čtvrtek
25. dubna 2024
svátek slaví Marek

Cestovní ruch

Probouzení jara ve Skanzenu Horní Falce u města Nabburg × Bavorsko

HORNÍ FALCE/BAVORSKO: Pokud si naplánujete výlet do muzea v květnu 2024, rezervujte si nejlépe celé odpoledne. Louky jsou opět zelené, vše kvete a všude v areálu panuje čilý ruch... Při příjemné procházce jarní přírodou si můžete prohlédnout historické budovy, kterých zde máme více než padesát a na pastvinách se již pohybuje spousta zvířat a jejich letošní mláďata.

od 01.05.2024 do 20.05.2024
09:00 - 17:00
Autor článku: 
Petra Zeitler

V květnu pořádáme následující tématicky dny:

  • 1. květen se u muzejní hospůdky od 13 hodin bude stavět tradiční májka. To se ve skanzenu dělá zásadně ručně tzn. bez pomoci techniky. Ozdobený strom přiveze koňské spřežení na místo a kmen se pak mužskou silou staví. Pro potěšení návštěvníků bude vyhrávat dechovka z Nabburgu a kdo bude mít chuť, může si dopřát první májový taneček. Děti mohou následně vyrábět ve výtvarné dílničce motýlky z přírodních materiálů.
  • 5. května pozveme všechny milovníky zahrádkaření na Jarní trh s pestrým sortimentem sazeniček, květin a nejrůznějších zahradních dekorací. Bude se zde konat kurz roubování, burza přebytků ze zahrádek a pro děti máme na programu vyrábění dárků pro maminky.
  • 9. května se bude konat Divadelní den a ve skanzenu se představí hned několik souborů z Horní Falce. V kulise muzejních staveb uvidíte ukázky scének z nových repertoárů. Od hranic s ČR ze Schönsee to budou hry o pašerácích, z Oberviechtachu o legendárním Dr. Eisenbarthovi a z Neunburgu o husitských válkách.
  • 19. května je mezinárodní Den muzeí. Pozveme návštěvníky na expedici do přírody a následně do našeho hostince s pivnicí pod širým nebem. Zdejší pivo a  speciality rozhodně stojí za to ochutnat!
  •  20. května máme v Bavorsku svátek a navíc je Den mlýnů. Ve skanzenu je několik mlýnů na vodní pohon. Proto budou k dispozici naši průvodci, kteří podají informace v němčině o využití vodní energie v minulosti a o jejich výhodách a perspektivách v dnešní době.

Kromě těchto tématických dnů se budou v květnu konat také různé kurzy jako je mýdlovaření, kurz plstění, kovářský workshop, výtvarná dílna na mozaiky anebo oblíbený kurz sekání trávy kosou. Na kurzy se z důvodu omezeného počtu míst musí zájemci příhlásit. Ceny a podmínky jsou uvedené na našich webových stránkách.

 

Provoz: každý den od 9.00 – 18.00 h. (kromě pondělí – pokud není svátek)

Muzejní vstupenka dle ceníku

Parkovací místa jsou k dispozici zdarma

Veškeré informace o programu a provozu: www.freilandmuseum-oberpfalz.de

 

Poezie V JESKYNI

KONĚPRUSY: Od letošního jara, souběžně s otevřením nového Domu přírody Českého krasu, uvádějí Koněpruské jeskyně u Berouna cyklus pravidelných netradičních kulturních akcí nazvaný V JESKYNI. Jsou dramaturgicky založené na úzkém myšlenkovém i věcném propojení unikátního prostředí paleontologické a geologické přírodní památky Koněpruských jeskyní s filozofickými přednáškami, literárně divadelními představeními, hudebními, filmovými a dalšími pořadů.

20.04.2024
17:00
Autor článku: 
Pavel Gejdoš/ika

V sobotu 20. dubna 2024 v 17:00 nabídnou Koněpruské jeskyně další uvedení dramatizovaného autorské čtení básnické sbírky Mater speciosa básníka Jeana-Gaspard Páleníčka (Revolver Revue, 2022). Podle autora půjde o „pomyslný sestup do vlastního nitra vinoucí se po celém návštěvnickém okruhu jeskyní“ (cca 650 metrů). Společně s autorem se ho účastní spisovatel a překladatel sbírky Ivan Matoušek, držitel ceny Magnesia litera.

Jednotlivé díly cyklu probíhají vždy po dvou měsících v sobotu odpoledne. „Jeskyně při nich neslouží toliko jako netradiční kulisa, ale jako v pravém smyslu chrámy postavené přírodou: každá akce má tak vazbu na specifické prostředí jeskyní a vytváří setkání, které v návštěvnících probouzí širší vnímání souvislostí a rozvíjí jejich vztah ke druhým, k přírodě, k místní historii Středočeského kraje a k našemu kulturnímu dědictví obecně,“ říká Páleniček.

