středa
13. prosince 2017
Svátek slaví: Lucie



Specialisté nabízejí studentům mnohé atraktivity jejich oboru

ČESKÉ BUDĚJOVICE: V rámci semestrálního bloku ZVANÝCH SPECIALISTŮ, který je speciálně určen pro studenty nově vzniklého navazujícího magisterského oboru  Filozofie a dějiny umění, pod ústavem Estetika a Dějiny umění na Filozofické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, se na akademickou půdu  každý týden dostaví odborník na slovo vzatý, a to napříč spektrem umělecko-historického světa, od kunsthistoriků, umělců v praxi, historiků, kurátorů až po archeology.  

Autor článku: 
Veronika Polnická

Mezi jinými pozvání přijali například Dott.ssa Klára Paclíková (předmět odborného zájmu - archeologie antického období a podmořská archeologie se specializací na proces technické dokumentace podmořských objevů) a Mgr. et Mgr. Michal Preusz (předmětem odborného  zájmu - historie a archeologie raného novověku, tzv. post-medieválního období ),  jenž od roku 2013 provádí výzkumy v areálech antických měst Castrum Novum a Pyrgi ve spolupráci s Laboratoří archeobotaniky a paleoekologie Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity a Archeologického ústavu Filozofického ústavu téže univerzity. Přednáška obou specialistů v daném oboru se věnovala právě podmořské archeologii a podle hojné účasti z řad studentů se ukázala býti velmi atraktivním tématem jak pro současnou, tak budoucí generaci.    

Mezi hlavní důvody pro organizaci programu Zvaných specialistů nepochybně také patřil záměr představit studentům magisterského oboru možnosti, v nichž by se někteří z nich po dokončení studia mohli případně sami realizovat či situace, v nichž by se eventuálně jako odborníci v daném oboru mohli ocitnout. Například, pokud by se některý z nich v budoucnu rozhodl pro výkon kurátorské činnosti.

Snad také proto, že tato možnost není zcela vyloučená, ba naopak je více než pravděpodobná, přednáška připravená docentkou Ladou Vackovou-Hubatovou, která proběhla 7. dubna 2016, byla na téma Užití, využití i zneužití folkloru a lidového umění. Ve své podstatě šlo o jakési zpětné ohlédnutí a do jisté míry i kritické zhodnocení nedávno ukončené výstavy Budování státu. Reprezentace Československa v umění, architektuře a designu.   Expozice, pořádaná Národní galerií v Praze a Vysoko školou uměleckoprůmyslovou v Praze, jež byla k vidění v prostorách Veletržního paláce od 20. listopadu 2015 do 7. února 2016, se bohužel setkala s  chladným přístupem návštěvníků, a nedočkala se ani příliš kladného hodnocení z řad kritiků umění.. Tento výstavní projekt byl podporován Ministerstvem kultury České republiky v rámci programu  NAKI (aplikovaný výzkum a vývoj národní a kulturní identity) .

V závěrečné diskuzi došlo k nastínění možných důvodů tak kontroverzních ohlasů obecné kritiky výstavy, vůči kterým se nejednou byli nuceni ohradit i samotní členové realizačního týmu výstavního projektu. Za prvé hlavním cílem výstavy bylo ukázat jak chtěl stát budovat svou identitu prostřednictvím umění, architektury a designu, přičemž umění financované státem, které plnilo reprezentační funkci na oficiálních státních výstavách v tehdejší Československé republice, ale i v zahraničí, nemuselo vždy mít vtisknutý punc „zaručené kvality“.  Tehdy vysloveně nešlo o to, aby se umění vyznačovalo kvalitou, autenticitou či inovací, což jsou kritéria pro to, z jaké pozice je umění hodnoceno v dnešní době. Koneckonců sami členové realizačního týmu uznali, že možná pávě na tento aspekt nedostatečně poukázali a nevyzdvihli jej.  

Další vlna negativní reakce na výstavu se zaměřila na práci architekta Tomáše Svobody, který byl kritizován za jednoduchost, prostost až úspornost architektonického řešení výstavních prostorů. Ovšem právě ona kritizovaná jednoduchost byla napůl skrytým, napůl veřejným záměrem dané výstavy, které šlo o deratizaci oficiálního stylu. Z části tento záměr cílené „úspornosti“ vzešel i z nutnosti vyjít z omezených finančních prostředků, které byly pro výstavu uvolněny.

Zkrátka a dobře, kurátor výstavy přijímá v profesním životě jakousi roli režiséra, který se po uvedení filmu do kin stává hlavním terčem kritiky. V konečném výsledku záleží vždy jenom na něm, jak se k této roli, případně k následkům plynoucím z povinnosti této role postaví.

 

Dodatek článku:  Reakce Jindřicha Vybírala, historika umění, profesora Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze a spoluautora výstavy Budování státu. Reprezentace Československa v umění, architektuře a designu. na jednu z recenzí k dané výstavě najdete zde: http://artalk.cz/2016/01/06/re-vystava-budovani-statu-v-ng-v-casopise-respekt-512015/

Mohlo by vás také zajímat...

MLADÁ BOLESLAV: Filmové projekce, ale i výstavy, koncerty a veřejná čtení se budou pravidelně odehrávat v nově otevřené kavárně V břiše velryby (Na kozině 9). V kavárně můžete čas strávit i hraním deskových her, bude se zde točit pivo minipivovaru Slepý krtek a samozřejmostí je kvalitní čerstvá káva. Kavárna otevřela v pondělí 11. 12., a to vernisáží obrazů a grafik Zuzany Adamové. Již během prosince zde chystají i první dvě projekce.

Středočeský kraj
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Živé umění
Co se děje
12.12.2017

PRAHA: Přes 15 tisíc lidí navštívilo výstavu Na film! Pokud jste se nestihli zajít podívat, jak vypadá vznikající muzeum filmu, máte příležitost to napravit. Interaktivní výstava Na film!, která je druhou z částí připravovaného filmového muzea, se díky skvělým ohlasům prodlužuje do konce března 2018. Přes 15 000 návštěvníků je zárukou, že zajít na film do Paláce Chicago na Národní za to stojí.

Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Živé umění
Co se děje
11.12.2017

BRNO: Patronka festivalu Concentus Moraviae Magdalena Kožená pozvala 7. prosince na pódium brněnského Bobycentra Ondřeje Havelku a jeho Melody Makers. Na slavnostním galavečeru společně podpořili písněmi geniálního Colea Portera festival Concentus Moraviae a zároveň pozvali na jeho další ročník.

Hl. m. Praha, Jihomoravský kraj
Instituce a kulturní zařízení, Soutěže a festivaly, Živé umění
Co se děje
11.12.2017

PLZEŇ: V listopadu byla v Západočeském muzeu v Plzni otevřena nová stálá expozice Umělecké řemeslo/Užité umění. Sbírka se řadí k nejstarším a nejrozsáhlejším souborům tohoto typu v Čechách. Patří však i k nejméně známým. Je umístěna v secesních sálech nejvyššího patra budovy v Kopeckého sadech. Instalace zaujme propojením a doplněním historického výstavního mobiliáře s moderními informačními prvky.

Plzeňský kraj
Instituce a kulturní zařízení, Lidová kultura, Živé umění
Co se děje
07.12.2017