středa
29. ledna 2020
svátek slaví Zdislava
Logo Centra experimentálního divadla
© zdroj: FB profil organizace



Terén Brna se stane Terénem

BRNO: 1. 10. 2019 zahájí činnost nová česká platforma pro performativní umění sídlící v Brně s názvem Terén. Vzniká vedle renomovaných repertoárových divadel Husa na provázku a HaDivadlo jako třetí scéna brněnské městské organizace Centrum experimentálního divadla.

Autor článku: 
TZ/ika

Terén je dramaturgická, produkční a distribuční platforma bez vlastního souboru a stálé scény, která celoročně produkuje jedinečné divadelní a hraniční umělecké projekty. Terén koncepčně pracuje s městským prostředím Brna jako s komplexním tvůrčím prostorem. Své produkce uvádí v divadelních sálech i ve specifických prostorách urbánní krajiny. Namísto jedné vývěsní estetiky Terén buduje estetickou diverzitu. Zkoumá rozhraní, ve kterém se může současné divadlo pohybovat, a jaké nástroje si pro svou komunikaci dokáže volit.

Terén vytváří prostor pro vznik inscenačních projektů s přesahy do hudebně-dramatických forem, performativních koncertů, performancí, happeningů, akcí, intervencí do veřejného prostoru a dalších formátů umělecké komunikace, ve které se lidé setkávají v živém dialogu. Terén iniciuje tvůrčí setkání autorů performativního umění s umělci z jiných uměleckých oblastí. Terén spolupracuje s iniciativami a institucemi z mimoumělecké oblasti, jako jsou akademická a vědecká pracoviště, environmentální a ekologická hnutí, neziskové organizace a další. Terén setkává oficiální a undergroundovou kulturu, zřizovanou a nezávislou scénu, profesionální i začínající umělce.

Terén produkuje vlastní inscenační projekty, které uvádí v Brně na domácí scéně a které dále distribuuje mimo Brno. Terén zkoumá současné podoby performativního umění, je prostorem pro experiment, výzkum a vzdělávání, v rámci kterého organizuje setkávání s divadelními profesionály, přednášky, diskuze a praktické dílny. Terén hledá novou životnost vztahů mezi autory a publikem, jeho misí je trvalá redefinice smyslu a pozice divadla a performativního umění ve společnosti. Program Terénu hledá odezvu u různých diváckých okruhů a komunit i mimo divadelní oblast. Terén zajišťuje podmínky pro vznik odvážných uměleckých projektů, které v tržním kulturním prostředí nemají příležitost se prosadit.

"Personální a ideová rekonstrukce Centra experimentálního divadla dala vzniknout nové platformě pro náročné umělecké koncepty. Skutečnost, že se městská příspěvková organizace otevírá experimentální tvorbě na koncepční úrovni, považuji za unikátní. Název Terén odkazuje k nestabilnímu a proměnlivému prostředí, ve kterém se chceme pohybovat, k překážkám a převýšením, které chceme překonávat. Terén je outdoor, 4×4, offroad expedice do performativního umění, která chce kontinuálně narušovat estetickou a ideovou monokulturu, názorové bezpečí, izolaci společenských vrstev a komunit a provozní limity tvorby," přibližuje cíle platformy její umělecký šéf Matyáš Dlab.

Programové těžiště Terénu vytvoří vlastní inscenační činnost různé produkční náročnosti, kterou budou namísto vlastního souboru zajišťovat hostující individuální autoři, divadelní skupiny a umělecké kolektivy. V těchto divadelních i přesahových projektech chceme kombinovat dvě formy spolupráce s umělci – rezidenční (delší doba přípravy, soustředěná souborová práce, reprízy a hostování) a projektovou (jednorázové intervence, akce, spontánnější projevy, které mohou nabývat povahy výtvarných performancí, hudebních akcí atd.). V rámci celoroční činnosti bude Terén uvádět hostující divadelní produkce a díla z jiných uměleckých oblastí. V sezoně 2019/2020 bude Terén vedle dalších osobností spolupracovat s renomovanými autorkami performativního umění, kterými jsou intermediální umělkyně Cristina Maldonado a výrazná divadelní režisérka Petra Tejnorová.