V 15. června a 24. srpna uvede cyklus V JESKYNI divadelní představení Ursonate (1932) podle textu německého výtvarníka a básníka Kurta Schwitterse (1887-1948) v podání performerů Jaromíra Typlta a Pavla Novotného – ve spojení s přednáškou o formách slovní, mimoslovní či podprahové komunikace. Na podzim pak uvede projekci filmu Krev básníka (1932) francouzského básníka a režiséra Jeana Cocteaua s nově vytvořenou živou hudbou multiinstrumentalisty a skladatele Jiřího Slavíka.

Dramaturgii experimentálního projektu svěřily Koněpruské jeskyně česko-francouzskému spisovateli a kurátorovi Jeanu-Gaspardu Páleníčkovi, který má bohatou zkušenost v dané oblasti. Páleníček, který nově sídlí v nedalekém Berouně, byl přes dvacet činný mimo jiné jako dramaturg a herec ve Francii a v Japonsku, mimo jiné v Českém centru V Paříži. V současné době působí také jako dramaturg a vedoucí Oddělení prezentace sbírek pražského Muzea literatury Památníku národního písemnictví.

Cyklus V JESKYNI pořádají Správa jeskyní České republiky - Koněpruské jeskyně s Domem přírody Českého krasu ve spolupráci s kulturním časopisem Revolver Revue, jehož historie sahá až do začátku osmdesátých let a tehdejšího prostředí samizdatu.

„V nádherném kraji Českého krasu tak vzniká nová kulturní platforma pro setkávání místních i příchozích aktérů nejen kreativních odvětví, s účastí předních českých a mezinárodních tvůrců a osobností i pro zvelebení lokálního kulturního, historického a komunitního bohatství,“ dodává Páleníček.

www.caves.cz

facebook.com/jeskyneCR

instagram.com/jeskyneCR

youtube.com/c/jeskynevCR

Tour de Galleries: Nové audiostezky propojují umění a veřejný prostor v Brně

BRNO: Přijďte 22–28. dubna 2024 objevovat brněnskou výtvarnou scénu s aplikací Tour de Galleries a Brno Art Weekem! Brno Art Week je týdenní festival vizuálního umění pořádaný letos již po patnácté TIC Brno a Katedrou výtvarné výchovy PdF MU. Organizátoři každoročně hledají nové způsoby, kterými hodlají přitáhnout veřejnost k výtvarnému umění. Součástí programu jsou vernisáže, komentované prohlídky, procházky, happeningy, či konference. Kromě toho studenti Katedry výtvarné výchovy PdF MU připravili pro letošní ročník i dvě audio-stezky. Navázali na úspěch loňské městské hry Tour de Galleries v podobě papírového průvodce a vytvořili dvě nové hry, které je možné si stáhnout v aplikací Echoes.

od 22.04.2024 do 28.04.2024
Autor článku: 
Anna Březinová

První stezka, Z okraje do středu, vede z vyloučené lokality na Cejlu do centra města. V živém dialogu kluka a holky, Broni a Broni, upozorňuje na místa, kde docházelo nebo stále dochází ke střetu kultur či názorů na využití veřejného prostoru města. Stezka startuje v Muzeu romské kultury, provede účastníky Káznicí, mezi murály Městské galerie na Bratislavské a končí v Domě umění města Brna.

Druhá stezka, (Ne)Galerie, začíná před vitrínovou galerií Umakart a končí v Artotéce Moravské Galerie. Prostřednictvím neformálního dialogu dvou studentek, Broni z Brna a Sloni ze Slovenska, seznamuje návštěvníky s místy pro prezentaci výtvarných děl, které se vymykají zažitému způsobu vystavování v galeriích. Účastník stezky se dozví např. o nejmenší, nejdrzejší, pojízdné či opuštěné galerii. A na závěr procházky si z Artotéky může vypůjčit některé z děl.


Cílová skupina: Stezky jsou vhodné pro školní skupiny od 2. stupně ZŠ, rodiny, jednotlivce i širokou veřejnost. Na konci každé stezky účastníky čeká soutěž o ceny, které poskytly brněnské galerie. Stezky je možné samostatně navštívit kdykoliv mimo pondělí až do konce června 2024 zdarma.

S sebou: sluchátka/přenosný reproduktor, nabitý chytrý telefon s nainstalovanou aplikací Echoes a v ní stažené stezky Tour de galleries.

Data premiérových procházek s tvůrci stezek v Brno Art Week:
Pondělí 22. dubna 15:00–17:00 Z okraje do středu (sraz u Muzea romské kultury v Brně)
Úterý 23. dubna 10:00–12:00 (Ne)Galerie (sraz před galerií Umakart, Lidická 40)


Jak spustit stezku najdete na: FB Tour de Galleries
Celý program festivalu Brno Art Week: brnoartweek.cz

Zahájení české kulturní sezony ve Vietnamu

ZAHRANIČÍ: „Xin chào Việt Nam, ahoj Vietname – tradice a současná kultura v dialogu“. Česká centra a Velvyslanectví České republiky v Hanoji se chystají na výjimečnou událost – zahájení České kulturní sezóny 2024–2025 ve Vietnamu. Zahajovací večer proběhl dne 9. dubna 2024 v prostorech českého velvyslanectví v Hanoji za účasti významných osobností vietnamské kultury, hostů z podnikatelské sféry, členů diplomatického sboru nebo ředitelů zahraničních kulturních institutů.

