sobota
20. dubna 2024
svátek slaví Marcela
© titulek pozvánky



Seriál deseti workshopů v Divadle v Řeznické

Autor článku: 
Akram Staněk/Veronika Šrámová/mis

<p>PRAHA: Divadlo na vlastní kůži, to je deset kroků k divadlu, tedy seriál deseti workshopů v pražském Divadle v Řeznické. Páteří cyklu workshopů bude příprava závěrečného divadelního představení na témata nalezená v průběhu cyklu.</p> <p>Celý cyklus je věnován divadlu jako prostředku osobní výpovědi. Společně budeme hledat překážky, které nám na různých stupních divadelní práce kladou do cesty konvence, nedostatečná technická vybavenost, osobní zábrany atd., a postupně budeme odkrývat cestu k bezprostřednímu jádru následně stylizované výpovědi.</p> <p>Žádná z dílen nebude úzce zaměřena jen na jednu divadelní dovednost, přesto se však budou střídat ty praktičtější (zaměřené více na herectví od technické průpravy přes po hledání bezprostřednosti v pohybovém gestu) s těmi teoretičtějšími zaměřenými na koncepční práci s textem (dramaturgie), výběr výrazových prostředků a nalézání technických řešení pro nabízející se scénické metafory (scénografie v širším smyslu slova, režie) atd. Páteří cyklu bude příprava závěrečného divadelního představení na témata nalezená v průběhu cyklu.</p> <p>Přes možnost individuální účasti na jednotlivých dílnách – bude tedy výhodou, projde-li účastník celým cyklem a stane-li se tak součástí celého tvůrčího procesu. Pravidelní účastníci dostanou na sebe navazující „domácí úkoly“, takže jejich zkušenost se posílí i prací mezi jednotlivými semináři.</p> <p> Ve všech seminářích/workshopech budeme hledat odpovědi na otázky divadla společně. Kde to bude možné, dáme přednost příkladu, etudě a experimentu před teorií a vysvětlováním.<br /> Každý workshop je tedy připraven tak, že obsáhne praktickou část s hereckými etudami a část rozborovou a diskusní.</p> <p> Lektorem divadelních dílen je Akram Staněk, narozen 1963 v Káhiře (odtud neobvyklé jméno), v dětství člen Dismanova souboru, po gymnáziu se přihlásil na DAMU, obor herectví a byl napoprvé přijat. Absolvoval v roce 1985 a nastoupil do angažmá v Loutkovém divadle Radost v Brně. V osmdesátých a devadesátých letech kromě hraní na domovské scéně vystupoval také v HaDivadle, věnoval se profesionálně divadelní fotografii, a režíroval dnes již zaniklý amatérský soubor Pro100r. Největším úspěchem z tohoto období je účast na mezinárodním divadelním festivalu v Monaku právě s divadlem Pro100r a následně dvojnásobná úspěšná účast stejného souboru na mezinárodním festivalu Fiesta! v Carasacu korunovaná vlastní režií Vernisáže Václava Havla se souborem Teatro San Martín de Caracas.<br />
V polovině devadesátých let opustil své herecké angažmá, a po dvou letech vyučování techniky mluveného projevu na JAMU prokládá práci reklamního grafika jednotlivými profesionálními režiemi v různých divadlech v celé ČR (Klicperovo divadlo Hradec Králové, Městské divadlo Zlín, Komorní scéna Aréna Ostrava, Tramtárie Olomouc, Minor Praha, Národní divadlo Praha – Kolowrat, divadlo U Valšů Praha…) Po celou dobu se nepřestává věnovat amatérskému divadlu jako režisér (divadlo Lucerna, divadlo Bez Prken, krajanské divadlo Za rohem ve Vancouveru) a také jako porotce na postupových přehlídkách. Je zakládajícím ředitelem mezinárodního divadelního festivalu amatérského a nezávislého divadla Apostrof, který v roce 2014 vstoupil do svého 16. ročníku. Občas se uplatní i ve své původní profesi herce – v Divadle v Řeznické naposledy v dnes již legendární inscenaci Lidožrouti.</p> <p> Jednotlivé dílny</p> <p> 18. září 2014 I. Co je divadlo?<br />
Hledání charakteristických rysů divadla od historie po současnost. Zaměření na pravdivost výpovědi, adekvátnost prostředků, nalezení současného, pojmenování konvence atd.</p> <p> 2. října 2014 II. Bezprostřednost<br />
Svoboda jednání, automatické reakce, uvolňování, hledání osobního gesta, překonávání zábran. Improvizace individuální i kolektivní, beze slov.</p> <p> 6. listopadu 2014 III. Konvence<br />
Pojmenovávání současné divadelní konvence, hledání jejích nejmrtvolnějších prvků, překonávání automatizmů. Překračování pravidel a úmyslné bourání konvencí.</p> <p> 4. prosince 2014 IV. Co je na divadle drsné<br />
Co je na scéně přes čáru. Hranice únosnosti. Opodstatnění překračování těchto hranic. Kdy to funguje a kdy ne. Krutost. Drsnost.</p> <p> 15. ledna 2015 V. Návrat k bezprostřednosti<br />
Bezprostřednost a její propojení se stylizací. Jak využít pevná pravidla a přesnou stylizaci a přesto zůstat svůj a bezprostřední.</p> <p> 5. února 2015 VI. Postava<br />
Postava jako průsečík nabídek textu, výkladu, osobnostního přínosu a stylizace. Kostým jako zdroj inspirace. Překážka jako odrazový můstek.</p> <p> 5. března 2015 VII. Nastolování vlastní konvence, znakové systémy, stylizace, rituál<br />
Vytváření vlastních systémů znaků, „slovník“ pro diváka. Rituál na jevišti, čitelnost znakového systému.</p> <p> 16. dubna 2015 VIII. Nálada<br />
Nálada, atmosféra, vliv temporytmu, cítění času. Nekauzální prvky představení. Cena za efekt.</p> <p> 14. května 2015 IX. Vnější výrazové prostředky<br />
Scénografie, metafora a její materializace, hledání technického řešení, dokončenost (uzavřenost, dotaženost), čistota. Prvky rozumové a asociativní.</p> <p> 4. června 2015 X. Představení<br />
Stavba představení, propojování prvků, scénografie – zvuk – herectví – svícení – režie. Divadlo jako syntetický útvar.</p> <p> Doporučená (skoro povinná) četba: Před nástupem do jednotlivých workshopů doporučuji přečíst si, případně na workshopy nosit s sebou knížku Petera Brooka Prázdný prostor.<br />
Na sebe: Na každý workshop je dobré mít s sebou oblečení na převlečení nebo si na sebe vzít pohodlné oblečení a obuv, ve kterém se nebudete bát „lézt po zemi“ z obavy o znečištění, a které vám dá co nejúplnější volnost v pohybu. Na druhou stranu není vhodné oblečení vyloženě cvičební / sportovní (trikoty apod.), vhodnější je takové oblečení, které je co nejpodobnější běžnému oblečení (starší kalhoty, triko, sukně, halenka, v případě sukně nebo šatů takové spodní prádlo, abyste nemusely řešit obavy z odhalení).<br />
S sebou: blok a tužku, případně rekvizity podle daného domácího úkolu.</p> <p> CENÍK:<br />
Cena za jeden divadelní workshop: 400 Kč. Začátek vždy od 18 hodin. Délka jednotlivých dílen 180 minut včetně přestávky.</p> <p> SPECIÁLNÍ NABÍDKA:<br />
- 10 x workshop: 4000 Kč (cena balíčku obsahuje 10 x volný vstup do Divadla v Řeznické + beseda s herci)<br />
- 8 x workshop: 3200 Kč (v ceně slevové kartičky / 6 x zvýhodněné vstupenky za 150 Kč + beseda s herci)<br />
- 6 x workshop: 2400 Kč (v ceně slevové kartičky / 4 x zvýhodněné vstupenky za 150 Kč + beseda s herci)<br />
- 3 x workshop: 1200 Kč (při koupi tří dílen obdržíte jako bonus slevové kartičky na dvě zvýhodněné vstupenky za 150 Kč)</p> <p> Kontakt: Veronika Šrámová, tel. 720 993 786, e-mail: divadlo@reznicka.cz.</p> <p> Zdroj

