu, profesionální i začínající umělce.

Terén produkuje vlastní inscenační projekty, které uvádí v Brně na domácí scéně a které dále distribuuje mimo Brno. Terén zkoumá současné podoby performativního umění, je prostorem pro experiment, výzkum a vzdělávání, v rámci kterého organizuje setkávání s divadelními profesionály, přednášky, diskuze a praktické dílny. Terén hledá novou životnost vztahů mezi autory a publikem, jeho misí je trvalá redefinice smyslu a pozice divadla a performativního umění ve společnosti. Program Terénu hledá odezvu u různých diváckých okruhů a komunit i mimo divadelní oblast. Terén zajišťuje podmínky pro vznik odvážných uměleckých projektů, které v tržním kulturním prostředí nemají příležitost se prosadit.

"Personální a ideová rekonstrukce Centra experimentálního divadla dala vzniknout nové platformě pro náročné umělecké koncepty. Skutečnost, že se městská příspěvková organizace otevírá experimentální tvorbě na koncepční úrovni, považuji za unikátní. Název Terén odkazuje k nestabilnímu a proměnlivému prostředí, ve kterém se chceme pohybovat, k překážkám a převýšením, které chceme překonávat. Terén je outdoor, 4×4, offroad expedice do performativního umění, která chce kontinuálně narušovat estetickou a ideovou monokulturu, názorové bezpečí, izolaci společenských vrstev a komunit a provozní limity tvorby," přibližuje cíle platformy její umělecký šéf Matyáš Dlab.

Programové těžiště Terénu vytvoří vlastní inscenační činnost různé produkční náročnosti, kterou budou namísto vlastního souboru zajišťovat hostující individuální autoři, divadelní skupiny a umělecké kolektivy. V těchto divadelních i přesahových projektech chceme kombinovat dvě formy spolupráce s umělci – rezidenční (delší doba přípravy, soustředěná souborová práce, reprízy a hostování) a projektovou (jednorázové intervence, akce, spontánnější projevy, které mohou nabývat povahy výtvarných performancí, hudebních akcí atd.). V rámci celoroční činnosti bude Terén uvádět hostující divadelní produkce a díla z jiných uměleckých oblastí. V sezoně 2019/2020 bude Terén vedle dalších osobností spolupracovat s renomovanými autorkami performativního umění, kterými jsou intermediální umělkyně Cristina Maldonado a výrazná divadelní režisérka Petra Tejnorová.

"Zajímá nás budování identity, která se spíše vymyká jednotě, stálosti a opakování či průzkumu konkrétního média nebo umělecké formy. Identity, již definuje absence stálého prostoru, souboru i jednotného uměleckého profilu a která dává prostor širší umělecké tvorbě. Samotné meze toho, čím je v současné době divadlo a performance, vnímáme šířeji. Pro svoji dramaturgii nepotřebujeme primárně divadelní prostor, ale ani teatrologický pojmový aparát. Fakt, že se pohybujeme nad médii, žánry a chceme představit svoji práci v různých rychlostech a možnostech trvání, uměleckých formách a s různě velkou stopou do společenské a umělecké struktury Brna, ale i jiných měst, znamená jediné – performativita je jen jedna a může se projevovat stejně dobře v divadelním sále, jako i v malbě či elektronické, ale i klasické hudbě nebo na nároží před řeznictvím ve tři hodiny odpoledne. Není hlavní výspou divadla, je mnohem širší a ovládá nás cele," doplňuje dramaturg Lukáš Jiřička.

Činnost platformy bude zahájena týdenním programem s názvem Terénní úprava, který proběhne 1.–6. 10. 2019. Zahajovací program je koncipován jako koncentrovaná přehlídka budoucího dramaturgického směřování. V průběhu šesti dnů Terén uvede premiéru svého prvního inscenačního projektu – hudebně-dramatického díla, které vzniká exkluzivně pro festival Moravský podzim, specifickou hostující produkci mezinárodní performativní skupiny Gob Squad vycházející z reálií a městského prostředí Brna, koncert světové osobnosti soudobé avantgardní hudby, kterou je japonský skladatel a performer Otomo Yoshihide, klubovou noc argentinského kolektivu hudebních producentů a labelu TRRUENO a sérii dalších událostí.

https://jasuteren.cz/

Zdroj: Miroslav Oščatka, ředitel CED, www.ced-brno.cz

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: Jen krátce po své celosvětové premiéře, kdy snímek Dcera získal nejvyšší ocenění Křišťál na francouzském festivalu v Annecy a tento týden hlavní cenu na festivalu v australském Melbourne MIFF, míří toto loutkové drama do Los Angeles na finále studentských Oscarů. Dcera se do trojice nejlepších snímků dostala v konkurenci 1615 filmů z celého světa a v případě výhry naváže na úspěch českého režiséra Jana Sasky, který byl v roce 2016 nominován do užšího výběru na Oscara za nejlepší krátký animovaný film. 

Celá ČR, zahraničí
Děti a mládež, Knihy, literatura, média, Soutěže a festivaly, Živé umění
Co se děje
16.08.2019

ČR: Systém, který vládl v naší zemi před rokem 1989, bránil občanům svobodně uplatnit svoje talenty a schopnosti. Cyklus filmových dokumentů České kořeny přináší příběhy lidí, kteří odchodem z Československa tuto svobodu získali a dokázali jí využít. Autentická svědectví zařazuje do svého vysílání ČT a od března letošního roku je najdete také na webu Místní kultury. 

Celá ČR, zahraničí
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Živé umění
Co se děje
16.08.2019

JÍLOVÉ U PRAHY: V sobotu 10. srpna zahájila v Regionálním muzeu v Jílovém u Prahy výstava Štěchovická kamenina Václava Davida. "Výstava předního českého keramika ukazuje nejen některá jeho dílka, ale je i určitou oslavou již 155 leté existence dílny. Je ale i určitou oslavou tradiční dlouhodobé spolupráce s naším regionálním muzeem," shrnul předseda výboru pro památkovou péči, kulturu a cestovní ruch Zdeněk Štefek.

Středočeský kraj
Instituce a kulturní zařízení, Památky
Co se děje
15.08.2019

PRAHA: Narodila se v Praze, ale většinu svého dětství prožila v pohraničí, kam se její rodiče přestěhovali v padesátých letech v rámci poválečného dosidlování. Oba pracovali v rozhlase, kde se profesně nakonec usadila i ona. V tehdy komunistickém Československu snad ani netušila, že se jí někdy podaří uplatnit v oboru, který chtěla vždy studovat – dramaturgii. Osud Aleny Zemančíkové je úzce spjat s amatérským divadlem, ale také s osudem mým, protože je dlouholetou blízkou přítelkyní naší rodiny. Další díl seriálu Před Sametem a po Sametu je tudíž více osobní.

Celá ČR
Knihy, literatura, média, Soutěže a festivaly, Vzdělávání, Živé umění
Články a komentáře
14.08.2019