Autor článku: 
Petra Přibylová/ika

„Česká centra se velmi intenzivně zapojila do přípravy sezóny. Kultura a její prostředky jsou ideální platformou pro prohlubování vztahů mezi zeměmi. Jsme velmi rádi, že již samotné zahájení propojuje českou a vietnamskou estetiku prostřednictvím značky La femme MiMi. Naopak tvorbu českých uměleckých sklářů, která je ve světě dobře známá, uvidí publikum ve Vietnamu v takovém rozsahu vůbec poprvé,“ uvedla Jitka Pánek Jurková, generální ředitelka Českých center.

Jednou z hlavních atrakcí večera bude módní přehlídka značky La femme MiMi, kterou vede módní návrhářka Mimi Lan Nguyen a která je zaměřena na slow fashion. Tato značka není pouze výrazem moderního českého designu, ale také symbolizuje spojení mezi českou tradicí a vietnamskými kořeny. Mimi Lan, původem z Vietnamu, přináší do módního světa unikátní pohled, který propojuje dvě kultury. Pro tento večer návrhářka připravila speciální kolekci a její inspirací byly poslední vietnamská císařovna Nam Phuong a legendární olympijská vítězka Dana Zátopková.

Další zajímavostí večera bude výstava „The Magic of Czech Glass“ pod kurátorským vedením Mariky Gálové. Tato výstava, která vznikla speciálně pro vietnamské publikum, představí exkluzivní ručně vyráběná skleněná díla od renomovaných českých umělců. Bude to nejen příležitost pro návštěvníky obdivovat mistrovství českých sklářů, ale také prohlédnout si kus českého dědictví a tradice. Výstava bude v červnu následně uvedena ve Vietnamském muzeu výtvarného umění.

Vedle výstavy skla a módní přehlídky představí kulturní sezóna další zajímavé akce a umělce. Mezi nimi bude návštěva spisovatelky Aleny Mornštajnové v rámci Evropských dnů literatury,  vystoupení výjimečné varhanice Katty, festival českého filmu „Czech In 2024: Vietnamese Edition“ zaměřený na oscarové filmy. Dále fotografická výstava Štěpánky Stein s názvem „Little Hanoi, second generation“, která představí fotografické portréty druhé generace Vietnamců žijících v Česku.

„Česká ambasáda, která slouží též jako centrum české kultury v zemi, se kterou nás svazuje nejenom historie, ale i desetitisíce Vietnamců, kteří u nás studovali a pracovali, si považuje za čest, že může Vietnamu představit nejvýraznější představitelku moderní české módy s vietnamskými kořeny. Otevíráme takto dvouletou kulturní sezónu jako nejlepší připomenutí 75 let vzájemných diplomatických vztahů, které příští rok oslavíme,“ říká český velvyslanec ve Vietnamu Hynek Kmoníček.

www.czechcentres.cz

 

 

 

V Brně začíná renovace kulturního centra CO.LABS. Do konce roku 2025 budou nové prostory otevřeny pro umělce*kyně i veřejnost

BRNO: Kulturní centrum co.labs zahajuje rozsáhlou rekonstrukci. Kromě propojení prostorů do jednoho tvůrčího místa se centrum zabývá také bezbariérovostí, modernizací, zkvalitněním infrastruktury a celkovou revitalizací původních i nově získaných prostorů. Projekt rekonstrukce zajistí výhodné podmínky pro rozvoj kreativní a umělecké obce Brna. Dále přispěje k vyšší kvalitě uměleckých děl a umožní prezentovat technicky náročnější umělecké projekty, včetně těch z českého i mezinárodního prostředí.

Autor článku: 
Barbora Feníková

Kulturní centrum co.labs vstupuje do rozsáhlé a dlouho očekávané rekonstrukce, jehož cílem je rozvoj a modernizace již existujícího kulturního centra na kreativní centrum evropského formátu, které bude poskytovat infrastrukturu sdílených služeb pro živé umění v Jihomoravském regionu. Tím podpoří celý stávající ekosystém nezávislého umění v lokálním, ale také celostátním měřítku.

„Jsem nesmírně rád, že Ministerstvo kultury mohlo z Národního plánu obnovy přispět k renovaci centra částkou přesahující šedesát milionů korun z výzvy na velká kulturní a kreativní centra. Znamená to, že Národní plán obnovy úspěšně běží a má smysl v rámci celé České republiky. Úspěšné projekty, jakým je i modernizace kulturního centra co.labs na kreativní centrum evropského formátu, jsou velkým přínosem pro nezávislou kulturu v celostátním měřítku. Zajistí rozvoj tvořivého potenciálu jednotlivých regionů a podpoří spolupráci uměleckého, podnikatelského a občanského sektoru. Jsou motivací k vícezdrojovému financování, které je, myslím, pro všechny zúčastněné prospěšným krokem do budoucna,“ říká ministr kultury Martin Baxa.