Mohlo by vás také zajímat...

KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ: Královéhradecký kraj ocenil významné osobnosti v regionu. Mezi oceněnými je kardinál Dominik Duka, ředitel Oblastní charity Červený Kostelec a laureáti z oblasti sportu, školství, vědy i umění. In memoriam získal Medaili Královéhradeckého kraje I. stupně uznávaný zoolog a „Legenda Krkonoš“ Jiří Flousek.

Královéhradecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Co se děje
18.04.2024

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR na své 98. schůzi schválila návrh zákona o státní památkové péči, který je dílčí technickou novelou a upravuje zejména dvě oblasti.

 

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Architektura, Památky
Co se děje
17.04.2024

ČR: Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje v Divadle v Celetné a v komorním prostoru Klubovna v Jindřišské ulici. V letošním roce se Spolek Kašpar ve spolupráci s Divadlem v Celetné, Klubovnou a Rádiem Kašpar rozhodl vypsat první ročník anonymní dramatické soutěže KAŠPAR.DRAMATIK o nejlepší původní divadelní hru na téma „STRACHY / OHROŽENÍ“.

Celá ČR
Divadlo a tanec, Soutěže a festivaly
Co se děje
16.04.2024

ZAHRANIČÍ: „Xin chào Việt Nam, ahoj Vietname – tradice a současná kultura v dialogu“. Česká centra a Velvyslanectví České republiky v Hanoji se chystají na výjimečnou událost – zahájení České kulturní sezóny 2024–2025 ve Vietnamu. Zahajovací večer proběhl dne 9. dubna 2024 v prostorech českého velvyslanectví v Hanoji za účasti významných osobností vietnamské kultury, hostů z podnikatelské sféry, členů diplomatického sboru nebo ředitelů zahraničních kulturních institutů.

zahraničí
Cestovní ruch, Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Výtvarné umění, Menšiny a cizinci
Co se děje
10.04.2024