"Zajímá nás budování identity, která se spíše vymyká jednotě, stálosti a opakování či průzkumu konkrétního média nebo umělecké formy. Identity, již definuje absence stálého prostoru, souboru i jednotného uměleckého profilu a která dává prostor širší umělecké tvorbě. Samotné meze toho, čím je v současné době divadlo a performance, vnímáme šířeji. Pro svoji dramaturgii nepotřebujeme primárně divadelní prostor, ale ani teatrologický pojmový aparát. Fakt, že se pohybujeme nad médii, žánry a chceme představit svoji práci v různých rychlostech a možnostech trvání, uměleckých formách a s různě velkou stopou do společenské a umělecké struktury Brna, ale i jiných měst, znamená jediné – performativita je jen jedna a může se projevovat stejně dobře v divadelním sále, jako i v malbě či elektronické, ale i klasické hudbě nebo na nároží před řeznictvím ve tři hodiny odpoledne. Není hlavní výspou divadla, je mnohem širší a ovládá nás cele," doplňuje dramaturg Lukáš Jiřička.

Činnost platformy bude zahájena týdenním programem s názvem Terénní úprava, který proběhne 1.–6. 10. 2019. Zahajovací program je koncipován jako koncentrovaná přehlídka budoucího dramaturgického směřování. V průběhu šesti dnů Terén uvede premiéru svého prvního inscenačního projektu – hudebně-dramatického díla, které vzniká exkluzivně pro festival Moravský podzim, specifickou hostující produkci mezinárodní performativní skupiny Gob Squad vycházející z reálií a městského prostředí Brna, koncert světové osobnosti soudobé avantgardní hudby, kterou je japonský skladatel a performer Otomo Yoshihide, klubovou noc argentinského kolektivu hudebních producentů a labelu TRRUENO a sérii dalších událostí.

https://jasuteren.cz/

Zdroj: Miroslav Oščatka, ředitel CED, www.ced-brno.cz

Mohlo by vás také zajímat...

PRAHA: Jak se stalo v posledních letech dobrým zvykem, začátek roku patří v Supraphonu novému dílu dramaturgické “Line” řady, jež mapuje vývoj české hudební scény od doby beatové dál. Novinka, pojmenovaná Jazz Rock Line 1971-1981 navazuje na dříve vydané tituly Beat Line 1967-1969 (2016), Big Beat Line 1965-1968 (2017), Beat (Al)Boom 1968-1970 (2018) a Rock Line 1970-1974, a jak už její název napovídá, tentokrát došlo na dekádu, kterou je z hudebního hlediska možné souhrnně označit jako fusion. Těšit se můžete na deset kapel od Blue Effectu, přes Energit, Jazz Q až po Pražský výběr a 31 skladeb s celkovou stopáží 158 minut.

Celá ČR
Knihy, literatura, média, Hudba
Co se děje
28.01.2020

PRAHA: V sobotu 25. ledna 2020 byla udělena medaile Artis Bohemiae Amicis významnému hudebníkovi, folkloristovi, hudebnímu redaktorovi, panu Zdeňku Bláhovi. Jménem ministra kultury mu ji předala ředitelka Odboru regionální a národnostní kultury PhDr. Zuzana Malcová.

Celá ČR
Hudba, Lidová kultura, Senioři, Ostatní
Co se děje
27.01.2020

ĆESKÁ LÍPA: Pamětníci absolventské vojenské služby na vysokých školách si vzpomenou, že v padesátých létech cvičili s puškou vzor 24. Byla to flinta, se kterou pochodovaly naše legie Sibiří a s kterou se ještě bojovalo i ve druhé světové válce. Povely   „K noze zbraň“ nebo „Na rámě zbraň“, dnešní armáda používá výjimečně. Do roku 1918 ještě zaznívaly povely v němčině – „Nieder“, „Auf“ apod.  Zbraně, které používali vojáci v minulosti, budou vystaveny letos v českolipském muzeu. Expozice nabídnou přehlídku ze zbrojnice z depozitu, kde je 346 kusů zbraní.

Liberecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Památky
Co se děje
28.01.2020

BEROUN: 33. audiovizuální ceny TRILOBIT 2020 Českého filmového a televizního svazu FITES byly včera večer v Berouně slavnostně předány. Porotu nejvíce oslnily výkony legendárních herců Jiřího Schmitzera a Ladislava Mrkvičky ve filmu Staříci a jednomyslně se shodla udělit jim křišťálové HLAVNÍ CENY TRILOBIT 2020. Poctou za celoživotní tvorbu se potěšil a CENU VLADISLAVA VANČURY si z Kanady přilétl převzít slavný československý herec Vladimír Pucholt.

Celá ČR, Středočeský kraj
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Soutěže a festivaly
Co se děje
26.01.2020