Mezi prostory týkající se projektu rekonstrukce patří hlavní víceúčelový sál, foyer, coworkový prostor, kavárna/bar, malý sál, velký workshopový sál, výtvarný ateliér, hudební studio, galerie "Schodiště", outdoor zóna, ubytovací a administrativní prostory, jenž kdysi tvořily ucelený komplex s jednotnou myšlenkou. Po necelých 100 letech užívání se rozdrobily mezi mnoho nájemců s různými individuálními potřebami, které se projevily i v charakteru stavebních úprav a necitlivých rekonstrukcích bez širšího kontextu.

Jedním z cílů tohoto projektu rekonstrukce je vytvoření ucelených prostorů v rámci širšího kontextu původního záměru využívání prostor Sokol Brno I a sjednocení rozdrobených částí prostoru jak po stránce ideové, tak stavební do jednoho tvůrčího místa, kde se budou moci umělci*kyně mezi sebou i širokou veřejností setkávat, spolupracovat, inspirovat se navzájem a prezentovat svá díla.

"Hlavním leitmotivem celé rekonstrukce je propojení všech prostor do společného tvůrčího a setkávacího prostoru - obnovením původního terrazzového schodiště ze 30. let.", popisuje hlavní projektant rekonstrukce Ing. arch. David Prudík. Rekonstrukce také řeší ve velké míře problém s dostupností stávajících prostor kulturního centra. Nově bude postaven výtah, který bude umístěn na východní fasádě budovy a bude sloužit jednak jako nákladní výtah, tak i jako bezbariérový přístup pro imobilní návštěvníky*ice.

Dalším přínosem projektu bude zajištění prostoru s kvalitními službami a vybavením, což povede ke zvýšení kvality uměleckých produkcí a možnosti prezentace technicky náročnějších uměleckých, nebo kreativních projektů i ze zahraničí.
Projekt rekonstrukce tak zajistí výhodné podmínky pro rozvoj umělecké a kreativní obce v Brně. Vyřeší tak negativní dopad současného stavu absence takového subjektu, což zamezí odlivu tvůrců a tvůrkyň do Prahy nebo zahraničí. Mezi pozitivní dopady projektu patří rovněž i zajištění kontinuální podpory a rozvoje současného tance a pohybového divadla v Brně, jelikož kulturní centrum co.labs se jako jediná profesionální instituce v Brně strategicky zaměřuje na tuto činnost a oblast.

„Projekt renovace a rozšíření kulturního centra co.labs přispívá k řešení jedné z palčivých brněnských otázek, a to je nedostatek prostor pro nezřizovanou kulturní scénu, která je přitom v Brně velmi bohatá, pestrá a živá. I proto vnímáme jako smysluplné se na rekonstrukci finančně podílet, zvlášť když naše přislíbené kofinancování pomohlo spolku získat skrze Národní plán obnovy velmi velkorysou dotaci z Evropské unie.“ říká primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Zkvalitněním infrastuktury kulturního centra projekt přispívá k podpoře kulturního a kreativního sektoru prostřednictvím hlubšího propojování technických věd se společenskými, humanitními a uměleckými obory s cílem vytvoření žádoucích synergií vedoucích k rozvoji multidisciplinárního přístupu a aktivity vedoucí k propojování aktérů*rek a vytváření sítí.

Projekt Rozvoj kulturního centra CO.LABS v celkové výši 92,3 milionů korun je financován Evropskou unií programem NextGenerationEU, v rámci výzvy Národního plánu obnovy částkou 64,3 milionu korun. Statutární město Brno je finančním partnerem projektu s příspěvkem ve výši 21,4 milionů korun, majitel objektu – Sokol Brno I. částkou 5 milionů korun a další finanční participaci přislíbil také Jihomoravský kraj. „Mám radost, že se daří podporovat projekty, které propojují. Věřím, že když dokážeme nabídnout kreativcům odpovídající prostory, přitáhneme do Brna nové nápady nejenom z celého kraje, ale i ze zahraničí.“ říká hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich.

CO.LABS – kulturní centrum
Jsme COllaboration, COproduction, COwork
Jsme art LABoratory
Jsme Zóna nezávislého umění
CO.LABS je otevřená, kreativní a nezávislá platforma, jež aktivně zabezpečuje podporu, rozvíjení a růst uměleckého sektoru s důrazem na angažovanost, posouvání úrovně kvality a hranic uměleckých druhů a žánrů. Vznikla v říjnu 2021 jako reakce na uzavřenost systému  zřizovaných repertoárových divadel v Brně.


www.colabs.cz
https://www.facebook.com/colabs.zona
https://www.instagram.com/colabs_zona/
#colabs_zona
#podporyženvuměnínenínikdydost

V Praze startuje rok Franze Kafky. Nejen Pražanům nabídne pestrý kulturní program

PRAHA: Hlavní město ve spolupráci se organizací Prague City Tourism a Městskou knihovnou v Praze symbolicky zahájilo rok Franze Kafky u příležitosti výročí 100 let od jeho úmrtí. Nejen pro Pražany je připraven program pro děti i dospělé zahrnující řadu projektů s kafkovskou tematikou. Kromě počinů z oblasti filmu, literatury, divadla a hudby vznikla také komunikační kampaň, jejíž součástí je také speciálně nazdobená tramvaj s motivy Kafkova života, která vyráží do pražských ulic v úterý 9. dubna.

Autor článku: 
Klára Janderová/ika

Platformu ke stému výročí úmrtí Franze Kafky inicioval a koordinuje Spolek Adalberta Stiffera a vzniká ve spolupráci s Městskou knihovnou v Praze. Nedávno byly k výročí spuštěny webové stránky Festival | Kafka 2024. Kromě stránek informujících o bohaté nabídce nejen pro Pražany bude po celý rok také projíždět Prahou “kafkovská tramvaj“ ozdobena ilustracemi české ilustrátorky Simony Lore. Kampaň k výročí tohoto významného spisovatele vyjde na 1 milion korun.

„Tento rok oživíme kafkovský narativ v metropoli. Díky úžasným kulturním projektům, které už odstartovaly nebo budou zanedlouho spuštěny, se Kafka a jeho osobité umění propíše do zážitků z metropole, který nabídneme Pražanům a dalším návštěvníkům Prahy,“ popisuje náměstek primátora hl. m. Prahy pro kulturu a cestovní ruch Jiří Pospíšil.

„Dbáme o historické a kulturní dědictví hlavního města. Připomenutí odkazu Franze Kafky a stopy, kterou zde v Praze navždy zanechal, je výjimečnou událostí. Věřím, že to ocení jak obyvatelé Prahy, tak i návštěvníci metropole z České republiky i zahraničí,“ uvádí primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda.

Během roku Franze Kafky se uskuteční také projekt ilustrátorky Magdaleny Jetelové s názvem Franz Kafka-Elevace, který představuje transformaci Novomlýnské vodárenské věže prostřednictvím poutavých ilustrací. Projekt je tak originálním propojením vizuálního umění a literatury a Praha na něj přispěla částkou 1,2 milionu korun.

Vedle tohoto projektu hlavní město podpoří celkem 14 projektů v hodnotě 1,4 milionu korun. Mezi nimi je například inscenace Kafka has left the building v Divadle na Zábradlí nebo inscenace Kauza Kafka připravená Pražským komorním baletem. Mezi projekty se ale řadí i výstavy a publikace, například ve spolupráci s Židovským muzeem, Židovskou obcí, Pražským literárním domem německého jazyka nebo Revolver Revue a spolkem Architektura.

„Množství různorodých aktivit naplňujících letošní výroční rok ukazuje, že Franz Kafka je jeden z nejvlivnějších spisovatelů 20. století. Jeho odkaz je silný dodnes. Jsem velmi rád, že je Ministerstvo kultury součástí i průvodcem roku kafkovského připomínání, který nabízí velkou příležitost pohlédnout na dílo Franze Kafky z jiných perspektiv a rozvíjet jeho poselství. Ministerstvo kultury podpořilo mimo jiné speciální platformu kafka2024.cz, vypsalo speciální dotační titul, ze kterého rozdělí 4 miliony korun mezi desítky projektů a v rámci NPO podpořilo projekt kreativního učení, jehož výsledkem bude videohra,“ říká ministr kultury Martin Baxa.

„Osoba Franze Kafky je neodmyslitelně spojena s Prahou, a právě on je často důvodem k návštěvě metropole. Díky společenskovědnímu výzkumu z minulého roku víme, že právě za historií Franze Kafky přijíždějí primárně turisté z německy mluvících zemí, ale zájem o něj mají i návštěvníci ze Spojených států a v neposlední řadě samozřejmě tuzemští turisté,” vysvětluje spojení Prahy s osobou spisovatele předseda představenstva Prague City Tourism František Cipro.

V rámci kafkovského narativu vznikla také webová stránka Franz Kafka - Prague.eu, kde zájemci naleznou základní informace o spisovateli, ikonická místa v Praze a také vycházky s průvodci po místech Kafkova mládí a dalších let života. Stejně tak je zde možné se seznámit s Kafkovou literární tvorbou prostřednictvím spolupráce s Městskou knihovnou v Praze.

„Městská knihovna v Praze, jako pražská kulturní příspěvková organizace, považovala za nezbytné spolupracovat na letošním programu a zapojit se i do mezinárodní spolupráce, která je při výročí německy píšícího, ale v české metropoli narozeného autora víc než smysluplná,” vysvětluje ředitel Městské knihovny v Praze Tomáš Řehák. „Řada akcí proběhne v červnu přímo v Městské knihovně v Praze, ale už nyní je otevřená výstava KAFKAesque v Centru současného umění DOX, Divadlo na zábradlí uvádí inscenaci Franz a kavka a téma se objeví i v rámci 29. Mezinárodního knižního veletrhu a literárního festivalu Svět knihy,” uzavírá Řehák.

Důležité informace sledujte na našem Twitteru @PrgCityTourism nebo LinkedIn Prague City Tourism.

Prague City Tourism (PCT) je akciová společnost 100% vlastněná hlavním městem Praha a je certifikovanou oficiální organizací destinačního managementu hl. m. Prahy. Jejím hlavním posláním je podpora udržitelného domácího i příjezdového cestovního ruchu v hlavním městě. www.praguecitytourism.cz, www.prague.eu

 

Vydejte se na architektonickou procházku do ulic Žatce

ŽATEC: Žatec a krajina žateckého chmele přibyly na seznam Světového dědictví UNESCO díky po staletí trvající tradici pěstování a zpracování chmele. Od dubna do října mají zájemci o žatecké stavební dědictví možnost vyrazit se spolkem A dál? “Pěškobusem napříč architekturou města”. 

Autor článku: 
Spolek A dál?

Procházky s výkladem se budou konat jednou měsíčně od dubna do října v režii zkušeného průvodcovského dua historičky umění Moniky Klímové a architektky Evy Sladké. “Rozhodli jsme se oprášit čtyři trasy, které již návštěvníci v minulosti absolvovali během festivalu Den architektury. Snažíme se tak vyhovět zájemcům, kteří proběhlé procházky nestihli a také obohatit nabídku aktivit cestovního ruchu,” vysvětluje Monika Klímová.

Každá ze čtyř tras je tematicky zaměřená na určitou stavební typologii a historický kontext. Poznat a objevit můžete žatecké vily, umění ve veřejném prostoru, areál bývalého Dreherova pivovaru a regionální styl českých Němců, tzv. Heimatstil. Součástí budou i populární návštěvy vybraných objektů.

"Pohybovat se budeme z větší části ve veřejném prostoru, trasy jsou bezbariérové, objekty pouze z části. Procházky se uskuteční za každého počasí,” doplňuje Eva Sladká.

Na konkrétní termín procházky je nutné si předem zakoupit vstupenku. Termíny procházek, rezervační systém a pokyny k platbě najdou zájemci na webových stránkách spolku. Skupiny od deseti osob si mohou domluvit procházku i individuálně, stačí napsat svůj požadavek do kontaktního formuláře na webu nebo na kterékoliv platformě sociálních sítí spolku A dál?.

www.adalprojekt.cz/peskobus

Baťův region jako magnet na turisty: nový web provede místy s baťovským odkazem

ZLÍN: Nový projekt na podporu turismu s názvem Baťův region představuje v těchto dnech destinační společnost Zlínsko a Luhačovicko. On-line rozcestník provede zájemce atraktivními místy od Baťova mrakodrapu až po Baťův kanál a společně se sociálními sítěmi bude přinášet další tipy na výlety, tematické poznávací okruhy i sezónní novinky. Web www.batuvregion.cz byl spuštěn symbolicky 3. dubna, v den narození Tomáše Bati.

Autor článku: 
Žaneta Kögler/ika

Zlín jako Baťův americký sen

„Zlín díky odkazu Tomáše Bati vždy ztělesňoval českou variantu amerického snu o úspěchu. Moderní podoba města vznikla díky Baťovi na rýsovacích prknech nejlepších architektů a urbanistů své doby,“ říká primátor města Zlína Jiří Korec. Jak dodal, „Zlín je město postavené na zdánlivě utopistické myšlence, že může existovat místo, kde jsou práce a život v souladu. Jak se to povedlo realizovat, můžete posoudit na vlastní oči z vyhlídky 21. budovy takzvaného Baťova mrakodrapu. Z terasy nakouknete nejen do celého továrního areálu a centra města, ale jistě vás zaujme i pohled na typické cihlové baťovské domky rozeseté v zeleni po stráních.“

„Mezi dominanty Zlína patří obnovený Památník T. Bati, architektonický skvost mezinárodního významu, v původní Vile Tomáše Bati se koná řada zajímavých akcí. Jsem rád, že jsme součástí projektu, který turistům představí všechna baťovská místa na jedné platformě,“ dodal primátor.

Přehledné propojení míst s baťovskou tematikou

„Nejdůležitějším přínosem projektu je skutečnost, že se vůbec poprvé potkali zástupci všech organizací, které se baťovskému tématu věnují. Už první společné aktivity projektu Baťův region představují veřejnosti téma uceleně a atraktivní formou,“ říká Jana Tkadlecová, manažerka destinace Zlínsko a Luhačovicko. Turisté a výletníci už nebudou muset hledat informace na různých místech, ale budou je mít přehledně seřazené a aktualizované v jednom on-line rozcestníku. Právě tady bude představena i nová vizuální identita Baťova regionu.

Partnery projektu jsou nejen provozovatelé turistických cílů, ale také ti, kterým je baťovské myšlení a podnikání vlastní. Mezi nimi najdete například Univerzitu Tomáše Bati s Informačním centrem Baťa, Zlínský architektonický manuál, který mapuje architektonické a umělecké objekty, soubory staveb a veřejných prostranství vzniklých v letech 1894–2018 na Zlínsku.

Nedílnou součástí projektu, který se snaží propojit veřejný a soukromý sektor, jsou také firmy nesoucí Baťův odkaz. Mezi ně patří Obchodní dům Zlín, hotel Tomášov a Interhotel Zlín, provozovatelé kaváren, bister a výrobních podniků sídlících v baťovských budovách.

Baťovská místa na webu i v tištěném průvodci

Baťův region v nejbližších dnech představí nejen nový web, ale také papírového průvodce po baťovských místech. Brožura bude k dispozici v informačních centrech i na recepcích hotelů. Tiskovina prezentuje nejen město Zlín, ale také unikátní plavební vodní cestu Baťův kanál, satelity obuvnického impéria Otrokovice a Napajedla i město Luhačovice, kam jezdil Tomáš Baťa s rodinou do lázní.

„V první fázi jsme napřeli síly k mapování našich lokálních cílů a atraktivit, které může turista obsáhnout při návštěvě Zlínského kraje. Protože dobře víme, že Baťův region nemá hranic, v dalších krocích chceme doporučit výletníkům návštěvu také takzvaných malých Zlínů, baťovských enkláv, které vznikaly po celém světě po zlínském vzoru,“ doplňuje manažerka projektu Žaneta Kögler.

Zpracovatelem projektu Baťův region se stala destinační společnost Zlínsko a Luhačovicko, pod jejíž taktovkou celý projekt vzniká. Společně s ní se do projektu finančně zapojilo město Zlín, Centrála cestovního ruchu Východní Moravy a Zlínský kraj. Mezi spolupracující partnery projektu patří Nadace Tomáše Bati, Památník Tomáše Bati, 14|15 BAŤŮV INSTITUT, Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně, Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, Univerzita Tomáše Bati, spolek aArchitektura a řada dalších subjektů, kterým je baťovský odkaz blízký.

batuvregion.cz

Březnový výtisk Malovaného kraje

Autor článku: 
redakce / jal

ČR: Z aktuálního čísla se např. dozvíte, jak to vypadalo na jižní Moravě v roce 1866, kdy tudy táhlo pruské vojsko, a co se tenkrát přihodilo šestnáctiletému Tomáši Masarykovi, pozdějšímu čsl. prezidentovi. Následuje milostný příběh, který toho má hodně společného s Poštornou a který by mohl posloužit coby předloha pro málo uvěřitelnou telenovelu. Také o jedné dezinformaci (termínu dnes tolik „populárnímu“) z počátku minulého století se dočtete v tomto vydání – týká se kopce Komínky v Chřibech. Rozsáhlá stať se věnuje novokřtěncům na Břeclavsku; z úplně jiného soudku je pak medailon uherskohradišťského pedagoga, publicisty a národopisného sběratele Karla Jaroslav Obrátila. Další pozoruhodnou osobností byl svého času věhlasný iluzionista Karl Breu alias Tom Jack. Narodil se v Dubňanech, leč vše jej táhlo do světa a s blížícím se stářím na Šumavu. Stěží uvěřitelným 90. dílem pokračuje seriál Výrobci krojů na Slovácku – tentokrát představíme tvůrkyni modrotisku Gabrielu Bartoškovou ze Strážnice. Uvidíte ale také snímky ze Slovácka ze 40. let 20. století od renomovaného fotografa Fráni Humla, přečtete si rozhovor se sběratelem lidových písní, etnografem Pavlem Popelkou a pomyslně se můžete plavit po dolním úseku řeky Moravy.

Komu by obsah březnového vydání Malovaného kraje ani tak nestačil, najde v něm ještě dalších více než dvacet delších nebo kratších článků a celou řádku pozoruhodných fotografií.

Více o obsahu dvouměsíčníku zjistíte na www.malovanykraj.cz či přímo při četbě aktuálního výtisku.

Art Central Hong Kong 2024

PRAHA, ZAHRANIČÍ: Galerie Kvalitář byla vybrána na prestižní umělecký veletrh Art Central Hong Kong, jehož devátý ročník se odehraje od 27. do 31. března 2024 v Central Harbourfront. Art Central Hong Kong se za svou osmiletou historii etabloval jako jedna z nejvýznamnějších mezinárodní platforem představující to nejlepší ze současného světového umění od zavedených jmen až po začínající talenty napříč různými uměleckými žánry a výrazovými médii. Galerie Kvalitář zde představí díla Milana Housera, Jiřího Matějů, Ronyho Plesla a Jana Poupěte. Výběr těchto čtyř umělců dobře ilustruje zaměření galerie, které zahrnuje dlouhodobé zkoumání mezioborových vazeb mezi uměním a vědou.

od 27.03.2024 do 31.03.2024
Autor článku: 
Kateřina Lohrová

Art Central Hong Kong, stěžejní událost hongkongského týdne umění – největšího týdne umění v asijsko-pacifickém regionu, představuje novou generaci talentů a významné umělce z celého světa. Pro Galerii Kvalitář je účast čtyř umělců na mezinárodním veletrhu umění zásadním milníkem. Galerie zde zastoupí etablované umělce, z nichž každý působí na výjimečné úrovni nejen z hlediska umělecké invence, ale i vysoké úrovně řemeslného zpracování přítomného v jejich dílech, jejich výběr koreluje s dlouhodobým zaměřením. 

Výběr následujících čtyř umělců proto dobře ilustruje zaměření Galerie Kvalitář, které dlouhodobě zkoumá mezioborové vazby mezi uměním a vědou. I z tohoto důvodu Kvalitář pro Art Central Hong Kong zvolil jako rámec výběru děl silnou abstraktní výpověd. Díla Milana Housera jsou založena na vědeckých experimentech, které vycházejí z hlubokých znalostí chemických procesů a zemského magnetismu. Vědecká strategie v umělecké tvorbě je přítomna i v tvorbě Jiřího Matějů, který pracuje na pomezí fyziky a metafyziky. Rony Plesl je jedním z nejuznávanějších sklářů a sochařů na světě a jeho technika tavených plastik představuje revoluční zlom nejen v této umělecké disciplíně. Jan Poupě, nejmladší z kvarteta umělců, zaujal nesporné a významné postavení v oblasti olejomalby a geometrických forem. 


Milan Houser (*1971) se dlouhodobě věnuje abstraktní malbě propojené s tvorbou objektů. Jeho přístup se vyznačuje zkoumáním všech základních materiálních složek obrazu: rámu, plátna, barvy. Jeho vztah k malbě je však „nemalířský“: dlouhodobě používá průmyslové materiály a technologie. Neustále zdokonaluje poměrně úzkou škálu vybraných formálních postupů a v poslední době i používání barevných laků, které si speciálně vyrábí. Houser tvoří ve velkých nenarativních sériích, jimiž se snaží obsáhnout a vyčerpat všechny sledované formální postupy s cílem jakési repetitivní dokonalosti. Ústředním tématem jeho tvorby je nejen fascinace vybranými fyzikálními vlastnostmi materiálního světa, ale také možnostmi jeho vidění a vnímání.

Jiří Matějů (*1960) rozvíjí osobitou verzi geometrické abstrakce a v současnosti patří k jejím nejsilnějším představitelům. Nejvýznamnější současný český filozof Miroslav Petříček označil jeho obrazy za „vizuální metafory“. Sám Matějů je označuje jako „optické metafory“, přičemž tento pojem chápe jako „nějakou konkrétní zkušenost, která se abstrahuje do něčeho intuitivního“. Základními stavebními kameny jeho obrazů jsou barva a linie. Přesné členění plochy v kombinaci s netradiční kombinací barev, které sám míchá s různými pigmenty, vyvolává specifické optické vztahy, které dodávají kompozicím neobvyklou působivost. Obrazy vyvolávají dojem pohybu, nestálosti a proměnlivosti; dvojrozměrné obrazy získávají prostorový rozměr, do něhož může divák vstoupit jako bezprostřední účastník. Neméně důležitou tvůrčí polohou Jiřího Matějů jsou obrazové reliéfy ve formě pomačkaného papíru, v nichž autor zkoumá struktury asymetrické symetrie. Matějův výtvarný jazyk se vyznačuje neobvyklou filozofickou hloubkou a je ovlivněn buddhismem, současnou filozofií a dalšími vědami.

Rony Plesl (*1965) je přední český výtvarník, sochař, designér a profesor. Jeho technika tavených skleněných plastik představuje revoluční zlom nejen v této umělecké disciplíně. Autor zkoumá možnosti skleněné plastiky a záměrně k ní přistupuje jako k osobitému médiu. Pleslovy inspirační zdroje vycházejí z hlubokých znalostí dějin umění a obdivu ke starým mistrům. Vždy ho fascinovala geometrie a intimita italské renesance a architektonická bohatost baroka. Smysl pro detail a precizní broušení, typické pro českou sklářskou školu, jsou v Pleslově tvorbě prvořadé, i když nikdy nepotlačují koncepční myšlenky, které stojí za jeho díly. Je to další krok k emancipaci média skleněné plastiky; k jedinečnému vymezení toho, kam lze posunout hranice současného umění. Od roku 2008 je Plesl vedoucím Ateliéru skla na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. V roce 2017 byl jmenován profesorem v oboru Design a architektura. Nedávno vystavoval v pražském Museu Kampa, na doprovodné akci 59. mezinárodní výstavy umění La Biennale di Venezia nebo na Design Basel Miami.

Instagram / Facebook / Youtube / kvalitar.cz

Stránky

Přihlásit se k odběru RSS - Cestovní ruch